Fremtidens fysikstudenter DFS debatmøde april 2007 Jette Rygaard Poulsen Frederikshavn Gymnasium og HF-kursus.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvad er familieklassen
Advertisements

NGG-INFO 1.
NGG.
Naturgeografi Jordens og livets udvikling samt menneskets tilpasning set i et geologisk og aktuelt samfundsmæssigt perspektiv Altså handler geografi om.
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Institut for Naturfagenes Didaktik
Program Kl Introduktion v. fagkonsulenten Kl Unges forhold til naturvidenskab i et kulturelt perspektiv v. Lars Brian Krogh Kl.
Handleplan for læsning Tårnby Kommune
Grundforløbsevaluering elever 2006/ elevsvar 2007/ elevsvar 2008/ elevsvar 2009/10 – 160 elevsvar.
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
NGG.
Reform af de gymnasiale uddannelser Esbjerg 5. nov 03 / TC.
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Velkommen til Lemvig Gymnasium Orienteringsmøder 2011
Roskilde Katedralskole stx – det almene gymnasium
1 NGG 2 ngg.dk 1.g2.g3.g V U I D D E A R N E N G E Å L E S N E D R E ?
Fra undervisningsevaluering til skolens kvalitetsarbejde
En dansk personlig kommentar til forslag til læreplan i naturfag og til fysikk 1 og 2 Albert Chr. Paulsen, IMFUFA, Roskilde Universitet.
”De nye fysikstuderende efter gymnasiereformen - DEN DOBBELTE UDFORDRING ” Debatmøde i Dansk Fysisk Selskab Aarhus d Oplæg Lars Brian Krogh,
NGG-INFO 1.
P ISA, NATIONALE TESTS OG BESPARELSER – HVAD RAGER DET MIG ??!! Skolebestyrelsens årsberetning for 2010/2011 – og årene, der kommer.

Velkommen Til Klassemødet i 1x.
Ny skole. Møde d. 14. januar. 1 Ny skole – hvor er vi? Møde d. 14. januar 2013 Kl
Hvordan søger man om optagelse?
NGG-INFO.
NGG-INFO.  Afsluttet 10. klasse.  Aflagt afgangsprøve i fagene: Både skriftlig og mundtlig: Dansk, matematik, engelsk. 10. klasse-prøve eller 9. klasse.
Esbjerg 5. nov 03 / TC1 Reform af de gymnasiale uddannelser.
Program i salen Kl (Klasse A,B,C,D,E,F) Kl (Klasse G,H,I,J,K,L,M) Skoleårets fokuspunkter Fravær Lejrskole Til-/framelding af fag.
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Institut for Naturfagenes Didaktik Skolekultur og personlig udvikling (dannelsesindhold) Forslag til forskningsprojekt.
Køreplan for studieretningsvalget: Orientering i klasserne Fyraftensmøde for elever og forældre den 20. november Afgivelse af ønske senest 1.december kl.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
NGG.
Inquiry Based Science Education - IBSE
SIP 3 Når hele skolen er med: KLAR-PARAT-STUDIERETNING
Fra sanseindtryk til fagudtryk
Skriftlige opgaver Gymnasiet og HF
Valgfagsorientering 21. November 2011
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Fagdidaktisk kursus i biologi
MA A – FY A/Fy B – KE A/Ke B Matematik Fysik Kemi - studieretninger.
Skriftlighed i biologi
Gymnasiet (Stx)
Marianne Zibrandtsen, 12.marts Gymnasiereformen – hvad kan I forvente af de nye studenterårgange? Marianne Zibrandtsen, rektor Aurehøj Gymnasium.
FREMTIDENS FYSIKSTUDENTER DFS Debatmøder – april 2007
Matematikfaglighed i samfundsfag og EU
Ny Fælles Naturfagsprøve
Statusrapporter fra de faglige fora Indtryk fra en læsning
Forældrearrangement Tirsdag den 30. september 2014.
Skolestruktur på dagsordenen Direktør for SFI, formand for Rejseholdet og Skolerådet Jørgen Søndergaard.
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG Eksperimenter.
Skolebestyrelsens forældremøde tirsdag d. 4.marts Den nye skolereform - rammen Ved Kirsten Brønd 2. Fremtiden for Høsterkøb Skole Ved bestyrelsen.
Velkommen til infoaften om de gymnasiale uddannelser Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland.
Gymnasierådet – 11. marts 2008 Evalueringer af gymnasiereformen Forsøg med digitale eksamensopgaver Forsøg med nyt bioteknologifag i stx og htx.
Velkommen på Tietgen Handelsgymnasium. Har jeg talentet til at bidrage til alt det gode, der allerede gøres? Nogle vil jeg skuffe Andre forhåbentligt.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Gymnasierådet 27. april 2009 Politisk aftale om justering af gymnasiereformen Ikrafttræden Forestående proces i Gymnasieafdelingen --- Ansøgertal 2009.
Synopsis.
SKABELON.
Ligheder/forskelle på HHX – STX – HTX De har helt den samme struktur, dvs. ½ års grundforløb og 2½ års studieretningsforløb. De tæller lige meget til videregående.
UPV – uddannelsesparathedsvurdering Elever skal parathedsvurderes ud fra følgende tre forudsætninger. Lærere og vejledere skal vurdere elevernes uddannelsesvalg.
Faglig udvikling i praksis 2017
Naturvidenskabeligt grundforløb på Gladsaxe Gymnasium
informationsmøde - Frederiksberg Gymnasium
Skriftlighed i nv Skriftlighed i nv Aalborghus Gymnasium.
Fag, fagligt samspil og metode
Søren Sejer Lohse-Hansen, Rosborg Gymnasium og HF
Styrkede gymnasiale uddannelser
På stx og hf efter reformen
Præsentationens transcript:

Fremtidens fysikstudenter DFS debatmøde april 2007 Jette Rygaard Poulsen Frederikshavn Gymnasium og HF-kursus

Naturvidenskab for alle? Nuværende 3.g’er i Frederikshavn 9% af eleverne har fysik A 46% af eleverne har fysik B 45% af eleverne har naturfag

Naturvidenskab for alle? Næste års 3.g’er i Frederikshavn 21% af eleverne har NV og fysik A 16% af eleverne har NV og fysik B 63% af eleverne har NV og fysik C

Fysikundervisningen før Alle matematikere på B-niveau ”tungt” at få alle med Omfattende pensum Fysik A i en ”blandet” klasse eleverne kender ikke hinanden Intet samarbejde med matematik Fokus på paratviden

Fysikundervisningen fremover Elever med interesse for fysik kan være samlet i samme stamklasse Læreplanerne giver valgfrihed og plads til ”moderne fysik” Tæt samarbejde med matematik Mere fokus på kompetencer

Skriftlighed før reformen

Skriftlighed fremover

Almen studieforberedelse (AT) Fysik indgår i nye sammenhænge i AT - eleverne ser andre sider af fysikken

Som jeg læser læreplanen…. Strukturere en opgave At kunne bruge viden i konkrete sammenhænge Kunne perspektivere viden og problemer Holde en deadline (on time, on budget) Kunne præsentere sin viden

Fremtidens fysikstudenter Meget engagerede i naturvidenskabelige problemstillinger Mindre ensartede i faglige ”kundskaber” –”Kernepensum” er blevet mindre Gode til at ”tænke selv”…. Kender mange sider af fysikken –Forholde sig til problemer som har relevans i personlige og samfundsmæssige sammenhænge –Anvende naturfaglig viden og naturvidenskabelige metoder i disse sammenhænge

Fire målsætninger Leg, undren og videbegærlighed Anvendelighed Sammenhæng og samspil Væk med skyklapperne

Har fysik et imageproblem?