Digital post Generel information og tiden frem mod d. 1. nov. 2014 Bibliotekernes landsmøde den 4. oktober.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Vil du have en fuldmagt fra en borger?
Din kontakt med det offentlige starter på nettet
Diverse spørgsmål vedr. Digital Post
Ny, offentlig myndighed – Udbetaling Danmark
Skolebestyrelsesvalg 2012
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Sagsgang til håndtering af virksomheders anmodning om fritagelse fra Digital Post
Roller og rettigheder I Administrationsportalen
It-hjælp til mindre it-parate virksomheder på biblioteker
Din kontakt med det offentlige starter på nettet
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Gentoftebibliotekerne 29. april 2013.
1 Vil du give en fuldmagt?       Hvis du vil have, at en anden skal kunne handle på dine vegne i en digital løsning, kan du give en digital.
Netbank Det offentlige Dk e-Boks
Vejledning til sagsbehandling af anmodninger om fritagelse af borgere fra tilslutning til Digital Post
Prøver 2014 Dagens motto: Husk nu det er en prøve, ikke en eksamen!
Dokumentboks og NemSMS Præsentation ved Myndighedsforum 24. juni 2009.
Kampagneopstartsmøde ”Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige, 2013”
Netværksdag for it-formidlere 22. maj 2013 Fuld digital kommunikation i 2015 – hvordan hjælper vi bedst dem, der ikke kan? Kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen.
NemID = den nye digitale signatur
Bekendtgørelse om fritagelse af fysiske personer fra tilslutning til Offentlig Digital Post § § § § §
Thomas Mørk Glintborg Digitaliseringsmessen 2013
Tjekliste Er din myndighed klar til Digital Post? Kan din myndighed modtage og besvare digital post? Test om det virker Sørg for at teste, om myndigheden.
”Nemt på Nettet” - kurser for borger og ansatte i digital selvbetjening / Vibeke Mygind, Horsens Kommunes Biblioteker – Vejle 10. oktober 2012.
Digital post på Virk.dk Siden 2010 I dag ca brugere
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Nemt på nettet at understøtte og øge borgernes brug af NemID og digitale selvbetjeningsløsninger med udgangspunkt i den fælles offentlige digitaliseringsstrategi.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Forskere: Kommuner tabte 53 millioner p å Digital Post i 2013 Digital post er en underskudsforretning i millionklassen for kommuner og regioner.
Digital Post til borgerne i vejen dertil
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Aalborg og Vejle 12. og 13. september 2013.
Status på projektet It- hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Digital Post til foreninger Kommunikation mellem det offentlige og din forening.
Skal du digitalisere en fuldmagt, du har fået på papir fra en borger?
Befolkningens it-parathed Kilde: Danmarks Statistik De 16 til 89-åriges internetbrug. Har aldrig prøvet og vil ikke kunne Har sjældent.
Vejledning til sagsbehandling af anmodninger om læseadgang til tredjemand til Digital Post
Din kontakt med det offentlige starter på nettet - hvad betyder det for dig? [kommune, logo, dato]
Din kontakt med det offentlige starter på nettet
Udbud på Biler foråret 2013 Orienteringsmøde den 7. maj 2012
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Oprettelse af Digital Post
Version 3.1 Velkommen til introduktion af Digital Post PS: Er du dårligt hørende eller seende, så flyt venligst op foran. Side 1.
Digital Post – kommunikationen til borgerne 9. september 2013.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Organisation og kommunikation
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Roskilde Bibliotekerne 7. februar 2013.
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Hvorfor Digital Post? - og vejen dertil
Sådan sender myndigheder Digital Post til virksomheder
1 Folkebibliotekernes it-læringsaktiviteter set fra staten Internat 29. november 2012 for Digitale kontaktpersoner i Roskildes CB område Jonna Holmgaard.
Digitalt Landsmøde, Vejle 4. oktober 2012 Hvordan hjælper vi borgerne med digital kommunikation? -Ann Sophie Storm, Faglig koordinator,
Løsninger og teknik
Digital Post – kommunikationen til borgerne
DIGITALT LANDSMØDE, VEJLE 1. OKTOBER 2014 Hjælp til mindre it-parate virksomheder -Status -Evaluering -Fremtid.
Nyt Fælles Bibliotekssystem
For at få en postkasse på borger.dk, så du kan kommunikere digitalt med det offentlige, skal du være logget på med din digitale signatur. Du klikker nu.
Obligatorisk digital selvbetjening
Digital post – kommunikationen til borgerne. Kommunikation og indsatser – overblik (”forberedelse” frem til juli 2014) Kampagneaktiviteter Bølge 2-kampagne;
3. bølge i obligatorisk digital selvbetjening
Mod obligatorisk Digital Post - for virksomheder
Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning1 Digital Forvaltning ”Bedre service..” ”Lavere omkostninger…”
Ny regering, nye tider – dag 1
Fællesoffentlig kampagne for offentlig digital selvbetjening 2013 Fokus og mål: Informere om overgangen til obligatorisk digital kommunikation - med.
Digital Post Lovpligtigt for alle over 15 år fra den 1. november 2014.
Obligatorisk digital selvbetjening
Juridiske overvejelser Juridiske overvejelser Breve sendt til Digital Post får samme retsvirkning som papirbreve Hvem har ansvaret.
Digitaliseringsstyrelsen den 4. december 2012 Netværksmøde.
Modul 8: ”Sådan bruger du digital post og e-boks”
Post Danmark eKommunikation – Post-let
Tanja Louise Weis, Erhvervsstyrelsen
Præsentationens transcript:

Digital post Generel information og tiden frem mod d. 1. nov Bibliotekernes landsmøde den 4. oktober

Lov om Offentlig Digital Post Fra d. 1. juli 2012 Retsvirkningen for breve sendt til Digital post er den samme for alm. Post For alle henvendelser fra kommunen til kan kommunen vælge at anvende Digital post Fra forventeligt d. 1. maj 2013 Alle virksomheder får automatisk oprettet en digital postkasse Fra d. 1. nov Alle borgere over 15 år får automatisk oprettet en digital postkasse d. 1. nov Erhvervspersoner ligeledes. Hvis borgeren ikke kan benytte Digital Post, skal borgeren aktivt framelde sig ved at møde i kommunernes borgerservice. Der er ligeledes mulighed for at given en anden læseadgang til sin digital postkasse

Økonomiaftalen vedr. Digital post Omfatter al udgående post fra kommunen til borgere og virksomheder Kommunerne skal realisere 212 mio. kr. i 2013 stigende til 547 mio. fra 2015 via Digital post og fjernprint. Gevinster udgøres af Reducerede porto- og materialeomkostninger – 103 mio. kr. i 2013 stigende til 244 mio. i Gevinsten bliver ”Duttet”. Besparelse på arbejdstid og sekundært på færre printere mv. Disse gevinster bliver i kommunerne, dog er dele af tidsbesparelsen omfattet af Moderniseringsaftalen

Fritagelse for Digital post Borgere, erhvervspersoner og virksomheder kan under (ganske) særlige omstændigheder fritages. Afgørelsen træffes af kommunalbestyrelsen i bopælskommunen – borgerservicemedarbejder Fritagelseskriterier: For erhvervspersoner og virksomheder hvis der ikke er adgang til bredbåndsinternet. Fritagelsen er på to år. For borgere hvis de ikke har adgang til computer i eget hjem, kognitiv eller fysisk funktionsnedsættelse eller sproglige barrierer. Fritagelse er på to år eller permanent. Der kommer bekendtgørelser og vejledninger. Det skal være simpelt og ubureaukratisk

Fritagelse – hvordan? Fritagelse sker ved fysisk fremmøde i borger- servicecenter eller andet kontaktpunkt i kommunen Der indgives en erklæring om fritagelse Erklæringens rigtighed prøves ikke, men der skal gennemføres en dialog om hvorfor der ønskes fritagelse, tilbud om kursus og mulighed for læseadgang. Den fritagne part modtager en kvittering, og fritagelseserklæringen journaliseres

Underskriftskravet - status Underskriftskravet moderniseres i forvaltningsloven – forventeligt i Folketingets samling 2012/2013. Fra frafald af fysisk eller maskine (faksimile) underskrift er en forudsætning for indfrielse af business casen KL arbejder for, at loven ikke indeholder krav for breve, men at dette sker i vejledninger med krav om Det skal fremgår, hvem der har udarbejdet brevet Brevet skal fremstå færdigt Kommunen skal opbevare et endeligt kopi af brevet Brevet skal kunne fremfindes Systemer skal logge, hvem der har udarbejdet brevet

Hvad skal I være opmærksomme på? Alle myndigheder har en vejledningsforpligtigelse, men især kommunerne bliver et kontaktpunkt. Support for virksomheder vil ske hos Virk.dk, Erhvervsservice i Erhvervsstyrelsen og hos e- Boks – dvs. kommunerne har ingen supportforpligtigelse. Erhvervsstyrelsen vil udarbejde informations- materiale, som kan hentes på biblioteker mv

Hvad skal I være opmærksomme på? I kan spille en nøglerolle i at få flest mulige med på Digital post via kurser og jeres kompetencer i hjælp til it-svage brugere. Arranger gerne kurser i NemID, Digital post og Borger.dk. Anvend evt. KL’s demo-miljø. Gennemfør allerede nu kurser, men øg udbuddet fra sommeren Husk at afstemme med jeres kommune, da det er forskelligt, hvor langt fremme de er. Afstem arbejdssnitflader med jeres kommune – skal I håndtere fritagelser?

Yderligere spørgsmål? eller kontakt Projektleder Thomas Mørk Glintborg /