Forandringsledelse Hvorfor går det så ofte galt

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Gitte Rosholm Advice A/S
Advertisements

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
At forholde sig professionelt Anne Skov
National konference for VUM superbrugere
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
Prioritering.
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
John.M.Nielsen Metode & Co.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Modul 1 - Processer.
Illustrationer til undervisningsbrug
Agenda Refleksion over sidste undervisningsdag.
- Et interaktivt kursus i forandringsledelse
Erhvervscase Erhvervscasen kan f.eks. indeholde:
Sådan skaber du værdi som leder i din virksomhed
Ledelse af forandringer
Analyse- og udviklingsmodel
Ledelse Består i et samspil mellem mennesker, for at nå
Ledelse af innovative medarbejdere
Kultur i organisationer
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Velkommen til dag 6 Opsamling - Indtil nu - Erhvervscase
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Projektlederens rolle(r)
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
Potentialevurdering.
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Forløbsprogrammer – et værktøj i kronikerbehandlingen
Akademiuddannelsen i Ledelse Modul 2 Lederskab
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Hvem er jeg? Gunvor Hallas Chefkonsulent Cand.scient.adm., født 1952
DUBU oplæg til Interessentanalyse Kommunikationsplan
Projektstyring dag 2.
Gruppeudviklingssamtaler
Carsten Lindorf Lean - kompetenceudvikling Ledelsen.
IBC Kurser Ole Høyer 1 VVU Akademiuddannelse i Ledelse Lederskab Dag 3.
Forandringsledelse Hvorfor går det så ofte galt
Læring, kommunikation og samarbejde
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Ledelse i forskellige retninger
Læringspunkter modul 1-5
OPERATE A/S – JESPER BROCHMANDS GADE 10 – 2200 KØBENHAVN N – TLF – Kommunikation i forandringer KL kommunikationsdøgn 2013.
Handlings- plan x Hvordan kan centralbiblioteket understøtte initiativerne? Bibliotekernes fremtid Værdi for samfundet Tid Handlings- plan x Handlings-
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Kortdage 2004 Omlægningerne i de offentlige GI/GIS relaterede forvaltninger. Hvordan håndterer man de menneskelige og organisatoriske omstillingsprocesser?
Koncern HR, Organisation og Ledelse Fra ledelsesevaluering til lederudvikling WORKSHOP 5 God ledelse i Region Midtjylland.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Lederkonferencen 9. juni 2010
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Knæk kurven! Med en transparent kultur og fokus på kerneopgaven Henrik Kongsbak Resonans A/S.
IDEBESKRIVELSER a)Udviklingskraft i lokalområderne B) Inspirationsseminar om lokal udvikling - tilbud til lokalområderne om procesbistand til ‘hvidbøger’
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
SUF - gevinstrealisering
Når PR giver gevinst på bundlinjen
Leavitt’s model Modellen er en oversigt over de dynamiske,
Forbedringsmodellen Test og læring Hvad ønsker vi at opnå? Mål
Værktøj: Interessentanalyse
Værktøj: Check dine relationer
Værktøj: Det dobbelte bogholderi
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Præsentationens transcript:

Forandringsledelse Hvorfor går det så ofte galt Forandringsledelse Hvorfor går det så ofte galt? Hvad skal der til for at den ønskede forandring kan opnås?

Hvad skal forandres? Mission, vision, mål Mission/vision/mål Strategi Opgaver. Opgaver. Opgaver. Opgaver. Opgaver. Opgaver. Opgaver. Opgaver. Medarb. Organisation Nu Fremtid Teknologi Processer Forandringsledelse

Forandringer -typiske igangsættere Nyt forretningsgrundlag - fusion/opkøb Ny strategi, nye målsætninger Ny opgaveportefølje Ny organisering af arbejdet Nye kompetencekrav ved ændringer i produkter, ydelser og omverdenskrav Nye arbejdsgange som følge af procesoptimering (BPR, Lean etc.) Nye IT-system der påvirker arbejdsprocessen

Forandringer -typiske igangsættere Nyt forretningsgrundlag - fusion/opkøb Ny strategi, nye målsætninger Ny opgaveportefølje Ny organisering af arbejdet Nye kompetencekrav ved ændringer i produkter, ydelser og omverdenskrav Nye arbejdsgange som følge af procesoptimering (BPR, Lean etc.) Nye IT-system der påvirker arbejdsprocessen Hvis forandringer skal have effekt skal der udøves forandringsledelse!

