Klasserumsledelse og elevinddragelse Arbejdsseminar 28. august 2014 Camilla Hutters & Astrid Lundby Center for Ungdomsforskning, Aalborg Universitet København.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klasserumskultur, inklusion og fraværsbekæmpelse Sparringsklyngebesøg
Advertisements

Et metodeudviklingsprojekt i UU DANMARK UU Vestsjælland
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Klasserumskultur, inklusion og fraværsbeskæmpelse
Større Skriftlig Opgave
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Klasserumskultur, inklusion og fraværsbekæmpelse
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
Sekvens 3: Diskussion i fokusgrupper Skolenetværk vedr. formativ evaluering og udvikling af skolekultur Arbejdsseminar 1, Fredericia Gymnasium 15/1/14.
Ny folkeskolelov Ikrafttrædelse August Overordnede rammer En længere og varieret skoledag • 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, • 33 timer.
Klasserumsledelse og elevinddragelse Startkonference 5. september 2013
Klassens time v. Jørgen Andkær Jensen og Charlotte Boesen
Klasserumsledelse og elevinddragelse
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Fornavn Efternavn, Titel Evt. Arrangementsnavn Det rullende universitet A A R H U S U N I V E R S I T E T Kommunikationsafdelingen Line Holdt Rude, phd.
Klasseledelse Lene Heckmann.
Opsamling på gruppearbejde på SIP2. Tema SIP 3: ”At skolerne udvikler deres undervisningspraksis, undervisningsorganisering og årsplanlægning med henblik.
MÆRKK - Markedskommunikation & Æstetik: Kultur & Kognition 1 Åbne biblioteker – pilottests G ode forslag og metodeforslag v/ Rasmus Grøn.
Udvikling af elevrådet på Blågård Skole
Senior Online – Nye veje til digital inklusion
Vælg layout 1. Højre klik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen 3. Bemærk at der findes 4 forskellige farvetemaer du kan.
At udforske sin egen praksis
Velkommen Lærersamarbejde i Aarhus august 2012 Aarhus Tech, Viby J.
Billedkommunikation i elektroniske journaler Introduktion til projektet Projektets mål er at teste og udvikle billedbaseret kommunikation som et tværfagligt.
Ledelse i den digitale skole - selvevaluering af udbyttet af it Uddannelsesforum 4. november 2008 kl. 14: :50 Konsulent Sanya Pedersen, Danmarks.
Fra enkeltlærerprojekt til skoleprojekt Konference om undervisningsformer og –medier i de gymnasiale uddannelser, AU 29. april 2014 Dorte Fristrup, rektor,
Præsentation til opstartsmøde for projektledere 12. oktober 2010.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
ANVENDELSE AF DIGITALE UNDERVISNINGSMATERIALER I AVU, HF OG GYMNASIET – en forskningsrapport om Projekt e-læring Af: Helle Mathiasen Christian Dalsgaard.
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Danmarks Læringsfestival 2014 Projektet etableres Interventioner Løbende implementering Interventioner.
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Fælles vejlederdag 7. juni Indtil nu! 24. – 28. januar 2011: Besøg i Skotland. 24. marts 2011: Fyraftensmøde – inspiration. 8. – 9. august 2011:
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Fra forskning til forandring Lektor og udviklingsleder Camilla Hutters Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus universitet
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Workshop plan Virkningsevaluering, VIA UC, Hedeager 2, 8200 Aarhus N.
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Orienteringsaften på Byhøjskolen 24. januar 2012
Undervisningsorganisering,-former og -medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser Slutkonference for 3. runde af Forsknings-, udviklings-
Gør drømmen til virkelighed i KFUM og KFUK i distrikt nord/vestjylland.
Læringskultur og elevinddragelse
Forældremøde Sortedamskolen 2013/14
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
1. April 2014.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" 1. november.
Kvalitetssikring af lærerpræstationer - Hvordan?
Fra model til effekt Metodisk kompetence- udvikling i det nye bibliotek 31.August 2012.
Projekter og netværksdannelse på FG Fredericia Gymnasium 7. februar 2015 Orienteringsmøde om Udviklingsplanen fase 2.
Nye veje i overbygningen Udgangspunkt i elevernes læringsmål og læringsstrategier Undervisningen tilrettelægges fleksibelt på tværs af klasser og årgange.
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 2. OKTOBER 2014 VEJLEDNING OG STUDIEINFORMATION, HE AARHUS UNIVERSITET AU OPTAGELSE PÅ KANDIDATUDDANNELSEN.
Opstartsworkshop Tirsdag d. 17. marts 2015.
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Konference – Odense d. 11 sept Demonstrationsskoleprojekt Elevernes egenproduktion og elevinddragelse.
Formidlingskursus 2014 Gymnasiepraktik og Det rullende Universitet Klasserumskultur og elevernes forskellighed Susanne Th. Jensen Vicerektor Odder Gymnasium.
IMODUS – IHK Workshop om Blended Learning Workshopintroduktion.
Uddannelse med perspektiv FREDERICIA GYMNASIUM FREDERICIA GYMNASIUM 24. oktober oktober 2011.
Forskningsprojekt om fysisk aktivitet og læring LCoMotion – Learning, Cognition and Motion - en del af projekt ”Læring i Bevægelse” Finansieret af Undervisningsministeriet.
Oplæg om lektieintegreret undervisning Data og overvejelser.
Integreret vejledning i efterskolen Vingsted, september 2013 Lars Mouritzen (SKALs Efterskole)
CLARA Projektbeskrivelse
Evaluering af skoleåret og planlægning af skoleåret
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Januar 2010 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Januar 2010 SØNDAG MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG
Januar 2010 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
August 2009 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Præsentationens transcript:

Klasserumsledelse og elevinddragelse Arbejdsseminar 28. august 2014 Camilla Hutters & Astrid Lundby Center for Ungdomsforskning, Aalborg Universitet København

Fra forskning til forsøg Hvordan kan I bruge formiddagens oplæg i jeres respektive projekter? Hvad kan I genkende? Er der noget vi ikke får øje på? Hvilke overvejelser giver det ifht at arbejde videre i projekterne? Er der noget I kan forstærke, ændre eller….?

Tidsplan for forsknings- og netværksprojekt TidAktivitet 5. september 2013Startkonference 23. september 2013Frist for at indsende projektbeskrivelse + forandringskæder Besvarelse af ‘startspørgsmål’ online (alle involverede elever) Januar Arbejdsseminar Tendenser i ‘startbilledet’. Hvad er udgangspunktet? Hvad skal ændres? Februar – maj 2014Skolebesøg, kvalitativ dataindsamling Observation og elevinterview Juni Arbejdsseminar Fokus: Delrapport fra skolebesøg Refleksionsinterview med projektansvarlige Sept – okt 2014Indsamling af data til slutbillede 31. Oktober 2014Skolerne indsender deres institutionsrapporter Januar 2015Slutkonference

Hvad skal slutrapporten indeholde? Forsøgets formål. Hvad vil I gerne forandre? Praktisk tilrettelæggelse, deltagende klasser/hold, elever Medvirkende lærere og deres hovedopgaver Gennemførte aktiviteter: møder, materialer, vejledninger Projektets hovedresultater ifht. styrkelse af elevernes udbytte af undervisningen. Dokumenter Evt. udviklede materialer – koncepter, som andre kan arbejde videre med Evaluering af projektet i forhold til formålet, forslag til opfølgninger.

Videre proces Dokumentation og evaluering – hvordan vil I samle op på erfaringerne fra projektet? – både ifht konklusioner (Hvad er de vigtigste resultater?) + koncepter (hvordan kan andre arbejde videre?). Hvordan indsamle ‘data’ om elevernes udbytte – og hvilken viden kan vi få med forskellige metoder?: spørgesskemaer, dialog med klassen, fokusinterview. Se metoder her uddannelse/klasserumskultur,-inklusion-og-fravaersbekaempelse/slides.aspxhttp:// uddannelse/klasserumskultur,-inklusion-og-fravaersbekaempelse/slides.aspx Hvordan kan vi bruge evalueringen i vores videre udviklingsarbejde? Fokus på formativ evaluering – noget I selv og andre kan lære af

Rækkefølge for gruppefremlæggelse Runde 1: Gribskov Gymnasium ”Betydningsfuld læring” Aalborg Tekniske Gymnasium ”Aktionslæringsprojekt om klasserumsledelse” Frederiksværk Gymnasium & HF ”Klassen som team, i flow og selvstændiggjort” Runde 2: Kongsholm Gymnasium & HF ”På sporet” Nykøbing Katedralskole ”Lektieintegreret HF” Næstved Gymnasium & HF ”Klasserumsledelse og læring” Aarhus Statsgymnasium ” Gymnasielærer – er det bare noget man er?”

Spørgsmål - projektfremlæggelse Hvad er projektets formål. Hvad ville I gerne forandre? (jvfr forandringskæde) Hvad har I konkret gjort? Hvilke koncepter/ metoder er benyttet/anvendt? Hvad kom der ud af det? Hvad er de vigtigste forandringer? Hos eleverne? Hos jer selv? 5 – 7 min. pr fremlæggelse Under hver fremlæggelse skriver de øvrige deltagere på post it: Hvad kan andre skoler bruge denne viden til?