Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Business case model i Albertslund

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Business case model i Albertslund"— Præsentationens transcript:

1 Business case model i Albertslund
vores nye business case model Baggrund BC modellen Gevinstkortet Regnearket Gevinstrealiseringsplan Dashboardet MONOPOLBRUD - vores data

2 Introduktion til gevinstkortet
Gevinstkortets logik Projektudgifter (forudsætninger) Ny egenskab (forandring) Økonomiske og kvalitative gevinster (varige effekter)

3 Gevinstkort Projektudgifter Økonomiske gevinster egenskab Kvalitative
Ny egenskab Kvalitative gevinster

4 Projektudgifter (forudsætninger)
SAPA, KY & KSD: Produktivitetsfald i en periode SAPA: KMD exit-strategi Sikre gevinster Alle systemer: Oprydning af sager & Sunsetting SAPA: Øget support (negativ gevinst) KSD: Besparelse på ”start/stop” sager ved automatisering af arbejdsgang (40%) Program: Overblik over systemer og snitflader KMD Sag: Mulig besparelse i forhold til antal aktive sager Analyse Uddannelse KY: Sparet arbejdstid pga. mere moderne system? (20%) Implementering Alle systemer: 25. pct. i licensbesparelser Organisatorisk projekt- og programledelse implementering: uddannelse og tilretning af arbejdsgange Tekniske implementering Bryde monopolet og sikre bedre og billigere løsninger Få en mere fleksibel it-arkitektur Hjemtage styringen af kommunens it Efterlever AKs 7 principper for anskaffelse og anvendelse af systemer Data- konvertering Filtrering /brugeropsætning og rettigheder Økonomiske gevinster (varige effekter) Teknisk implementering af støttesystemer Støttesystemer Føderationsteknologi/servere IdP Identity Provider Større systemåbenhed Ny egenskab (forandring) Større fleksibilitet i fht. digitalisering Kommunerne står stærkere Bedre it-løsninger Medarbejdere kan brugere deres tid bedre Ejer egne data Kvalitative gevinster (varige effekter) Bedre tværfagligt samarbejde Bedre kvalitet i sagsbehandling

5

6

7

8

9 Redskab til kommunernes budgetlægning – korsbæk eksempel
Korsbæk er en tænkt kommune, som bruges til at eksemplificere kommunen SAPA netværksmøder juni 2015 Lars Duval –

10 Formål og indhold Formål:
At vise brug af redskabet og overvejelser kommunen KAN gøre sig Indhold: Rigtige tal – ikke nødvendigvis de samme konklusioner Alle trin i Exit fra KMD Sag og ind i SAPA er medtaget Ikke monopolbruds business case niveau Forbehold: Korsbæk er illustrativt ikke vejledende! Kommunerne må selv træffe beslutninger og er selv ansvarlig for disse! Der er stadig elementer, der ikke er klar. Nogle er blot markeret andre steder er fiktive tal sat ind. Bemærk: Jeg har ikke fået rettet skabelonen til endnu!!!

11 Regnearket Regnearket indeholder for hvert element en kommentar til, hvad Korsbæk gør – check den røde trekant

12 Korsbæk – de væsentligste elementer
Exit strategien Overvejelser om fremtidig anvendelser. Konklusioner til de efterfølgende beregninger Exit eksekveringen Oprydningen af sagerne, vurdering af omfang Snitfladerne, estimering af omkostninger Flytning, Tilpasning og licenser Implementering Gevinster Jeg har valgt at tale om dele af eksekveringselementerne i dag – oprydning og snitflader

13 Oprydningen

14 Hvad skal der ske med sagerne
Hvad skal der ske med sagerne? Udgangspunkt i Klaus’ model fra i formiddags D) Kassable sager A) Sager uden fagsystem og/eller KMD EDH Sager som SKAL forblive i KMD Sag Sager som kan kasseres/slettes Sager som kan flyttes til andet system E) TSA sager som er migreret til nyt fagsystem B) Sager hvor fagsystemet (KMD og ikke-KMD) KAN klare sig uden KMD Sag F) Sager fra Sags- og dokumentindekset C) Sager fra udfaset KMD fagsystem G) Sager fra ikke-KMD system udelukkende til overblik – INGEN sagsbehandling i KMD Sag H) Sager hvor KMD fagsystemet IKKE kan klare sig uden KMD Sag I) KMD EDH sager Herreløse sager! Herreløse sager med gammelt kommunenummer ligger potentielt i alle kategorier på nær indekssager

