Relationelle Kompetencer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Gammelheds-Philosophy
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Et stykke med sødt, surt og skørt... - botilbuddet Stefanshjemmet evaluerer deres udbytte af projekt Implementering af Teknologi (IAT) 2011.
SMUT PAKKE 3 VIDEN OM KOST.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
Verber/Sagnir Hvordan bøjes de?.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Mr. Raggys prøveeksamen Gennemgang af svarene.
TALENT-DK: Inspirationsmøde
Børnemiljøvurdering 2013 Trinitatis Menigheds Børnehus
Kenneth Bøgh Andersen Hvis du skulle give et råd til en spirende forfatter, hvad ville det så være? Jeg kan give tre: Skriv, skriv og skriv! Det gamle.
Hvad gør livet så værdifuldt?
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Lederudvikling.
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
Den urolige chef kigger på uret,
Pronominer/Stedord (Fornöfn).
Netværksgrupper for 7.–9. kl. i UU Skive •Den politiske målsætning er at 95% af en ungdomsårgang gennemfører en ungdomsuddannelse. •De unges muligheder.
Hvad kan jeg gøre for at blive bedre til at gå til eksamen?
Min hobby Fornuftig og relevant tekst af emnet:
Interrelative processer og Facilitering
Hvor der er fokus på klimaet.
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
”Der er ingen sår der ser godt ud”
Joken, der bringer dig held!
Engelbert H – og den sidste chance
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
Hvad gør livet så værdifuldt?
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
En køn pige inviterede en ung mand med hjem, -tog ham med ind i soveværelset, og foreslog straks at de skulle prøve at gøre det i stilling 69…...
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Hvad virker motiverende på dig når du arbejder med projektet ?
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Michael og Julie Hvad vil DU gøre? (Klik for at komme videre)
Procesværktøjer.
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
Den anerkendende interviewform
Omgangstone og kollegialitet
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Vejlederens kommunikation
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Hvis jeg havde mulighed for at fange regnbuen ville jeg have gjort det
Mødet med kursisten - motivation og barrierer 24. Februar 2014.
Professionel udvikling i ”Det nye bibliotek”
Børn og unge med handicap siger deres mening
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
At tale om sexualitet.
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Aktiv lytning - Lyt nu godt efter.
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Livet er dejligt! Det består af en masse små dejlige øjeblikke...
Skrivekursus 1.e ..
Godmorgen - og velkommen til alle de nye. Kulhuse-sangen Melodi: I en kælder sort som kul Nu vi samlet er igen og et år er gået Karlslunde vi sidst tog.
Kan man få indflydelse på en lov?
Forankring Personlig udvikling i Det nye bibliotek SUPPLEMENT AS.
Hvordan kommer vi ind ad døren?
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Professionel udvikling i det nye bibliotek
Præsentationens transcript:

Relationelle Kompetencer - fra ”collection” til ”connection” Velkommen Hen over fem dage i efteråret 7 vinteren 2011 var vi tre på kursus i Vejle – arrangeret af Centralbibliotekerne. Cirka 80 bibliotekarer deltog. På kurset underviste SUPPLEMENT. Vi vil videregive nogle af de eksempler og øvelser vi har lært og snakke om kropssprog, status, læringsformer, JTI og en masse andet. … og så skal vi også have kaffe… whoot!

Relationelle Kompetencer - fra ”collection” til ”connection” LÆRINGSZONER Læringszone Det lugter lidt af kendt stof Komfortzonen Alt er velkendt Panikzonen Intet kendt stof

Koder og signaler i hverdagen Relationelle Kompetencer - fra ”collection” til ”connection” Koder og signaler i hverdagen

Man kan ikke ’ikke-kommunikere’ Ludwig Wittgenstein Relationelle Kompetencer - fra ”collection” til ”connection” Man kan ikke ’ikke-kommunikere’ Ludwig Wittgenstein Ordene vi siger udgør kun 7–12% af vores meddelelse – hvad med resten?

Kroppen snakker med Vi ’læser’ – de andre ’læser’! Relationelle Kompetencer Kroppen snakker med Vi ’læser’ – de andre ’læser’! Kroppen snakker med Vi ’læser’ – de andre ’læser’! Kroppen snakker med Vi ’læser’ – de andre ’læser’! - fra ”collection” til ”connection” Kroppen snakker med Vi ’læser’ – de andre ’læser’! "© Irma A/S"

Vi læser signaler hele tiden Relationelle Kompetencer Vi læser signaler hele tiden - fra ”collection” til ”connection” Rekvisitter Fokus Stemme Krop Stemme & mimik Mimik

Fokus Relationelle Kompetencer Nærvær Motivation Humor Åbenhed Empati - fra ”collection” til ”connection” Nærvær Motivation Humor Åbenhed Empati Lytten Udstråling Personlig stil Venlighed Kompetence Indlevelse Professionalisme Tilgængelighed Nysgerrighed Engagement Fleksibilitet Inddragelse Situations-fornemmelse 7

Relationelle Kompetencer - fra ”collection” til ”connection” KROPSSPROG ..højstatus/lavstatus Nu skal vi lege…..

