Fagdidaktisk kursus 2014 Elevengagerende undervisning - et par forslag.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Portfolioeksamen Studieområde 2
Advertisements

Photo story. Velkommen til denne lille manual omkring Photo Story 1.Du kan vælge at se hele filmen og detaljeret se hvordan du bedst kommer i gang med.
Mini-PC-kørekort – Modul 6
Avatars i voki.com Om facilitering af mundtlighed i fremmedsprogsundervisningen.
Intro til brug af Carla til adresser og andet for ledere i FDF Virum
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Flickr.com – online billeddeling
Struktur: ”Quiz og byt”
Udlægning af en ny cache
Undervisning med Storyjumper
Hvordan får jeg lagt First Class programmet ind på min egen computer ??? De følgende sider er en lille anvisning på, hvordan du selv kan installere programmet.
Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen, Hvis videoerne i kurset ikke afspilles, skal du måske hente QuickTime eller blot skifte til PowerPoint.
Velkommen til. Hvor er jeg? BasismodulerModul 1 Skal det være … Sådan?
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret august 2009.
Inspirationseftermiddag ”Fra årsplan til elevplan”
Historie 9. kl. uge 6 1.Intro 2.Sang 3.Samtale 4.Opgave 5.Opsamling Mål: At blive fanget af undervisningen mindst én gang!
Blogger.com - lav din egen hjemmeside
Sigrid .
”E-LÆRINGSRESSOURCER” Anne-Grete Roelof René Virtuel læring lyd*tale*billeder*video*handling.
Bytte   PowerPoint  .
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret oktober 2012.
’opfundet’ af Dr. Spencer Kagan
Sociale Medier og Jobsøgning - Sælg dig selv på nettet.
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Alle børn skal have mindst et fornavn og et efternavn … det skal computerens ”børn” også !! Computerens ”børn” kaldes alle for filer uanset hvilke programmer.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Elevaktiverende undervisning
Karl Henrik Flyums model
Øvelse Udvælg et websted som du/I mener har en dårlig informationsarkitektur (gruppe eller individuelt)
Mundtlig prøve i engelsk og tysk.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
PowerPoint Kursus It-biblioteket, april 2007 Underviser: Marie.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Blog kommentar Åben arkivet ved at trykke på den lille sorte trekant der peger ind på et årstal (næste billede)
Udskiftning af password på tablet. Åben programmet KONE business channel Hvis du ikke har linket på skærmen, åben en browser og skriv Ssl.kone.com.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Du finder registreringsskemaet på: dev2. siteloom
Samarbejdsøvelse En lille øvelse, hvor man samtidig får lejlighed til at vise sin kreativitet.
Digital skriftlig- og mundtlighed
L Synkront net-baseret samarbejde - kursus ved Morten Knudsen og Thomas Ryberg.
At tale om sexualitet.
Årsplan – en kort en lang
Hej Karina!Hvor pænt at læse din mail! :) Jeg er 27 år og studerer dansk og engelsk og vil gern blive lærer. Ærlig talt er jeg ikke mere så rigtigt sikker.
Videregående pc-vejledning 60+Bornholm Velkommen til.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Lion CMS Introduktion Sådan bruger du systemet. Trin 1 Tryk på login knappen Skriv dit brugernavn Skriv dit password Tryk på OK (Login) knappen Du er.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Glogster Nu er det muligt at udskifte plancher og andre præsentationer i undervisningen med en digital præsentation, der kan kombinere tekst, lyd, billeder.
Dagens program Gennemgang af dagens/ugens program Oprettelse af blog
IT for let øvede Modul 5: ”Tekstbehandling ”. Formål KULTUR & FRITIDSHUSET – SKOLEGADE 54 – TLF: Kunne skrive en tekst med store og små bogstaver.
Synlig læring i praksis Workshop på konference Lise Mayland, Impact Uddannelse.
Photo Story Den smarte måde at lære på Tradium – Randers Malerskole.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Kursus i Wordpress Lær at lave indlæg og kalenderbegivenheder v/ Hjerteforeningens webredaktør Mads Louis Orry.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Manual Af Edu-Caching.
Begynd med at åbne
1. Trin – Problemstilling
Instruktion s. 1/3 : Introduktion CAMPUS+ forberedelse.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Velkommen til Informatik - den nye dreng i klassen
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Modul 4: ”Tekstbehandling 2”
Præsentationens transcript:

Fagdidaktisk kursus 2014 Elevengagerende undervisning - et par forslag

Go-cards Variation: – Efter første runde forbedres oplægget vha. ordbogsopslag (samme kort) – Byt kort og fortæl en ny makker om det nye kort

Dagens program Præsentation og afprøvning af forskellige elevengagerende materialer inkl. IT. – Mundtlige øvelser (tale, lytte) – Skriftlige øvelser – Læseøvelser (læs og forstå) Få teoretiske overvejelser vedr. motivation

Elevengagerende undervisning Fordele: Mange er aktiveret (nogle gange også fysisk) Ofte er det forpligtende øvelser Motiverende Kan nedsætte mentalt fravær Mulige ulemper: Kaos/begyndende kaos Flydende forkert tysk