15 Oprydning overblik

16 Sager oprettet af KMD Sag brugerne
Oprydning overblik Manuelle sager – Sager oprettet af KMD Sag brugerne aktive og passive

17 Oprydning overblik Monopolsager 350.000
Fra Pension, Boligstøtte, Familieområderne, Barsel, Sygedagpenge, KMD Aktiv aktive og passive der flyttes med ”efterladte sager”, alle passive

18 Oprydning overblik KMD Systemsager der ikke kan flyttes: 100.000
Fra Opera Skal håndteres kontraktmæssigt, hvis de skal blive i KMD Sag

19 Oprydning overblik KMD Systemsager der kan flyttes: 200.000
Fra Hjælpemidler, Klientbetaling, Boliganvisning, Care, Opus Debitor, Rekvirentnet og Arbejdsevnemetode Korsbæk håndterer disse som Opera, altså kontraktmæssigt

20 Systemsager ”ikke KMD systemer”: 5.000
Oprydning overblik Systemsager ”ikke KMD systemer”: 5.000 Korsbæk benytter alene oplysningerne til overblikket i KMD Sag. Der er altså ikke behov for oprydning CSC Social

21 Oprydning – anden visning
Total antal sager: 1. KMD systemsager der ikke flyttes (Dækker både dem der kan flyttes Care, Hjælpemidler m.fl. Samt dem der ikke kan flyttes: Opera) 2. Ikke-KMD systemer med sagsbehandling (CSC Social) - ingen oprydning 3. Monopolbrudssystemer Sager der flyttes (aktive og passive) Restsager (alle passive!) ( ) 4. Manuelle sager Aktive manuelle sager Passive manuelle sager 5. Arkivering Reduktion i antal passive sager på 20%, svarende til Anden oprydning Reducerer antal ikke aktive sager med sager og aktive til Endelig total aktive og ikke-aktive/passive sager. Korsbæk rydder op i 10% af de passive sager

22 Oprydning, step-by-step i Korsbæk – grundlag kategorierne fra lagkagen
Samlet antal sager: KMD system-sager OBS: valg Ny rest Ikke-KMD systemer med sagsbehandling: 5.000 Ny rest Monopolbruds-systemer: Heraf passive restsager: Ny rest + ( ) Manuelle sager: aktive passive Status: aktive passive ( ) Arkivering: 20% af passive sager kan slettes Oprydning, reduktion: 5.000 aktive og passive Status: aktive passive Oprydning, kun udvalgte KLE blandt passive = 10% Oprydning for aktive passive KMD systemsager i Korsbæk: eksempelvis Opera, Care, Hjælpemidler, Arbejdsevnemetode, Rekvirentnet, Opus Debitor og Boliganvisning Flere muligheder: Korsbæk kunne godt flytte sager ud af Sag her, men vælger at lade dem blive. De kan også flyttes maskinelt og så ryddes der op ifht. fejl liste etc. ”Ikke-KMD Systemer med sagsbehandling” i Korsbæk: CSC Social Monopolbrudssystemer: UHB Kreditor, Aktiv, Sygedagpenge, Barsel, Pension, BYS, Boligstøtte, ESR Skuffesager: passive sager, som stadig ligger i kommunen og først kan lukkes når UDK giver tilladelse Rest sager: sager som KY ikke tager med sig ifm. overgang fra KMD Aktiv

23 Snitflader

24 Væsentlige elementer - snitflader
Snitflader til KMD Sag Korsbæk har i dag 10 snitflader til KMD Sag Boliglån (SKI), Børn og Voksne (SKI), Hjælpemidler (ikke SKI), Klientbetaling (Ikke SKI), Institution (SKI), Opera (SKI), Debitor (SKI), A-refusion (SKI) og Care (SKI) + SBSYS (Ikke SKI) Etablerings-omkostninger ”KOMBIT input til aftaler”: 2 leverandører tager kr. for etablering, i alt kr. SKI: her er etableringsomkostningerne flyttet til driftsomkostninger Korsbæk har brugt 50 timer til leverandørdialog til etablering, inkl. SKI, i alt kr. Drifts-omkostninger 3 SKI leverandører ligger etableringsomkostningerne (op til 10%) på driftsomkostningerne ( kr. pr. år i første SKI perirode). De øvrige driftsomkostninger antages at være som i dag KOMBIT omkostninger til data: SAPA andel af Serviceplatformudgifter, antages at være 2 kr./borger pr. år. Snitflader Korsbæk skal sørge for. KOMBIT sørger for Grunddata og monopolbrudssystemer (Cpr, Virksomhedoplysninger, SKAT osv.)

