Program for digital kommunikation

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Din kontakt med det offentlige starter på nettet
Workshop hjælpeforanstaltninger til bølge 2 Netværksdag for it-formidlere 22. maj 2013 Michael Fagerlund Andersen,
Ny, offentlig myndighed – Udbetaling Danmark
1 Hjælp ifm. overgang til obligatorisk digital selvbetjening.
It-hjælp til mindre it-parate virksomheder på biblioteker
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Din kontakt med det offentlige starter på nettet
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Gentoftebibliotekerne 29. april 2013.
Hvad skal vi i dag? Hvad er NemID?
Netbank Det offentlige Dk e-Boks
Agenda Københavns Borgerservice Hvad laver Borgerservice? • Personlige henvendelser • Pas (74.000) og kørekort (70.500) • Folkeregister: flytning.
Dokumentboks og NemSMS Præsentation ved Myndighedsforum 24. juni 2009.
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Jens Krieger Røyen 11. oktober 2012 Den digitale vision for Danmark - en fælles udfordring.
1 Hvordan gør vi bibliotekerne interessante for andre samarbejdspartnere i forhold til it-svage og it-læring? It for alle – nå ”glemte” grupper gennem.
Kampagneopstartsmøde ”Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige, 2013”
Netværksdag for it-formidlere 22. maj 2013 Fuld digital kommunikation i 2015 – hvordan hjælper vi bedst dem, der ikke kan? Kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen.
Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt?
Postkasser Sådan sendes post fra Digital Post Lars Sommer –
Charlotte Bay Greisen IT-Digitaliseringsleder
Nyt om borger.dk september 2010
Tom Bøgeskov Udviklingschef Digitaliseringsstyrelsen, Finansministeriet Digitaliseringsmessen 2012 Digitaliseringsstyrelsen - En dag med løsninger og dialog.
”Nemt på Nettet” - kurser for borger og ansatte i digital selvbetjening / Vibeke Mygind, Horsens Kommunes Biblioteker – Vejle 10. oktober 2012.
Digital post på Virk.dk Siden 2010 I dag ca brugere
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Digital Post til borgerne i vejen dertil
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Aalborg og Vejle 12. og 13. september 2013.
Status på projektet It- hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Befolkningens it-parathed Kilde: Danmarks Statistik De 16 til 89-åriges internetbrug. Har aldrig prøvet og vil ikke kunne Har sjældent.
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige 2013.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet - hvad betyder det for dig? [kommune, logo, dato]
Din kontakt med det offentlige starter på nettet
Digital Post – kommunikationen til borgerne 9. september 2013.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Organisation og kommunikation
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Roskilde Bibliotekerne 7. februar 2013.
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Hvorfor Digital Post? - og vejen dertil
Den digitale vision for Danmark - muligheder og udfordringer for finansielle virksomheder Forsikringsforeningen, 8. oktober 2013 Direktør Lars Frelle-Petersen.
1 Folkebibliotekernes it-læringsaktiviteter set fra staten Internat 29. november 2012 for Digitale kontaktpersoner i Roskildes CB område Jonna Holmgaard.
Digitalt Landsmøde, Vejle 4. oktober 2012 Hvordan hjælper vi borgerne med digital kommunikation? -Ann Sophie Storm, Faglig koordinator,
Digital Post – kommunikationen til borgerne
Digital post Generel information og tiden frem mod d. 1. nov Bibliotekernes landsmøde den 4. oktober.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek DEF 03/056.
DIGITALT LANDSMØDE, VEJLE 1. OKTOBER 2014 Hjælp til mindre it-parate virksomheder -Status -Evaluering -Fremtid.
Obligatorisk digital selvbetjening
Digital post – kommunikationen til borgerne. Kommunikation og indsatser – overblik (”forberedelse” frem til juli 2014) Kampagneaktiviteter Bølge 2-kampagne;
3. bølge i obligatorisk digital selvbetjening
Mod obligatorisk Digital Post - for virksomheder
Ny regering, nye tider – dag 1
Fællesoffentlig kampagne for offentlig digital selvbetjening 2013 Fokus og mål: Informere om overgangen til obligatorisk digital kommunikation - med.
Vejle 4. oktober 2012 Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt? Jeanette Leah Vinther, Kommunikations- og kampagnemedarbejder,
Obligatorisk digital selvbetjening
På vej til succes med obligatorisk selvbetjening Hans H. Jensen, vicekommunaldirektør.
Den ældres møde med det digitale samfund. FN’s handicapkonvention Den ældres møde med det digitale samfund - IBOS november 2014 Formålet med denne konvention.
SERVICE OG SAMARBEJDE I ØJENHØJDE. ”Den, der er nødt til at spørge, har ikke samme magt, som den, der kan selv” Margrethe Vestager Økonomi- og indenrigsminister.
Fællesoffentlig brugerstyring Brugerstyringssekretariatet i Økonomistyrelsen v/ Ellen Syberg.
Digitaliseringsstyrelsen den 4. december 2012 Netværksmøde.
OBS: E2012 programmet fra 2009 til juni Herefter revideres mål og indsatsområder på baggrund af den fælleskommunale og fællesoffentlige digitaliseringsstrategi.
Fællesoffentlig digitaliseringsstrategi
Modul 8: ”Sådan bruger du digital post og e-boks”
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Bølge 4 i økonomiaftalen for 2015
1. oktober 2015 Digitalt Landsmøde i Vejle
Digitalisering i den offentlige sektor
Borgerbetjening 3.0 Den fælleskommunale strategiske ramme
Velfærdsteknologisk netværksmøde
Præsentationens transcript:

