De Utrolige År i Danmark - erfaringer med DUÅ i dansk kontekst

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Medlemmerne Katherine Richardson, prorektor & professor, Aarhus Universitet (formand) Søren Brøndum, rektor, Herning Gymnasium Kirsten Haastrup, forskningsprofessor,
Advertisements

Inddrag nu Kick-off møde
Kort om baggrunden for ”Bedst på Nettet”
Hvordan vil Region Midtjylland engagere sig i indsatsen?
Store infrastrukturprojekter - og muligheder for havnesektoren
 Fokuseret behandlingsforløb starter tidligt  Hurtig og god kommunikation uafhængig af tid og sted.  Overblik over patientforløbet.  Unødvendige konsultationer.
Frivillige på Nørre-Snede Bibliotek
Vintertrafik og meldinger Hvem melder. SIDE 2 Meldingsskemaet Randers, januar 2010.
Udfordringen med at skabe læringsrum, og retning i de unges liv
Kick-off KIS Kvalitet I Skolerne Keep It Simple!.
Roadshow 2010 Energirigtige løsninger 7. januar 2011.
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
De unges vandring i uddannelsessystemet – uddannelsesmønstre i Region Midtjylland og betydningen af geografi og social baggrund Handels- og Ingeniørhøjskolen.
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Forventninger til Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center - mission og vision ved Driftschef, Else Ammitzbøll Den 6. marts
Samarbejde og koordineret indsats Kompetencerådsmøde den 4. marts 2011
Sundhedsaftale om det regionale samarbejde om infektionshygiejne, herunder MRSA Regionssundhedsplejerske Anita Fogh, og formand for arbejdsgruppen.
Socialtilsyn Midt Dialogforum Midtjylland mandag den 16. september 2013.
De Utrolige År i Dagtilbud et pilotprojekt
TIDLIGE INDSATS – HVAD VED VI OG HVORFOR ER DET SÅ SVÆRT
# DUA SEMINAR 2010 BRUGERINVOLVERING - hvordan? Ole Nielsen, COWI 5. oktober okt 2010 DUA SEMINAR 2010.
Organisering af sundhedsberedskabet og forberedelserne vedr. influenzapandemi Orienteringsmøde vedr. influenza-situationen 18.
KABS – Konference Stofmisbrug 2008 Undersøgelse: Stofmisbrugsområdet efter kommunalreformen.
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
Arbejde i temagrupper Metode:
BKF – regionsbestyrelsesmøde, 15. maj 2009
Kvalitetens Beskaffenhed
Redegørelser for litteratur i matematikfaget – en delundersøgelse i rapporten “Læreruddannelsens faglige kvalitet” Oplæg ved Ellen Silleborg for SeMat,
Dagsorden: 15:15-16:30 TULE gennemgang og dialog 16:30-16:45 Pause 16:45-18:00 Evaluering af opdeling af funktioner mellem matriklerne. 18:00-18:30 Pause.
v/ kontorchef Britt Bergstedt, kontor for socialpsykiatri
15. september DASYS Charlotte Rahbek Omsætning af viden – Elektronisk patientdokumentation.
AGWAPLAN Seminarer.dk september 2007 Side 1 · · AGWAPLAN – et pilotprojekt for implementering af Vandrammedirektivet - Samarbejdsstrukturer Seminarer.dk.
”Vejen frem” - projekt for borgere 18 – 30 år med psykiske lidelser Oplæg til Psykiatriens Samordningsudvalg Den 16. juni 2010.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
PALS - mental sundhed - et eksempel på hvordan viden om mental sundhed kan omsættes til praksis Birgitte Rønnow, Specialkonsulent og projektleder i.
