Who Makes The News Global undersøgelse af mænds og kvinders repræsentation i nyhedsmedierne Offentliggjort d. 29. september 2010.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

KiMs – Maj KiMs SMAGSTEST - franske kartofler - Maj 2012.
Analyse af rejsekortet for
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Børns indflydelse på familiens købsbeslutninger
Hvornår bider medierne på? Få dine budskaber igennem.
Kommunikation af resultater
1 Vollsmose - Imageundersøgelse Mediehus Vollsmose November 2009.
1 Pressen og skolelærerne Mediekursus 21. juni 2010.
Brugerne på Kommunikationsforum.dk “People influence people. Nothing influences people more than a recommendation from a trusted friend” Mark Zuckerberg,
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
2-årigt HF i UUO’s område Tirsdag d. 1. november 2011 Asger Raahauge Rasmussen, FYNs HF-kursus.
Læringsmål Kendskab til:
AMICA - skaber et godt psykisk arbejdsmiljø bedre service og produktivitet 5. november 2008.
Folkeskolen - fagblad for undervisere
Journalist og informationschef
Elevernes digitale dannelse
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
De Lokale Ugeaviser Instrumentalitetsanalyse. Copyright © De Lokale Ugeaviser Instrumentalitets-analyse Hvad vil vi nu svare på med denne analyse? Hvordan.
AOH.DK Herning Gymnasium i Europa.
i DR. 11. september 2008 Region Hovedstaden og mediekonvergens Af nyhedsredaktør f. hjemmesiden Christian Hult og kommunikationsdirektør.
JOURNALISTHØJSKOLEN DANMARKS MEDIE- OG JOURNALISTHØJSKOLE Mediers behandling af kvinder og mænd og ligestillingsspørgsmål Anne-Marie Dohm Rektor.
5. November 2013, Kulturstaldene, Forsamlingshuset, Halmtorvet
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Danskernes egen historie Rapporteringsmøde 1. Februar 2006
EU-indsaten for administrative lettelser1 Indsatsen for at lette byrderne i EU Anders Bering Erhvervs- og Selskabsstyrelsen Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering.
Sportspressens blinde øje •Hvordan dækker de danske aviser sporten? •Hvorfor? •Hvilke konsekvenser har dækningen – for aviserne og for idrætten? •Kunne.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Boligselskabernes Landsforening – Danmarkspanel - Januar A&B ANALYSEs Danmarkspanel - Boligselskabernes Landsforening - Januar 2010.
30. september 2008Helbred & Arbejdsliv1 Konference i Århus 30. september 2008 Helbred & Arbejdsliv Præsentation af erfaringer fra projekt: Tværfaglig rådgivning.
KØN OG MEDIER MEDIEVERDENENS BEHANDLING AF KVINDER OG MÆND OG LIGESTILLINGSSPØRGSMÅL V/KONCERNCHEF OG ANSV. CHEFREDAKTØR LISBETH KNUDSEN.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Statistik.
”Energi” - Geografi © Flemming Sigh, 2007.
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
1 Politiske weblogs – en undersøgelse af den politiske weblogs gennemslagskraft under folketingsvalget februar 2005.
1 KVINDELIGE IVÆRKSÆTTERE et statistisk portræt.
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Fokus på Job? SFI Fokus på Job? – En analyse af kontaktforløbssamtaler i AF, kommuner og hos andre aktører Gåhjemmøde Socialforskningsinstituttet.
Brugerne på Kommunikationsforum.dk
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
Gennemført af YouGov for Bolius Omnibus – mandag uge 31.
1 & Om holdninger og holdningsændring blandt ledere og medarbejdere på sociale institutioner Evalueringsmedarbejder.
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
 2 3  3 =  83  43  53  63  73  93  10 4.
Oplæg til Nofa4 i Trondheim d maj 2013 Ved Lektor Rune Christiansen
Danskernes viden om Blu-ray Udarbejdet af IUM april 2010.
Alle talenter skal i spil… Anette Steen Pedersen Færøerne - maj 2011.
Overskrift 40/42 pkt, Maks 2 linjer Underoverskrift, 14/16 pkt For at vise hjælpelinjer: 1.Højreklik på slidet og vælg “Gitter og hjælpelinjer” 2.Kryds.
UTA- Årshjul. Optag på ungdomsuddannelserne 11. September 2013.
Region Midtjyllands tilbud 2013
Indhold Kort om sundhedsprofilen Hvad kan man bruge sundhedsprofilen til? Udvalgte data Hvordan skal den læses? Kommunikationsstrategi 2.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Side 1 © 2008 Zapera.com A/S – Ryesgade 3A, 1.tv. – 2200 København N - Tel – Fax – Enhver offentliggørelse af disse.
Statistik om kvindelige iværksættere - udviklingen
”Mediemakt og kvinnemakt i Danmark” Pernille Tranberg, chefredaktør
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Udvikling i GODS Transporten Sammenfatningsrapport maj 2010.
Politik og medier.
2.Lektion: Samfundsfag 2.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
Matematik B 1.
NYHEDSMEDIERNES TILSTANDSRAPPORT ´15 Et samarbejde mellem Den danske Publicistklub og Center for Journalistik, SDU.
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
Grunde til at jeg elsker dig
Fundamentale datastrukturer
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Præsentationens transcript:

Who Makes The News Global undersøgelse af mænds og kvinders repræsentation i nyhedsmedierne Offentliggjort d. 29. september 2010

