MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den gode Klasse Forældresamarbejde 1. Møde i klassen.
Advertisements

institutionsleder Jette Melin
At forholde sig professionelt Anne Skov
Set i forældreperspektiv
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Undervisningsmiljø undersøgelse fase 2
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Når lærere samarbejder med forældre
Det svære liv i en sportstaske
Afrejsebriefing 2013 Mødet med det fremmede
Skoleparathed.
INDHOLD: VÆRDIER REGLER RUTINER PRAKSIS PÆDAGOGIK
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
God trivsel = God læring
Bokstav børn.
At være magtesløs med den magtesløse
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Festligt fællesskab med livsglæde som værdi. v25 Men den ældste søn var ude på marken. Da han var på vej hjem og nærmede sig huset, hørte han musik og.
Jeg støtter barnet ved:
Å.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
HVORDAN SKABER VI EN GOD TRIVSEL MOBNING – VI KAN OGSÅ OPDRAGE TIL FÆLLESSKAB Tine Guldager Lang.
Vokse gennem venskab!.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Hvordan passer jeg på mig selv ?
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Relationer – børn og voksne
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Børn med problemer – hvad skal pædagogen eller læreren gøre?
DE UROLIGE BØRN OG RUMMELIGHED PSYKIATRIFONDEN ’Psykiske problemer og sygdomme i skolen John Aasted Halse.
Loven om at dømme andre Matt 7,1-5
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Et kærligt skub. Er det synd for børnene at de skal starte i skole? Er det en gave?
Omgangstone og kollegialitet
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
»En mand havde to sønner
Fritidshjemmet Villaen Per Schultz Jørgensen 10. Oktober 2012
Forældre involvering Kørselsordning eller mere? Sisu/MBK.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Den fortabte søn »En mand havde to sønner. Den yngste sagde til faderen: Far, giv mig den del af formuen, som tilkommer mig. Så delte han sin ejendom imellem.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
At tale om sexualitet.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Social kompetence Oplæg den 28. Oktober 2008 Kildevældsskolen Per Schultz Jørgensen.
Skoleparathed Sunds skole.
Forældresamarbejde/fællesskaber
Det robuste barn – et foredrag om opdragelse
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
Inklusion og inkluderende processer
FORÆLDREINDDRAGELSE - I DAGBEHANDLING AF BØRN OG UNGE MED SPISEFORSTYRRELSE Ved sygeplejerske John Dietz, psykolog Anne Lydolff og forælder Eva Elle.
Er foreningerne for alle – eller bare for de fleste?
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Kære forældre i de nye 0.-klasser! Velkommen til skolen til jer og jeres børn. Velkommen til en snak om samarbejde.
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
Foredrag, Daginstitution Gedved, d ’ Hvem er jeg?’ John Aasted Halse  Cand.pæd. & psych. autoriseret psykolog  Privatpraktiserende psykolog.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Oplæg, Mødrehjælpen, København d
DLO´s jubilæumskonference, Fredericia d
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Foredrag Forårskonferencen, Silkeborg d
Præsentationens transcript:

MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne? Foredrag, ’Østerhøjskolen’, Ballerup d.3.03.2015

BAGGRUND

Mange dilemmaer i opdragelse Mellem ønsket om tid nok – og mangel på tid Mellem at sige JA og sige NEJ Mellem grænser og ingen grænser Mellem anerkendelse og afvisning Mellem inklusion og udelukkelse (’time – out’) Mellem inddragelse af børnene og ’en fast’ opdragelse Mellem belønning og straf Mellem hjemmet og skolen Mellem…

HVAD ER OPDRAGELSENS MÅL?

Mål for opdragelse er blandt andet at lære normer:  At forstå normerne og handle i overensstemmelse med dem, hvilket blandt andet betyder: At handle hensigtsmæssigt i forskellige situationer At forstå spilleregler, fx at man ikke kan få først hver gang At indleve sig i andre og deres situation At kunne modtage beskeder og handle efter dem At være forstående og tolerant over for andre At respektere andre og deres grænser At kunne hævde sig selv, kunne sige fra og kræve sin ret Med andre ord: At kende sin ret og sin pligt

Hvorfor opdragelse? Opdrag børnene, ikke for at begrænse dem, men for at de kan udvikle sig Opdrag børnene for deres egen skyld, men også for fællesskabets bedste. Hold fast, indtil børnene når en alder, hvor de kan holde fast i sig selv.

