Den gode brugeroplevelse borger.dk får ny struktur og nyt design.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Advertisements

Workshop hjælpeforanstaltninger til bølge 2 Netværksdag for it-formidlere 22. maj 2013 Michael Fagerlund Andersen,
1 Hjælp ifm. overgang til obligatorisk digital selvbetjening.
Kort om baggrunden for ”Bedst på Nettet”
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Videregående pc-vejledning Modul 04: Windows-elementer 60+Bornholm.
Web 2.0 Teoretisk viden.
ERFA DRUPAL Open Source CMS Erfaringer fra Ballerup Kommune og Headnet 12:30 – 13:
Skriv til nettet •Design (CMS) •Tekster på nettet •Navigation •Persuasive design (motiverende design)
Links Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Agenda • Visionen – fra Servicessite til forvaltningssite - v. Service- og vicekommunaldirektør Bjørn Thomsen • Processen og de mange udfordringer - v.
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt?
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Nyt netpunkt og andre DanBib-nyheder Kirsten Larsen
Design og arkitektur for borger.dk
Gov 2.0 Fra portaler til borgernes lommer
NÅR BEBOEREN HAR EN PSYKISK SYGDOM…. For at indsætte dato og sidefod: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”dato” i feltet.
Nyt om borger.dk september 2010
Tom Bøgeskov Udviklingschef Digitaliseringsstyrelsen, Finansministeriet Digitaliseringsmessen 2012 Digitaliseringsstyrelsen - En dag med løsninger og dialog.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Usability på Her fungerer det godt 1.Sitet imødekommer ifølge vores testpersoner et informationsbehov hos målgruppen. 2.Sprogbrug.
Usability på Anvendte Metoder Kortsortering –En medstuderende Heuristisk inspektion –5 (begynder)eksperter Tænke-højt test –4 HTX-lærere.
SEO PÅ AU.
Program for valg af platform Præsentation af os selv/IdeFA Gruppen Tjeklisten Valg af platform – Godt det ikke er os! – GENERELT Gruppearbejde 1. Pause.
Befolkningens it-parathed Kilde: Danmarks Statistik De 16 til 89-åriges internetbrug. Har aldrig prøvet og vil ikke kunne Har sjældent.
SkoleIntra og integration med kommunale platforme - digital Signatur
SkoleIntra i fremtiden – hvordan kan det integreres med andre tjenester og systemer Ole Windeløv, UNI-C.
INTRODUKTION. PROGRAM o Hvad er o Hvad kan jeg bruge det til? o Hvordan gør man? o Prøv selv /opgaver o Digital Signatur o ”Min side” o Opsamling ?
INTRODUKTION. PROGRAM o Hvad er o Hvad kan jeg bruge det til? o Hvordan gør man? o Prøv selv /opgaver o NemID o ”Min side” og ”Post” o Opsamling ?
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Avanceret søgning i Google
Digital Post – kommunikationen til borgerne 9. september 2013.
2010.  ¤Opslagssider:  Find denne adresse:   Det officielle Danmarks hjemmeside - Statens Information - især med statistik. Oversigt over alle myndigheder.
Mål på flere niveauer Centralt niveau: Klare politiske mål for centrale velfærdsområder – og mindre detailstyring. Kommuneniveau: Kommunale mål og ansvar.
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Administrative medarbejdere i DSB - hvem er de? - hvilke behov? v. Benedicte Due, Usability specialist hos DSB IT Temadag om personas Infinit 2. maj 2012.
Digital Post – kommunikationen til borgerne
Nyhedsside i eReolens app til iPhone og iPad Læs nyheder fra eReolens redaktion.
Udviklingstarget for portaler og portalservices Resume: Indstilling til SG og overdragelse til OIM.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU BLACKBOARD.
Infinit - Usability Usability test i en mindre IT virksomhed.
Microsoft Office System 21. Oktober 2003 Jesper Aaberg, Business Productivity Advisor Microsoft Danmark.
Alle veje fører til handling Det nye borger.dk Jeanette Leah Vinther Vejle Bibliotek 4. oktober 2012.
Hvordan ændrer jeg min SkoleIntras setup, så den passer til de lokale forhold? Man kan tilpasse SkoleIntra til skolens eller kommunens behov på mange måder.
© 2012 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes. Tilføje en kontakt Listen Kontakter gør din kommunikation lettere og gør det muligt for dig.
Fællesoffentlig kampagne for offentlig digital selvbetjening 2013 Fokus og mål: Informere om overgangen til obligatorisk digital kommunikation - med.
Introduktion til borger.dk- ugen 2011 og bibliotekernes medvirken i kampagnen - v. projektleder på borger.dk-ugen og kommunikationsmedarbejder Jeanette.
Interaktionsformer En begrebsmæssig model kan understøttes med forskellige interaktionsformer Interaktionsformen fastlægger centrale egenskaber: Hvordan.
Vejle 4. oktober 2012 Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt? Jeanette Leah Vinther, Kommunikations- og kampagnemedarbejder,
Brugerfladen – layout og styling af NemLog-in
Forløb 10 minVelkomst og præsentation 15 minIntroduktion til Kartoo 5 minPause 30 minØvelser 10 minPause 30 minOpsamling og evaluering.
Projektgrundlag Fred and Legend's nystartet butik Butikken: kvalitet, eksklusivitet og en hyggelig stemning, Kunden: begrænset indfyldelse Nogle foto,
Udvikling af mobilsites Einar Gislason / FTF. Mobilsites Mobilvenlige sites.
1 One stop shopping or shopping for stops? V. Tom Nyvang, Ellen Christiansen, Kristina M. Rasmussen.
Definition Kriterier Design og evaluering
Formularer (Access, del 3). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller Vi.
Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder 1.Højre klik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
+ Hjemmesider Kommunikation Opbygning Sprog. + Kommunikation på hjemmesider.
Anette Kjeldal Lausten Institutchef Det Sundhedsfaglige og Teknologiske Fakultet Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer.
Workshop for it-supportere i Moodle og PraxisOnline 23. oktober 2015
Borgerservice og Biblioteker
Introsidernes betydning
NEXUS MOBILE PIXI BOG Det hurtige overblik over ændringerne fra Mobil Omsorg til KMD Nexus Mobile.
PIXIBOG Det hurtige overblik over ændringerne fra Caseflow til KMD Nexus.
Hvad er Gør det lettere? Nationalt udviklingsprojekt mellem Gladsaxe og Vejle Bibliotekerne og 8 deltagerbiblioteker + en række samarbejdspartnere, herunder.
Oprydning i SkoleIntra
Borgerbetjening 3.0 Den fælleskommunale strategiske ramme
En trin-for-trin guide
Præsentationens transcript:

Den gode brugeroplevelse borger.dk får ny struktur og nyt design

Den gode brugeroplevelse Udgangspunkt i Bedst på Nettet analyse ( ) Den gode brugeroplevelse: –Færre indgange fra forsiden –Fokus på søgefeltet og bedre søgeresultater –Omstrukturering og oprydning af redaktionelt indhold –Brugervurdering og kommentering af indhold / selvbetjeningsløsninger

Forside Eksempel på en kampagneboks med ”log på” funktionalitet Permanent log på/af knap. Knap og ikon vil ligge permanent på forside, artikel, handlingssider. Ikon skifter tilstand og vil også fungere som log på/af. Permanent søgefelt OPFYLDER WCAG 2.0 AA + BRUGER TESTET Min Side og post Permanent kommunevalg og Log på/af knap

Forside (logget på) Rødt for markering og øjenfang Rødt for markering og blikfang

Forside med mouse-over Fokus og hjælp

Navigation, light-box som lay-over Bruger fold-ud menuer + Lay-over navigation

Artikelside Fold-ud tekster Bruger bokse til yderligere information + Hjælpemidler + Lovgivning etc. Integration mellem Min Side og borger.dk Handlemuligheder + Selvbetjening i centrum

Valg inden handling NB: Skiftes til grøn efter brugertest

Handlingsside Spørgsmål og svar folder ud + Indhold er lokalt specifikt og leveres af myndighed Hjælp hos relevant myndighed + Specificeres af den enkelte myndighed Integration mellem Min Side og borger.dk Sådan gør du/ forudsætninger + Leveres af myndighed

Søgning

Konklusion Færre indgange fra forsiden, fokus på søgefeltet og bedre søgeresultater FAST vil vise forslag til søgeord og have en meget mere brugervenlig resultatside Der søges i kernetekster og handlinger for at sikre bedre og relevante søgeresultater Lægger os op af Google, som brugerne kender, men vil yderligger kunne ”vægte” forskellige søgeresultater Kan fremhæve selvbetjening og brugeren kan bringes direkte til den relevante handlingsside Resultat: Borgerne præsenteres for bedre forslag til indhold og handling. Myndigheder og medarbejdere i borgerservicecentre for arbejdsredskab til brug for hjælp-til-selvhjælp Omstrukturering og oprydning af redaktionelt indhold Hurtigere navigation og direkte links til de mest benyttede handlingssider Prioritering af indholdet, så det vigtigste står først og i en FAQ-agtig opstilling Promovering af selvbetjening og handlingssiderne. Større fleksibilitet med mulighed for vejledninger, hjælpefunktioner, video-guides m.v. Tekster på borger.dk, der ikke omhandler den primære borgerservice droppes (ca. 15 % af teksterne, eller godt 100 tekster) Resultat: Øget brugervenlighed, handlingsorientering, kanalisering mod selvbetjening, øget fleksibilitet Brugervurdering og kommentering af indhold og selvbetjeningsløsninger Løbende indsamling brugernes vurderinger og kommentarer af borger.dks indhold samt myndighedernes selvbetjeningsløsninger Resultat: Bedre borger.dk – med borgernes hjælp