Forandringsledelse - indeholder bl.a. At skabe engagement hos ledelse og medarbejdere, så de er parate til at gøre hvad der er nødvendigt At fremme involvering og engagement ved at opsamle alle involverede parters opfattelse af faktorer, som kan hæmme eller fremme forandringsprocessen At etablere en detaljeret beskrivelse af ændringen, herunder kommunikation af detaljeret ændringsplan for at op nå målsætninger og fastholde engagement hele vejen i gennem.

Forandringsledelse -håndtering af de menneskelige aspekter Mange fejlslagne projekter har ikke håndteret de menneskelige aspekter - og har derfor ikke givet den nødvendige ændring af medarbejdernes adfærd Udgangspunktet er det enkelte menneskes opfattelse af situationen! Ruth Jensen

Forandringsledelse -håndtering af de menneskelige aspekter Bogholder Ruth Jensen informeres om: Britisk kapitalfond overtager virksomheden Virksomheden skal fusioneres med en anden og afdelinger slås sammen Administrationen samles i Buddinge og der skal implementeres SAP i hele organisationen lokale globale individuelle

Forandringer - hvad får ting til at ske? Den berømte brændende platform mv. sat på formel: Forandringer vil ske når: K x D x V > Cm + Cp David Gleiche

Forandringer - hvad får ting til at ske? K x D x V > Cm + Cp K: Viden om de praktiske ting der kommer til at ske D: Utilfredsheden med den nuværende situation V: Opfattelse af at fremtiden indebærer noget bedre - en gevinst i sigte Cm: De materielle omkostninger ved ændringen Cp: De psykologiske omkostninger ved ændringen - er jeg god nok, kan jeg klare det etc.

Forandringer - hvordan reagerer Ruth? Nyt økonomisystem Tryghed Tvivl Håb Tillid Tilfredshed (forhåbentlig)

Forandringer - samme reaktionsmønster ved positive ændringer Du bliver udnævnt som leder af en større afdeling: Reaktionsmønstre: Dag 1: Du får budskabet (Ubegrundet optimist) Dag 2: Afdelingen er meget dårligt kørende og der står en fyringsrunde for døren - hvad gør jeg? (Velbegrundet pessimist) Dag 3: Du har ledelsens opbakning - markedet er positivt - gode nøglemedarbejdere -du siger ja (Realistiske forventninger)

Forandringer - roller i en forandringsproces Igansættende/ vedvarende sponsor Gennemførende sponsor Gennemførende sponsor Gennemførende sponsor Forandrings- agent "Advokat" Målgrupper

Forandringer - roller i forandringsledelse Advokat: Skal som den del af forandringsprojekt tale for sagen i alle relevante sammenhænge Typisk: Projektdeltager, stabsledere, HR-chefer etc. Sponsor: Igangsættende, vedvarende og gennemførende skal have: magt, smerte ved ikke at udføre forandringen, adgang til ressourcer, indflydelse i organisationen, offentligt engagement, indsigt i forandringens konsekvenser, vilje til at tage konsekvenser (kort sigt vs. Langt sigt) vilje til vedholdende støtte og engagement Typisk: direktør og vicedirektører/afdelingschefer

Forandringer - roller i forandringsledelse Agent: Skal kunne opstille og formidle konkrete visioner og forandringsvejen. Skal gå forrest og kunne skabe engagement og motivation. Forklare "whats in it for me?". Skal kunne dele anerkendelse med målgruppen. Være fagligt stærk og kunne håndtere bløde aspekter, kunne håndtere situationer der er flydende og flertydige. Kunne balancere hensyn og tåle at være upopulær Typisk: Projektleder, mellemleder

Forandringer - løftestænger og barrierer 8 Risikofaktorer: Omkostningerne ved den nuværende situation Forandringsplanen Visionen Sponsoropbakning Forandringsagenternes kompetence Modstand Organisatorisk sammenhæng Interne og eksterne begivenheder

Forandringer - løftestænger og barrierer 8 Risikofaktorer: Omkostningerne ved den nuværende situation Krav om at ændringen er nødvendig og dette er erkendt Forandringsplanen Krav om at den hænger sammen og ikke indeholder for mange ændringer på én gang Visionen Krav om at den er klar og kommunikeret ud til alle samt accepteret