Men det er vanskeligere, fordi: De store ’paraplyer’ er klappet sammen Svagere fællesnormer Individualisering Borgeren som bruger - FORbruger ’Mindre familie – mere institution’ Børn er genstand for den delte omsorg og opdragelse Familien: det private og fortrolige: ’Den enkelte Skolen: det sociale og personlige: Fællesskabet – barnet som en del af en større gruppe Men begge steder: Krav til voksenkontakter: ”opbakning”, nærvær og normer

MAN KAN HÆVDE AT MANGE BØRN I DAG ER: ’Modspilsbørn’ Er ikke et negativt ord, men en konstatering Og de kræver et voksent modspil – eller udspil Og udfordrer de voksnes rummelighed 8

OPDRAGELSEN

OPDRAGELSE SKER GENNEM INDDRAGELSE!! Lad børnene være med i de dagligdags gøremål i stedet for at ’servicere’ dem HUSK: Hver gang du gør noget for et barn, som barnet godt selv kunne have gjort, er du med til ’stjæle udviklingen af færdigheder hos barnet’!

Hvorfor nej? Det er svært at sige nej – vi elsker jo vore børn og vil dem det bedste MEN det drejer sig IKKE om nej eller ej Men om, hvad man vil sige nej til – og hvornår? Og vel også hvorfor? MEN nej kan bestemt være et kærligt svar Beskyttende, fx du får dårlig mave hvis du spiser mere is det betyder noget dårligt for dig

NOGLE FORUDSÆTNINGER

Forudsætningerne for opdragelse Kontakt Tid Nærvær Krav, til Deltagelse Overholde spilleregler Kærlighed Anerkendelse Lydhørhed

DEN RØDE TRÅD I OPDRAGELSE ER, AT DET DREJER SIG OM SAMVÆR OG NÆRVÆR PRIMÆRT MELLEM BØRN OG FORÆLDRE, MEN OGSÅ ANDRE VOKSNE ER VIGTIGE

AFSLUTTENDE BEMÆRKNINGER

SOM VOKSEN MÅ MAN ALTID STILLE SIG SELV SPØRGSMÅLET: ”ER BØRNENE KLAR OVER, HVILKE FORVENTNINGER JEG HAR TIL DEM OG DERES ADFÆRD?”

Hvilke værdier vil I give jeres børn? Hvilke tre egenskaber er det vigtigst, at vores børn besidder, når de er fjorten - femten år? Er det for eksempel empati, kreativitet, ærlighed, troværdighed, pligtopfyldenhed eller selvstændighed? Hvor skal vi sætte ind i hverdagen for at skubbe vores børn i retning af at udvikle de egenskaber, vi lægger vægt på? Hvordan vil vi have, at vores børn skal opføre sig, når de er ude blandt andre? Hvordan kan vi bakke dem op herhjemme? Hvilke områder i opdragelsen mener vi, det er vigtigst at fokusere på lige nu, for eksempel spise pænt, rydde op efter sig, passe skolen eller komme hjem til tiden? Og omvendt: Hvor vil vi være eftergivende og forhandlende?

LITTERATUR Halse, John Aasted: Dilemmaer i den moderne familie – om stifindere i en ny tid, Hans Reitzels forlag 2006 Halse, John Aasted: Den nødvendige opdragelse – ér opdragelse nødvendig, Forlaget Frydenlund 2014 Halse, John Aasted: Børn og Stress, Dafolo 2008 18

Hvis du vil vide mere Kan du gå ind på min hjemmeside: www.johnhalse.dk, hvor du kan læse Artikler og se om andre foredrag, rådgivning mv. Du kan også kontakte mig på: halse@post4.tele.dk