KUP - seminar 11-12. Oktober 2014 Ullevål. Status på KUP 17 klubber indgår Lia er gået ud og Kjelsås er kommet ind 16 af 18 har gennemført Startmøte med.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Trivselspolitik på Løsning Skole
Afslutninger er et forsømt område i dansk fodbold!!!!!
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Landsseminar for Junior- og Eliteledere 19 November 2011.
Træningsplanlægning At introducere nogle simple træningsprincipper til Ballerup Karateklub i forbindelse med træningsplanlægning mod et karatestævne i.
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Junior Development Juniorudvikling. Junior Development Juniorudvikling Aktiviteter rettet mod forældrene Hverveaktiviteter for nye medlemmer Minihockey.
I dag er temaet Visualisering
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Fysisk aktivitet – muligheder og udfordringer for krop og sjæl
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Træningstilbud i Vedbæk Tennisklub Vi håber at kunne byde dig velkommen til vores klub, og at du/I vil benytte et af vores mange træningstilbud Motionisttræning.
Forældremøde X årgang.
Trænerseminar ”Serv og serveretur”. Generelt •Afgørende på internationalt niveau •Kvalitet •Fejlprocent •Taktiske variationer •Tilpasning til spilsystem.
Chris Argyris f
A-refreshment lørdag, den
Forældremøde for U maj 2012 Dagsorden • Formålet med Play & Stay konceptet • Turneringsformater for u10 og u8 • Mål med træningen – selvtræning •
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
TRÆNER VI ”RIGTIGT”? ”Har vi en høj kvalitet og kompetence i arbejdet med at udvikle spillerne?” Oplæg, spørgsmål og debat!
A-licens og A+ - HB Køges fremtid formes her
Orienteringsaften børnehaveklasser 13/14
- Hvad kan I forvente som forældre?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
19. Nov 2011Landssseminar for junior- og eliteledere Det fysiske aspekt i Aldersrelateret Træning.
Holdet høre til svømmeskolen Tilmeldt Øvede hold Udtaget til ekstra træning lørdag morgen Træning 2-3 gangen ugentlig Rekruttering til Talent Fremmøde.
Afdelingsledelsen Vision og værdigrundlag i Planlægningsområde Syd.
Kodeks for offentlig topledelse
Program - ICDP International Childhood Development Program
SSID årskonference 2008 Gør storrummet til en succes… 23. april 2008 Ole Nielsen COWI A/S.
Niveauer for læring i organisationen
Træningsplanlægning Ullevål torsdag d. 5/11 kl
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
”Systematisk udvikling” ”Fra kadet til senior”. Beskrivelse Målsætningstrappe - individuelt NBTF langsigtet målsætning Tydeliggøre ansvarsfordeling og.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
1 ProLeague - High performance leadership BEDST …når det gælder.
Vandpolo seminar 18. september Velkommen Formålet med i dag er: –at I alle tænker over, hvordan vi udvikler dansk vandpolo I den rigtige retning.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Kidsbasket Pilotprojekt SFO Absalonskolen, Holbæk Kommune
Hukommelsesleg Et program til træning af arbejdshukommelsen for
Undervisningsministeriet
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
1 Vision – Mission - Værdier - Mål – Midler - Politikker.
Alle elever i den danske folkeskole, skal blive så dygtige, som de kan En længere skoledag Flere timer i dansk og matematik Tidligere fremmedsprog Lektiehjælp.
Pressalit Sports Academy Fra perioden til
Principper for børne- og ungdomsfodbold i Kjellerup IF Februar 2016.
Den frivillig idræt i Hillerød Kommunes læringsreform kvalitet ved inddragelse af idrætsforeningerne Kurt Curth Idrætskonsulent Hillerød Kommune 26.marts.
Tekniske og motoriske færdigheder Færdigheder – Udvikling og Kvalitet!
Spiller- og Talentudvikling i klubben – KB’S TALENTSKOLE Af Karina Ildor Jacobsgaard & Mikkel Nørby.
Talentet og udviklingsmiljøet Hellebjerg 26/ Claus Hansen.
Klubben Organisation og træningsmiljø xx/xx 2014 kl.xx.xx-xx.xx.
Lyst til at lære – Skabe lyst til at lære – Lyst til at lære fra os Velkomstbrevet TUP2011 Projekt Transfer i AMU.
Værdibaseret ledelse. Udgangspunktet Fokus på procesværdi som et middel til at opnå målet (højere produktværdi) Alle byggeriets parter er på banen, og.
Klubbutviklingsseminar NBTF OLT/Ullevål 9-10/
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
NBTF, Ullevål 4/12-17 Coaching.
VoksenBadminton… Er det noget for jer?
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Træneruddannelsen Trænerrollen bliver mere kompleks og krævende, efterhånden som spillet udvikler sig, og kvalitetstænkning spiller en stor rolle i dagens.
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Flere gode år på arbejdsmarkedet
BADMINTON Netværksmøde foråret
5 gode argumenter for hvorfor det skal til din klub
Future Vejle inspiration
Begynderrejsen – et redskab til rekruttering og fastholdelse af nye medlemmer i kano- og kajakklubber Klub Dato Konsulent navn.
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