Motorvej til Holstebro Nord
Implementering af evidensbaseret praksis i Danmark
Erfaringer. 20 minutter 7 grupper Hver gruppe fremlægger deres bedste erfaring – 3 minutter!
Welcometo.dk resultatmøde den 26/ Morten Mandel Refskou Udvikling Odense International skole i Odense.
Temadag for kommende RBR-repræsentanter 18. maj 2010.
Skole- og Kulturforvaltningen Aalborg modellen Historik Pilotprojekt Baggrund.
RØGFRIHED FOR ALLE Tobaksforebyggelse blandt socialt udsatte Temadag om rekruttering og motivation af socialt udsatte til rygestopaktiviteter Rebild Bakker.
Et samlet overblik over landdistriktsordningerne
Udviklingen i sommerhuspriserne fra de toppede til 4. kvartal 2009
Velkommen Styrk erhvervsklimaet i Viborg 17. marts 2015
Modtagelse og fastholdelse af udenlandsk arbejdskraft 31. marts 2011.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Det regionale samspil med VEU- centrene Lotte Holten-Møller Kontorchef, Kontor for regional udvikling og EU.
ELib SEMINAR 2004 København, nov Steen Pedersen.
Temaer for mødet Aktuelle kommunale udfordringer Formålet med det fælleskommunale kvalitetsprojekt Forventninger til regeringens kvalitetsreform Det videre.
Børneområdet blev kommunalt – åbner det for en spændende ny fortælling Socialrådgiverdage d. 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
AGWAPLAN Ledermøde den 16. april 2007 Side 1 · · AG RICULTURE AND WA TER PLAN S ”AGWAPLAN” Integration af miljø- og landbrugsmål Irene Asta Wiborg, Landscentret.
Regionshospitalet Randers & Regionshospitalet Grenaa
Samspillet mellem akutafdelingerne og den kliniske basisuddannelse UAO Hanne Arildsen, PKL for FAM i Region Midt Møde i Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse.
Dispositionsfonden Udamortiserede lån 100 % 1999.
Beskæftigelsesregion Midtjylland Møde om det kontrollerede forsøg Mentor til udsatte unge torsdag den 24. maj 2012.
Program for Læringsledelse Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Den regionale overvågningsopgave - strategier og redskaber Hans Henrik Nørgaard Center for Regional Udvikling Erhvervs- og Byggestyrelsen.
Temadag om sygefravær - på offentlige arbejdspladser Viborg d. 28 oktober 2009.
3-timersmøderne 2016 Initiativ * Konkrete uddannelsesinitiativer + dialog * Konkrete uddannelsesinitiativ er + dialog Årlig rapport 3-timersmødet Vision.
OPLÆG TIL PRAKTIKVEJLEDERTRÆF SOSU NORD, EFTERÅR 2016.
Årskursus i Hjertemotion
Netværksgrupper (1) Allerød Gymnasium Aurehøj Gymnasium
i VIA University College og University College Nordjylland
It i undervisning og læring
Hvad skal rapporteres i Synergi?
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Det kommunale område Udviklingen i fordelingen af ansatte, årsværk og lønsum, 4. kvartal 2008 til 4. kvartal 2018 Kilde: Egne udtræk fra KRL.
Positive sider som far 1:____________________________ 2:____________________________ 3:____________________________ 4:____________________________ 5:____________________________.
Support og Danmarks Miljøportals brugerstyring
Præsentationens transcript:

De Utrolige År i Danmark - erfaringer med DUÅ i dansk kontekst - Barbara Palmer, Ole Falkesgaard, Rasmus Bruun og Carolyn Webster-Stratton Pointe: Kort præsentation af folk på scenen

Struktur for oplægget/diskussionen Historik og status Faglige overvejelser og erfaringer Organisatoriske erfaringer Dialog med Carolyn Webster-Stratton Fremtidige planer for DUÅ i Danmark Pointe: Give folk et overblik over, hvad de kan forvente og i hvilken rækkefølge.

Historik for DUÅ indsatser i Danmark 2005: Kommunalt initiativ – BASIC preschool 2007: Statslig involvering (pilotprojekt) – Dinosaurusskolen Small Group 2008: Statslig involvering (opbygning af kapacitet) – BASIC preschool 2010: Statslig involvering (etableringsprojekt) 2010: Kommunalt initiativ – Baby programmet Uddannelses status: 18 certificerede i BASIC preschool 16 certificerede i Dinosaurusskolen 46 under uddannelse i BASIC preschool 2 mentorer under uddannelse Pointer: Udvikling i flere etaper Starter via kommunalt initiativ BASIC, DINO og Baby-programmet pt. – og det udvides snarligt Størrelse af fagligt netværk

Status Hjørring Aalborg Viborg Struer Frederikssund Holstebro Herning Forældreprogrammet Dinosaurusskolen Begge Aalborg Viborg Struer Frederikssund Holstebro Herning København Ikast-Brande Horsens Pointer: Give overblik over geografisk udbredelse og spredning Vise at nogle kommuner kører med flere programmer, andre med et. Kolding Nordfyns Næstved

Første danske resultatdata: Overordnet positivt resultat Resultaterne fra før- og eftermålingen på de validerede redskaber viser overvejende, at der har været en positiv effekt af deltagelse i De Utrolige År. I fire ud af de fem redskaber ses en positiv udvikling for alle fire respondentgrupper (mor, far, lærer/pædagog og gruppeleder) Rambøll og CAST (SDU) arbejder netop nu på analyse af data og efterfølgende rapport. Der foretages opfølgningsmåling om ½ år. Pointer: Vi har nu de første danske resultatdata på behandling med Dinosaurusskolen og BASIC. Resultaterne ser lovende ud. Særligt i forhold til børnenes trivsel. Forældretrivslen er mere uklar. Øget trivsel i parforholdet, men oplevelse af større stress i forældrerollen. Vigtigt at slå fast, at resultatmålingerne ikke har karakter af effektmålinger. Der er ikke tale om RCT-studie, og antallet af respondenter har en begrænset størrelse. Ikke desto mindre, er det interessant i forhold til det videre arbejde med DUÅ-programmer, at de nuværende resultatdata indikerer positive resultater, som det er set fra andre lande, hvor effektstudier er foretaget. Der kommer rapport med analyse af resultater. Der foretages en opfølgningsmåling på de nuværende resultatdata.

Første danske resultatdata for BASIC: Udviklingen i Eyberg Child Behavior Inventory (ECBI) *P<0,05, **p<0,01, ***p<0,001 ECBI-intensitetsscoren måler hyppigheden af barnets problematiske adfærd Det anbefales, at DUÅ tilbydes, hvis ECBI-scoren i visitationen (førmålingen) er 120 eller derover – alt afhængig af aldersgruppen. Børnene i BASIC er derfor gået fra at være behandlingskrævende i visitationen (førmålingen) til at være ikke-behandlingskrævende i eftermålingen. De tre stjerne betyder, at der er høj signifikans (stor sikkerhed) i resultatet. Pointer: Eksempler på de registrerede databevægelser. Bevægelse fra behandlingskrævende til ikke behandlingskrævende. 6

Første danske resultatdata for Dinosaurusskolen: Udviklingen i Eyberg Child Behavior Inventory (ECBI) * P<0,05, **p<0,01, ***p<0,001 ECBI intensitetsscoren måler hyppigheden af barnets problematiske adfærd Det anbefales, at DUÅ tilbydes, hvis ECBI-scoren i visitationen er 120 eller derover– alt afhængig af aldersgruppen. Børnene i Dinosaurusskolen er derfor gået fra at være behandlings-krævende i førmålingen til at være ikke-behandlingskrævende i eftermålingen. En stjerne betyder, at der er lav signifikans (sikkerhed) i resultatet. Men der er dog signifikans. Bevægelse fra behandlingskrævende til ikke behandlingskrævende. (tallene er stærkere for BASIC end for DINO – flere respondenter, større signifikans 7

Fremtidige projekter Forskning(?) Ét hold – 25 personer 1 gruppe = 25 personer + 1 mentor + 2 peer coach Ét hold – 25 personer Forskning(?) 1 gruppe = 25 personer Skole-/Børnehave Dinosaurusskolen - Small Group (4-8 år) Dinosaurusskolen Klasseværelset (4-8 år) BabyToddler (0-3 år) BASIC Pre-School (3-6 år) BASIC School-Age (6-12 år) 1 gruppe = 12 persons Pointer: Nye projekter udbydes via ØAF Partnerskabskommunerne har netop påbegyndt BABY-DUÅ Måske kommer der også forskning i Skole-/Børnehave DUÅ-programserien udvides fortsat i Danmark – både i antallet af uddannede i de enkelte programmer og i antallet af programmer. 2 grupper = 50 persons + 6 peer coach 3 Ad-on days

Erfaringer med DUÅ i en dansk kontekst Ved Mentorkandidater Barbara Palmer og Ole Falkesgaard Pointe: Danske social faglige overvejelser og erfaringer med at arbejde med det evidensbaserede program DUÅ.

