Hvordan forberedes afleveringer, og hvad skal afleveringsbestemmelsen indeholde? Årsmøde i ODA Aarhus d. 13. november 2014 Simon Stidsing Hansen, KOMDA.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Cand. techn. soc. Pia Bille Konsulent i Lepla
Anskaffelse af ny teknologi
Katalog over nationale standarder på sundhedsområdet.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Teststrategi Engrosmodellen
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Datakvalitetsstrategi Engrosmodellen
Natur og overfladevand Regionernes indsats Helle Larson, Miljø.
3D modellering på den nye bane København-Ringsted
Landsorganisationen i Danmark Rapport fra Udvalget om modvirkning af social dumping Dansk Forening for Arbejdsret den 22. november 2012 v/Stephan Agger.
S april 1999www.adresseprojekt.dk Mål og status for adresseprojektet Bent Andersen, KL Morten Lind, KMS.
Grundlæggende IT, niveau G
Tilgængeliggørelse af elektroniske arkivalier
Revideret UDDANNELSE 1. JAN 2013
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Kan du finde rundt i it-junglen? Velkommen Brønderslev den 23. november 2010 EG A/S BASIT Dansk Byggeri.
Praktiske erfaringer med Byggeriets IKT specifikation
Platangårdens Ungdomscenter VISO – leverandør
FØDEVAREANPRISNINGER
Teststrategi Engrosmodellen
Opstartsmøde fase 2: Implementering og etablering af miljøerne
Kommunikation i projekter
B-boringer og prøvesteder Opsummering af projektet heunder rolle-rettigheder og kvalitetssikring proces Dato: Udarbejdet af projektledelsen.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Nogle udgangspunkter, begreber og principper for at anerkende realkompetencer.
Bente Bondebjerg, workshop - lokalt fortalerarbejde Side 1 Workhop: Lokalt fortalerarbejde Oplæg Bente Bondebjerg Årsmøde for frivillige d.28.september.
Arbejdet med åbne standarder – fokus på implementeringen af B 103 Oplæg ved 3. workshop for it-governance 21. februar 2007.
ArbejdsPladsVurdering (APV)
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? FREMTIDENS KVALITETSSIKRING: HVAD VI VED STØTTER KVALITET Miljøvurderingsdag
© 2013 Netcompany A/S Netcompany A/S · Grønningen 19 · 1270 København K · Tlf Side 1 Simon Otto Nielsen Diplomingeniør i informations og kommunikationsteknologi.
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
Den Regionale LEAN Enhed
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
ODAs Årsmøde 14. november 2014 Hvad efterspørger kommunen? - fremfinding af digitale sager i arkiveringsversioner og søgning i MiNEA Mie Andersen Emilie.
Den kommunale vejledning om STU
1 © Copyright AK-Samvirke – 2014 Diverse nye regler fra 2015.
Kvalitetsstyring og kortlægning efter jordforureningsloven ATV-møde 4. november 2009.
Årsmøde Organisationen Danske Arkiver
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
RKV-Seminardage 2010 KOMPETENCEmidt 4. seminardag d. 26. august: institutionel struktur og organisering Hvordan er arbejdet med IKV prioriteret, forankret.
KMD SAG ARKIVERING Hightlights fra mini task force KMJ, 1. oktober 2014.
Oplæg til 3. møde i udvalget vedr. professionsspor Formål og læringsmål.
Handel med korn mellem landmænd
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK 1 Håndtering af systemudvikling! Efterår 2000 Datalogi LCK.
SKABELON.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Et samarbejde mellem: BAT Kartellet | Bygherreforeningen | Dansk Byggeri | Danske Arkitektvirksomheder | Foreningen af Rådgivende Ingeniører | TEKNIQ.
Bevaring og kassation/gallring af digitalt skabte arkivalier i Danmark
Hvad er benchmarking Benchmarking betegner et forbillede, som udgør udgangspunktet for bedømmelsen af en præstation i en eller anden henseende. Benchmarking.
HL7-FHIR DK profilering – governance?
PULS badevand Møde for leverandører af fagapplikationer
Revision af sikkerhedsdokumentation
Reykjavik den 27. september 2016
(s. 1) Præcise udbud giver bedre tilbud og færre konflikter
Teknisk informationsmøde 2009
Virksomhedssamarbejde
Revision af sikkerhedsdokumentation
Hvad er Byggeri til Drift?
Effektiv kommunikation med virksomheder - hvordan?
AAU-ID Hvad sker der med projektet?
Hightlights fra mini task force KMJ, 1. oktober 2014
Samarbejde om data ErhvervsInfo
Statens HR – Implementeringskoncept
VanDa 2019.
- fra SkoleIntra til Aula
Digital aflevering.
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Hvordan forberedes afleveringer, og hvad skal afleveringsbestemmelsen indeholde? Årsmøde i ODA Aarhus d. 13. november 2014 Simon Stidsing Hansen, KOMDA