KUP - seminar Oktober 2014 Ullevål

Status på KUP 17 klubber indgår Lia er gået ud og Kjelsås er kommet ind 16 af 18 har gennemført Startmøte med fokus på organisation 14 af 17 har gennemført Modul 1 Pilot på Modul 2 er gennemført i Fokus BTK Planlagte Modul 2 i oktober/november

Fremdrift af KUP Gennemføre alle Modul 1+2 i 2014 Udarbejde materiale til Modul 3 – Mentale og taktiske færdigheder Uploade video og tekst på OLT´s hjemmeside – inspiration Gennemføre Modul 3 Udarbejde og gennemføre Modul 4+5 Bidrage med inspiration til udvikling

Fordybning Modul 2 – teknik og motorik Bordtennis har forandret sig – mange ændringer Mindre finesse og mere power – men begge dele er nødvendige Grundteknik på position, balance og forflytning er fundamentet Motorikkens betydning for indlæring og udvikling af grundteknik Bevidsthed om hvilke motoriske grundelementer der skal udvikles

KORT OG LANGSIGTET TRÆNING/UDVIKLING Bevidsthed om hvad der er hvad – eksempler og debat Potentiale-udviklende versus Potentiale-forløsende Vi skal kunne udvikle begge dele kontinuerligt Udøveren skal konstant udvikle sin evne til at mestre samtidigt med at han stadigt bygger et bedre fundament for at kunne mestre på endnu højere niveau – Fx albuen i midten

MÅLGRUPPER 1 - Nybegyndere – vanskeligt ved at holde holde bolden i spil 2 - Øvede spillere – kan holde bolden stabilt i spil med lav kvalitet 3 – ”Udviklingsspillere” – arbejder med og interesserer sig for teknisk og motorisk udvikling 4 - Ungdomsspillere – blandt de bedste i klubben i denne alder ungdom 5 - Nationale elitespillere – Top i Norge ungdom 6 - Landsholdsspillere for Norge – Top 4 i Norge ungdom 7 - Internationale elitespillere – Top 32 Europa ungdom

Nybegyndere Vi skal flytte dem fra denne gruppe så hurtigt som muligt! Bordtennis er ekstremt vanskeligt, hvilket er en fare for fastholdelsen God træningsledelse er super vigtigt – kunne skabe et godt og trygt miljø, hvor træningen er organiseret således nedenstående kan gennemføres Specifik øje/hånd-koordination i forhold til håndtering bat og bold Øje/hånd koordination i bevægelse med forskellige udfordringer Sensorisk feedback – mange, rigtig mange repetitioner på passende niveau! Juster niveauet på øvelserne/udfordringerne så det nærmer sig bordtennis

Øvede Vær opmærksom på battets egenskaber – skru og kontrol Introducer begrebet skru og hav det altid med i træningen – jo mere skru jo bedre Ikke for tidlig specifik detaljefokusering – mere på bevægelse og sikkerhed MANGE boldberøringer på passende niveau og udfordring Bat-fatning, balance, træfpunkt, bevægelse, præcision og koordination. Introduktion til motoriske færdigheder – såvel specifikke som almene

”Udviklingsspillere” Interesse for bordtennis og vil gerne udvikle sig til at blive bedre Intet resultatfokus på dette, men udelukkende på færdighedsniveau Tekniske basisfærdigheder – balance, position, forflytning og træfpunkt Paradokset sikkerhed versus kvalitet – træn begge dele Generere og håndtere skru – alment og specifikt Motoriske basisfærdigheder – kolbøtte, stå på hovedet, etc. Specifikke motoriske færdigheder – forflytning, rotation, etc. Koncentration og evne til at modtage og anvende information

