Læseprojekt Dalgasskolen 2009. Læseoplevelser Læsevaner Læsekompetencer.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Læsning med læremidler Digitale som analoge
Advertisements

Skolereform august 2014………………
Oplæg om læsning - hvad kan man som forældre gøre for sit barns læseudvikling… Asgård skole jan
LÆSNING.
En læseindsats der virker!.
Læsning i danskfaget i Island
Læsning og skrivning i børnehaveklassen
Elever i specialklasser og specialklasseelever
en dag i indskolingen på Givskud skole
Nye bøger på PLC Fantasy.
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Dialogisk læsning Hvorfor og hvordan.
Læringsstile og lektier
GÅ LÆSEVEJEN MED DIT SKOLEBIBLIOTEK! TYVE MINUTTER OM DAGEN….
Læsning..
Faglig læsning 7. – 9. kl. Work-shops.
”Hr. Altmuligmand” af Lea Bodzioch Talelærer/neurologopæd
”Hvad skal vi lave til påske?” af Lea Bodzioch talelærer/neurologopæd
LæseUdviklingsSkemaet
Kladde til informationsdias
Velkommen til informationsmøde om 0. klasse på Skovshoved Skole
Billedbøger.
Politisk fokus 2009 En inkluderende folkeskole - også for børn med ordblindhed årsmøde 2009 Stella Steengaard 1 Under indtryk af det forestående kommunalvalg.
En læsepolitik Skolen på la Cours Vej.
Gruppe - Hvidovre. Information og kommunikation Formålet er at fremme informationen og kommunikationen mellem de to institutioner og gøre børnene og de.
Ordblindhed Hvad er det?.
Arbejde i grupper med KIE-modellen
Dansk 1. klasse.
Handleplan for læsning Tårnby Kommune
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Kaptajn Karlsens skib Synlig læring med it Agerbæk Skole og
Hvad er læseskub? Hovedfokuspunkt: De svage læsere
Juhu – nu skal jeg lære at læse….
1 SAMMEN GØR VI DIG BEDRE Copyright; Mogens Sparre Wise Mind Ledelse i Praksis – 11. aften v/Mogens Sparre.
Brædstrup skole Skolens handleplan for læsning
FOLKESKOLENS AFGANGSPRØVER
Læseforståelses-pædagogik i et dsa-perspektiv
Hvad kan jeg forvente af Hjerteforeningen ??
Projekt ”Læsevejlederen som kamæleon” 2014
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Læsestrategier.
INDSKRIVNINGSMØDE.
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
ved læsevejleder Dorthe Clausen
Faglig læsning i alle fag Nørholm Skole. Læsning er en del af alle fag Dansklæreren har ansvaret for, at eleverne lærer ”at knække koden” Alle lærere.
Den forebyggende indsats
Hukommelsesleg Et program til træning af arbejdshukommelsen for
Når børn skriver sig til læsning
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Bogkassen Michael Tillgaard 2/3 skoleleder 1/3 lærer
Læsning.
Udvikling af fiktionskompetence
Pædagogisk it (pæd-it) Case fra Søndervangsskolen i Hammel som vandt e-læringsprisen i Uddannelsesinstitutionens tilrettelæggelse af uddannelsen.
Nye bøger på PLC Fantasy 2. del.
Fagdidaktik i sprogfag – lingvistisk kompetence Viden og færdigheder ift. Udtale, stavemåder, morfologi og syntaks (sætningsdannelse) samt ordforråd. Deklarativ.
Børns sprogtilegnelse Hvordan arbejder vi med børns sprog i Vejen Kommune?
Vurdering af færdigheder i læsning og matematik -Et eksempel på en introduktion til AMU-deltagere Mærsk Nielsen HR.
0. Kl 2016/2017.  I bh.kl skal undervisningen tilrettelægges og udføres således at eleven får kompetencer inden for:  1)Sprog  2)Matematisk opmærksomhed.
Læsning på Højen skole.. Læsemål på Højen skole. Gennemgang af LUS. Videre og faglig læsning Modeller til læsning.
Workshop om multimodalitet Formål: Bedre læring for eleverne Multimodal materialebank som en del af vores projekt i udviklingen af en aktionslæringsmodel.
Vores relation til Gud: Når Gud taler. Hvordan kan jeg bede? Salmernes bog – Hjælp til at udtrykke både smerte og glæde Fadervor – Grundopskrift fra Jesus.
Læsning Elevernes foretrukne medie
Læsestrategier læseforståelse Skrive- og lyttestrategier
Lav en fugle-folde-bog
Dansk på GF2.
Strategier og værktøjer i sprogundervisningen
READ – sammen om læsning
Sproglig opmærksomhed og læsning
Positive sider som far 1:____________________________ 2:____________________________ 3:____________________________ 4:____________________________ 5:____________________________.
Præsentationens transcript:

Læseprojekt Dalgasskolen 2009

Læseoplevelser Læsevaner Læsekompetencer

Læsekursus Dalgasskolen 2009 Man bliver bedre til at læse …..ved at læse.

Læseprojekt Dalgasskolen 2009 Alle elever skal have læsesucces og opleve, at læsning er sjovt og nemt.

Læseprojekt Dalgasskolen 2009  Opstart uge 2.  Afslutning uge 11.

Læseprojekt Dalgasskolen 2009 Organisering:  Alle elever niveau deles.  16 hold på 0. – 3. årgang.  En fast læselærer på hvert hold.  Alle hold har et navn fra Astrid Lindgrens verden.

Læseprojekt Dalgasskolen 2009 Læseudvikling

Læseprojekt Dalgasskolen 2009 Forberedende læsning.  Positiv oplevelse – læseglæde.  Stor opmærksomhed på bogstaver og lyd.  Bogstavkursus og forudsætninger for læsning trænes.  Rim og remser.  Første lyd.

Læseprojekt Dalgasskolen 2009 Logografisk læser.  Stor korrespondance mellem billede og tekst.  Kort tekst.  Bogstavkursus og forudsætninger for læsning trænes.  Mange gentagelser.

Læseprojekt Dalgasskolen 2009 Alfabet læser.  Knækket koden.  Stor korrespondance ml. billede og tekst.  Kort tekst.

Læseprojekt Dalgasskolen 2009 Den første selvstændige læsning 1.  Lyd og syntese træning  120 hyppige ord  Lix 6-8

Læseprojekt Dalgasskolen 2009 Den første selvstændige læsning 2.  Ca. lix 9.  MEGEN tid til selv at læse  Automatisering af læsningen

Læseprojekt Dalgasskolen 2009 Læsefodring 1 & 2.  Ca. lix  Samtale om det læste er vigtigt  LÆSE, LÆSE, LÆSE!

Læseprojekt Dalgasskolen 2009 Forståelses læsning.  Lix  Indholdslæsning trænes.

Læseprojekt Dalgasskolen 2009 Den gode læseoplevelse Samarbejde Forventninger Skole/Hjem

Læseprojekt Dalgasskolen 2009 Når vi arbejder sammen, gør vi en forskel.