”Sociale medier i jobsøgningen”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Vi præsenterer SLIDEPLAYER.DK
Advertisements

Coaching Det handler om at stille de rigtige spørgsmål!
PR KAMPAGNE.
Velkommen til Støtteforeningen Kragelunds venner Kragelund forsamlingshus.
Caseoplæg om Facebook.
Skabelon for udarbejdelse af en strategi for den perfekte storm
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
LinkedIn Intro.
Markedsføring af Tivoli Friheden med henblik på de årige
SEO (Search Engine Optimization) - Hvordan bliver du mere synlig på nettet?
I dag er temaet Visualisering
Coaching - det handler om at stille de rigtige spørgsmål…
Internet til alvor og sjov
Udvikling af beboerdemokratiet
Vi gennemførte en række interview ifm
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
Digitale medier og mobning
Profilering af dig selv - vha de sociale medier
Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt?
Fremtidens markedsføringsplatform
Sådan skaber du værdi som leder i din virksomhed
Sociale Medier og Jobsøgning - Twitter. Intro  Twitter er et Socialt Medie  Twitter er kendt for at give nyheder et frisk pust  De fleste kendte: Skuespillere,
Følge indhold Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen, Hvis videoerne i kurset ikke afspilles, skal du måske hente QuickTime eller blot skifte til.
1 Rekruttering og fastholdelse • Få fat i de rigtige folk til din afdeling • Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive.
Sociale Medier og Jobsøgning - Sælg dig selv på nettet.
Webredaktør Rikke Kjærem Nielsen Small business webside til dine kunder - Session 2A og 2B.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
VEJEN TIL JOBBET Det er godt at være bevidst om alle muligheder. Jo større en del af stillingsmarkedet, du bearbejder, jo større er sandsynligheden for,
FRA BIKS TIL BUSINESS Vækstmuligheder for kvindelige selvstændige - OPGAVER Århus september 2010.
Online markedsføring og e-handel Voxeværket – Uge21.
SOCIALE MEDIER LinkedIn Facebook Twitter Google+ Instagram Pinterest Vimeo.
Kodeks for offentlig topledelse
Digital Post – kommunikationen til borgerne 9. september 2013.
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
Snak med din sidemand om dette et par min.
JOBSØGNING (SMV) Hvorfor er SMV så interessante? % af alle job bliver annonceret % af alle job bliver besat via netværk og uopfordrede ansøgninger.
VEJEN TIL DEN GODE LINKEDIN PROFIL
SÅDAN FÅR DU DRØMMEJOBBET IBM TIrsdag den 17. marts 2009
Sociale Medier og Jobsøgning - Facebook. Intro  Så blev det Facebooks tur.  Nogen af jer har måske en Facebook profil?  Facebook er endnu et socialt.
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
GODE RÅD & IDEÉR. Hvad skal vi igennem? 1.Ideér til, hvor du finder leads 2.Ideér til, hvordan du finder den rigtige kandidat til virksomheden 3.Kontakt.
Bestyrelsesdag Middelfart Generationsskifte i korpsene - fornyende organisation.
Digital Post – kommunikationen til borgerne
De informationsvidenskabelige kompetencer og arbejdsmarkedet Leise Hein Voss Kommunikation og Sprog.
SÆLG DIG SELV! Du kan støde ind i en kommende arbejdsgiver, når du mindst venter det. Derfor er det en god idé at være forberedt på at sælge dig selv.
JOBMÅL Tilværelsen bestemmes langt hen ad vejen af tilfældigheder, men mange forhold kan vi kontrollere gennem de beslutninger, vi træffer og de mål, vi.
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Vejle 4. oktober 2012 Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt? Jeanette Leah Vinther, Kommunikations- og kampagnemedarbejder,
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
E-biz 2014 Idé – Koncept – Navn Varer – Målgruppe
OPRETTELSE AF FACEBOOK-SIDE REGION SYDDANMARKS LOKALKOMITEER Helle Andersen PR & kommunikation hos Colliers International Cand.merc(stud), Copenhagen Business.
Frivillighed og sociale medier Region Syddanmarks lokalkomiteer
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Djøfernes internationale kompetencer. Hovedresultater Profil: De djøfere, der har en international karriere, har en ung profil, godt halvdelen er offentligt.
Relationsbaseret markedsføring og Facebook Annoncering Anders Sevelsted | Aditup.dk | Havneparken 2 | | #AndersSevelsted.
OnlinePartners ApS, Fredensgade 7, 6000 Kolding, Tlf.: , Sådan får du udbytte af LinkedIn.
10 ting at tænke på FØR skolen kontakter et reklamebureau Sune Kobberø, informationskonsulent i Efterskoleforeningen
Salg til det offentlige - Aarhus Kommune. Public Intelligence: Vi har lavet de fleste fejl selv. Peter Julius Public Intelligence rådgiver virksomheder,
Karrieretransition & Netværk
Hvad kan du gøre for at få jobbet?
- En hurtig guide til at lave et godt CV og en mål rettet ansøgning
Undersøgelse om sikker internetbrug
Kommunikation Kommunikationskanaler 2 Hjemmesider 3 Reklamer 4
Den gode tone Lse.
Den gode tone Lse.
Hvordan kommer vi ind ad døren?
Tilstedeværelsesundervisning
Præsentationens transcript:

”Sociale medier i jobsøgningen” VELKOMMEN til ”Sociale medier i jobsøgningen”

Dagsorden Kort om rekruttering Sociale netværk på nettet Hvem bruger de sociale medier Konkrete idéer til brug i jobsøgningen

Værktøjer, der bruges i starten af en rekruttering Chefen/konsulentens egen hukommelse og kilder/netværk Egne medarbejdere Interne databaser Intern rekruttering Annoncering Professionelle netværk (Rotary, Junior Chamber International, Netværk Danmark, BNI, Erhvervskvinder m.fl.) Databaser og branchenetværk Sociale netværk som Linkedin, Twitter, Facebook mv. Google

De mest benyttede sociale medier Ca. 1000 mio. > DK ca. 3,2 mio. Ca. 300 mio. > DK ca. 1,3 mio. Ca. 500 mio. > DK ca. 260.000 Ca. 100 mio. > DK ?

Sociale medier i jobsøgningen ”Sociale medier er langsomt, men sikkert ved at overtage jobdatabaser og -hjemmesider som en vej til at finde kvalificerede kandidater. Vær sikker på, at du bliver en del af denne nye trend inden for jobsøgning”. (Jeff Hunter , VP of HR Solutions at Dolby Laboratories)

Sociale medier i jobsøgningen Det er billig, hurtig og effektiv rekruttering med høj eksponering Arbejdsgiver kan let sortere de kandidater fra, der ikke behersker de sociale medier (F.eks. Post Danmarks kampagne, hvor de søgte 8 nye medarbejdere, der skulle være eksperter inden for innovation).

Facebook Opsøg alle de gamle klassekammerater, kolleger, familie, gamle bekendte, venners venner, som du har mødt et par gange. Jo flere, jo større er chancerne. Sørg for at skrive, at du er jobsøgende, og spørg, om nogen kender nogen, der mangler en som dig. Sørg også for at holde dig opdateret med alle de grupper, der kan have relevans for dig. Brancheforeninger, interessante virksomheder, fora for ledige osv.

Facebook Mange virksomheder har “grupper” og “sites” på Facebook, hvor “inside information” om jobåbninger og fremtidige muligheder offentliggøres NB! Pas på statusopdateringerne (den kommende/nuværende chef kigger måske med) Overvej, hvilke ”sites” og grupper du bliver medlem af Tænk over, hvilke billeder du oploader Stol ikke blindt på ”private settings”…

Twitter Det vrimler med stillinger på Twitter, som ikke offentliggøres andre steder. Herudover indgår Twitter – jobopslag ofte som kontaktform i store rekrutteringskampagner (f.eks. Danske Bank) og job- og CV-portalernes markedsføring. Den ”virale” effekt (hurtige spredning af information), gør det let for virksomheder og jobsøgere at blive set og hørt