Forandringer - løftestænger og barrierer 8 Risikofaktorer: Sponsoropbakning Krav om at der ikke er vaklen/ tøven og at den opretholdes gennem hele forandringsperioden Forandringsagenternes kompetence Krav om at disse fagligt og troværdigt kan stå i spidsen Modstand Krav om at forstå modstanden, dens bevæggrunde og omfang Organisatorisk sammenhæng/konsistens Kulturen, adfærden og myterne, ændringshistorik Interne og eksterne begivenheder Ændrede prioriteringer, ændret fokus

Forandringer - løftestænger og barrierer 8 Risikofaktorer: Løftestænger Barrierer Omkostningerne ved den nuværende situation X Forandringsplanen X Visionen X Sponsoropbakning X Forandringsagenternes kompetence X Modstand X Organisatorisk sammenhæng X Interne og eksterne begivenheder X

Forandringer - Begrundelser for at forandringsprojekter alligevel går galt Ikke støtte fra topledelsen Dårlig planlægning Manglende ressourcer Målet uklart Linieledelse ikke tilstrækkeligt involveret Linien for stærk - egne interesser gik forud Konflikter/ problemer Ikke håndteret i tide Ansvarsfordeling uklar Ringe opfølgning på fremdriften Projektlederen teknisk dygtig Manglede forr. og personlige egenskaber Nødvendig korrektioner Ignoreret eller forsinket

Forandringsledelse: Kotters 8 trin 8 trin, som enhver organisation bør forholde sig aktivt til for at opnå målene med forandringen : 1. Forøg presset og følelsen af nødvendighed 5. Gør det ! Og styrk med-arbejdernes kompetencer 2. Etablér den ledende koalition: Er nøgleinteressenter enige?? 6. Skab synlige og kortsigtede resultater 3. Få visionen og strategien gjort klar: Hvorfor ska’ vi?? 7. Konsolidér forbedringer og fasthold forandringsforløbet 4. Kommunikér visionen: ”Fortæl historien” 8. Implementér nye procedurer i organisationens kultur Kilde: John P. Kotter 1995

Forandringer - de 8 trin 1. Forøg presset og følelsen af nødvendighed Undersøg markedet og de konkurrencemæssig realiteter Fastlæg og diskuterer problemer, potentielle kriser og større muligheder

Forandringer - de 8 trin 2. Etablér den ledende koalition: Er nøgleinteressenter enige?? Saml en gruppe med tilstrækkelig magt til at lede en forandring Opmuntre gruppen til at arbejde sammen og fungere som et team

gjort klar: Hvorfor skal vi?? Forandringer - de 8 trin 3. Få visionen og strategien gjort klar: Hvorfor skal vi?? Få beskrevet en vision som et tilstrækkelig retningsgivende Udvikl strategier for at realisere visionen

Forandringer - de 8 trin 4. Kommunikér visionen: ”Fortæl historien” Brug ethvert middel og lejlighed til at kommunikere den nye vision og strategierne Den ledende koalition (ledere og nøglemedarbejdere) skal vise eksempler på den rette adfærd

Forandringer - de 8 trin 5. Gør det ! Og styrk med-arbejdernes kompetencer Fjern modstand mod forandring Forandre systemer og strukturer der seriøst underminerer visionen Opmuntre til risikotagning og utraditionelle ideer

Forandringer - løftestænger og barrierer 6. Skab synlige og kortsigtede resultater Planlæg efter at opnå synlige gevinster Realiser dem Anerkend og beløn medarbejdere der er involveret i forbedringer

fasthold forandringsforløbet Forandringer - de 8 trin 7. Konsolidér forbedringer og fasthold forandringsforløbet Brug den forøgede troværdighed/tillid til at ændre systemer, strukturer og retningslinier som ikke passer ind i visionen Ansæt, forfrem og udvikl medarbejdere som kan implementere visionen Gentag forløbet med nye projekter og forandringsagenter

i organisationens kultur Forandringer - de 8 trin 8. Implementér nye procedurer i organisationens kultur Forklar forbindelsen mellem den nye adfærd og virksomhedens succes Udvikl redskaber/værktøjer til at sikre ledelsesudvikling og videreførelse af forandringen

Forandringer - de 8 trin - en lille afslutningsøvelse Et større hospital skal have indført elektronisk patientjournal - startende med 2 afdelinger Tag de 8 trin fra den udleverede artikel og beskriv kort trin for trin hvad ledelsen skal gøre i den anledning

Hjemmeopgave Beskriv en større forandring du har oplevet og analyser den med udgangspunkt i de begreber der introduceres i undervisningen 1 - 1½ side. Læs den udleverede artikel om Kotters arbejde.

Tak for i dag