TEMPOS TempoS Forskningsalliance 2010-2014 - Finansieret af Det Strategiske Forskningsråd - Performing temporary spaces for user driven innovation -

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Oplæg om den nye offentlighedslov – set fra ombudsmandens stol v/Folketingets Ombudsmand Jørgen Steen Sørensen Seminar, Kammeradvokaten, 20. november 2013.
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Gammelheds-Philosophy
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
NAVIGATIONSKOMPETENCER
Energi- & Vandværkstedet
Hvad gør livet så værdifuldt?
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Borgernes barrierer for brug af IT
Arendalkonferancen Arendal 21.juni 2011
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
SSQ12-C SSQ12-C Instruktioner De følgende spørgsmål drejer sig om din evne til – og oplevelse i forbindelse med – at høre og lytte i forskellige situationer.
Finansieringsmekanismer på det specialiserede socialområde
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
Børn og sorg - og sprældøde døde
Unge & IT. Kampagne og rekruttering af rollemodeller.
Pigerne er blevet udfordret!! Susanne, med det nyeste forår’s tøj fra butikken. Tina har sat pigernes hår. Charlotte har lagt make up.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Agenda • Visionen – fra Servicessite til forvaltningssite - v. Service- og vicekommunaldirektør Bjørn Thomsen • Processen og de mange udfordringer - v.
”Design og fremstil – med udgangspunkt i vores case – et eller flere medieprodukter, der vil kunne indgå som del af kampagnen, der skal skabe opmærksomhed.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Alder Navn Dato SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jeg bruger ét høreapparat (venstre øre) Jeg bruger ét høreapparat (højre øre) Jeg bruger to høreapparater (begge.
Hvor der er fokus på klimaet.
Chefanalytiker, Oxford Research
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Innovation i med og modvind – historien om at ville og være på vej
”Skodjobs og gode gys!” - Unges forhold til risiko i arbejdslivet Ph.d. Mette Lykke Nielsen
Hvilken del af “vær stille” forstod du ikke??
Hvad gør livet så værdifuldt?
KØBENHAVNS KOMMUNE Kultur- og Fritidsforvaltningen 10. marts 2011 De danske metropolers biblioteksstrategi.
27. Sep 2012 Line Fredens Violinist, kandidat og solistklasse
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Bente Bondebjerg, workshop - lokalt fortalerarbejde Side 1 Workhop: Lokalt fortalerarbejde Oplæg Bente Bondebjerg Årsmøde for frivillige d.28.september.
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
 Det jeg har gjort er, at jeg har lavet en tast der starter det hele (mellemrum), derefter har jeg sat nogle lyde ind, og fået dem til at gentage sig.
HØR KØBENHAVNERNE Præsentation for IT Universitetet 6. september 2010.
Vækstgruppen Vordingborg Erhverskonference 30. maj 2013 Vordingborg – Herning.
Brugerne i centrum for træfsikre løsninger
Procesværktøjer.
- COPENHAGEN LIVING LAB - 5. maj COPENHAGENLIVINGLAB.COM - DEN TRYGGE KOMMUNE URBAN INNOVATORS 5. MAJ 2010 COPENHAGEN LIVING LAB Njalsgade 106,2.
»En mand havde to sønner
Skraldeeksperiment i Københavns Kommune TMFs Innovationsforum
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Hvis jeg havde mulighed for at fange regnbuen ville jeg have gjort det
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Leder-seminar d november 2014 Hornstrup Kursuscenter.
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Den fortabte søn »En mand havde to sønner. Den yngste sagde til faderen: Far, giv mig den del af formuen, som tilkommer mig. Så delte han sin ejendom imellem.
INNOVATIONSFORUM # 2 VIDENSFORMER OG VIDENSKILDER.
Kristine Kousholt, post doc, ph.d.
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Offentlige ledere i paradigmeskifter
brugerinddragelse i Danmark
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Præsentation af resultaterne fra casestudie
Læreren som læringsleder
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Præsentationens transcript:

TEMPOS

TempoS Forskningsalliance Finansieret af Det Strategiske Forskningsråd - Performing temporary spaces for user driven innovation - Danmarks Tekniske Universitet, Københavns universitet og Danmarks Designskole. Ph.D. - Delfinancieret af TMF - En del af TMF’s innovationsstrategi Undersøgelsesfeltet - Udvikle innovationspraksis med relativt kortvarige og afgrænsede samarbejder mellem en række parter - Hvor den samtidige konstruktion af brugere, artefakter og praksis er på spil - Udforske udformningen af designlaboratorier og udvikling af metoder - Fokus på forankring i nye praksisser

