Samarbejdet mellem medarbejderne i skolen. Petersmindeskolen
Pædagog og lærersamarbejde i skolen -hvorfor og hvordan? Lone Lauritzen, lærer Karin Dahl, pædagog Birgitte Vind, ledende pædagog Gitte D. Rosenlund, afd.leder
1 ) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater. 3) Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respektfor professionel viden og praksis. Reformens 3 overordnede politiske mål
Læreren formidler viden til børn Kirken – det skrevne ord Pædagogen skaber rammer for børns udvikling Fröbel - aktiv handlen er udgangspunkt for refleksion, og legen er central i læreprocessen. Professionernes traditionelle identitet
Mødet mellem to professionskulturer
Nærvær går aldrig af mode
Status : Hvordan ser virkeligheden ud? Mål: Hvilken tilstand vil vi gerne opnå? Tegn: Hvilke tegn er der på at vi er på vej? mod målet? Tiltag: Hvilke tiltag er nødvendige? Og hvor længe? Evaluering: Ny status – hvordan ser virkeligheden ud – hvad har været virksomt, hvad skal vi gøre mindre/ mere af? SMTTE
Lone og Karin En unplugged fortælling fra det virkelige liv.
Rammer og tydelige forventninger
Hvad er din kerneopgave? Hvad er dette?
Skolens kerneopgave 11
Lærerne: Undervisning Pædagogerne: Relationer og trivsel ”Rengøringsassistenterne”: Rengøring Sekretær: Orden og struktur Skolens kerneopgave 12
Skolens kerneopgave 13 Rene lokaler Undervisning i dansk Trivsel Orden
Lærerne: Undervisning Pædagogerne: Relationer og trivsel ”Rengøringsassistenterne”: Rengøring Sekretær: Orden og struktur Skolens kerneopgave 14 Hvad hvis disse opgaver er i modstrid med hinanden?
Kerneopgave: Børns og unges læring og udvikling Lærere, pædagoger, rengøringsassistenter, sekretærer, pedeller,... bidrager alle hertil med hver deres profession. Skolens kerneopgave 15