Implementeringen af DUÅ i Danmark - 1. del Pointer: Illustration på hvordan de to første DUÅ projekter i Danmark var planlagt. Traditionel projekttænkning Manglende orientering mod litteratur om implementering af evidensbaserede programmer (herunder Fixen og Carolyn Webster-Stratton)

Kompetencer Ledelse Organisation 2. del Positivt outcome Evaluering af “performance” (Fidelity) Coaching Træning Rekruttering System interventioner Administrativ støtte Beslutningsstøtte data system Kompetencer Organisation I dag er vi meget orienteret mod de implementeringsanvisninger der foreligger vedr. evidensbaserede programmer. Herunder de anvisninger, som Carolyn kom med tidligere i dag. Forklar modellen: oppe fra og ned. Hvis vi tager udgangspunkt i ovenstående figur kan man sige: Meget fokus på kompetencer i de første projekter Øget fokus på organisation og ledelse i de efterfølgende projekter. Behov for en central organisering, som kan understøtte organisationerne/kommunerne i at elementerne i figuren er tilgængelige. Det drejer sig f.eks. om udbud af uddannelse, om organisationsstøtte, om datasystem. Indtil videre har Servicestyrelsen haft denne rolle via projektbevillinger. Målet er, at der inden for det næste projektperiode etableres en organisering, som uafhængigt af projektmidler kan levere denne støtte til organisationer/kommuner. Ledelse © Fixsen & Blase, 2008

Organisatorisk parathed Opbakning Målgruppe Økonomi Formål Visitation Lokaliteter Medarbejdere Afdelinger Pointer: Vis eksempel på beslutningsstøtte via gennemgang af parathedsprocedure og parathedsskema. Herunder fokus på udvalgte fokusområder i parathedsskema. Brug eksemplerne: Formål målgruppe Medarbejdere Opbakning Visitation (?) – jeg er ikke interesseret i at diskutere § 50 med salen. Det er meningen at Ole og Barbara skal levendegøre mit oplæg med ”konsekvens-fortællinger” fra den kommunale verden. Hvilke fortællinger har de?

Dialog med Carolyn Webster-Stratton Få Carolyn’s vurdering på baggrund af de fremlagte fortællinger. Kunne stille spørgsmål til Carolyn om hendes vurderinger/observationer. (Primært Ole/Barbara/Rasmus – men potentielt også fra salen)

Fremtidige projekter Forskning(?) Ét hold – 25 personer 1 gruppe = 25 personer + 1 mentor + 2 peer coach Ét hold – 25 personer Forskning(?) 1 gruppe = 25 personer Skole-/Børnehave Dinosaurusskolen - Small Group (4-8 år) Dinosaurusskolen Klasseværelset (4-8 år) BabyToddler (0-3 år) BASIC Pre-School (3-6 år) BASIC School-Age (6-12 år) 1 gruppe = 12 persons Pointer: Nye projekter udbydes via ØAF Partnerskabskommunerne har netop påbegyndt BABY-DUÅ Måske kommer der også forskning i Skole-/Børnehave DUÅ-programserien udvides fortsat i Danmark – både i antallet af uddannede i de enkelte programmer og i antallet af programmer. 2 grupper = 50 persons + 6 peer coach 3 Ad-on days

Fremtidige DUÅ-projekter Information om offentliggørelse ud via Servicestyrelsens hjemmeside og Servicestyrelsens nyhedsbrev Informationsmøde om nye projekter den 9. november fra kl. 10-15 i Servicestyrelsen Kontakt: Programleder Rasmus Bruun, rbr@servicestyrelsen.dk Hjemmesider: www.servicestyrelsen.dk www.familieprogrammer.dk www.incredibleyears.com