Page 1 May 2011 Copyright © Siemens AG 2011. All rights reserved Siemens DenmarkJukka Pertola Hvordan klarer Danmark sig i den globale konkurrence? Jukka.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer DANMARK I GLOBAL KONKURRENCE Fakta og myter om produktiviteten.
Advertisements

16-64 årige på arbejdsmarkedet
DANSK INDUSTRI KONFERENCE
Teknik og Miljø - Planlægning og Byggeri Aarhus Kommune •Flemming Meyer •Master of Law, Special Consultant •Municipality of Aarhus •Department of employment.
Nye globale krav til virksomheder og regional udvikling Jan Hylleberg Adm. direktør Vindmølleindustrien.
InnoCamp Design af fremtidens selvforsynende Smarthouses Jonas Rasmussen & Anne B. Holm Innovationscenter, DONG Energy A/S.
Mere forskning i fjernvarme Hvordan motiverer man forskere? Af forsker Marie Münster Kolding 20/
Mette Lise Jensen, Miljøministeriet Konference om bæredygtige indkøb den 6. oktober 2011 Nye tendenser og regler på vej? Landskabet inden for bæredygtige.
Energy Day Hans Peter Slente 22.nov. 12 Eksport af energiløsninger Hans Peter Slente Branchedirektør DI Energibranchen.
BioCentrum DTU …for life and technology BiC Innovation Hvordan gøres universitetsforskning profitabel Per Væggemose Nielsen
Arlas strategi – og globale muligheder
Visionen for ingeniøruddannelserne - erhvervslivets behov
Vækstfondens medfinansiering af virksomheder
Dampskibsselskabet ”NORDEN” A/S København, den 9. april 2008 DET BLÅ DANMARK I GLOBAL KONKURRENCE - Miljøet og konkurrencen THE PREFERRED PARTNER IN GLOBAL.
1 Jørgen Nue Møller Bygherren og Byggeriet - Om strategier og organisation Publiceret i 21. April 2003:
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Klimapolitik: Kommer den bilbranchen ved?
Vejle som vækstlokomotiv i 2020
Aarhus School of Business. Trends i Europa 2010 – 2020 i universitetsverdenen Europa 2020 strategien (EU Commissionen 2010) Mål: Europa skal være verdensleder.
25. FEBRUAR 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Virksomheder - definition
1 Analyse af geografiske valgresultater Søren Risbjerg Thomsen Institut for Statskundskab Aarhus Universitet.
Møde i Danmarks Vækstråd den 1. juni 2007
Intelligent energi – intelligente markedsmuligheder
Open-source software i det offentlige - hvad nu? Christian Lanng Kontorchef, It og Telestyrelsen Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Torsdag.
Uddannelsesniveau og erhvervsudvikling - lokalt og regional
CARSTEN GREVE INTERNATIONAL CENTER FOR BUSINESS AND POLITICS COPENHAGEN BUSINESS SCHOOL Partneskaber mellem offentlige og private aktører.
Issue 1: Which technologies and strategies is needed to develop solutions to realize the long-term goals of making the whole building stock independent.
Copyright NetBooster 2013 Detailhandlens digitale muligheder.
Konference om Grøn Transport DI – den 25. november 2009 CO 2 -tiltag her og nu Center for Grøn Transport v/direktør Henning Christiansen, Færdselsstyrelsen.
Danmarks offentlige organisationers omdømme blandt danske borgere
Lene Skole Vækstforum Hovedstaden 5 september 2011 Vækstforum Hovedstaden Coloplasts vej til vækst Page 1.
DLF–TRIFOLIUM Græsfrøkonferencen 2008 Søren Halbye; Salgs- og marketingdirektør.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
1 Senior Erhverv Søhøjlandet Nye tider, nye muligheder…! PP er sendt pr.mail.
Stedet som indgang til digital forvaltning
Økonomisk Geografi Globale strømme. Overordnet spørgsmål Hvilke hovedsammenhænge og -forskelle er der mellem de tre økonomiske strømme i verden (FDI,
Teknologiske muligheder for levering af tele- medicinske løsninger over bredbånd og mobilnet “Telemedicin – Hvordan bliver vi verdensmestre?” 5. december.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Det nye i Horizon Mere fokus på det effekt v. Søren Bjerregaard Pedersen Norddanmarks EU-Kontor.
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Miljøfordele ved brug af bioethanol
Grunde til at jeg elsker dig
Hvad gør EU for klimaet? Jeppe Gents Europa-Kommissionen,
Karriereveje fra grundskolen til energibranchen Torben Andresen Lindhardt, Dansk Metal.
Velkommen Styrk erhvervsklimaet i Viborg 17. marts 2015
Præsentation af Aalborg Universitet 1 af 24 UWT seminar 2010 Jesper Ellerbæk Nielsen ”Combining C-band and X-band weather radars for accurate precipitation.
Kemiens Dag 2011 Jesper Bjerregaard, Regional Market Development Manager.
Social kapital som internationalt konkurrenceparameter – den danske model på virksomhedsplan FAOS-seminar 19. maj 2008 FAOS Sociologisk Institut Københavns.
RECTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN AARHUS UNIVERSITET REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN UNIVERSITETERNE I FREMTIDEN.
Roskilde University ENSPAC Anders Chr. Hansen Transportens CO2-udslip 25% ned i 2030 Hvad skal der til?

7. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Trafikdage Storbytrafik. Vækst i BNP og Trafikarbejdet.
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
Sparet CO2 (1000 Tons) Antal boliger Bæredygtige forretningsmodeller Formål: Projektets ambition er at skabe innovation i byggeriet ved at understøtte.
Leif Vestergaard Adm. direktør, EG A/S Et digitalt løft af dansk erhvervslivs produktivitet.
Danmark i en global verden Dansk Industri 28.okt. 15 Danmark i en global verden Seniorchefkonsulent Allan Sørensen.
Dedicated Analytical Solutions HVORFOR ER ISO 9001 VIGTIG FOR FOSS? Anders F. Liechti 3. november 2015.
Opdatér dato Vælg >Indsæt >Sidehoved / Sidefod Skriv Måned og År i feltet for dato Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder: 1.Højreklik.
WM-data/LogicaCMG og vision for Healthcare Denmark
Fremtidssalon, 19. april 2017 København år 2040.
IBM Software Group Underleverandør til IBM
Et digitalt løft af dansk erhvervslivs produktivitet
Vækstforum Hovedstaden
An IP Strategy comprises
Greater Copenhagen -samarbejdet
Fremtidens sundhedsvæsen i et erhvervsmæssigt perspektiv
Hvad skal hovedstaden leve af? VP Jørn Henrik Levy Rasmussen
Fremtidens sundhedsvæsen i et erhvervsmæssigt perspektiv
Præsentationens transcript:

Page 1 May 2011 Copyright © Siemens AG All rights reserved Siemens DenmarkJukka Pertola Hvordan klarer Danmark sig i den globale konkurrence? Jukka Pertola, Siemens A/S SummIT 2011: IT som v æ kstmotor

Page 2 May 2011 Copyright © Siemens AG All rights reserved Siemens DenmarkJukka Pertola 1.USA 2.Switzerland 3.Denmark 4.Sweden 5.Germany 6.Finland 7.Singapore 8.Japan 9.UK 10.Netherlands Global Competitiveness Source: World Economic Forum 1.Switzerland 2.Sweden 3.Singapore 4.USA 5.Germany 6.Japan 7.Finland 8.Netherlands 9.Denmark 10.Canada Den globale konkurrence - Danmark og de nordiske lande klarer sig godt Competitiveness under pressure, based on higher costs, and low growth compared to peers