Projektets faser januar 2011 – april Forberedelse, planlægning og workshops. april 2011 – december survey, kortlægning, interviews. januar 2012 – december fuldskalaeksperiment j anuar 2013 – december forankring, evaluering og analyse

TMF survey Januar 2011 – december 2011

”Desværre må man så også sige at Teknik og miljøforvaltningen er, og det tror jeg er den største barriere, en travl organisation. Der er nedskæringer og folk er angste for at miste deres arbejde… i det hele taget er det svært at trække projektkræfter ind til små forandringsprocesser rundt omkring, fra afdelingerne… cheferne vil gerne, men de ansatte er tit for travle til reelt at kunne gøre noget.”

” Vi sidder og forsøger at håndtere sager og når vi har overskud eller når chefen siger at vi skal, så forsøger vi også at gøre noget nyt, men det er bare så meget nemmere og man er så meget mere tilbøjelig til at falde tilbage på at skynde sig at få sager over disken.”

Der er stadig den der selvforståelse af; ”jamen jeg skal jo bare checke deres statik”, eller hvad det nu er.

BESVÆRLIGE POLITIKERE OG BORGERE

”Det er ligesom at have en teenager. Nogen gange ved forældrene bare bedst”

”Helt seriøst sidder folk og læner sig tilbage og siger ”ledere kommer og går, politikere kommer og går, embedsmændene er her hele tiden, så det er vigtigt for os at holde styr på sagerne på den mest fornuftige måde.””

”Jeg har haft en chef, der sagde ”vi skal høre borgerne, men vi behøver ikke at lytte til dem””

” Vi har nogle sagsbehandlere her, der er ingeniører, brandteknikere, trafikplanlæggere eller whatever og så har vi nogle folk, der vil et eller andet, ”f.eks. bygge et sandslot på kongens nytorv”, og de taler helt forskellige sprog. Ofte er det 2% man skal ændre og så er det indenfor rammerne.”

Brugerdreven Innovation

Hvis du ikke ændrer dig Kan du blive ødelagt Hvad ville du gøre Hvis du ikke var bange?

Innovation er problematisk fordi man bliver nødt til at erkende at man ikke gør sit arbejde så godt som man kunne.

SOCIAL INNOVATION DESIGN THINKING OPEN INNOVATION BRUGERDREVEN INNOVATION SAMARBEJDSDREVEN INNOVATION

Borgerens virkelighed i centrum

Tegne ny fremtid Forståelse for situationen idag Typisk få borgereTypisk mange borgere Udviklingsworkshops Prototypeprocesser brugerscenarier Observation Feltstudier Lead user tilgange Kvalitative undersøgelser Kvantitative undersøgelser Statistiske data Høringer Brugerbestyrelser Borgermøder Primært Uerkendte behov Primært Erkendte behov ERKENDTE ELLER UERKENDTE BEHOV?

”Hvis jeg havde spurgt mine kunder hvad de ønskede, havde de bedt om en hurtigere hest.” (Henry Ford)

MEN HVORDAN?

FOKUSÈR

OPLEV

EKSPERIMENTÉR

INSISTÉR

PROFESSION ANTROPOLOGI DESIGN TÆNKNING OFFENTLIG FORVALTNING

”Rehearsing the future” Januar 2012 – december 2012

KØBENHAVN HAR EN VISION Vi vil være verdens bedste by at leve i. En bæredygtig by med byrum, der inviterer til et mangfoldigt og unikt byliv. Vi vil være en metropol for mennesker. (Metropol for mennesker – 2009)

INNOVATION GRØN VÆKST LIVSKVALITET DIGITALISERING BLÅ OG GRØN BY GRØN MOBILITET DEREGULERING AFBUREAUKRATISERING BY I BEVÆGELSE CO2 NEUTRAL 2025 MIDLERTIDIGHED

Fra Byrum

Til Byliv

Fra Myndighedsforvaltning

Til Serviceforvaltning

PROJEKTET

DRØMME OM LIVET I KØBENHAVN

NEW LIFE COPENHAGEN

CASES

Kontakt Hvor mangler du viden om borgerne?

Kontakt Hvordan kan dit område indgå?

”hvis du gør det du altid har gjort, får du de resultater du altid har fået.” Kontakt