Program for digital kommunikation Status marts 2013 og de næste skridt. Christian Plaschke, Chefkonsulent, Digitaliseringsstyrelsen

Dagsorden Baggrund Status Program for digital kommunikation Indsats 2013

Baggrund Mål om digital kommunikation: 80 pct. af alle ansøgninger, anmeldelser og indberetninger fra borgerne til de offentlige myndigheder skal – senest ved udgangen af 2015 – indleveres digitalt. 80 pct. af alle forsendelser og breve fra de offentlige myndigheder til borgere og virksomheder skal sendes til den digitale postkasse.

Finansiering af 2020-planen - kravene vokser…

Hvorfor lovgivning? Nu Fremtidigt

Hvorfor lovgivning? Lovgivning fungerer som ”game-changer”, der skaber incitament til investeringer i gode løsninger og giver offentlige myndigheder sikkerhed om kanalstrategiske valg. Med lovgivningen får vi sat skub i en udvikling, der ellers ville gå langt langsommere og hvor der ville være stor spredning mellem de bedste og dårligste myndigheder.

Program for Digital Kommunikation har tre overordnede målsætninger, som skal indfries gennem fem indsatsområder Programmets fem indsatsområder Succeskriterier for indsatsområder Lovgivning Det juridiske grundlag er på plads til tiden Program for Digital Kommunikation har tre overordnede målsætninger Indfri de økonomiske potentialer (3 mia. kr.) Mindst 80% af kommunikationen mellem borgere, virksomheder og offentlige myndigheder foregår ved digital selvbetjening inden udgangen af 2015 At borgere oplever overgangen til digital kommunikation som tryg og velfungerende Økonomi og analyse De økonomiske konsekvenser kan budgetteres ind og realiseres Infrastruktur De nødvendige centrale løsninger er udviklet til tiden og inden for budget Lokal Implementering Myndighederne har implementeret løsninger med den aftalte brugervenlighed og tilgængelighed til tiden Hjælp og information Borgerne er velinformerede om overgangen til digital kommunikation og får den fornødne hjælp og støtte 7