Page 3 May 2011 Copyright © Siemens AG All rights reserved Siemens DenmarkJukka Pertola Digital economy rankings 2010 (Earlier known as ”e-readiness”)

Page 4 May 2011 Copyright © Siemens AG All rights reserved Siemens DenmarkJukka Pertola 4 Verdens samlede industriproduktion i fuld fremgang – men de vestlige lande forbedrer sig langsomt

Page 5 May 2011 Copyright © Siemens AG All rights reserved Siemens DenmarkJukka Pertola BRIC-landene og Mellemøsten fungerer som vækstmotorer efter krisen Germany USA BRIC & ME EU-27 (w/o Germany)EU-27 (w/o Germany)EU-27 (w/o Germany)EU-27 (w/o Germany) Japan Others GDP 100% 6% 24% 19% 23% 9% 19% Regional shares of global GDP in 2009 Source: IHS Global Insight September 2010 Regional shares of global GDP growth between USA BRIC & ME Post-crisis (Okt. ’10) Germany 61% 40% Pre-crisis (Jan ’08) 54% 3% 18% 3% 18% 33%

Page 6 May 2011 Copyright © Siemens AG All rights reserved Siemens DenmarkJukka Pertola 6 Men fremgangen i den danske industri er beskeden …

Page 7 May 2011 Copyright © Siemens AG All rights reserved Siemens DenmarkJukka Pertola 7 … og Danmark taber markedsandele

Page 8 May 2011 Copyright © Siemens AG All rights reserved Siemens DenmarkJukka Pertola ►Øget brug af teknologi: digitalisering og automatisering ►Innovationer: Danske virksomheder skal udvikle teknologi, der kan eksporteres Quo Vadis Danmark?  Produktivitetsvækst er for lav  Mangel på arbejdskraft i fremtiden  Konkurrence fra lavtlønslande  Omkostningsudviklingen højere end i udlandet ­Lønudviklingen ­Politisk bestemte omkostninger

Page 9 May 2011 Copyright © Siemens AG All rights reserved Siemens DenmarkJukka Pertola Forskning og innovation komplementer hinanden Research is transforming money into knowledge Innovation is transforming knowledge into money  Research is a necessary though not sufficient precondition for innovation  Economic value is only created by successful innovations  Business strategy drives R&D strategy

Page 10 May 2011 Copyright © Siemens AG All rights reserved Siemens DenmarkJukka Pertola Nødvendige rammer for innovation  Specialty know-how in the targeted area  Creativeness and attitude inspiring new thinking  Education system delivering people with the needed qualifications  High class R&D infrastructure  Seamless connections between companies, universities and research institutions  Available financing  Technology-friendly atmosphere, high acceptance for new ideas and technology =Innovative customers

Page 11 May 2011 Copyright © Siemens AG All rights reserved Siemens DenmarkJukka Pertola Danske industriklynger er drivkraften bag nye IKT- baserede innovationer  Food & beverage  Life Science  Maritime & shipping  ICT  Water technologies  Cement technologies  Renewable energy  Public sector

Page 12 May 2011 Copyright © Siemens AG All rights reserved Siemens DenmarkJukka Pertola Erhvervslivet efterspørger en digital dagsorden for Danmark 12 DIs bud på digitale handlingsområder:  Digitalisering af den offentlige sektor  IT i folkeskolen  Digitale kandidater og kompetencer  Energieffektiviseringer med IT og elektronik  Styrket offentlig forskning i IT og elektronik  En digital infrastruktur i verdensklasse  Øget brug af IT i virksomhederne

Page 13 May 2011 Copyright © Siemens AG All rights reserved Siemens DenmarkJukka Pertola Innovation hos Siemens I won’t sell the future for a quick profit. Werner von Siemens ( ) Et princip siden Siemens blev grundlagt

