Kaizen tavle Forbedringstavlen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kend din værkstøjskasse
Advertisements

Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
LEAN Akademy.
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
På vej mod forandring Charlotte Dalsgaard, direktør, cand. techn. soc. 20. maj rganisationsudvikling
Hvilken forskel skaber mest værdi for brugerne?
Lean Salgskonsulentuddannelsen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Gode råd og eksempler på faldgruber
Manuelle målstyrings-tavler
Værdistrømsanalyser.
Introduktion til værdistrømsanalyser
Hvad er lean Konstant fokus på spild i alle processer. Nedbringe lagre, gennemløbstider og mindske omkostninger. Sikre en høj kvalitet af produkter og.
Produktion og Logistik
Erna Storgaard - Kastanievænget Vonge - tlf Målnedrulning At have fælles.
Erhvervscase Erhvervscasen kan f.eks. indeholde:
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Thomas’ ledelsesværktøjer
CSI i forsvaret.
Risici for SAPA-projektet
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Værdistrøms-analyse (Vejledning)
Inspiration til reformarbejdet
- Hvad kan I forvente som forældre?
Søgning - et værktøj til videndeling Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Forbedringstavlen – er et must
Det gode skolelederliv Baggrund Proces Resultater Status – hvad er opgaven nu?
Kaizen og Tavlemøder Løbende forbedringer Tavlemøder 5 X Hvorfor.
Kodeks for offentlig topledelse
Indsigt og udvælgelse – forstå hvad det betyder for jer
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Lægedage Velkommen til Lægedage Datafangst for let øvede.
Hvad er mål/resultat (output)?
Lean Sales Manager LEAN INTRODUKTION Principperne Spild.
Det gode selvevalueringsforløb Oplæg i Committed Netværket 2006 Torsdag den 12. oktober Hvilke overvejelser bør man gøres sig før man begynder?
De 8 spildtyper i Lean Administration
Arbejdsmiljøet skabes hver dag i relationen og dialogen – det skal arbejdsmiljøarbejdet i Faxe Kommune afspejle Sikkerhedsleder/arbejdsmiljøkonsulent.
Erna Storgaard - Kastanievænget Vonge - tlf Regler omkring tavlen Det.
Lean Thinking Implementering af Lean er en strategisk beslutning.
Løbende forbedringer Lad dem med fingeren på pulsen komme med forbedringsforslag, prioritere imellem disse og være med til at udføre forbedringer! Skab.
Status for arbejdet med KVIK Tal og fakta Hvad viser evalueringen af KVIK projektet og hvad siger I selv om arbejdet med KVIK? Hvad kan vi så lære af det?
27. marts 2008 Mahad Huniche Internetbaseret Patientdagbog Brugerdreven Lean Innovation Forum for Patientforløb.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
VELKOMMEN TIL KURSET ”FORRETNING OG LEDELSE” Forretning og Ledelse – Lektion1.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Carsten Lindorf Lean administration og service Fagspecialistorganisation  Fagspecialicerede funktioner  Fagligt kompetente medarbejdere  Lille helhedforståelse.
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
©SCKK 2005 Excellence Netværk 2004/2005 KVIK vs. Excellence – kan de kombineres og hvordan?
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Carsten Lindorf Lean administration og service Fagspecialistorganisation  Fagspecialicerede funktioner  Fagligt kompetente medarbejdere  Lille helhedforståelse.
Carsten Lindorf Lean administration og service Forstyrrelser og afbrydelser  ”Kunden er i processen, i stedet for slutprocessen  ”Kunden” har mulighed.
Korte (max. ½ time) ugentlige dialog møder i teamet/afdelingen. Stående omkring tavlen. Ledes af nærmeste daglige leder. Dialog omkring: Handlingsplanen.
LEAN-KØREKORTETS STRUKTUR
Nedbryd de strukturer, der forhindrer vidensdeling Mette Mønsted
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Hvad er lean? Lean er at opnå en kultur, baseret på løbende forbedringer, hvor der fokuseres på, hvad der giver værdi, set med kundens øjne. Alt andet.
Som mennesker og ledere udvikler vi os kun ved at sætte os selv og vores selvforståelse på spil – vi må lukke tvivlen ind, for at lære noget nyt. Vi vil.
Beskrivelse af strategisk projekt: Prioriteret forskningsportefølje Strategi Indsatsområde: Forskning og Samarbejde Programejer: Tomas Joen Jakobsen.
KØBENHAVNS KOMMUNE Socialforvaltningen Tværgående Økonomi 28. Oktober 2008 Viden og Stress-projekt Socialforvaltningen, København.
Kommunernes udfordringer - lægernes opgaver De sundhedsfaglige opgaver på det kommunale område FAKL 2. maj 2013 Mads Koch Hansen.
Målstyring KPI... – Hvad kunne vi måle på? Leveringsevne - evne til at levere materialer og information nøjagtigt og præcist til kunder (interne & eksterne)
Dagens program Pointer på tværs af gruppernes møde 1. Introduktion til Værdistrømsanalyse – en metode til at se på arbejdsgange og opgaver De næste skridt.
Kort gennemgang – der kommer en nærmere beskrivelse på modul 3
Tegn din PR-indsats. Dækker den?
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Teamtanken.
Personalemøde – opfølgning på MTU
Tag snakken – bryd vanerne
Forbedringsmodellen Test og læring Hvad ønsker vi at opnå? Mål
Præsentationens transcript:

Kaizen tavle Forbedringstavlen

Kaizen tavle Handler om at skabe synlige, strukturerede og prioriterede løbende forbedringer Er en ansvarlig, løsningsbeskrivelse og giver status på opgaven Prioriterer samtidig afdelingens ressourcer til at udføre forbedringer Flytter ansvaret til dem, der reelt kender til problemerne og derfor typisk også har de bedste løsningsforslag Opstart er let. Det svære er at ændre måden at gennemføre forbedringer på

De 7 spild typer Uklar kommunikation Overbehandling Fejl Unødig bevægelse og transport Flaskehalse /unødig ventetid Søge efter ting /forstyrrelser Bunker/uorden (Uudnyttede kompetencer)

Forbedringstavle Idéer Aktiviteter Mål Prioritering Log Nye idéer opsættes her Aktivitet Ansvar Deadline Her følges de mål som er aftalt Prioritering Log Idéer prioriteres Quick-hit Stor Aktivitetstavlen viser status over de igangværende aktiviteter Effekt Her synliggøres status No go Lille Lille Stor Indsats Arbejdsgange & Logistik, Center for Kvalitetsudvikling 4

Forbedringstavle Opstart på brug af forbedringstavler er let Det svære er, at ændre måden at gennemføre forbedringer på Kræver en stærk vedholdenhed indtil forbedringstavlerne er en integreret og efterspurgt del af hverdagen! Fastholdelse - den virkelige udfordring

SWOT analysis Helpful Harmful Internal origin Strengths Weaknesses to achieving the objective Harmful Internal origin (attributes of the organisation) Strengths Weaknesses External origin (attributes of the environment) Opportunities Threats