STEMMEFØRING I TELEFON…OG ANSIGT TIL ANSIGT Relationelle Kompetencer - fra ”collection” til ”connection” STEMMEFØRING I TELEFON…OG ANSIGT TIL ANSIGT

Relationelle Kompetencer - fra ”collection” til ”connection” Fortællingen Fortælleøvelse: Vend dig mod sidemanden og lær ham eller hende om et eller andet emne du selv ved en masse om – for eksempel hækling, kajkagekast, fribrydning, skattelovgivningen – hvad ved jeg Efterfølgende bytter i roller, så du selv skal lære om noget i 2 minutter Pointen?

Relationelle Kompetencer - fra ”collection” til ”connection” »At man, naar det i Sandhed skal lykkes En at føre et Menneske hen til et bestemt Sted, først og fremmest maa passe paa at finde ham der, hvor han er, og begynde der. […] For i Sandhed at kunne hjælpe en Anden, maa jeg forstaae mere end han - men dog vel først og fremmest forstaae det, han forstaaer.« - Søren Kierkegaard - Synspunktet for min Forfatter-Virksomhed (SV3 18,96-97)

Relationelle Kompetencer - fra ”collection” til ”connection” Forskellig typer viden ”Fordi… sådan er det bare” ”Det troede jeg, at du vidste…” ”Det er fordi…” Tavs viden Eksplicit viden Implicit viden

Relationelle Kompetencer - fra ”collection” til ”connection” Fra ’Nej ….. Men’ til ’Ja …… Og’ ’Men’ – et glimrende ord, vi kan ikke undvære det. ’MEN’ – måske kan det blive en bremse i tanken. Hvis ’MEN’ erstattes med ’OG’ bliver der åbnet for adgang til fantasi og kreativitet. Hvor mange gange siger vi ’MEN’ hver dag – og hvor mange af disse gange kunne vi have sagt ’OG’?!?

Relationelle Kompetencer - fra ”collection” til ”connection” ’Har du tid til et møde kl 13?’’ ’Ja – jeg vil meget gerne mødes. Og jeg er ledig kl 14….. Ville det passe dig?’ ’Nej – vi kan ikke mødes kl 13. Men jeg er ledig kl 14… Ville det passe dig?’ ’’Kan du hjælpe mig med det her?’’ ’Nej – jeg har ikke tid lige nu. Men jeg er ledig om et øjeblik. Er det okay?’ ’Ja – jeg vil meget gerne hjælpe dig. Og jeg er ledig om et øjeblik. Er det okay?’

Relationelle Kompetencer - fra ”collection” til ”connection” Energi skaber energi

Relationelle Kompetencer - fra ”collection” til ”connection” 5 kneb til at slå forslag ihjel Jeg synes principielt ikke at.. – at tale om princippet, værdien, moralen bag ideen Hvornår er det besluttet at.. – at tale om de organisatoriske rammer for selve arbejdet Det er det samme som det vi prøvede i 2002… - at trække ideens flyvehøjde ned, ved at give den et velkendt (og ikke succesfuldt) konkret billede Det kan ikke lade sig gøre at.. – at fokusere på udfordringer på et meget praktisk niveau. ”Ind gennem døren”. Hvordan havde du så tænke dig at.. - at lade én person forsvare ideen og udfolde alle dens elementer på stedet

Relationelle Kompetencer Torsdag Storvorde 13-19 Relationelle Kompetencer - fra ”collection” til ”connection” Storytelling… Bruges i stigende grad af virksomheder i marketing: ”Grønnegården”, ”Den Gamle Fabrik”, tomater fra Spanien og så videre Det handler om at være: PERSONLIG UDEN AT BLIVE PRIVAT

Relationelle Kompetencer Torsdag Storvorde 13-19 Relationelle Kompetencer - fra ”collection” til ”connection” Storytelling…

Relationelle Kompetencer Personlig udvikling Jungs typeindeks Mennesketyper Introvert – ekstrovert Sansning – intuition Tænkning – følen Vurderende opfattende - fra ”collection” til ”connection” Introducer Jungs mennesketyper. Alle indeholder elementer af begge sider. Man er ikke rent det ene eller andet. Dog vil nogle være mere markante fx ekstroverte end andre der dog også er ekstroverte Det er altid svært at sætte sin person ”på formel”, men på rel. Komp. Var det en meget stor øjenåbner. Man kan måske bedre forstå sig selv og hvorfor man handler som man gør og man kan også bedre forstå andre mennesker og hvorfor de handler som de gør. Det er selvfølgelig også vigtigt at understrege at noget ikke er mere rigtigt end noget andet. Vi laver en lille kvik test af hvad I er, den kan ikke blive så tilbundsgående, men måske være med til at give et finderpeg. Man markere på sin linie hvor man ligger ved hver punkt. Vi tager hver punkt og gennemgår inden i sætter kryds.

