Peter Nedergaard: Komparative analyser og eksperimenter – konstruktivistisk set Dagsorden: 1) Kritik af naturalisternes komparative analyser 2) Forskellen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tvivl om naturalistisk metodologi
Advertisements

Sundhedsfremme på arbejdspladsen i et etisk perspektiv
Metode i AT Religion.
Analyse af kvalitative data
htx-hverdagen set med videnskabernes briller
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Humaniora.
Reservatet Kapitel 1: Reservatet - Virksomheden som et reservat
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Forskning i socialt arbejde – nu også med Forum Teater
Undervisning i VM i uge 46:
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
KM2: F221 Kvantitative metoder 2 Specifikation og dataproblemer 2. maj 2007.
Videnskabsteori og faglige metoder
Samfundsvidenskabelig metode
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
det evidensbaserede og det politisk styrede sundhedsvæsen?
At identificere resultater og skrive etnografi
Konference om Almen Studieforberedelse
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
2. Kommissionen og lobbyismen 3. Lobbyisme i teori og praksis
Teori, metodologi og metode
Principper for tolkning af data og kritisk stillingtagen
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
Konstruktivisme versus realisme – en falsk modstilling?
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Skolereformen og ”FUF”
Peter Nedergaard: Comparative Method Uge Hvilke cases skal sammenlignes/ kompareres. Denne metodes vælges ofte ved undersøgelser med et lille N.
Videnskabsteori & metode
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Multi-vejs hobe med ekstra bytes Foredrag: Claus Jensen Projektmedlemmer: Jyrki Katajainen, Fabio Vitale, Claus Jensen.
En kvalitativ undersøgelse af ældre borgeres oplevelse af indflydelse på kommunale hverdagsrehabiliterende indsatser.
Peter Nedergaard Undervisning i VUK: History and Case Studies Uge 43 1.
Den lærende organisation
Matematikfaglighed i samfundsfag og EU
Peter Nedergaard: Konstruktivisme 0. Siden sidst 1.Konstruktivismens rødder 2.Kritikken af naturalismen 3.Kuhn 4.Sproget 5.Opsamling 1.
Peter Nedergaard: Komparative metoder - og konstruktivismens kritik af de naturalistiske antagelser 0) Siden sidst – og lidt om anden øvelsesopgave Generelt.
Peter Nedergaard Case Studies i naturalistisk og konstruktivistisk lys
Videnskabsteori og metode
Hvordan skabes samfundsfaglig viden?
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
Videnskabsteori & metode
Peter Nedergaard: Kritisk realisme Dagsorden
DGCSS MUDS 11, Århus oktober 2006 Sprogforandring i virkelig tid En resentation af Danmarks Grundforskningsfonds Center for Sociolingvistiske.
Videnskabsteori og metode pkp september 2006
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik - hermeneutik
Humanistisk sundhedsforskning
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
SKABELON.
Sociologisk Grundkursus. Hovedtemaer og klassikere
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
Synopsen skal indeholde titel på emnet og angivelse af fagkombination problemformulering præsentation af de underspørgsmål, der er arbejdet med diskussion.
Peter Nedergaard Case Studies i naturalistisk og konstruktivistisk lys
v/ Anne Mørk, Institut for Historie og Center for Amerikanske Studier
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik - hermeneutik
Den naturvidenskabelige metode
Comparative Method Uge 38
Peter Nedergaard: Komparative analyser og eksperimenter – konstruktivistisk set Dagsorden: 1) Kritik af naturalisternes komparative analyser 2) Forskellen.
Tvivl om naturalistisk metodologi Uge 38
Kritisk realisme og poststrukturalismen
Peter Nedergaard Case Studies i naturalistisk og konstruktivistisk lys
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik – hermeneutik
Peter Nedergaard: Komparative metoder - og konstruktivismens kritik af de naturalistiske antagelser 0) Siden sidst – og lidt om anden øvelsesopgave Generelt.
Peter Nedergaard: Komparative metoder – ifølge naturalismen og konstruktivismen 1) Generelt om komparativt design ifølge naturalismen 2) Mills opdeling:
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik – hermeneutik
Peter Nedergaard: Komparative metoder – ifølge naturalismen og konstruktivismen 1) Generelt om komparativt design ifølge naturalismen 2) Mills opdeling:
Peter Nedergaard Case Studies i naturalistisk og konstruktivistisk lys
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Peter Nedergaard: Komparative analyser og eksperimenter – konstruktivistisk set Dagsorden: 1) Kritik af naturalisternes komparative analyser 2) Forskellen mellem naturalister og konstruktivister m.h.t. komparative analyser (komparationer/sammenligninger) 3) Komparative analyser ifølge konstruktivisterne 4) Eksperimenter ifølge konstruktivister og naturalister 5) Er rational choice-teorien konstruktivistisk funderet? 1

Konstruktivisme: Komparationer Kritik af naturalisternes sammenligninger: 1.Alasdair MacIntyre: Kritik af Almond og Verbas The Civic Culture 2.- sammenligner begrebet ”stolthed” (pride) 3.- betyder det overhovedet det samme i forskellige lande 4.- hvis nej: kan man så bruge det i sammenligninger mellem lande? Både naturalister og konstruktivister bruger sammenligninger. Konstruktivister har normalt et mere afslappet og common sense-forhold hertil. 2

