Organisation og kommunikation www.digst.dk/digitalpost.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Digitalpost Facility Management 2013
Diverse spørgsmål vedr. Digital Post
Roller og rettigheder I Administrationsportalen
It-hjælp til mindre it-parate virksomheder på biblioteker
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Gentoftebibliotekerne 29. april 2013.
1 Vil du give en fuldmagt?       Hvis du vil have, at en anden skal kunne handle på dine vegne i en digital løsning, kan du give en digital.
Lars Sommer – Kommunernes Landsforening Anders Krabbe Møller – Digitaliseringsstyrelsen Afsendersystemer.
Netbank Det offentlige Dk e-Boks
Myndighedsnetværk Digital Post 4. marts 2014 Digitaliseringsstyrelsen
Kampagneopstartsmøde ”Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige, 2013”
Netværksdag for it-formidlere 22. maj 2013 Fuld digital kommunikation i 2015 – hvordan hjælper vi bedst dem, der ikke kan? Kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen.
Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt?
– Om formidlingen af afgørelser i offentlige breve
Tjekliste Er din myndighed klar til Digital Post? Kan din myndighed modtage og besvare digital post? Test om det virker Sørg for at teste, om myndigheden.
Skriv til Digital Post Muligheder og faldgruber
Digital post på Virk.dk Siden 2010 I dag ca brugere
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Mål og vision for projekt ”borgerservice”
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Hvordan sendes, modtages, besvares og testes Digital Post?
Forskere: Kommuner tabte 53 millioner p å Digital Post i 2013 Digital post er en underskudsforretning i millionklassen for kommuner og regioner.
Digital Post til borgerne i vejen dertil
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Aalborg og Vejle 12. og 13. september 2013.
Status på projektet It- hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Hvordan påvirker NemKonto din hverdag…?. NemKonto, hvornår?
Skal du digitalisere en fuldmagt, du har fået på papir fra en borger?
Befolkningens it-parathed Kilde: Danmarks Statistik De 16 til 89-åriges internetbrug. Har aldrig prøvet og vil ikke kunne Har sjældent.
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Digital Post – kommunikationen til borgerne 9. september 2013.
Digitaliseringsstyrelsen
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
State of the union INDKØB INFRASTRUKTUR FORMIDLING UDVIKLING.
Program for digital kommunikation
Hvorfor Digital Post? - og vejen dertil
Sådan sender myndigheder Digital Post til virksomheder
Løsninger og teknik
Digital Post – kommunikationen til borgerne
Digital post Generel information og tiden frem mod d. 1. nov Bibliotekernes landsmøde den 4. oktober.
Den Regionale LEAN Enhed
Sådan modtager myndigheden Digital Post som virksomhed
Obligatorisk digital selvbetjening
Digital post – kommunikationen til borgerne. Kommunikation og indsatser – overblik (”forberedelse” frem til juli 2014) Kampagneaktiviteter Bølge 2-kampagne;
3. bølge i obligatorisk digital selvbetjening
Mod obligatorisk Digital Post - for virksomheder
Ny regering, nye tider – dag 1
Fællesoffentlig kampagne for offentlig digital selvbetjening 2013 Fokus og mål: Informere om overgangen til obligatorisk digital kommunikation - med.
SMS Pilotprojekt i Region Midtjylland Telepsykiatrikonference d. 16. januar 2008.
Fremtidens Borgerservice i Grønland Kuupik Kleist 9. marts 2010.
Vejle 4. oktober 2012 Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt? Jeanette Leah Vinther, Kommunikations- og kampagnemedarbejder,
Obligatorisk digital selvbetjening
Business cases.
Juridiske overvejelser Juridiske overvejelser Breve sendt til Digital Post får samme retsvirkning som papirbreve Hvem har ansvaret.
Introduktion til digital post på borger.dk/Virk.dk.
Introduktion Nationale retningslinjer - for rehabilitering til borgere med svære spiseforstyrrelser april 2016.
Digitaliseringsstyrelsen den 4. december 2012 Netværksmøde.
Vision Vi er og bliver rige på natur i Danmarks største kommune.
MTV af Demens: Organisation
Modul 8: ”Sådan bruger du digital post og e-boks”
Den digitale dansker – digitalisering af hverdagen
Effektiv kommunikation med virksomheder - hvordan?
Bølge 4 i økonomiaftalen for 2015
Danskernes digitale bibliotek
Indhold 1. Krav til kommunens IT-miljø 2. Serviceaftaler
Workshop om Den tværkommunale løsning til automatiseringsegnede processer 26. januar 2018.
Danskernes digitale bibliotek
Danskernes digitale bibliotek
Danskernes digitale bibliotek
Danskernes digitale bibliotek
Tanja Louise Weis, Erhvervsstyrelsen
Præsentationens transcript:

Organisation og kommunikation

Organisation og kommunikation De udfordringer, myndighederne står over for med hensyn til klargøring af organisationen til kommunikation med virksomhederne via digital post, er næsten identiske med de generelle udfordringer, der er forbundet med at introducere digital post i organisationen Danske Regioner, KL og Digitaliseringsstyrelsen har tidligere udarbejdet en vejledning om de generelle udfordringer, der er forbundet med at introducere Digital Post i organisationen: Implementeringsvejledning

Organisation og kommunikation De overordnede områder man skal adressere er: Kanalstrategi: Definer hvordan Digital Post skal indgå i myndighedens kanalstrategi Business case: Udarbejd en business case for projektet. Digitaliseringsstyrelsen har udarbejdet et regneark der kan anvendes til støtte for denne proces Ledelsesmæssig forankring Organisering af projektet

Hovedbudskaber: Digitaliseringen af posten er som regel et stort både teknisk og organisatorisk projekt. Der er behov for en projektbeskrivelse og en projektorganisation Det kan anbefales, at styregruppen ledes af en direktør eller anden person med direkte adgang til direktionen, da det er afgørende med et ledelsesmæssigt fokus, når projektet skal implementeres Klar ledelsesforankring er en forudsætning for en implementering i bund. Dette gælder både på topledelsesniveau og i afdelingerne Forvent at det tager lang tid at komme helt i mål med digitaliseringen Organisation og kommunikation

Kommunikation er nøglen til succes: Medarbejdere: sørg for at medarbejderne er klædt på til at sende breve digitalt. Man kan næsten ikke orientere og uddanne for meget! Virksomheder: overvej at lave målrettede kampagner for for de virksomheder i typisk sender breve til for at gøre dem opmærksom på obligatorisk Digital Post (supplement til national kampagne) Borgere: overvej lokale kampagner for at få borgerne til at tilmelde sig Digital Post Organisation og kommunikation

Opnåede erfaringer fra myndigheder der er i gang: Medarbejderne kan være skeptiske: Myter gør Digital Post til noget man bekæmper.. ”Vi kan ikke slå virksomheders CVR op i vores EDH system” ”Vi må da ikke indhente CPR bare for at bruge det til kommunikation!” Lokal kultur gør at man ikke sender posten via output management Undskyldninger for ikke at sende digitalt – f.eks. ”Borgerne er jo alligevel ikke tilmeldt” Organisation og kommunikation

Opnåede erfaringer fra myndigheder der er i gang: Det er nødvendigt at projektet forankres lokalt i afdelingerne. Det er vigtigt at lokalledelsen er medspillere Uddannelse, uddannelse og uddannelse – Særligt vedlægning af bilag kan volde store problemer Verificer at det går så godt som det påstås: Brug statistik fra output management leverandøren – hvem sender og hvor meget? Tjek om af andelen af breve der sendes til Digital Post ud af totalmængden af breve der sendes via Output Management matcher antallet af tilmeldte til ”alt” + ca. 10 % Tæl manuelle breve og se om dette tal falder Organisation og kommunikation

Fritagelse Den kommunale borgerservice vil få en central opgave i forbindelse med ansøgninger om fritagelse for obligatorisk Digital Post Vejledningsmateriale og retningslinjer for fritagelse af virksomheder er i høring Modul til fritagelse vil være klar inden for kort tid Organisation og kommunikation Fritagelse Den kommunale borgerservice vil få en central opgave i forbindelse med ansøgninger om fritagelse for obligatorisk digital post Vejledningsmateriale og retningslinjer for fritagelse af virksomheder er i høring Modul til fritagelse vil være klar inden for kort tid

Administration af Digital Post Det er nødvendigt at forankre vedligehold og administration af Digital Post i myndighederne. Ansvaret for vedligehold af: Selve den digitale postløsning (Administrationsmodulet) Systemer der sender til Digital Post Evt. Input management systemer Udvikling og vedligehold af digital post som løsning (f.eks. nye postkasser, udstilling på egen webside af postkasser i Digital Post Organisation og kommunikation Fritagelse Den kommunale borgerservice vil få en central opgave i forbindelse med ansøgninger om fritagelse for obligatorisk digital post Vejledningsmateriale og retningslinjer for fritagelse af virksomheder er i høring Modul til fritagelse vil være klar inden for kort tid