Funktion, position og vejledningsformer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Aleksander Stii Stud.merc.fil. Forskningsassistent CVL, CBS
Set i forældreperspektiv
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
Anerkendende refleksion
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
Kreativitet og innovation i ALT
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Lærerprofessionen.
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Lærerprofessionen - en definition.
Hvilke faglige basiskompetencer bør den ideelle talentudvikler besidde? Hvilke personlige egenskaber er vigtige for en talentudvikler at besidde? Hvordan.
Roller og afgrænsninger
Kommunikation og vejledning
At være vejleder og coach
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Stress og ledelse.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Skolens AKT- gruppe består af fire lærere og to pædagoger,
Introduktion til vejledning i projektarbejde
Bliv nysgerrig på din egen praksis!
Karl Henrik Flyums model
Lene Tortzen Bager og Tine Wirenfeldt Jensen
- Roller og afgrænsninger
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Læring i et vejledningsperspektiv
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Vejlederens kommunikation
Styrk din kulturelle intelligens – integrationsindsatsen skal gerne være en del af løsningen og ikke problemskabende Næstved 29. oktober 2008 v. Elisabeth.
Kærnehuset! Forældresamtaler -et nødvendigt onde eller brugbart pædagogisk værktøj?
- et udviklings- og dialogværktøj
Evaluering - metoder og værktøjer -
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Lærerprofessionen.
Digitale redskaber i arbejdet med unge Erroll Marshal | Leder Jeg er – praktikeren Folkeskolelærer / socialt pædagogisk CfDP / Cyberhus.dk Undervisning.
Hvorfor netværk? Det er en udfordring for ledelsen at: -kunne give fagspecifikke råd -samle alle god erfaringer og give dem videre -Formidle alle aktiviteter.
Sprogpakken Vejledningsforløb og læreprocesser. KilderAndersen 1995 Bang og Heap 1999 Humle 1995 Løw 1998Schwartz 1998 Aftale Etablere aftaleEtablering.
Samsø :D verdens største labyrint………………………… indvielse: 6. maj 2000 Størrelse: 6 ha (= 12 fodboldbaner) Samlet stilængde: m Stibredde:
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
R ELIGION OG D EMOKRATI Adam, Diran, Jakob, Astrid, Trine, Nicolai, Mathilde og Therese.
Et kritisk perspektiv på helhedssyn Lars Uggerhøj, Aalborg Universitet
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Introduktion til databaser (databaser, del 1)
Landbrugets Rådgivningscenter Krav til planteavlsrådgivningen -når kravet til landmanden er tilpasning. V. Heidi Hundrup Produktionsøkonomigruppen.
Specialisering 271 UMD.
Samarbejde, læring og projektstyring (SLP)
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Afdelingen for Økologi Landbrugets Rådgivningscenter Rådgivning om samarbejde Vores udgangspunkt var Gode varige samarbejder bygger på tillid Det fik vi.
Hvordan kan verden også se ud? Konference om vejledning til personer med handicap 26. marts 2007 Per Schultz Jørgensen.
SKABELON.
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 1.3 – Ressourcer i et læringsperspektiv Anders.
A) Professionens arbejdsområder og opgavefelt Hvad, hvorfor og hvordan: Hvad: Vi forventer den studerende får indblik i misbruger/ socialt udsatte, og.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Program for eftermiddagen 29/ Mindfulness (psykolog) og intro til Sokratisk Dialog (Vibeke) Kort Sokratisk Dialog i grupper.
De syv skolehistorier- hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi? Hvis integreret vejledning er svaret, hvad er så spørgsmålet? Integreret vejledning:
De syv fortællinger - hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi?
SRO SKRIV!.
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
1. Trin – Problemstilling
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Funktion, position og vejledningsformer Sprogpakken Funktion, position og vejledningsformer Tilknyttet litteratur til denne diasrække: Hermansen, Mads; Løw, Ole; Petersen, Vibeke : (2004): Kommunikation og samarbejde. København, Alinea s. 96-120.

