Afsætning og distribution af lokalproducerede varer 20. Februar 2014.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PostDK momsmodul Mange netbutikker overser, at der ikke er moms på forsendelser, når de sender varer til privat kunderne med Post Danmark.
Advertisements

Home v/ Anne Crone.
Velkommen til Støtteforeningen Kragelunds venner Kragelund forsamlingshus.
Kan der spares på lyset?. 450 lamper  Der er ca. 450 lamper på hele skolen og ca. 300 er lysstofrør.
Benzinpris Hej! Jeg har hørt, at benzinprisen i den nærmeste fremtid kan komme op på kr 15,00.
PengeSpillet.
Vi spoler lige filmen tilbage
Overskrift.
Afkobling af stivelsesstøtte
Solvarmeprojekt MKV Ekstraordinær generalforsamling 5. Marts 2013.
17. Lagerstyring Lagertyper Produktionsvirksomhed Handelsvirksomheder
FORFRA – Majmøde 2014 Patron Driven Acquisition (PDA) v/Sannie H. Christensen Den 22. maj 2014.
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
20.2 Bidragskalkulation udarbejdet som en efterkalkulation
JELD-WEN Danmark og Hærvejsmotorvejen.
Vedtægtsændringer  Ved Hans Bekkevold. Vedtægtsændringer På baggrund af:  Medlemsønsker  Erfaringer.
Produktion og Logistik
VELKOMMEN ”Fælles distribution og afsætning”
Profitten øget med økologiske tryksager! Kim T. Rasmussen, direktør UniFlip A/S.
Network Marketing En 2 til 5-års Plan Fremtidens Virksomhed
Juul & Svane – drikkedunks-automat •Billigt drikkevand når du har lyst! •Køb en drikkedunk når du er på tur. •Fyld den når du er i byen! •Lad sodavanden.
NewBiz Scandinavia, 13. marts 2014
DanmarkC Ikke bare grunde – vi sælger beliggenhed, synlighed, tilgængelighed - og FREDERICIA.
14 Distribution Oversigt Opgaver i distributionskæden
bryggenet præsentation bryggenet Islands Brygges bydelsnet.
Fra idé til virkelighed Den innovative Skole 2007 I V Æ R K S Æ T T E R.
De Lokale Ugeaviser Instrumentalitetsanalyse. Copyright © De Lokale Ugeaviser Instrumentalitets-analyse Hvad vil vi nu svare på med denne analyse? Hvordan.
Indtægter (indtjening)
Natur- og landbrugskommissionens workshop den 9. oktober 2012
26.2 Kapacitetsomkostninger
26.3 Variable omkostninger
Virksomheder - definition
9 steps på vejen – frem til i dag?. Siden 2010 = 6 årlige kalendere på 5 regioner. Del af kommunikationsstrategien = se på, om det er en bedre løsning?
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Brugerne på Kommunikationsforum.dk
Marketing & Fundraising
Pensionsordningen skal tilpasses medlemsgruppen!
Martin Klitskov, Niclas Kønig, Frederik Thomsen og Rikke Nors
10. Virksomhedens indtægter
Accounting - HA-int / Økonomistyring, , kapitel 3, s. 1 Institut for Regnskab, Tom Hansen O O mkostninger & Definitioner Adfærd.
og hvad kan vi bruge det til? v/Eva Nautrup, Rose Poultry A/S
Investering og Finansiering
…helt naturligt ! Velkommen til Meldgaard. Overfoer eSellerOrdre til Nav Salgsordre eSeller Salgsordrer skal overføres til Nav salgsordrer for at kunne.
CRM !? ”CRM handler sådan set bare om at behandle kunderne ordentligt og samtidig kun bruge energi på dem, hvor det kan betale sig.” - Claus Due, 2003.
Hvor mange traktorer er nødvendige? - en tommelfingerregel !
Klik for at redigere i masteren Klik for at redigere teksttypografierne i masteren –Andet niveau Tredje niveau.
Erhvervssammenslutningen. Velkommen Udviklingshus med fokus på digital forretningsudvikling Etableret i medarbejdere Altid selvfinansierende AAA.
 Kommunalreformen, alle regioner og kommuner skal være medlem af et trafikselskab  Gl. Århus Amt og Gl. Ringkjøbing Amt havde ikke noget trafikselskab.
Business to Business På den JYSKe måde…...
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Få styr på skatten, inden du rejser ud Specialkonsulent Søren Hjorth.
”Lineær Programmering - Minimering”
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
20.1 Bidragskalkulation udarbejdet som en forkalkulation
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
1 vare på 2 markeder, samme pris
Historik: Grundlagt 1948 Produceret tomater siden 1976 Leverer til GASA indtil 1980 Starter levering til Nordgrønt, men fra 1985 leverer vi direkte.
8. Virksomhedens indtjening
Forbrugernes Needs Selv at kunne sammensætte sine tv-pakker Selv at kunne sammensætte sine tv-pakker At kunne betale efter behov (dvs. Man ikke skal betale.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Tommy Engedal Kronborg
E-biz 2014 Idé – Koncept – Navn Varer – Målgruppe
Cross Channel - Tidens største trend.
Informationsmøde Velkomst 2.Orientering om økonomi på baggrund af de valgte modeller for indbetaling. 3.Spørgsmål + svar 4.Pause 5.Orientering.
SuperNovaONLINE. Projekt beskrivelse Programmet kører på central server Flere fra foreningen kan få adgang til samme regnskab – idrætsmodul Backup foregår.
Scleroseforeningens ”kampsang”. Melodi: Marken er mejet …. 1. Nu skal I høre lidt nyt om Sclerosen. Topmoderne er de MS-ramtes ny struktur. Mange lokale.
Koncepter og butikskæder
konkurrencesituation
Præsentationens transcript:

Afsætning og distribution af lokalproducerede varer 20. Februar 2014

Jens Meldgaard Ryhl 16 år som direktør for 2 shoppingcentre 4 år som udvikler i egen virksomhed Detailhandelsudvikling Forretningsmodeller Finansiering og kapitalsearch Partner, medejer, best.fmd. i div. virksomheder Direktør/medejer af Osted Mejeri og Osted Ost NewBiz Scandinavia, 20. februar 2014

Den traditionelle afsætningsmodel NewBiz Scandinavia, 20. februar 2014

Den traditionelle afsætningsmodel (direkte til supermarked) Prod. Fru Jensen Lokalproducenter Detail butik 4,50 10,00 omk. svind Emb. 2,00 Distr. 3,00 Fortj +30% 19,50 Salg ex. 7,60 Av. 30% 27,10 Salg ex. 33,95 Salg inkl. NewBiz Scandinavia, 20. februar 2014

Men lad os prøve at se på et alternativ NewBiz Scandinavia, 20. februar 2014

Den alternative afsætningsmodel Supermarkederne har brug for at differentiere sig Især på kvalitet, lokalproduceret og økologi Lokalproduceret = kravvare = afgørende for valg af butik Supermarkederne kan ikke håndtere 50 eller 100 små leverandører Supermarkederne kan ikke markedsføre lokalproducerede varer gennem tilbudsaviser, TV eller on-line medier. Resultatet bliver ofte sporadisk/tilfældigt og usammenhængende I butikken vil varerne blive placeret tilfældigt eller forsvinde i mængden af lignende varer NewBiz Scandinavia, 20. februar 2014

Den alternative afsætningsmodel Lokalproducenterne har brug for at afsætte sine varer til mere end ét supermarked Der bruges meget tid på indsalg, distribution, opfyldning etc. Omkostningerne æder hurtigt fortjenesten ved ekstra salg Flere har forsøgt med samarbejder lokalt – ingen er lykkedes i det lange løb Flere gårdbutikker er dog lykkedes med at føre et sortiment af lokalproducerede varer Men trafik (volumen) i gårdbutikkerne er ikke stor nok Forbrugerne kan ikke handle dagligt i en gårdbutik NewBiz Scandinavia, 20. februar 2014

Den alternative afsætningsmodel Målet er at skabe en løsning:  Der giver lokalproducenten et større salg  Der giver lokalproducenten en større fortjeneste  Der gør det nemmere for lokalproducenten  Der er så fleksibel, at man er uafhængig af sæsoner  Der synliggør lokalproducenterne i lokalområdet  Og samtidig giver forbrugeren større mulighed for at vælge lokalproducerede varer NewBiz Scandinavia, 20. februar 2014

Den alternative afsætningsmodel NewBiz Scandinavia, 20. februar 2014

Den alternative afsætningsmodel NewBiz Scandinavia, 20. februar 2014

Den alternative afsætningsmodel Rema1000 Reginonschef Tonny Nielsen NewBiz Scandinavia, 20. februar 2014

