Fungerer demokratiet og borgerdialogen i praksis? Fredericia, 30.11.06 Lene Corydon-Petersen Medlem af biblioteksbestyrelsen i Nordborg Kommune
Biblioteksbestyrelsen i Nordborg kommune
Bestyrelsens beføjelser (Vedtægter for biblioteksbestyrelsen for Nordborg Kommunes biblioteker) Klare rammer for arbejdet, herunder: Fastlægge mål og sikre målopfyldelse Udtalelser omkring budget og regnskab, politiske udmeldinger Udtale sig om og stille spørgsmål til kommunens kultur og biblioteksområdet
Erfaringer fra biblioteksbetyrelsen ”Den professionelle blindhed” Inspiration Hvilke usete muligheder er der? Evaluering af bibliotekets ydelser Hvem taler vi på vegne af? Frivillighed Indblik i kommunale arbejdsmåder og beslutningsprocesser Engagement i lokalområdet – lokal prægning
Hvem er borgeren? I bibliotekssammenhæng er det så: Alle borgere i kommunen? Aktuelle brugere af biblioteket? Potentielle brugere af biblioteket? Interessegrupper?
Spørgsmål og muligheder Hvad vil bibliotekerne opnå med borgerdialogen? Hvor langt vil man gå: dialog – inddragelse? Hvem repræsenterer borgerne? Andre muligheder for dialog: Arbejdsgrupper Refencegrupper Gruppeinterview Værksteder Møder Kvalificering til brugerinddragelse?