Funktion, position og vejledningsformer Vejledningsopgave B’s ark A’s ark Opgaveark: A vejleder B mht. at tegne vejen gennem labyrinten. A og B diskuterer, hvor meget A styrede B, og hvordan dette virkede.  Bemærk: Tryk de enkelte figurer frem lidt af gangen. Dias forsøger at benytte en induktiv tilgang til læringen (handling  refleksion  viden) Formål: Bevidstgøre om styringsformer og -grader i vejledning af børn, forældre og kollegaer 2-mandsgrupper: A vejleder B til at tegne vejen gennem labyrinten. Opgaveark udleveres. Efterfølgende reflekteres over hvor meget og hvordan vejlederen styrede processen: Hvilken position indtager vejlederen?

Funktion, position og vejledningsformer Styret Fællesstyret Ikke styret Ingen frihed Ligeværdigt Fuld frihed Vejvisning Fælles vejsøgning Vejsøgning  Bemærk: Tryk de enkelte figurer frem lidt af gangen.

Funktion, position og vejledningsformer Svar Dialog Spørgsmål Ingen frihed Ligeværdigt Fuld frihed Svar Dialog Spørgsmål Jeg mener Jeg mener … Sådan! ?  Bemærk: Tryk de enkelte figurer frem lidt af gangen. Formålet med ovenstående er at bevidstgøre kursisterne om brug af svar og spørgsmål i vejledningen.

Funktion, position og vejledningsformer Hvis man kombinerer vejledningsformer, der retter sig mod styring i form af vejvisning og/eller vejsøgning med vejledningsformer, der retter sig mod svar, spørgsmål og/eller dialog, kan man indplacere vejledningsbegreber som rådgivning, sparring og den sokratiske fødselshjælpersamtale i denne model: Fødsels-hjælper Spørgsmål Sparring Dialog  Bemærk: Tryk de enkelte figurer frem lidt af gangen. Rådgivning Svar Vejvisning Fælles vejsøgning Vejsøgning

Funktion, position og vejledningsformer Styret Fællesstyret Ikke styret Ingen frihed Ligeværdigt Fuld frihed Rådgivning Sparring Fødselshjælper Du skal bare gøre sådan! Lad os diskutere det. Hvad mener du?  Bemærk: Tryk de enkelte figurer frem lidt af gangen.

Funktion, position og vejledningsformer Rådgiver Det er en sådan vejledning, mange nyansatte ønsker og beder om: At rådgiveren skal komme med råd baseret på egne erfaringer. Svaret findes i vejlederen (rådgiveren) eller mere præcist i den objektive verden, hvor svaret findes gennem undersøgelse og erfaring (forskning/empiri). Svar ? Den, der besidder kundskaben, ser det som sin opgave at formidle den til den, der skal lære. Svar  Bemærk: Tryk de enkelte figurer frem lidt af gangen.

Funktion, position og vejledningsformer Sparring Sparring er en faglig samtale, der finder sted mellem kollegaer. Det er den fælles udforskning og diskussion af et pædagogisk problem, hvor man kritisk afprøver faglig viden, holdninger og metoder med henblik på at finde frem til handlemuligheder, som løser den pædagogiske opgave bedst muligt, og som samtidig optimerer brugernes mulighed for selv aktivt at skabe deres egne livsbetingelser.  Bemærk: Tryk de enkelte figurer frem lidt af gangen.

Funktion, position og vejledningsformer Fødselshjælper Ved fødselshjælper forstår vi, at en person i kraft af sine spørgsmål bidrager til, at den anden selv finder svarene. Fødselshjælpermetaforen bygger på den opfattelse, at den anden allerede har svarene inde i sig selv, men - via spørgsmål - skal hjælpes til selv at erkende og formulere dem. ? Sokrates  Bemærk: Tryk de enkelte figurer frem lidt af gangen. Svar

Funktion, position og vejledningsformer Analyseark: A vejleder B f.eks. om forældresamtaler, mens C observerer og noterer hvornår og hvordan A bruger hvilke vejledningsformer. Formålet er at bevidstgøre deltagerne om forskellige vejlednings-positioner Øvelse i 3-mandsgrupper: A vejleder B om en situation i sprogarbejdet f.eks. en forældresamtale. C observerer ud fra analysearket. Analyseark udleveres. Efterfølgende gives feedback fra observatøren og der laves en gruppesparring om brugen af vejledningsformer i sprogarbejdet.