i kontaktfladen mellem hjul og jord Fordeling af stress i kontaktfladen mellem hjul og jord Per Schjønning Mathieu Lamandé Frede A. Tøgersen Jørgen Pedersen Poul Otto Møller Hansen Aarhus Universitet, Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet Dansk Landbrugsrådgivning Nordisk Dæk Import A-S Plantekongres 2007
Disposition Jordpakning: overblik Stress under hjul: et måleprogram v. DJF Stress-fordeling under hjulet: eksempler Dæktrykkets betydning 50-50 kravet 8-8 regelen Konklusioner
Jordpakning: overblik Stress-fordeling i trædefladen Step 1 Stress-forplantning ned i jorden Step 2 Stress kontra jordstyrke ? Step 3 Udbyttetab, vandproblemer, tørkeskader (rodvækst), N-udvaskning, drivhusgasser, ukendte processer Effekt af pakning
Måleprogram: stress under dæk Syv forskellige dæk Tre forskellige hjullaster (3, 6 og 8.5 tons) Dæktryk: anbefalet samt lavt og højt dæktryk Lerblandet sandjord (JB4), ’forsommer tør’ Tre målegentagelser
Undersøgte dæk Trelleborg Twin Euroband Nokian 560 Michelin Nokian 800 Cargoxbib Nokian 800 Michelin XEOBIB 650 Kleber Topker
Efter et test Smalt højtryksdæk Bredt lavtryksdæk Bemærk fleksibilitet af stress-målere
Kontaktfladen hjul/jord (trædefladen) Cargoxbib, ~6 tons hjullast 100 kPa = 1 bar Dæktryk 0.5 bar 2.4 bar 0.98 m2 0.45 m2 1.0 bar 0.71 m2 Superellipse
Stress-fordeling i trædefladen Tre vogndæk, ~3 tons hjullast Spidsbelastning større end dæktryk Euroband Trelleborg Twin Nokian 800 2.7 bar 0.5 bar 0.5 bar
Stress-fordeling, målt og fittet Cargoxbib, ~6 tons 1.0 bar Modelleret max-tryk større end dæktryk 2.4 bar Målt Model-fittet To-top fordeling ved lavt dæktryk En-top fordeling ved højt dæktryk
Dæktryk og stress under hjulet Tommelfingerregel: Trykket under hjulet er ca. 0.5 bar over dæktrykket
? Jordpakning: overblik Stress-fordeling i trædefladen 50-50 kravet: Kørsel på landbrugsjord skal tilrettelægges således, at 50 kPa (0.5 bar) ikke når ned under 50 cm dybde 50 kPa isobaren Stress-transmission ned i jorden ? Stress kontra jordstyrke Udbyttetab, vandproblemer, tørkeskader (rodvækst), N-udvaskning, drivhusgasser, ukendte processer Effekt af pakning
Dybde for 50 kPa stress Baseret på målt stress-fordeling i trædefladen og Söhne-modellering af stress i jordprofilet 8-8 regelen: Dybden for maksimal tilrådelig stress (50 kPa) øges med 8 cm for hver ton ekstra hjullast og med 8 cm for hver fordobling af dæktrykket
Kombinationer af hjullast og dæktryk
Konklusioner Dækkene (dæktrykket) bestemmer pakning i overfladelagene (brug gode dæk!) Både hjullast og dæktryk bestemmer dybde for kritisk stress (50-50 kravet og 8-8 reglen) På våd jord bør hjullasten begrænses til 3-4 tons og dæktrykket være max. 1 bar Er 50-50 kravet for hårdt? - der er behov for flere undersøgelser af jordens bæreevne ved forskellige vandindhold!
Lidt reklame………….. En rapport om effekten af dæktype,hjullast og dæktryk på stress-fordelingen i kontaktfladen mellem hjul og jord: DJF-Markbrug nr. 127, 2006 Kan købes ved kontakt til DJF-Foulum Pris: 110,- kr