Heretica: tradition og modernitet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
"Ting er ikke altid det, de synes at være."
Advertisements

Jeg lever, og I skal leve! Vi skal ikke selv stable et nyt liv på benene. Det gør Ånden. Det nye liv skal vi ikke leve for at gøre os fortjent til det.
Johannesevangeliet kap 15,1-11.
”Intet” af Janne Teller
Livets Ord August 2009 "Han havde elsket sine egne, som var i verden, og han elskede dem indtil det sidste” (Joh 13, 1).
Maritim Miljøstyring HVAD ER MILJØSTYRING (ISO 14001) ?
Det moderne gennembrud
3 Historier fra det virkelige liv
Opstandelsesfest.
Indhold Problemstilling Virkemidler Hvem stoler vi på?
Tema: De nye kvinder stemmer i
Erindring Da jeg i 1948 etablerede mig i Ålbæk som selvstændig Vognmand, var der især én ting som trak – det var den lille hyggelige havn, hvor jeg også.
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Året var 1987, i en lille by med navn Sussex, blev et lille hus totalt til intetgjort. Alt blev kastet ud, inkluderet en lille brun bamse... Den blev.
Tag en gave til børnene Et pinse-opgavehæfte fra Danmarks Folkekirkelige Søndagsskoler.
Fætterjagt oktober 2005 Billeder fra Lauras album.
Dansk 1. klasse.
Tabuer Hvad gør de ved os? Hvad gør vi ved dem?
Livets Ord December 2009 “Således skal jeres lys skinne for mennesker, så de ser jeres gode gerninger og priser jeres fader, som er i himlene ” (Mt 5,16)
Litteratur på mobilen Der er meget, vi ikke kan vide! Men alligevel meget der står mellem linjerne… hvorfor skriver hun ikke tilbage og hvad er det, der.
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Gamle liv – de nye alderdomsskildringer Bliv inspireret i temaet på.
Den, der tror, har evigt liv Det evige liv i Johannes-evangeliet
Livets Ord Februar 2010 “Jeg er døren. Den, der går igennem mig, skal blive frelst; han skal gå ind og gå ud og finde græsgange” (Joh 10,9).
Kristus er opstanden! ”Efter sabbatten, da det gryede ad den første dag i ugen, kom Maria Magdalene og den anden Maria for at se til graven. Og se, der.
Introduktion til Kongen og hans Rige
I begyndelsen skabte Gud himmelen og jorden
Historien om Motumbo. Der var en gang en sort afrikaner som hed Motumbo. Han rejste til London for at søge lykke og rigdom. Og så var der Mary, en typisk.
DET MODERNE GENNEMBRUD
Symbolismen Historisk tid ca – 1920, hvad kendetegner - ismen
Michael og Julie Hvad vil DU gøre? (Klik for at komme videre)
Fristelse Så blev Jesus af Ånden ført ud i ørkenen for at fristes af Djævelen. Og da han havde fastet i fyrre dage og fyrre nætter, led han til sidst.
November 2014 Livets Ord "Hos dig er livets kilde" (Salme 36, 10)
Procesværktøjer.
Bespisningen af de fem tusind Da apostlene vendte tilbage, fortalte de Jesus om alt det, de havde gjort. Han tog dem så med og trak sig tilbage til en.
»En mand havde to sønner
Historien begynder for lang tid siden, da en mand straffer sin 5 årige datter, fordi hun har tabt en værdifuld genstand. Dengang havde de ikke mange penge.
Dolken Tove Ditlevsen, 1963.
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
Kanonforløb 2qy.
Lidelsens problem (teodicé)
HVAD SIGER BIBLEN OM KVINDER SOM HANNE?. Hvem kan finde sig en dygtig hustru? For hun er langt mere værd end juveler.
Livets Ord Livets Ord Januar 2012 Januar 2012 Også i år fejres Den Økumeniske Bedeuge - også kaldet Bedeugen for Kristen Enhed. Den finder sted over.
Fluernes herre 1954, af WILLIAM GOLDING.
Herman Bang. Herman Bang ( ) n.. Af en gammel kulturslægt der af ham selv blev opfattet som degenereret (Br n.. Af en gammel kulturslægt der af.
USA’s højesteret og love omkring adskillelse.
Vædderen Af Cecil bødker.
Erik Christensen. Den Johannes E. Hohlenberg (JH) ( ): 1. JH’s livsforløb. 2. JH’s vigtigste bøger. 3. Rudolf Steiners tre-greningslære.
Billedsprog – Fortsættelse…
Af Christina Hesselholdt. Genre n Christian Hesselholdt betegner sin bog som en samling af fiktioner om en barndom.
Epik – fortæller - fortællersynsvinkel
DANSK Intro Dagens program.
Henrik Pontoppidan (1857 – 1943).
Henrik Pontoppidan (1857 – 1943).
Ludvig Holberg DAnsk forfatter.
Karen Blixen
Reformation.
Steen Steensen Blicher Hans liv Blicher blev undervist hjemme af sin far, og i 1799 fik han sin studentereksamen og påbegyndte herefter sine studier.
Martin Andersen Nexø Forfatter..
FORFATTER Tove kom til verden d. 14. december 1917, men hun sagde hele sin levetid at hun var født i Hun var gift fire gange. Tove døde d. 7 marts.
Galileo Galilei Fysiker..
HERMAN BANG. HERMAN BANG BLEV FØDT DEN 20. APRIL 1857 OG DØDE DEN 29. JANUAR HERMAN BANG VAR EN DANSK KRITIKER, FORFATTER OG JOURNALIST. ALLEREDE.
Herman Bang.
Engelsk matematiker, fysiker og astronom
Steen Steensen Blicher Hans liv Blicher blev undervist hjemme af sin far, og i 1799 fik han sin studentereksamen og påbegyndte herefter sine studier.
Jesus på korset Lektion 1: Hvorfor alt det blod? Lektion 2: Hvordan blev det en sejr?
Tema: Stærke stemmer fra 70'erne
Lavet af Christian, Thomas og Tobias
Livets Ord April 2018.
- og hvordan du undgår dem…
Præsentationens transcript:

Heretica: tradition og modernitet

Heretica 1948-1953 Et tidsskrift skabt af Ole Wivel, Thorkild Bjørnvig, Bjørn Poulsen – og Knud W. Jensen. Dennes formue bar både Wivels forlag, tidsskriftet og siden Louisiana

Ole Wivel (1921-2004) Digter og forlægger, leder af Wivels forlag 1945-53. Redaktør af Heretica s.m. Martin A. Hansen 1949-1951 og flittig bidragyder Direktør på Gyldendal 1954-63 og atter 1971-80. Gennembrud som lyriker 1948: Digte. Mange senere.

Thorkild Bjørnvig (1918-2004) Digter og magister i sammenlignende litteratur. Redaktør af Heretica 1948-1949 s.m. Bjørn Poulsen ”I pagt” med Karen Blixen – og under hendes indflydelse kritisk overfor Hereticas linje Gennembrud som lyriker 1947: Stjærnen bag gavlen.

Bjørn Poulsen (1918-2000) Kulturkritiker. Redaktør af Heretica 1948-1949 s.m. Thorkild Bjørnvig

Knud W. Jensen (1916-2000) Forretningsmand og mæcen Økonomisk og idémæssig initiativtager til stiftelsen først af Wivels forlag, siden af Heretica. Køber aktiemajoritetet i Gyldendal i 1952 og indsætter Ole Wivel som direktør. Grundlægger det moderne museum for kunst Louisiana i 1958. Er museet direktør indtil sin død i 2000

Kernen i Heretica-gruppens holdning: Formuleres i en skitse til en programerklæring: ”Vi lever i en Tid, hvor alle Former er brudt sammen, og hvor den brændte Jords Taktik har gjort Menneskene til Nomader. Endnu er Freden ikke sluttet, og Europa er ikke kommet sig af Forfærdelsen over de ufattelige Ting” ”I denne Situation bliver Selvet en Sygdom, der ustandselig spores, en Hovedpine, en daarlig Samvittighed”.

Martin A. Hansen (1909-1955) Forfatter og lærer. Modstandsmand. Udgav artiklen ”Dialog om drab og ansvar” – som siden gav ham skyldfølelse. Åndelig fader for Heretica. Redaktør s.m. Ole Wivel 1949-1951 og flittig bidragyder. Var landskendt som foredragsholder. Radioromanen Løgneren (1950) bragte ham ud i de små hjem. Begyndte med kollektivromaner i 1930erne. Realistiske romaner. Siden forsøgte han sig med prosaeksperimenter. Opgav fiktion til sidst for ikke-fiktive genrer, religionshistoriske studier: Orm og Tyr (1952)

Paul La Cour (1902-1956) Forfatter, oversætter og kritiker. Hans mest betydningsfulde værk – som fik kultstatus i samtiden - var Fragmenter af en Dagbog, en poetik hvis første tre kapitler udkom i Heretica i 1948. Han var den første ”hereticaner”, der brød ud af kredsen på grund af sit tilhørsforhold til kommunismen Han debuterede i 1922 med digtsamlingen Dagens Alter

Kætteriet vendte sig mod alle ideologier: Martin A. Hansen, ”Konvention og formaand”, Heretica nr. 2, 1948: „Men Mennesker, hvad er det for Skabninger, hvad er et Menneske for et væsen? Vi har inddrukket Reoler, Tønder fulde af Teorier om, hvad Mennesket er for en Mærkværdighed, Positivismens, Naturalismens, Liberalismens, Socialismens, Biologismens, alle Systemers og Ismers Teorier om, hvad det er for et Væsen, og alt var saa simpelt; Men de vakler paa deres Sokler, disse Afguder, Fundamentet under dem skælver, og der farer Rotter og Bænkebidere ud af deres trøskede Indre som altid af gamle Afgudsbilleder, der styrter“.

