Hollywoods mørkeste side Frederik Færden. Indledende signalement Overdrevne skygger og kontrastfyldt lyssætning Overdrevne skygger og kontrastfyldt lyssætning.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tjek din viden om filmhistorie:
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
Hvilken forskel skaber mest værdi for brugerne?
Beskæftigelsesnetværket Årskonference 2011 Onsdag d. 23. marts, kl. 13
Pablo Picasso Den politiske Picasso.
90’ernes litteratur og litteratur i det nye årtusinde
Indhold Problemstilling Virkemidler Hvem stoler vi på?
Ny mediepædagogik - med fokus på levende billeder
Introduktion til Sprogpakken
Hvad er mediefag?.
Introduktion til Sprogpakken
Før 1895 FILMHISTORIEN DEN KORTE VERSION.
Film- og Medieuddannelsen Tysk ekspressionisme & film noir
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Film- og medieuddannelsen Genrebegrebet og gyseren
Trinmålene henvender sig til elevernes kunnen efter 6. klassetrin
Anonym Digital Rådgivning
Film- & Medie-uddannelsen 09/10 Filmiske virkemidler
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Gamle liv – de nye alderdomsskildringer Bliv inspireret i temaet på.
Film- og Medieuddannelsen
Symbolismen Historisk tid ca – 1920, hvad kendetegner - ismen
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
 1800tallet og frem til 1920erne Sociale problemer i industrialiserede byer -> små velfærds-tiltag Frygt for revolutioner -> små velfærds-tiltag Fx aldersrente,
Introduktion til Fagsprogslingvistikken II
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Sprogpakken Praksisopgaven.
Animation - en bevægelse der fortæller.
TEMA-EVENT OM KØN, KROP OG KOMPETENCER KØBENHAVNS UNIVERSITET 17/11/2010 Uniformerede mænd og maskuliniteter.
Beskæring, perspektiv, og komposition
En hest, der kan flyve. Ure, der smelter, og mærkelige væsener, som ligner noget fra en drøm. De surrealistiske kunstnere malede det, de fandt i deres.
Dramaturgi Det her fag er jo ikke et decideret filmkursus, men uanset hvilke produktioner I kommer til at lave, så kan det være godt at vide noget om dramaturgi.
Anonym Digital Rådgivning Erroll Marshall Pædagogisk projektleder.
Cand. scient. Soc. Charlotte Vincent
Et mærkeligt skib.
Tv-reklame.
Den lærende organisation
Billeder af det uvirkelige liv - Gysets univers Tekst: Rikke Schubart: I lyst og død, pp:
Kortfilmen ”Beast”.
INDUSTRISAMFUNDET - fra damp til drivhusgasser -
Kortfilm Et overblik.
Analyse af noveller.
Hvad er modsætningen til en historie ?
Det moderne gennembrud
Avantgarde, modernisme og realisme
Tema: Årets danske debutanter Bliv inspireret i temaet på.
Køn og krimi Forelæsning Frit Forum d Gunhild Agger.
Tilskuerens rolle Hvordan får filmmusikken mening? –Musikken kan have rent formelle funktioner Sammenbinde tid, rum og begivenhed Bruges til at ”erstatte”
Anna & Rikke. På tysk Still-leben, ”stille liv” På fransk ”død natur” Det er et foto- og malerteknisk stilart, der viser livløse genstande Ofte smukt.
SKABELON.
FORFATTER Tove kom til verden d. 14. december 1917, men hun sagde hele sin levetid at hun var født i Hun var gift fire gange. Tove døde d. 7 marts.
Hvad er mediefag? Et nyt fag. Mediefag er: 1. Visuelle og auditive medier 2. Teoretisk arbejde 3. Praktisk arbejde.
Konference om seksuel chikane på arbejdspladsen Hulegården – botilbud for voksne med psykiske funktionsnedsættelser Oplæg v/Tina Katja Nørregaard og Janne.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
 Barnet fortæller 47,1 %  Forældre 35,0 %  Andet familiemedlem 1,8 %  Andre børn 1,7 %  Hospital/læge 2,4 %  PPR/socialforvaltning 1,3 %  Institution/skole.
Seksualiteten i det daglige arbejde FOA Randers Den 23. maj 2011 Undervisere: Seksualvejledere Janni Watson og Charlotte Englund
Drives af LOKK (landsorganisationen af kvindekrisecentre) Rådgivning for unge, fagfolk og forældre – alle kan være anonyme Oplæg og undervisning Hotline.
Dokumentar.
“Jeg er med jer alle dage indtil verdens ende” (Matt 28,20)
Tidlig sprogstart i skolen- oplæg ved bogreception d. 14./
Seksuel risikoadfærd - børn og unges stemmer
Hvorfor græder du, Lille Bjørn?
- Virkelighedsvarianter
Dokumentar.
BOG : Kulturelle udtryksformer og værdier
Den pædagogiske læreplan
Udviklingshæmmede og seksualforbrydelser Den farlige seksualitet
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Præsentationens transcript:

Hollywoods mørkeste side Frederik Færden

Indledende signalement Overdrevne skygger og kontrastfyldt lyssætning Overdrevne skygger og kontrastfyldt lyssætning Kriminalfilm Kriminalfilm Helten defineres ud fra relation til loven Helten defineres ud fra relation til loven Skurk eller Detektiv Skurk eller Detektiv

Film Noir som begreb ”Film Noir”: ”Film Noir”: Franske kritikere (1946) Franske kritikere (1946) Periodisering Periodisering : – Udvikling af stilistiske og tematiske karakteristika : – Detektivhelten – mindre romantisk – Tema: Gadekriminalitet & korruption – Større realisme  : – Detektivhelten: Mentale forstyrrelser og paranoia – Hovedperson: Den psykotiske forbryder