Den alternative afsætningsmodel  Der laves aftale med regionschefen om afsætning af lokalområdets varer, der følger lokalproducenternes naturlige sæsoner.  Koordineret og distribueret af foreningen ”Sjællandske Lokalproducenter”.  I stedet for traditionelt salg til supermarkedet lejer foreningen sig ind på 1 kvm. (ca ,- pr. kvm. pr. md) – en slags shop-in-shop.  Evt. udformet som ”garanteret 20% avance”.  Foreningen håndterer distribution/opfyldning/udskiftning. NewBiz Scandinavia, 20. februar 2014

Den alternative afsætningsmodel Salgsmoduler med og uden køl NewBiz Scandinavia, 20. februar 2014

Den alternative afsætningsmodel  Foreningen har ansat/lavet aftale med en lokal vognmand, der henter varerne hos lokalproducenterne.  Og kører dem til ”pakkecentralen” centralt på Sjælland.  Pakkecentralens system får løbende meldinger digitalt om salget i butikkerne.  Salgsmodulet (med eller uden køl) fyldes med sæsonaktive varer og suppleres med ikke-sæsonaktive (konserveres m.m.)  Vognmanden kører de nye salgsmoduler til butikkerne og tager de ”gamle” med tilbage eller fylder op med friske varer, hvis udskiftningen er begrænset.  Månedligt afregnes lokalproducenten for det solgte. NewBiz Scandinavia, 20. februar 2014

Men hvad koster det og hvordan finansieres det? NewBiz Scandinavia, 20. februar 2014

Den alternative afsætningsmodel  Investering:  Salgsmoduler (450,- u/køl og 1.500,- m/køl)  Digitalt ordre- og adm.system (abonnement)  Marketing og salgsindsats fra foreningen NewBiz Scandinavia, 20. februar 2014

Den alternative afsætningsmodel  Driftsomkostninger v/5 butikker (andel af fælles):  Leje i butik (max. 300,- pr. butik pr. uge )  Distribution (max. 3 dage à 2.500,- pr. uge)  Pakkeri (max. 3 dage à 1,5 t. – 675,- pr. uge)  Adm./salg (max. 1 dag à 2,5 t. – 500,- pr. uge)  Lager/adm.leje (max. 175,- pr. uge)  Samlet ,- pr. uge (2.070,- pr. butik/salgsmodul) NewBiz Scandinavia, 20. februar 2014

Den alternative afsætningsmodel (direkte til egen shop-in-shop i supermarked) Prod. Fru Jensen Lokalproducenter Detail butik 4,50 10,00 omk. svind Emb. 2,00 Distr. 3,00 Fortj +30% 19,50 Salg ex. 7,60 Av. 30% 27,10 Salg ex. 33,95 Salg inkl. Prod. Distr./pak./adm/ leje 10,60 10,00 Emb. 2,00 ??? Fortj 4,50 Fortj. 27,10 Salg ex. 33,95 Salg inkl. 16,50 Salg ex. NewBiz Scandinavia, 20. februar 2014

Den alternative afsætningsmodel  Fortjeneste i systemet Kr. 10,60 pr. vare  Omkostninger pr. ugeKr pr. uge  Der skal blot sælges 195 enheder pr. salgsmodul pr. uge.  Svarende til 28 enheder om dagen.  Ikke taget højde for højere avance på gns. Vare.  Ikke taget højde for synergibesparelser ved mere end 5 butikker og flere områder.  Ikke taget højde for distributionsbesparelser ved samkørsel med andre varer end foreningens. NewBiz Scandinavia, 20. februar 2014

Den alternative afsætningsmodel …Og så er der en stor miljøbesparelse ved at have én bil kørende til butikkerne… … og ved at forbrugerne kan vælge varer, der er produceret få kilometer væk i stedet for i Holland, Spanien eller oversøisk… … og lokalproducenterne får mere tid og flere penge… NewBiz Scandinavia, 20. februar 2014

Den alternative afsætningsmodel  Finansiering af investering:  Når sortiment i lokalområdet er fastlagt vurderes om salgsmodul m/u køl i opstarten.  Medlemskab af foreningen (Afhængig af selskabsform andelsselskab/forening eller P/S).  Besparelsen på distribution og supermarkedets fortjeneste dækker omkostninger (overskud udloddes til medlemmerne/medejerne).  Evt. suppleret med fondsmidler i opstart. NewBiz Scandinavia, 20. februar 2014

Next step? Hvem vil være med? – det er op til jer! 20. februar 2014