Page 14 May 2011 Copyright © Siemens AG All rights reserved Siemens DenmarkJukka Pertola Siemens’ investeringer I F&U  € milliarder i 2010  F&U medarbejder  software ingeniører  178 F&U lokaliteter I mere end 30 lande  opfindelser i 2010  aktive patenter Innovation er forudsætning for fremtidig vækst FY2010FY2007FY2008FY2009 5,1% 4,7% 4,9% 5,1% F&U investeringer i % af omsætning

Page 15 May 2011 Copyright © Siemens AG All rights reserved Siemens DenmarkJukka Pertola Demographic change Climate change Globalization Urbanization Source: United Nations, The Lancet, Climate Works/European Climate Foundation, Economist Byernes befolkning bliver fordoblet til 6 billioner Befolkningens gennemsnitsalder vil stige fra 26 til 38 år CO 2 produktiviteten skal vokse med faktor 15 for at forhindre temperaturen i at stige mere end 2°C BRIC-landene bidrager med 50% af verdens økonomiske vækst De globale megatrends frem mod 2050

Page 16 May 2011 Copyright © Siemens AG All rights reserved Siemens DenmarkJukka Pertola Demographic change Climate change Globalization Urbanization Huse bliver CO 2 -positive energi producenter CO 2 bliver fanget og genanvendt som brændstof eller syntetiske materialer Virtualisering og netværk vil dominere forretningslivet og samfundet Lægen kommer på besøg via skærmen Eksempler på nye forretningsidéer på baggrund af megatrends

Page 17 May 2011 Copyright © Siemens AG All rights reserved Siemens DenmarkJukka Pertola Siemens har en bred portefølje til bæredygtige byer Low-loss power distribution Energy efficiency in industry Integrated urban trans. systems Street lighting with LEDs Efficient fossil power plants Efficient power transmission Energy-efficient buildings Power grid links from ships Renewable energies Traffic manage- ment systems Eksempel London: Potentiel reduktion på 6,4 megatons per år frem mod 2025 (~14% af udledningerne i 1990)

Page 18 May 2011 Copyright © Siemens AG All rights reserved Siemens DenmarkJukka Pertola Siemens miljøportefølje: Bæredygtig succes og vækstpotentiale +3% comp (Target) Renewable energies Environmental technology Energy efficiency Environmental Portfolio revenue (in billions of €)

Page 19 May 2011 Copyright © Siemens AG All rights reserved Siemens DenmarkJukka Pertola Source: World Resources Institute Vi har markant reduceret CO 2 udledningen hos vores kunder CO 2 reduction at customers (in millions of tons) Til sammenligning: Siemens’ egen CO 2 udledning

Page 20 May 2011 Copyright © Siemens AG All rights reserved Siemens DenmarkJukka Pertola Vores strategi har skabt en vedvarende vækst for Siemens i Danmark  Siemens har i dag F&U og produktion inden for alle sine fire sektorer i Danmark: Energy, Industry, Infrastructure & Cities samt Healthcare  Strategisk samarbejde med universiteter og innovations- miljøer i Danmark  Omsætning 2010: 21’7 mia. kroner  Eksport: 16’5 mia. kroner  Medarbejdere i Danmark: >7.000  Indkøb i DK: 12 mia. kroner fra danske underleverandører Brande Århus Aalborg Nordborg Vejle Odense Storkøbenhavn Engesvang Esbjerg Tinglev Ølgod Helsingør Kolding Jyllinge Salg/service Produktion Hovedkontor Udvikling

Page 21 May 2011 Copyright © Siemens AG All rights reserved Siemens DenmarkJukka Pertola Konklusion Danmark er (stadig) konkurrencedygtig – især på IKT- området  Kæmp for denne udvikling! Nye veje til udvikling og tiltrækning af talentmasse og idéer  Højne kvalitetsniveauet i uddannelsessystemet  Styre udviklingen af ideer og innovation  Sikre rammerne for forskning af høj kvalitet Store vækstmuligheder i integrerede IKT-løsninger på mange områder med markant dansk know-how  Fremme R&D og tværfaglige initiativer