Kaizen tavle Forbedringstavlen
Kaizen tavle Handler om at skabe synlige, strukturerede og prioriterede løbende forbedringer Er en ansvarlig, løsningsbeskrivelse og giver status på opgaven Prioriterer samtidig afdelingens ressourcer til at udføre forbedringer Flytter ansvaret til dem, der reelt kender til problemerne og derfor typisk også har de bedste løsningsforslag Opstart er let. Det svære er at ændre måden at gennemføre forbedringer på
De 7 spild typer Uklar kommunikation Overbehandling Fejl Unødig bevægelse og transport Flaskehalse /unødig ventetid Søge efter ting /forstyrrelser Bunker/uorden (Uudnyttede kompetencer)
Forbedringstavle Idéer Aktiviteter Mål Prioritering Log Nye idéer opsættes her Aktivitet Ansvar Deadline Her følges de mål som er aftalt Prioritering Log Idéer prioriteres Quick-hit Stor Aktivitetstavlen viser status over de igangværende aktiviteter Effekt Her synliggøres status No go Lille Lille Stor Indsats Arbejdsgange & Logistik, Center for Kvalitetsudvikling 4
Forbedringstavle Opstart på brug af forbedringstavler er let Det svære er, at ændre måden at gennemføre forbedringer på Kræver en stærk vedholdenhed indtil forbedringstavlerne er en integreret og efterspurgt del af hverdagen! Fastholdelse - den virkelige udfordring
SWOT analysis Helpful Harmful Internal origin Strengths Weaknesses to achieving the objective Harmful Internal origin (attributes of the organisation) Strengths Weaknesses External origin (attributes of the environment) Opportunities Threats