Relationelle Kompetencer - fra ”collection” til ”connection”

Relationelle Kompetencer - fra ”collection” til ”connection” Pkt. 2, alle har behov for at være sammen med andre, der tænkes også på hvor man henter sin energi. Nogle henter den i samværet, andre henter dem primært alene. Pkt. 3. Eksempel med når der skal købes nye møbler/flyttes om hjemme hos os.

Relationelle Kompetencer - fra ”collection” til ”connection” Pkt. 1 alle har behov for at være sammen med andre, der tænkes også på hvor man henter sin energi. Nogle henter den i samværet, andre henter dem primært alene Pkt.2 ekstroverte er mere impulsive end introverte. Eks. Når Jeppe siger ja til aftaler.

Relationelle Kompetencer - fra ”collection” til ”connection”

Relationelle Kompetencer - fra ”collection” til ”connection”

Relationelle Kompetencer - fra ”collection” til ”connection” Pkt. 1. Tænk fx hvordan I laver jeres opgaver her på arbejde, S laver en liste og går frem punkt for punkt, N laver i tilfældig rækkefølge

Relationelle Kompetencer - fra ”collection” til ”connection” S kan lide struktur, det betyder ikke så meget for N

Relationelle Kompetencer - fra ”collection” til ”connection” Fortæl om øvelserne med at planlægge julefrokost / bygge et bibliotek i Lego S+N tæt på midten skulle planlægge en julefrokost. Henrik og jeg var S, i løbet af de 15 min øvelsen varede fik gruppen planlagt en julefrokost ved at gå systematisk frem; dato, hvor, mad osv. S+N længst fra midten skulle bygge fremtidens bib i Lego. Da der var 5 min igen fik begge grupper at vide at nu var der kun 5 min igen. S’erne var klar 3 min før og alt der ikke var en del af byggeriet var ryddet. N’erne var ”ikke” færdige da tiden var gået, de havde ikke ryddet op og da det blev konfronteret med det var svaret at ”rodet” ligesom var en del af byggeriet. Igen, det ene er ikke bedre end det andet, respekter at vi har forskellige tilgange til tingene. Det er dog en fordel hvis der skal planlægges en fest at der er nogen af hver type. S sikre at der er styr på det hele og N sørger for at det også bliver sjovt (fordi de er bedre til at drømme sig ud af boksen)

Relationelle Kompetencer - fra ”collection” til ”connection” Pkt. 1+2 Hvad siger ”teorien” vs hvad mener jeg selv. 2: T: Alle andre gør sådan, burde jeg også. F: jeg har løst til at gøre sådan, så det gør jeg

Relationelle Kompetencer - fra ”collection” til ”connection” Pkt. 3 T’erne kunne fx være ingeniører (optaget af hvordan ting hænger sammen)

Relationelle Kompetencer - fra ”collection” til ”connection”

Relationelle Kompetencer - fra ”collection” til ”connection” Pkt. 3. eks med mine forældre og spisetid kl. 17.30

Relationelle Kompetencer - fra ”collection” til ”connection”

Relationelle Kompetencer - fra ”collection” til ”connection” Nu har I sat 4 krydser og dermed fået en bogstavkombination. Hvad er din bogstav kombination?

I dette skema vil I kunne læse om jeres personlighed I dette skema vil I kunne læse om jeres personlighed. Man kan godt ligne de tilgrænsende bokse. Og man kan godt blive snydt, da jeg fik min bogstavkombination og læste hvad der stod var det overhovedet ikke mig der blev beskrevet. Freddy Meyers teori var at man nogle gange vælger det man synes vil være det rigtige (fx man har lært det er forkert at være uorganiseret, man sætter kryds i det modsatte selv om man egentlig har det bedst ”rod”)

Relationelle Kompetencer - fra ”collection” til ”connection” Afslutning Arbejdsglæde er også vores eget ansvar Gå gladere hjem end da du kom Strål glad – lad være med at være sur over ting man ikke har kontrol over.