Ideer 1 Tegne-, tale-, lytteøvelse – afprøves i praksis Opgave: Find en makker, et stykke papir og en kuglepen. Den ene af jer skal sidde med ryggen mod skærmen. Tegn det billede, din makker beskriver for dig. Du må gerne stille spørgsmål Variation: Makkeren ser på billedet og stiller spørgsmål til detaljerne (samtale)

A: beskriv dette billede

B: beskriv dette billede

Speeddating Forskellige profiler. Fortæl, hvem du er, og vurder, om du vil være sammen med din date. Mål: at finde en partner. Du skal begrunde, hvorfor du valgte netop den partner. Speeddating.doc Variation: eleverne laver selv deres profil

Ein Bewerbungsgespräch Du möchtest eine(n) Reiseführer(in) anstellen. Die Person muss die dänische Stadt Odense kennen, um deutschen Touristen einige Sehenswürdigkeiten und andere interessante Elemente in Odense zeigen zu können. Du hast nur 2 Personen zur Auswahl und das Gespräch dauert etwa 4 Minuten. Nach 4 Minuten musst du deine Entscheidung treffen und deine Wahl begründen.

Verhandlung Verhandlung - Gebrauchtwagen.docx

Kolonnetysk Kolonnetysk.docx

Lustig oder nicht?

Tale om et emne i 2-3 min. – også som walk and talk Opgave: vælg et emne. Tal om emnet i 2 min. Facebook Alkohol Reisen Langeweile Ausbildung Gesundheit Familie Kultur Variation 1: makkeren stiller 1 eller flere spørgsmål, når tiden er gået Variation 2: makkeren vælger emnet

IT-muligheder Gloser Grammatik Tekstforståelse Intro Outro Mundtlighed Skriftlighed

Quia Eksempler:

Opgave: Lav en quia til dit hold Hvilken type vil du lave? Column – kolonner (skal matches) Hangman Pop-ups (rullegardiner med valgmuligheder) Battleship (tekstspørgsmål, gloser) Flashcards mm. (4 øvelser i 1) Andre muligheder –afsøges individuelt Klik ind på  Vælg den midterste (blå) kolonne (Visit Quia Web)  Brugernavn: fagdidaktisk2014  Password: kursus

Jeopardy Repetition af tekst Grammatik Etc. Eksempel: title title59922

Opgave: Lav en jeopardy Klik ind på Tast et password (evt. dit navn) Gentag password Nu kan du lave din jeopardy NB: HUSK at gemme efter hvert spørgsmål/svar (save)!!! NBNB: Husk at gemme hele jeopardyen (continue), når du er færdig eller holder pause!!! GEM URL’en

Quizlet Gloser, vendinger – også via lytning Et eksempel: flash-cards/ flash-cards/ Gå til Klik på ”Sign up” øverst til højre Udfyld formularen Bekræft din tilmelding på din Lav (create) en quizlet. Den gemmes automatisk på ”din” side, når du trykker ”save”

Classtools Gloser: a2_f5qVa.htm Kategorisering: Fri tale (stikord): 9/bJsBu.htm

Opgave: Lav en Classtoll(s) Klik ind på Vælg Arcade game generator, dustbin eller fruit machine Indtast titel Indtast gloser Indtast password (så du senere kan redigere) GEM URL’en

Mundtlighed Mailvu.com Jing Audioboo.fm  mdl. referat, respons på aflevering/skriftligt arbejde, resume af dagens modul (evt. gruppearbejde)

Mindmap i fællesskab Intro: brainstorm til emne (forforståelse)  Hvad forestiller eleverne sig, emnet skal indeholde? Hvilke relevante gloser kender de/kender de ikke? Outro: resume af emnet, udgangspunkt for aflevering  Hvad indeholdt emnet? Hvordan er teksternes tematiske sammenhæng? Hvad kunne vi også have diskuteret? …

Forskellige opgaver NB: siden er på norsk. Det giver af og til problemer, men i det store hele er det en fin opgavebank

Ideer 2 - til tekstarbejde Paradox-puslespil.docx Goodbye, Sascha-deletekst.docx Hultekst med stærke verber.docx Verbinde.docx Wahr-falsch.docx Text und Überschrift.docx Du sollst dir kein Bildnis machen.docx

Ideer 3 stærke verber.docx gram-Rep-spil.doc adjektivkonkurrence.ppt Musik og bevægelse: Modalverbumsang.docx Sein-sangen.docx Q

En kommentar ”Der findes overraskende lidt viden om, hvordan forskellige emner, opgavetyper og aktivitetsdesign har indflydelse på elevernes motivation” Gymnasiepædagogik

-og en mere Motivation  opmærksomhed  læring Planlæg for motivation (Catch og Hold) Gymnasiepædagogik

Vi skal give os selv lov til at skabe motivation og glæde blandt eleverne, så vi kan lære dem noget. Så bliver der også tid og rum til Goethe, Heine og Kafka!

Spørgsmål ??????????????