Stilistiske træk Scenografisk centrum: Det amerikanske storbyliv Scenografisk centrum: Det amerikanske storbyliv Byen iscenesættes som: Byen iscenesættes som: Skrækscenarium Skrækscenarium Hjemsted for kriminalitet Hjemsted for kriminalitet Seksuelle løfter Seksuelle løfter Korruption Korruption

Stilistisk træk Stilistisk træk Stilistisk træk Lyssætning: Lyssætning: Lav belysning Lav belysning Karakteransigter skjules Karakteransigter skjules Skuespilleren et offer for interiørets tilstedeværelse Skuespilleren et offer for interiørets tilstedeværelse Konsekvenser af lyssætning: Konsekvenser af lyssætning: Klaustrofobisk udtryk – karakterernes manglende kontrol Klaustrofobisk udtryk – karakterernes manglende kontrol Understøtter diagonal linjeføring Understøtter diagonal linjeføring Voice-over (VO): Voice-over (VO): Mandlig stemme Mandlig stemme Skæbnefortælling om løgn og bedrag Skæbnefortælling om løgn og bedrag Den subjektive fortæller  understøtter uundgåelighed & dramatisk slutning Den subjektive fortæller  understøtter uundgåelighed & dramatisk slutning Fortælleren: Betroende, tilstående og informativ Fortælleren: Betroende, tilstående og informativ Modsætning mellem ord og billeder  Fremmedgjorthed Modsætning mellem ord og billeder  Fremmedgjorthed

Tekstuelt ophav Den hårdkogte detektivroman Den hårdkogte detektivroman Pulp-magazines Pulp-magazines Sproget: Sproget: Direkte observationer, dialogens form Direkte observationer, dialogens form Gangsterfilmen Gangsterfilmen Tema: Tema: Kriminalitet, svig, korruption Kriminalitet, svig, korruption Ekspressionismen Ekspressionismen Stil: Stil: Forvrængninger, overdrivelser, det skæve og uproportionerede Forvrængninger, overdrivelser, det skæve og uproportionerede

Samtidsbillede Samfundsmæssige forudsætninger Samfundsmæssige forudsætninger Krigen vundet – nye farer truer (Kold krig)  Krigen vundet – nye farer truer (Kold krig)  Samtidens desillusionering Samtidens desillusionering Manden ikke længere eneforsørger  Manden ikke længere eneforsørger  Filmkvinder symboliserer mandens kasterationsangst Filmkvinder symboliserer mandens kasterationsangst

Produktionsmæssige forudsætninger B-films produktioner B-films produktioner Genbrug af scenografi fra A-produktioner Genbrug af scenografi fra A-produktioner Arena for unge uetablerede instruktører Arena for unge uetablerede instruktører ”Double Bills”: Helaftensforestillinger ”Double Bills”: Helaftensforestillinger Tekniske fremskridt Tekniske fremskridt Håndterlige kameraudstyr Håndterlige kameraudstyr Lysfølsomme film Lysfølsomme film Konsekvenser: Konsekvenser: Location-optagelser – studieuafhængighed Location-optagelser – studieuafhængighed Skuespillere i naturlige omgivelser Skuespillere i naturlige omgivelser

Faldne helte og fatale kvinder Den faldne helt Den faldne helt Konflikt med loven Konflikt med loven Grundlæggende eksistentiel problematik: Grundlæggende eksistentiel problematik: Melankoli og handlingslammelse (apati) Melankoli og handlingslammelse (apati) ”Den sårede hund” ”Den sårede hund” Flertydig skikkelse Flertydig skikkelse Karaktererne: detektiven, den lovlydige borger og den psykopatiske skurk Karaktererne: detektiven, den lovlydige borger og den psykopatiske skurk Fatale kvinder Fatale kvinder Seksuel og farlig Seksuel og farlig Attraktiv, forførende og manipulerende Attraktiv, forførende og manipulerende Begrænsede familiære relationer  fravær af børn Begrænsede familiære relationer  fravær af børn Ingen rig ægtemand – prioriterer egen formuenhed Ingen rig ægtemand – prioriterer egen formuenhed

Opbrud og maksimering Antitrust-lovgivningen Antitrust-lovgivningen Økonomien forringes  Økonomien forringes  Reduktion af B-filmsproduktioner Reduktion af B-filmsproduktioner Opblomstring Opblomstring R. Altman: The long goodbye (1973) R. Altman: The long goodbye (1973) R. Polanski: Chinatown (1974) R. Polanski: Chinatown (1974) A. Penn: Night moves (1975) A. Penn: Night moves (1975) R. Scott: Blade Runner (1982) R. Scott: Blade Runner (1982) J. Coen: Boold Simple (1984) J. Coen: Boold Simple (1984) D. Lynch: Blue Velvet (1986) D. Lynch: Blue Velvet (1986) C. Hanson: L.A. Confidential (1997) C. Hanson: L.A. Confidential (1997)

Opgave Arbejdsspørgsmål til Billy Wilders Double Indemnity: Arbejdsspørgsmål til Billy Wilders Double Indemnity: Gruppe 1: Fortællerstemmen Gruppe 1: Fortællerstemmen Hvad kendetegner VO i Double Indemnity? Hvad kendetegner VO i Double Indemnity? Gruppe 2: Personkarakteristik Gruppe 2: Personkarakteristik Hvilke portrætter tegnes der af den ”den faldne helt” og ”den fatale kvinde”. Hvilke portrætter tegnes der af den ”den faldne helt” og ”den fatale kvinde”. Gruppe 3: Seksualitet Gruppe 3: Seksualitet Hvordan portrætteres seksualiteten i Double Indemnity? Hvordan portrætteres seksualiteten i Double Indemnity?