Linkedin Linkedin er et professionelt netværk, hvor du kan lægge dit CV online, beskrive dine specialer, dine kompetencer og din erfaring og evt. få tidligere samarbejdspartnere, chefer eller kolleger til at anbefale dig. 28 % af alle danske virksomheder har en Linkedin-profil Rekruttering er øget med 300 % på ét år ... og det fortsætter Linkedin er et meget kraftfuldt værktøj, hvis du sørger for at have en fuldt opdateret profil.

Linkedin – kan bruges som jobdatabase

Google+ Google+ er et nyt netværk - Googles pendant til Facebook. Dette netværk giver dig mulighed for at dele dit netværk i forskellige cirkler, sådan at du kan skelne mellem f.eks. familie, kolleger, professionelle forbindelser, venner, og hvordan du nu vælger at fordele kontakterne.

Hvor og hvordan Brug de rette sociale medier i de rette sammenhænge og til de rette målgrupper. Facebook: Dine venner og familie vil holde øjne og ører åbne og videresende stillinger til dig, som de møder viralt, eller nævne dig som kandidat, hvis chefen begynder at tale om en ansættelse.

Hvor og hvordan Twitter: På Twitter bliver du stille og roligt eksponeret og kendt af en ny gruppe beslutningstagere Din ”kvidren” (twitten) i form af kommentarer, svar eller ”retweets” gør dig synlig og kan evt. lokke modtageren over i dit netværk på Linkedin eller Facebook. (NB! Pas på med direkte henvendelser og svar …)

Hvor og hvordan Linkedin: På Linkedin kan en tidligere chef øje på dig. Headhuntere, vikarbureauer eller virksomheder kan finde dig. Her er jobopslag både via opdatering, firmaers sider og i grupper, som ikke er opslået andre steder. Du får udvidet dit netværk og dermed synlig ift jobmuligheder. Du får gjort dit netværk opmærksom på, at du faktisk er jobsøgende Tilmeld dig grupper og fora og bliv dermed synlig i de rette sammenhænge.

En headhunter, vikarbureau eller virksomheder finder dig Her er jobopslag både via opdatering, firmaers sider og i grupper, som ikke er opslået andre steder Du får udvidet dit netværk og dermed synlig ift jobmuligheder Du får gjort dit netværk opmærksom på, at du faktisk er jobsøgende

Hvor og hvordan Google+: Kombinerer på en god måde brugbarheden fra Facebook og Twitter og kan anvendes som disse. Google+ er en forholdsvis ny spiller, og det vil vise sig, i hvor høj grad virksomheder tager den i brug i rekrutteringen. Pt. kan Google+ bruges ligesom Facebook og Twitter.

Hvad gør du? Opret en profil på de relevante netværk. Vis det, du kan, og det, der er vigtigt for en kommende arbejdsgiver. Her skal du både have den faglige og den personlige side med. Tilmeld dig og deltag i virtuelle netværksgrupper. Skriv, at du er på udkig. Vær offensiv, vær synlig, vær nysgerrig. Skriv en besked til dem, der kan hjælpe.

Hvad kigger rekrutteringsfolk efter? Generelt Resultater, opgaver, kompetencer. På nettet: Om ansøgere popper op i søgninger, (tilgængelighed), kvalitetstjek, elevatortale, billeder, deltagelse (er man aktiv eller passiv), anbefalinger, turn offs.

Du er kaptajnen på din egen båd – hvor sejler du hen? Gør op med dig selv, om det er noget for dig Sæt et mål – hvem, vil du have, skal lægge mærke til dig Lav en knivskarp profil Hvem er du? Hvad kan du? Hvad vil du? Hvilken værdi indeholder du og kan give videre? Læg en strategi for, hvordan du promoverer dig bedst muligt og kommunikerer din værdi

Opsamling og afslutning Tak for i dag Opsamling og afslutning