Thomas Bjørnkilde, Manager, PLS RAMBØLL Management

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af emne 2.
Advertisements

Definition på evaluering
Kollegavejledning i teori
Undervisning i ”Relation”
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Alle børn skal være del af fællesskabet
Digitalisering og medialisering
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
Møde for bygdeskoleledere i Qaasuitsup Kommunea Ilulissat den november 2011 Midtvejsevalueringen.
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Læringscentret og nye vejledningsformer
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
Lærerprofessionen.
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
iBøger og didaktisk design
NGC Next Generation Classroom. Tankeeksperiment: • Klasselokalets vægge, loft og gulv udgør rammerne. • Skab nu det optimale læringsmiljø.
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Uddannelse og profession i dansk læreruddannelse ’Ekspert i undervisning’ 29. sept Per Fibæk Laursen DPU.
Geografi BeskriveJorden. Geografi SamfundsfagFysikGeologiBiologiMatematikKemiHistorie.
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
FLUID-konference 14. maj 2003 Erfaringer fra PLS RAMBØLL Managements rådgivningsopgaver E-learning pædagogik Chefkonsulent Allan J. Christensen PLS RAMBØLL.
5. Mediepædagogisk vejledning - tre eksempler
Mediepædagogik og didaktik
Mediecentret som rum og funktion Skoleudvikling og skolebiblioteksudvikling – to sider af samme sag.
IT i naturfagsundervisningen 28.marts 2012 Visioner for IT i undervisningen Ikke et ord om udstyr.
Ekspert i Undervisning 1. delrapport Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i Silkeborg Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i.
Inspiration til reformarbejdet
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
VELKOMMEN til Pædagogisk IT-vejledning efter din skolekultur IT-Vejlederens rolle ændrer sig!
Forskningsperspektiver på læremidler
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
BYOD - Løjtegårdsskolen ”It har meget lille betydning for forandringer på kort sigt. Men på lang er it medvirkende til store forandringer i vores måde.
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Selvevaluering af it i undervisningen på skolerne i Aalborg
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Overskrift Max 1 linje Resultater fra ny evaluering Lars Olsen og Nikolaj Borup Rasmussen Har Sikker Trafik LIVE effekt?
Lærerprofessionen.
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Mediecentret som rum og funktion Skoleudvikling og skolebiblioteksudvikling – to sider af samme sag.
Gymnasiernes tiltag for tosprogede elever Oplæg ved rektor Niels Jørgen Helms Mulernes Legatskole.
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
DEN DIGITALE SKOLE Hvordan kan tablets indgå i undervisningen for at tilgodese differentiering?
Det virtuelle i realiteten ~ det reelle i virtualiteten 1 Historien bag det virtuelle gymnasium Historien bag det virtuelle på Statsskolen 1.Integration.
Læsevejlederen som kamæleon FOU projekt under UV
RADAR i projektarbejdet 12. okt C2E netværk.
Research Light Den hurtige, rapportfrie undersøgelse Pilotstudiet spændt for praksis.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Inspireret af 4 F’er: Foretagsomhed, Fusk, Fordybelse, Finjustering
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Dybkær Specialskole - ikke for ikke helt almindelige børn.
Forsat arbejde med Indiens døtre og emnet læring
LP på CPH WEST Læringsmiljø – og pædagogisk analyse Symposium for forskere og fagfolk Fastholdelseskaravanen Der er blandt undervisere på erhvervsskoler.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Et fagligt.
Direktørgruppen SAMlær Odense. Hvad er der gang i? Arbejdstidsaftaler Undervisningsdifferentiering og IKT IKT Blended Learning God undervisning.
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene/valgfag I alt 20 uger.
Skolebestyrelsens beretning Søgårdsskolen.
Lotte Hviid Dhyrbye Tænketanken Fremtidens Biblioteker
Evaluering af projektet ”Transfer i AMU”
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Om formandskabets arbejde og beretning 2013/14
It i folkeskolens matematikundervisning
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
IT i undervisningen interaktive assistenter
Præsentation af IT-sikkerhedsfunktionen
Præsentationens transcript:

Thomas Bjørnkilde, Manager, PLS RAMBØLL Management Evaluering og læring. Om valg av evalueringstrategi for programmet "IT, Medier og Folkeskolen" Thomas Bjørnkilde, Manager, PLS RAMBØLL Management

Fakta om programmet: Formål: Styrke den pædagogiske anvendelse af IT og andre medier i undervisningen, og gøre IT og medier til medspiller og drivkraft i skolens dagligdag Skoler og kommuner udvikler undervisningen i samarbejde med forskere, efteruddannelsesinstitutioner, forlag, IT- og medieeksperter samt andre relevante eksperter. Der er afsat 340 mio. kr. til det samlede projekt

Evalueringsstrategi – Fokus på læring Selvevaluering Drivkræfter for praksisændring Case studier

Kompetence- udvikling Drivkræfter Fysiske rammer Personlige drivkræfter Læremidler Undervis- ningsmål Strategi Praksisændring Pædagogik og didaktik Samarbejds- former Omstilling Faglighed Teknologi Ledelse Kompetence- udvikling Organisation Økonomi Holdninger og kultur

Selvevalueringskoncept Problem Drivkræfter Metode Har projektets metode/ strategi hidtil fungeret i relation til det problem/emne der søges løst? Evalueringsplan Spørgeskema Logbøger Test Interview Fokusgrupper

Breddeundersøgelse blandt alle projekter Evalueringsmetode Ca. 20 Case studier Dokumenter og selvevalueringsdata Interview med projektledere, lærere, elever, o.a Besøg og observation Ekspert vurdering Selvevaluering Breddeundersøgelse blandt alle projekter

Handlingsorienteret formidling Løbende præsentation af tendenspapirer Interaktiv on-line rapport Kort konkluderende evalueringsrapport

…men også et kontrolaspekt ITMF’s målsætning Breddeundersøgelse blandt alle projekter

Rationale for valg af evalueringsstrategi …. Undgå, at evalueringens resultater samler støv …. Udviklingen inden for brugen af IT og Medier går så hurtigt, at resultater skal offentliggøres løbende for at være aktuelle

Kan evalueringen tilgodese på læring og kontrol ? …. Evaluator er ikke ”en flue på væggen”, men påvirker evalueringsresultatet …. Har ikke tid til at vente på, at projekterne er helt færdige – vanskeligt at belyse de fulde konsekvenser …. Selvevalueringskonceptet var også tænkt som monitorering – opgivet pga. frygt for mere taktiske svar