What is a game - 1 Bo Kampmann Walther Simulationer og computerspil – 08.09.14.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Målgruppen, Konceptet og Kommunikationsplatformen af:
Advertisements

Gammelheds-Philosophy
Velkommen Ledelse og kommunikation ?
Forskning, formidling og andre færdigheder
Mr. Raggys prøveeksamen Gennemgang af svarene.
TALENT-DK: Inspirationsmøde
Game Maker 7. Sådan ser Game Maker ud når det startes op.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Coaching - det handler om at stille de rigtige spørgsmål…
Forædremøde den
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Koncept Rotary Youth Exchange – Multi District Denmark.
Børn og sorg - og sprældøde døde
D i g i t a l R e t o r i k 2 2 / 2 S t o r y t e l l i n g & P a t h o s.
Computerspil Nu da panikken har lagt sig Jonas Heide Smith HERLEV BIBLIOTEK, 12/
The Sims2 Double Deluxe + Sims 2 Pets
Roskilde Bibliotekerne Grundlæggende introduktion til projektarbejde
Doping og etik Af Benjamin, Steffen, Kim og Jacob A.
Computerspillets arkitektur Oplæg: ”There is no doubt whatever about the influence of architecture and structure upon.
Dialogisk læsning – Eksempler på spørgsmål
Hvilken del af spørgsmålet forstod du ikke??
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Kristus er opstanden! ”Efter sabbatten, da det gryede ad den første dag i ugen, kom Maria Magdalene og den anden Maria for at se til graven. Og se, der.
Kultur- og branchestudier
Kulturstudier M Festivaler, koncerter og ”liveness”
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
We choose to go to the moon in this decade and do the other things... Not because they are easy, but because they are hard...
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
VELKOMMEN til Pædagogisk IT-vejledning efter din skolekultur IT-Vejlederens rolle ændrer sig!
Konvention lokalt og konkret Hvordan får vi mest muligt ud af FN’s Konvention om rettigheder for personer med handicap? Fredericia 6. september 2013 Mette.
’Seriøse’ computerspil Spil der ikke er ligegyldige – en udfordring til spil-definitionerne.
Magtteori II 14. September Én-dimensionel magt Aktøradfærd Aktuel magtudøvelse Politisk beslutningsproces Observerbar interessekonflikt = konflikt.
Kommunikationsplanlægning – herunder målsætninger mm.
Mobning er: Man bliver mobbet, når andre børn bliver ved med at drille en, og man synes, det ikke er sjovt.
Teamwork En praksisnær øvelse.
På meningsjagt i meningsløsheden! Med Viktor Frankl som tour-guide
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Niels Pein Regelopdatering Niels Pein Udpluk af nyhederne Definitioner Regler Decisions.
SIMULATIONER OG COMPUTERSPIL BO KAMPMANN WALTHER.
Den digitale Leg Oplæg Teknologi er alt det, der er opfundet efter du blev født…
5 gode grunde til at tænke seriøst over computerspil: Bred målgruppe: 5-75 år og kønsforskelle Øget afstand mellem udviklere og brugere Teknologisk udvikling.
At tale om sexualitet.
Vores Bibliotek Brugerskabt biblioteksudvikling Sociale teknologier i fremtidens bibliotek 2.0 Temadag d. 27. september 2007, Danmarks Biblioteksskole,
Game of Thrones Aktuel Mediebrug Bo Kampmann Walther FS2014.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Simulation og computerspil Selv-referentialitet og computerspil Bo Kampmann Walther
Billeder. grænser. leg. eksamen specialeafhandling 24. juni 2005 it-universitetet stabilitet. mobilitet.
Simulation Simulation og computerspil Bo Kampmann Walther.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Warhammer My own project is about Warhammer because that is one of my interest. Warhammer is a tabletop war game. Warhammer 40,000 was created by games.
Unified Modeling Language
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
Dansk Data Arkiv Hans Jørgen Marker IASSIST 2005 DDI and Data Hans Jørgen Marker Senior Researcher Dansk Data Arkiv
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
Romerbrevet v. Rolf W. Jørgensen. 7 følger af retfærdiggørelsen jf. Rom 5,1-11 1) Fred med Gud v.1 2) Adgang til Gud v.2a 3) Håb om herlighed v.2b 4)
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
Omsætning af en model til en RDB Jesper Tørresø DAB1 F Marts 2008.
Beskæftigelsesråd Syddanmark Ove Gaardboe ”Hvornår er man syg og hvornår er man rask?” Hvor lang tid varer en influenza? Hvorfor kom de mon i dag?
FROM GOOD TO GREAT!. ”Before something happens in the world – it must first happen in your mind” Anthony Robbins.
Program for eftermiddagen 29/ Mindfulness (psykolog) og intro til Sokratisk Dialog (Vibeke) Kort Sokratisk Dialog i grupper.
Introduktion til glasfibre og kompositter
Teater – ramme om en kulturel dimension i vores liv
Identitet: Skadet Fredens-Nazareth
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
Spiludvikling.
AIDA Reinsurance Working Party Meeting
Innovation og succes skabes gennem mennesker
Innovation og succes skabes gennem mennesker
Præsentationens transcript:

What is a game - 1 Bo Kampmann Walther Simulationer og computerspil –

Aarseth Gameplay (the players’ actions, strategies and motives) Game-structure (the rules of the game, including the simulation rules) Game-world (fictional content, topology/level design, textures etc.) Almost any game, from football to chess, can be described by this tripartite model. Since a game is a process rather than an object, there can be no game without players playing. Since these games are about controlling and exploring a spatial representation (see Aarseth 2000) the game must take place inside a clearly defined gameworld. And since all games have rules for advancing or losing, the game-structure of rules is perhaps the most fundamental of the three elements. Without rules to structure actions, but with a (virtual) world, we would have free play or other forms of interaction, but not gameplay.