Ungdomsspillere Slagteknisk udvikling – stadig med fokus på balance, position, forflytning og træfpunkt Skru implementeres i alle dele af spillet – serv, retur, åbning, forsvar, loop etc. Fokus på teknisk kvalitet i de forskellige færdigheder – aldrig glem basis! Mere komplekse motoriske færdigheder med sammensatte bevægelser – fx rotation og forflytning, timing mellem ben, krop og arm, etc. Koncentration og evne til at huske og anvende informationer i træning

Nationale elitespillere – Top Stabile slagtekniske færdigheder med forflytninger Mestrer i regelmæssige øvelser de basale færdigheder Arbejder med uregelmæssige øvelser og overgangen fra underskru til overskru Stabilitet i 4 første bolde, med tilpasset kvalitet Har gode alment motoriske basisfærdigheder Kan grundlæggende specifikke motoriske færdigheder Arbejder med tempo og præcision i motorisk træning og udvikling Kina-træning underskru – dæk bordet i dybde og bredde med vekslinger

Landsholdsspillere Norge Uregelmæssige vekslinger med stabil teknik Stabilitet og sammenhæng på de 4 første bolde Overgang fra underskru til overskru med god balance Kina-træning: Dækker bordet på underskru, også efter kort og har balance til at følge op på næste Sammenhæng mellem færdigheder – spilopbygning og spilsystem God kropsbeherskelse, såvel almen som specifik Eksplosivitet med motorisk kontrol, såvel alment som specifikt

Internationale elitespillere – Top 32 Dækker bordet uregelmæssigt med godt tempo og kvalitet Tydelig sammenhænge i spilopbygninger og spilsystem Altid flere muligheder i en spilsituation – teknisk/taktisk Kan anvende forskellige færdigheder mod forskellige modstandere Fysisk styrke, stabilitet og eksplosivitet i motorisk kontrol

Organisation og træningsmiljø Et godt træningsmiljø/klubmiljø er lettere at skabe med en god organisation Dette er fundamentet for hele projektet, og er derfor suverænt det vigtigste for såvel klubben som projektet Kompetenceudviklingen omkring udviklingen af spillerne er værktøjer der skal integreres i træningsmiljøet Dermed skal klubben udvikle såvel miljøet som kompetencerne i miljøet kontinuerligt Kristoffer Henriksen; ”Talentudviklingsmiljøer i verdensklasse”

Udvikling af træningsmiljøer Vi ønsker flere og bedre spillere – NBTF´s vision Medfører fokus på rekruttering, udvikling og fastholdelse Hvis vi udvikler spillerne kontinuerligt er sandsynligheden for fastholdelse over tid større Hvis vi kan skabe miljøer der rummer såvel trivsel som udvikling vil disse blive attraktive at komme til/blive i Rekruttering er livsnerven i et træningsmiljø – oplæg i morgen om dette.

Relationer og dialog Skab dialog og sammenhæng i miljøet - tydelig information Skab relationer mellem de forskellige grupper – fx ungdom til senior, træner til forældre, leder til forældre, etc. Tilrettelæg at den enkelte har relationer i alle dele af klubben Prioritér at trænere og ledere trives ved at arbejde sammen med andre de har gode relationer til.

Træningsmiljø – Micro og makro Omhandler hele den kontekst spillerne fungerer på i klubben - Fx trænere, spillere, forældre, træning, konkurrencer, rejser, sociale arrangementer, etc. Vi må forholde os til et større miljø der påvirker spillerne – fx forældre, venner, skole, etc. Micro-miljøet bliver påvirket af makromiljøet, og derfor må det behandles i en helhed Relationen og kommunikationen mellem hele miljøets enkelte dele vil ofte være vigtigere end delene i sig selv Værdien af relationerne vil ofte være afgørende for et miljøs udvikling og succes! Hvis ledere og trænere trives godt, er der større sandsynlighed for at spillerne også gør det.

Gruppe versus individ Fejl overskrift – det skal ikke være et modsætningsforhold Individet skal have fordel af gruppen, og gruppen består af individer Individualisering skal kunne foregå på gruppeniveau Individet får inspiration fra gruppen og de kan spejle sig i hinanden Positiv vi-følelse der hjælper hinanden til udvikling, også via konkurrence At være en del af en god træningsgruppe er måske den største succesfaktor for udvikling og trivsel Vigtigt med refleksion omkring ens bidrag til at gruppen er velfungerende