I alt 108 lande deltog i Who Makes the News 2010, heraf 32 europæiske lande, hvoraf Norge, Sverige, Finland og Island også deltog fra Norden. Danmark deltog for første gang i den globale undersøgelse, som har været fortaget hvert femte år siden Kontrabande og KVINFO har koordineret og gennemført den danske del af undersøgelsen med finansiel støtte fra DR, Dansk Journalistforbund, Dansk Magisterforening og Dagspressens Fond. Baggrund

Who Makes The News har kortlagt repræsentationen af mænd og kvinder i nyhedsmedierne over hele kloden med udgangspunkt i en stikprøve undersøgelse af medierne tirsdag d. 10. november Til perspektivering af de danske resultater blev en pilotundersøgelse foretaget d. 28 okt over hele kloden

Dagens tophistorier: bandekrig i København, kommunalvalg, COP15 og svineinfluenza i følgende medier: Radioaviser: P1, P3, P4 og 100FM Tv-nyheder: TV Avisen, Deadline, TV 2 Nyhederne og TV 2 News Dagblade: JP, Politiken, Berlingske, Information, Urban, MetroXpress, Ekstra Bladet og B.T. Netaviser: tv2.dk/nyheder, dr.dk/nyheder, eb.dk, bt.dk, pol.dk, jp.dk og berlingske.dk 10. November 2009 i Danmark

Danske nyhedsmedier giver et skævt billede af virkeligheden, viser den globale rapport Who Makes the News. Det viser undersøgelsen, både når det gælder kilder generelt, ser på ekspertkilder og ser på dem, der producerer historierne. Danske resultater

xxxx Danske resultater Nyhedsmedierne viser et skævt billede kønnene Mændene dominerer mediebilledet: 69 % af samtlige kilder i pressen er mænd, mens 31 % er kvinder. I 2005 var 21 % kilder kvinder på globalt plan. I 2006 var 22 % kilder kvinder i danske dagblade, det fremgik af rapporten Dagspressens kilder.

Norden

Europa

GlobaltKvindelige kilderMandlige kilder 22 %78 % Globalt I gennemsnit har de 108 deltagende lande 22 % kvindelige kilder. Det dækker over et meget broget billede. Dels dækker det over tal, hvor antallet af kilder er meget lavt - og derfor ikke så repræsentativt – fx med Irland, som har 75 % kvindelige kilder ud af 10 kilder. Jordan er det land, som ligger i bunden med 6 % kvindelige kilder ud af samlet 766 kilder.

xxxx Kilder generelt og stofområder Kvinder er i undertal inden for alle stofområder: Den kønsmæssige skævhed varierer alt efter emne og område - kultur, erhverv, politik osv. Men på alle områder er mænd i overtal.

xxxx Kilder om politik Politik i medierne er mere domineret af mænd end deres repræsentation lægger op til Politiske kilder fylder mest i mediebilledet – og dermed også mænd: 28 % af samtlige kilder er mænd i politik. 28 % af de samlede politiske kilder er kvinder - på trods af, at 42 % af regeringens ministre og 37 % af Folketingets medlemmer var kvinder på undersøgelsestidspunktet. Kvinder har størst sandsynlighed for at optræde i kulturhistorier: 43 % kulturelle kilder er kvinder.

Eksperter Mændene får ekspertrollen Eksperter udgør 17 % af alle kilder. 72 % af alle ekspert- og kommentatorkilder er mænd. Kvinder er med en andel på 28 % særligt underrepræsenterede som eksperter. Hver tredje ekspertkilde er mand ansat som akademiker, underviser eller pædagog. Mindre end hver tiende kvindelige ekspertkilde har samme baggrund. Jo færre faglige forudsætninger, desto større chance har kvinder for at optræde i nyhederne.

v Journalister Nyhederne leveres af mænd 76 % af alle nyheder i dansk presse skrives eller præsenteres af mænd. Kvinder præsenterer 26 % af de politiske nyheder. Mænd rapporterer 83 % af nyheder om kendisser, underholdning og sport.

v Journalister Kvinder er mere tilbøjelige til at interviewe kvinder 43 % af de kvindelige journalisters kilder er kvinder. 25 % af de mandlige journalisters kilder er kvinder. Mænds kildevalg betyder mest: 51 % af alle kilder er mænd iscenesat af mandlige journalister.

Medietyperne imellem Netnyheder mimer generelt andre medietypers kildevalg o 32 % kvindelige kilder i dagblade o 20 % kvindelige kilder i radio o 24 % kvindelige kilder i tv o 31 % kvindelige kilder i netnyheder Kvinder er fortsat underrepræsenteret med kun 27 % af politiske kilder. Mænd fylder til gengæld mere som ekspertkilder i online nyheder med 90 %.

Den primært kvantitative kortlægning giver anledning til en række grundlæggende diskussioner om journalistisk praksis og kvalitet i nyhedsmedierne i Danmark år 2010 – og om de idealer, der ligger til grund for journalistikken. Rapporten beskriver kun resultaterne af journalistisk praksis, som de kommer til udtryk, mens den ikke berører redaktionernes og journalisternes begrundelser for prioritering af emner eller form og indhold i de enkelte historier. Journalistisk praksis 2010

I 2006 undersøgte rapporten Danske dagblade udelukkende danske aviser, og her var 22 % af kilderne kvinder. Det bør dog i den forbindelse nævnes, at hvis man isolerer kilderne i radio, tv, dagblade og trækker netnyhederne fra i Who Makes the News udgør mænd 70 % og kvinder 30 % af kilderne. Både i de tidligere undersøgelser og i Who Makes the News 2010 får vi et empirisk afsæt for en substansbaseret diskussion af nyhedsmediernes tilgang til - og journalistiske håndtering af mænd og kvinders repræsentation. Nyhedsmediernes kønsrepræsentation