Program for digital kommunikation Styregruppe for digitaliserings- strategien Programledelse Lovgivning Økonomi og analyse Infrastruktur Lokal implementering Hjælp og information Etablering af det juridiske grundlag for overgang til digital selvbetjening og Digital Post Kortlægning af de økonomiske konsekvenser, ind budgettering og opfølgning på realisering Drift og udvikling af de nødvendige centrale løsninger for overgang til digital kommunikation Implementering af løsninger med den aftalte brugervenlighed og tilgængelighed og tilrettelæggelse af nye sagsgange Gennemførelse af en informationsindsats om overgangen til digital kommunikation, samt implementering af foranstaltninger til at sikre den fornødne hjælp og støtte Initiativer 11.1: Lovgivning om obligatorisk digital selvbetjening 11.2: Klar lovgivning om digitale breve 1.2: Alle borgere betjener sig selv på nettet 12.3: Dokumentation for at strategiens mål realiseres Økonomiaftaler 1.1/2.1. Digital post til alle borgere og virksomheder 1.5: Udviklingsvejledninger til velfungerende selvbetjeningsløsninger 1.6: Borgere kan betjene sig selv via mobilen 6.2: Digital selvbetjening hos UDK 9.1: Sikker digital selvbetjening på mobile platforme 9.2: NemLogin/ fuldmagtsløsning 1.1/2.1: Digital post til alle borgere og virksomheder (implementering) 1.2: Alle borgere betjener sig selv på nettet 1.4: Borger.dk er den digitale indgang til digital selvbetjening Klarmelding af bølgeplansløsninger 1.3a: Borgerne skal kende og være trygge ved digital kommunikation 1.3b: Hjælp til digital kommunikation 1.3c: Hjælp at hente, fælles telefonisk support på obligatorisk selvbetjening 12.4: eDag4 – Slut med papirblanketter og brevpost Virksomheds-kommunikation Note: Numre refererer til digitaliseringsstrategien. Projekter uden nummerhenvisning er kommet til efter strategien 8

Tidsplan Lovgivning Økonomi og analyse Infrastruktur Digital post Selvbetjening Indsatsområder Aktiviteter 2012 2013 2014 2015 Lovgivning Digital selvbetjening – 1. bølge Digital selvbetjening – 2. bølge Digital selvbetjening – 3. bølge Digital selvbetjening – 4. bølge Lov om offentlig digital post Bekendtgørelser om digital post Økonomi og analyse Kom. for business case Etablering af business case Validering af bølge 2 og analyse af bølge 3 og 4 Validering af bølge 3 og analyse af bølge 4 Validering af bølge 4 Videreudvikling og drift (NemId, NemLogin, Borger.dk) Infrastruktur Klargøring til obl. digital post og fjernprint Drift af digital post Udviklingsprojekter: 1. Scorecard, 2. Mobil-NemID, 3. NemLogin, 4. Digital fuldmagt Impl. af digital post til virksomheder Impl. af dig. post til borgere Lokal Implementering Digital selvbetjening – 1. bølge Digital selvbetjening – 2. bølge Digital selvbetjening – 3. bølge Digital selvbetjening – 4. bølge Vejledning om velfungerende selvbetjeningsløsninger Hjælp til borgere (borgerservice, bibliotek, frivillige organisationer, statslig indsats m.v.) Hjælp og information Callcenter (pilotprojekt og analyse) Informationskampagner og netværksaktiviteter Virksomheds- kampagne eDag4 9 9

Status 2013 Første bølge af områder, hvor det er obligatorisk at anvende digital selvbetjening trådte i kraft december 2012 – med godt resultat. Borgerne har taget godt i mod de nye krav om digital kommunikation. Borgerne bruger nettet som aldrig før. Anden bølge er udvalgt og fremsættes som lovforslag i marts måned. Stor vækst i anvendelse og udrulning af løsninger

Danskerne har taget godt i mod digitaliseringen Danmarks Statistik 2012: 84 pct. mellem 16 og 89 år anvender internettet dagligt eller ugentligt Fra 2010 til 2012 kom 175.000 flere mellem 65 og 89 år på nettet 75 pct. har søgt information på de offentlige hjemmesider inden for det sidste år – 75 pct. bruger netbank 3,7 millioner danskere har NemID med offentlig digital signatur (2012) NemID er siden lanceringen i juli 2010 anvendt over 1 milliard gange Danmark europamester i digital kommunikation med det offentlige 2012! Andel af danskere, der aldrig har været på internettet: Kilde Danmarks Statistik, Statistikbanken. Omfatter 16-74-årige.