Navnet på tidsskriftet Gruppen forestiller sig navnet Hundevagten: den sorte og kolde nattevagt på et skib, lige før daggryet bryder frem. Siden forestiller man sig navne som: Hybris, Tradition, Icaros, Mythos, Eros, Orfeus, og Perspektiv. Heretica, flertal af Hereticus: en sekt afvigende fra den kanoniske lære Navnet er derved måske egentligt misvisende – men det har den fordel, at det er provokerende

Første nummer af Heretica

MAH, ”Romanens forfald” af Heretica nr. 1 ””Pessimismen” og det fornyede Opbrud i Formerne maa vist være to Sider af samme Sag”. ”…der er mest Bevægelse i de korte og strenge Genrer, de lyriske, de dramatiske og i Novellen. Det ser i øjeblikket ud, som Romanen er for tung i Kroppen til rigtig at hæve sig.” MAHs analyse er, at det realistiske livssyn må erstattes af et symbolistisk. Men symbolismen kan bedst fikseres i det punktiske. I romanen, som for eksempel Joyce’s og Kafkas, bliver symbolikken så indviklet, at den er uforståelig. Hans frygt er: at romanformen helt skal sprænges. Så dens formidling af kulturfællesskab går tabt.

Løgneren (1950) Et bestillingsarbejde fra Statsradiofonien: en roman egnet til oplæsning i radioen. Blev oplæst i 1950. Udkom siden på Gyldendal i 10.000 eksemplarer Havde som forlæg novellen Isen bryder. Novellen fortæller historien om degnen og skolelæreren, som vi møder i Løgneren. Handlingen er, som i romanen, den forviklede forelskelse i Annemari, der står mellem Oluf og ingeniøren. Forholdet til Rigmor paa Næs forekommer endnu ikke. Fortælleren fortæller ikke til ”Nathaniel” men til sin hund, Pigro. Han hedder Johannes, men har ikke efternavnet Vig. Hans hedder altså ikke JohanneS-VIG Novellen er formet som dagbogsnotater, slet og ret.

En dagbog i en novelle i en roman Umiddelbart tror man at læse en dagbog. Og det selvom fortælleren udbryder: ”Sese! Det bliver helt af sig selv til en novelle, det her” (s. 13) Et stykke inde i 12. kapitel (s. 173) får vi at vide, at det foregående var en novelle: en dagbogsfiktion

En Heretica-kommentar: Ole Wivels forord til novellen Isen bryder I Isen bryder, konstaterer han, er alt koncentreret om de tre unge… - og om degnens forhold til dem. Degnen er tiltrukket af Annemari men tøver af ”valen eftertanke”. ”Da har andre valgt for degnen, som ikke selv har kunnet vælge, og som overlades til sin ensomheds frihed, sine drømme, sin jagt, halvt en æstetiker, halvt en moralist”

Ole Wivels (moralske) læsning af Løgneren Martin A. Hansen har villet noget med sin fortæller: Johannes Vig skal komme til en indsigt, gaa igennem et selvopgør, forstaa hvad det vil sige at svigte og volde ondt. Slutningskapitlet løfter ham til en indsigt, saa han paa en gang kan dømme sig selv og acceptere sin skæbne

Martin A. Hansens egen læsning Af MAH’s breve og dagbøger fremgår det, at han ønskede, at Johannes skulle forvandles. Men: ”Skikkelsen satte sig imod den Udvikling – kunde ikke forvandles”

Kierkegaard i Begrebet Angest I Begrebet Angest, 4 kapitel, 2 paragraf, bestemmes det dæmoniske som indesluttethed og angst for det gode. Kierkegaard henviser til Lukas-evangeliet XI, 14 – som Løgneren. Digteren betegnes af Kierkegaard som en ”underordnet Aand: den indesluttede digter vil Aabenbare sig, men kun incognito. Kierkegaard, med sit pseudonyme forfatterskab kendte dilemmaet! MAH opgiver, efter eksperimentet med Løgneren, fiktionen

Så måske er Løgneren i praksis en udfordring af Heretica-kredsens forsøg på at gøre digtekunsten forkyndende?