Callios – spil (og leg-)definitioner Agon er på mange måder det kvintessentielle spil. »Agon« er det græske ord for kappestrid, dyst, og i dén slags spil handler det utve- tydigt om at vinde, hvad enten det er som enkeltperson eller på et hold. Agon favoriserer altså konkurrenceaspektet. Alea kaldes også, lidt for metaforisk måske, skæbnespil. Her er fæno- mener som tilfældighed og held mere fremherskende end egentlige evner. Mimicry svarer som sagt til Huizingas »leg«, altså paidea. Denne akti- vitet kalder vi også for »laden- som-om«. Her spiller vi en rolle, hvad enten det nu bare er for at have det sjovt, så længe det varer, eller det skyldes en eskapistisk vrangforestilling, at vi kan søge tilflugt i en anden identitet – eller for den sags skyld, at rollespil er børns avan- cerede måde at træne sig selv til voksenlivet (f.eks. i far, mor og børn). Endelig opererer Callios med begrebet ilinx, som betyder noget i retning af »svimmelhed«, på engelsk »vertigo«. Vi kender det fra rutsjebanen i Tivoli, hvor vi, paradoksalt nok, bevidst lader os opsluge af et ubehag, som ikke desto mindre er behageligt. Nogle går i en stor bue udenom ilinx; andre kan slet ikke få nok af det, jvf. fanatiske dyrkere af bungyjump og alskens ekstremsport. Nogle mener endvi- dere, at ilinx er forbundet med en fascination af at overvinde døden, at holde sig i live på trods af skrappe odds. Hvis det er rigtigt, er denne form for spilaktivitet intimt knyttet til salto- mortalen. Ordet er italiensk og er sammensat af »salto«, spring, og »mortale«, som bety- der dødelig.

Spil er noget, der ER, og noget, vi GØR ONTOLOGI >> EPISTEMOLOGI

Er det hér sjovt …?

Ah! …

Proces -> mål AKTIVITET RETNING FORMÅL BELØNNING BETYDNING

GAME WORLD GAME RULES GAMEPLAY GAME MECHANICS GAME BALANCE ***** PLAYERS

GTA 4

Mechanics (i GTA 4) Physics mechanics Driving mechanics Shooting mechanics ”human” mechanics (>AI)

Game rules Reglerne begrænser handlemulighederne (at spille er lige præcis ikke det samme som »lad os lege at...«). De er eksplicitte og utvetydige (også selv om spillerne ikke er fuldt ud klar over dem). Reglerne deles som viden af alle spillere (hvorimod taktisk snilde og dén slags naturligvis kan variere kraftigt fra spiller til spiller). De er låst fast, fikseret (og hvis de ændrer sig, gør de det altid på en struktureret, ikke en tilfældig måde). Regler er 100 procent bindende. Hvis man ikke adlyder dem, spiller man ikke spillet. Ja, spillet falder fra hinanden. Regler er en formal skematik, som kan gentages – eller »løftes« – fra ét spil til et andet. Regler skal internaliseres, dvs., de skal gøres til en del af vores kogni- tive beredskab.

Felter, værdier, mål felter (det er ikke ligegyldigt, hvor du befinder dig) værdier (at noget er bedre end noget andet) mål (det, du vil opnå)

Felter, værdier, mål

ØVELSER !!!!

Game rules Regler er feltkonstituenter: De skaber de felter, vi kan/må opholde os på. Men regler er også feltbarrierer, fordi de utvetydigt fortæller os, hvilke felter vi ikke må gå hen på, og eftersom de fortæller os, hvilke kriterier der skal være opfyldt, for at vi må bevæge os derhen. Regler er værditællere: De sætter rammer for point, dem vi opnår, og dem vi mister. Ja, regler er egentlig en slags værdi-revisorer. Og endelig er regler målgeneratorer: De skubber os bestandigt fremad og fremad i en retningsbestemt teleologi.

LEG Først og fremmest er leg en tilstand, hvor det gælder om at være nærværende. Det er derfor, både børn og voksne aktivt opsøger leg, for herinde i legens magiske cirkel er der både selvforglemmelse og fokus på, at det er vitalt at »kunne« sin rolle. Man skal tage det dybt alvorligt, at man er cowboy, indianer eller nabodræber med maskin- gevær. Man tager altså sig selv seriøst for at kunne tage »sig selv« seriøst.

SPIL Når man spiller, bygger man så at sige et lag ovenpå legen. Og det er mennesker langt bedre til end aber. Det er stadig vitalt at være nærvæ- rende, men nu handler det mindst lige så meget om fremdrift. Leg er en tilstand, spil er en udvikling.

Fra leg til spil

REGLER I LAG

ØVELSER !!