Danskerne er med, men der er fortsat behov for en effektiv hjælpeindsats… 1. Online hjælp og tlf. Hjælp -Fælles kontaktcenterpilot Hjælp til selvhjælp Brugervenlige sys. Udviklingsvejledning Klarmelding og screening Kommunikation Fællesoffentlig kampagne Lokale indsatser Bedre Borger.dk Færre klik og mere hjælp Hjælp Netværk Kampagner Målgruppeindsats Teknisk bistand 3. Særlig indsats Hjælp - E-læring, vejledninger, film mv. Netværk -Lærmereomit.dk -itformidler.dk -Netværksaktiviteter Teknisk bistand Adgangforalle.dk Demomiljø Målgruppeindsats -Unge -Socialt udsatte -Ældre -Vejledninger og undervisningsmateriale -Henvisningsindsats Kampagner Seniorsurf Get Online Medarbejdere Rammer og indhold Kommu-nikation Bruger-venlige Systemer Hjælp 2. Fremmøde Medarbejdere Medbetjening Digitale ambassadører Virksomhedshjælp Rammer og indhold Computere til rådighed Informationsmateriale 12 12

Status på bølge 1 (oktober/november 2012) Pct.

Udvalgte indsatser 2013 Lovgivning Økonomi og analyse Infrastruktur Lovgivning om obligatorisk digital selvbetjening bølge 2 Bekendtgørelser vedr. digital post til borgere og virksomheder Udvælgelse af områder til bølge 3 Analyse af potentialer ved overgang til digital selvbetjening bølge 3 og 4 Offentliggørelse af digital scorecard, hvor fremdrift i digitaliseringsgrad på de obligatoriske områder følges Bidrag til økonomiaftale med kommuner og regioner og Finanslov Økonomi og analyse Infrastruktur Digital Post til virksomheder - klargøring til obligatorisk anvendelse Udviklingsvejledning til velfungerende selvbetjeningsløsninger Udvikling af mobil NemID og mobil selvbetjening på dele af borger.dk Udrulning af fjernprint, digital fuldmagt mv. Lokal Implementering Implementering af Digital Post i sagsgange og systemer hos myndighederne Brugervenlighed og tilgængelighed i selvbetjeningsløsninger (bølge 2) Klarmelding af selvbetjeningsløsninger (bølge 2) Videreudvikling af borger.dk Kommunikations-kampagne bølge 2 Kommunikations-kampagne målrettet Digital Post til virksomheder (EVM) Central hjælpeindsats, bl.a. Seniorsurf-dag og undervisningsmidler Analyse og pilotprojekt vedr. fælles telefonisk support Hjælp og information

Bølgeplan - oversigt Sundhedskort Flytning EU-sygesikring Dagtilbud Skoleopskrivning Fritidshjem Jagttegn SU-lån Optagelse.dk Hjælpemidler Begravelseshjælp Valg af læge Økonomisk friplads Rotter Vielse Pas Cykeltvyeri Etc., etc. Forældremyndighed Børnebidrag Separation Våbentilladelser Boligstøtte Folkepension Varmetillæg Byggetilladelse Etc., etc. Hjælp til forsørgelse Kontanthjælp Personligt tillæg Enkeltydelser Beboerindskud SVU Etc., etc.

Spørgsmål? Mere information Læs mere eller tilmeld dig vores nyhedsbrev på www.digst.dk Christian Plaschke chp@digst.dk