25 Væsentlige elementer - snitflader
Snitflader til KMD Sag Korsbæk har i dag 10 snitflader til KMD Sag Boliglån (SKI), Børn og Voksne (SKI), Hjælpemidler (ikke SKI), Klientbetaling (Ikke SKI), Institution (SKI), Opera (SKI), Debitor (SKI), A-refusion (SKI) og Care (SKI) + SBSYS (Ikke SKI) Etablerings-omkostninger ”KOMBIT input til aftaler”: 2 leverandører tager kr. for etablering, i alt kr. SKI: her er etableringsomkostningerne flyttet til driftsomkostninger Korsbæk har brugt 50 timer til leverandørdialog til etablering, inkl. SKI, i alt kr. Drifts-omkostninger 3 SKI leverandører ligger etableringsomkostningerne (op til 10%) på driftsomkostningerne ( kr. pr. år i første SKI perirode). De øvrige driftsomkostninger antages at være som i dag KOMBIT omkostninger til data: SAPA andel af Serviceplatformudgifter, antages at være 2 kr./borger pr. år. Snitflader Korsbæk skal sørge for. KOMBIT sørger for Grunddata og monopolbrudssystemer (Cpr, Virksomhedoplysninger, SKAT osv.)

26 Væsentlige elementer - snitflader
Snitflader til KMD Sag Korsbæk har i dag 10 snitflader til KMD Sag Boliglån (SKI), Børn og Voksne (SKI), Hjælpemidler (ikke SKI), Klientbetaling (Ikke SKI), Institution (SKI), Opera (SKI), Debitor (SKI), A-refusion (SKI) og Care (SKI) + SBSYS (Ikke SKI) Etablerings-omkostninger ”KOMBIT input til aftaler”: 2 leverandører tager kr. for etablering, i alt kr. SKI: her er etableringsomkostningerne flyttet til driftsomkostninger Korsbæk har brugt 50 timer til leverandørdialog til etablering, inkl. SKI, i alt kr. Drifts-omkostninger 3 SKI leverandører ligger etableringsomkostningerne (op til 10%) på driftsomkostningerne ( kr. pr. år i første SKI perirode). De øvrige driftsomkostninger antages at være som i dag KOMBIT omkostninger til data: SAPA andel af Serviceplatformudgifter, antages at være 2 kr./borger pr. år. Snitflader Korsbæk skal sørge for. KOMBIT sørger for Grunddata og monopolbrudssystemer (Cpr, Virksomhedoplysninger, SKAT osv.)

27 Væsentlige elementer - snitflader
Snitflader til KMD Sag Korsbæk har i dag 10 snitflader til KMD Sag Boliglån (SKI), Børn og Voksne (SKI), Hjælpemidler (ikke SKI), Klientbetaling (Ikke SKI), Institution (SKI), Opera (SKI), Debitor (SKI), A-refusion (SKI) og Care (SKI) + SBSYS (Ikke SKI) Etablerings-omkostninger ”KOMBIT input til aftaler”: 2 leverandører tager kr. for etablering, i alt kr. SKI: her er etableringsomkostningerne flyttet til driftsomkostninger Korsbæk har brugt 50 timer til leverandørdialog til etablering, inkl. SKI, i alt kr. Drifts-omkostninger 3 SKI leverandører ligger etableringsomkostningerne (op til 10%) på driftsomkostningerne ( kr. pr. år i første SKI perirode). De øvrige driftsomkostninger antages at være som i dag KOMBIT omkostninger til data: SAPA andel af Serviceplatformudgifter, antages at være 2 kr./borger pr. år. Snitflader Korsbæk skal sørge for. KOMBIT sørger for Grunddata og monopolbrudssystemer (Cpr, Virksomhedoplysninger, SKAT osv.) Post omkostninger Etablering leverandør kr. Etablering, egne timer kr. Drift, leverandør (4 år) kr./år Drift, KOMBIT kr./år

28 Opsamlingsslide Korsbæk er alene ment som illustration af, hvordan man KAN anvende budgetværktøjet Oprydningen af sagerne indeholder en stribe trin, og kan gribes an på flere måder Regnearket bliver lagt ud snarest Skabelonen vil blive opdateret inden udgangen af juni


Download ppt "Business case model i Albertslund"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google