KOMDA Arkivsamarbejde med 9 (+ 4) deltagere – og 2+ ansatte KOMDA løser opgaver for deltagerne, bl.a. opbevaring af arkivalier, kvalitetssikring (test), b/k-vurdering, afleveringsforberedelse, tilgængeliggørelse – og rådgivning indenfor området. Deltagerne er § 7-arkiver, som bærer arkivansvaret og benytter KOMDA’s ydelser efter behov og ønske.

B/K-vurdering af data Udgangspunkt for afleveringsprocessen Formål som oftest overholdelse af lovgivning Værktøjer: Bekendtgørelser, vejledninger og guldliste, dataflow-analyse Kompliceret. I tvivlstilfælde trækkes på Statens Arkiver Data – ikke systemer – kan være bevaringspligtige. Merbevaring er en mulighed. Forudsætning: Kortlægning af IT-systemer og data

Afleveringsforberedelse Arkiv (Gode arkivalier) Myndighed (Økonomisk opgaveløsning) Leverandør (Fremstille datadump) 3 aktører med forskellige tilgange til arkiveringsopgaven Formål: At skabe klarhed over opgaven for alle parter.

Proces, opstart Ofte opstartsmøde med deltagelse af alle parter. B/K-vurdering af oplysningerne i systemet. Hvad er interessant for arkivet? Hvad er muligt, praktisk og økonomisk (ift. leverandør og myndighed)? Hvordan sikres overførslen af bevaringsværdige informationer til bevaringsformat bedst muligt m.h.p. bl.a. fuldstændighed og senere anvendelighed? Særligt opmærksomhedspunkt: Kontekstdokumentation. Forudsætning for vurdering af datas pålidelighed (kildekritik). Tidsdimensionen er her vigtig (og glemmes ofte/kan ikke dokumenteres).

Proces, afleveringsbestemmelse Beslutninger fra opstartsfasen danner grundlag for afleveringsbestemmelsen. Afleveringsbestemmelsen: - Er en aftale om dele af arkiveringsopgaven mellem de tre parter eller nogle af disse. - Bliver en del af kontekstdokumentationen på linje med anden dokumentation. - Er følgelig ikke en indholdsfortegnelse/fortale/tabeloversigt o.l.

Afsluttende bemærkninger Afleveringsforberedelse er vigtig, når det kommer til at sikre anvendeligt historisk kildemateriale. Der er i de enkelte tilfælde mange vigtige problempunkter, der ikke automatisk fanges af lovgivning, bekendtgørelser o.l. Det kan ved test være svært at spotte, hvad der er sket med data ifm. overførslen til bevaringsformat. Derfor er det gavnligt at tage så mange problemer som muligt i opløbet. Og det er vigtigt, at der foretages en ordentlig kvalitativ test af arkivalierne for at sikre, at det aftalte er taget hånd om – det er bestemt ikke nok, at en arkiveringsversion lever op til de tekniske formkrav/kan køre gennem ADA. Arkivets erfaringsopsamling er central – det er vigtigt, at viden flyder mellem forberedelsesdelen, testdelen og tilgængeliggørelsesdelen. Herunder: Procedurer, checklister o.l. er vigtige. Det er ifm. forberedelse af afleveringer vigtigt at have en opdateret viden om typiske fejl/problemstillinger og deres løsning. Dette giver bedre arkivalier (færre suboptimale rettelser af uhensigtsmæssigheder sent i processen) og billigere arkivalier (færre rettelser og tilbageløb = færre timer til test og fejlretning).