Konstruktivisme: Komparationer Kritik af naturalisternes sammenligninger: 1.Varsom med at sammenligne fænomener på tværs af tid og sted. 2.Omvendt er sammenligninger mulige og rigtige, selv om de sammenlignede fænomener ikke ligner hinanden. 3

Tre forskelle m.h.t. sammenligninger hos naturalister og konstruktivister: 1.Spørgsmålet om generalisering: Vil vi bidrage til at skabe/ teste teorier og modeller (naturalister) – eller vil vi snarere fokusere på begreber, temaer osv. via historisering (konstruktivister). Klassisk eksempel: Foucaults historiske studier: hvordan er fængselsvæsenet blevet praktiseret i forskellige tidsepoker. Han anvender forskellige tilgange/perspektiver. Fremhæver det partikulære i en undersøgelse. 4

Tre forskelle m.h.t. sammenligninger hos naturalister og konstruktivister: 2. Spørgsmålet om case-udvælgelse: Naturalister: Forsøger at vælge cases m.h.p. at udforske variationen f.s.v.a. den afhængige variabel. Fx hypotese: Demokrati i lande = velstand i lande (så mange forskellige typer af lande som muligt). I den forbindelse er det afgørende vigtigt at undgå selektionsbias. 5

Tre forskelle m.h.t. sammenligninger hos naturalister og konstruktivister: 2. Spørgsmålet om case-udvælgelse - fortsat: Konstruktivister: Selektionsbias er et langt mindre problem end for naturalister. Årsag: Konstruktivister udvælger ikke cases på baggrund af større teoretiske eller metodologiske designs. Det partikulære design vælges på bekostning af det generelle. Den enkelte historie er i fokus. 6

Tre forskelle m.h.t. sammenligninger hos naturalister og konstruktivister: 3. Datas natur: Naturalister: Så vidt muligt kvantificering, overvejelser om kildeværdi, muligt at gentage undersøgelser. Konstruktivister: Dette er ikke nok. Der skal et bredere spektrum af data og evidens til. Undersøgelsesmetoder omfatter også intuition, subjektive informationer, forestillede eksempler osv. 7

Hvordan kan sammenligninger konstrueres ifølge konstruktivisterne? 1.Udfordre gamle teorier og konstruere nye: Bevidst ustrukturerede sammenligninger m.h.p. udfordring af eksisterende hypoteser. Skabe nye teoretiske rammer for samfundsvidenskaben. Bloch: Grove sammenligninger – fx enclosure-bevægelsen – findes den også i Frankrig? Foucault: Implicitte sammenligninger over tid. Lægge vægt på kompleksiteten/ fantasien i videnskaben. 8

Hvordan kan sammenligninger konstrueres ifølge konstruktivisterne? 2. Hermeneutisk forståelse: Hermeneutisk/ dialektisk forståelse går ud på at sammenstille det partikulære med det generelle, det lokale med det fjerne osv. Hoppe frem og tilbage mellem helheden og delene. Finde i det små, hvad der kendetegner det store. = implicit sammenligning Konstruktivister bruger sammenligninger til at fortolke partikulære begivenheder i forhold til det bredere perspektiv. 9

Hermeneutiske studier i praksis indebærer ofte to niveauer: 1.Sammenligning af partikulære begivenheder med generelle former/ normer. 2.Sammenligninger er nødvendige for at bestemme naturen af disse generelle former/normer. 3.Hvilke særlige karakteristika har denne form/norm? 4.Fx: Kommunalt selvstyre = dansk demokrati = nordisk decentralistisk demokratimodel? 10

Fortolkende eksperimenter Naturalister: Eksperimenter går via manipulation af den empiriske kontekst Konstruktivister: Eksperimenter er tankeeksperimenter = skabe og forstille sig alternative verdener 11

Tankeeksperimenter Eksempler: 1.Helge Ingstad forestillede sig via et kvalificeret gæt/ en forestilling fra Grønland, hvordan vikingerne kunne være være kommet til Amerika: L’Anse aux Meadows i 985 (Vinland i sagaerne). 2.Hvorfor uddøde maya-civilisationen? Svar af Richarson B. Gill: Tørke. Kendte det hjemme fra Texas. 12

Sociale tankeeksperimenter Velkendt fra politisk teori: Platon: Idealsamfundet i staten var en tankekonstruktion m.h.p. at sammenligne med det reelt eksisterende athenske samfund. Hobbes: Naturtilstanden er ”solitary, poor, nasty, brutish and short”. Det var et tankeeksperiment for at legitimere staten med kongen i toppen. Rousseau: Mennesket er af naturen en ædel vild, men samfundet korrumperer mennesket. Tankeeksperimentet med henblik på reformer af nutidssamfundet – bl.a. en mere fri børneopdragelse, politisk struktur (små bysamfund) osv. 13

Rational choice-teorien Rational choice-teorien er statskundskabens enfant terrible: Basis for den er en række aktiomer/ tankeeksperimenter om bl.a. 1)rationalitet, 2)egeninteresse, 3)mere eller mindre fuldstændig information, 4)metodologisk individualisme osv. 14

Rational choice-teorien 15 Målet er at forklare komplekse kollektive handlingsmønstre via disse simple antagelser. = tankekonstruktioner Hviler rational choice-teorien på et konstruktivistisk grundlag?