”Den største sorg i verden her er dog at miste den, man har kær.“

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Oplysningstiden.
Advertisements

Baggrunden for det moderne gennembrud:
Med særligt henblik på Ludvig Holberg
At have øje for alle tanker om børn og palliation 15. november 2013
Neuropsykolog Grethe Pedersen, Videre med livet !
90’ernes litteratur og litteratur i det nye årtusinde
Af Pelle, Jesper, Joachim, Katrine B og Susan
Fra Guldalder og Romantik til Det moderne gennembrud
ROMANTIKKEN
ROMANTIKKEN
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Gamle liv – de nye alderdomsskildringer Bliv inspireret i temaet på.
O STED FRISKOLE - ET VÆRDIBASERET KLARSYN Et værdibaseret debatoplæg til skolens daglige arbejdsområder, særlige fokusområder, forpligtigelser samt fremtidsvisioner.
Børnelitteraturen – genrer og æstetik
DET MODERNE GENNEMBRUD
Det moderne gennembrud
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Danmark i 1800-tallet Forstår du?!1.
Romantikken
En hest, der kan flyve. Ure, der smelter, og mærkelige væsener, som ligner noget fra en drøm. De surrealistiske kunstnere malede det, de fandt i deres.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Den gode synopse oplæg i demokratiugen 2013
Dolken Tove Ditlevsen, 1963.
Kanonforløb 2qy.
ROMANTIKKEN Eksistentialismen.
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
NORDKRAFT Jakob Ejersbo 2002
Uge 2-6 Senmoderne ungdomslitteratur.
Et mærkeligt skib.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Litteraturhistoriske nedslag Rasmus Fink Lorentzen
Af Tobias Lund, Line, Omid og Tobias Funder
Læsekogebog - og navn på realismen. Poesi Hvem er det, der taler i digtet Hvordan er digtets komposition? Hvem tales der til – hvad får vi at vide og.
”Den største sorg i verden her er dog at miste den, man har kær”
Vædderen Af Cecil bødker.
Kortfilmen ”Beast”.
Kortfilm Et overblik.
Revolution og Romantik
Realisme - Naturalismen Det moderne Gennembrud
Erik Skammelsøn.
Analyse af noveller.
Begreber fra perioden Billedsprog/virkemidler
Det moderne gennembrud
ROMANTIKKEN Eksistentialismen: Individet i centrum. Mennesket skaber sin egen tilværelse = eksistens og identitet igennem valg og handling. Eksistentialisterne.
Universalromantik, nyplatonisme, nationalromantik og poetisk realisme
Bare hygge og rare følelser?
Dagens plan: Opsamling på centrale romantiske begreber.
Ludvig Holberg DAnsk forfatter.
Adam Oehlenschläger ( ).
Steen Steensen Blicher Hans liv Blicher blev undervist hjemme af sin far, og i 1799 fik han sin studentereksamen og påbegyndte herefter sine studier.
FORFATTER Tove kom til verden d. 14. december 1917, men hun sagde hele sin levetid at hun var født i Hun var gift fire gange. Tove døde d. 7 marts.
Jellingestenen.
Steen Steensen Blicher Hans liv Blicher blev undervist hjemme af sin far, og i 1799 fik han sin studentereksamen og påbegyndte herefter sine studier.
N.F.s gRUNDTVIG.
Romantikken ( ) Litteraturhistorie – Dansk A.
Harald Herdal Novellen Kolonihaven 1933.
LEDELSE OG UDVIKLING AF ANDRE som udtryk for ARBEJDET MED RELATIONER Jan Molin prof. Dr. Merc.
Biedermeier Biedermeier-kulturen, som stilretningen kaldes, gør sig gældende inden for malerkunst, indretning, livsform og livsanskuelse.
Analyse af noveller Dias udarbejdet af Aksel Alminde 1.
Romantisme og Biedermeier. Forskellen Universalromantikken: Den store natur som sjælens landskab Biedermeier: Et hjørne af naturen, hjemmet, kærlighed.
Eksistentielle spørgsmål udspringer af eksistentielle behov
Tema: Stærke stemmer fra 70'erne
Længsel Temadag om menneskets følelser
Brikker til litteraturhistorien
Historier fra verdens ældste monarki
Ord skaber Da du kom hertil fra et underfuldt sted,
Realisme - Naturalismen Det moderne Gennembrud
BAGGRUND FOR DEN INTERAKTIVE ASSISTENT
Bevidsthed Naturens trappestige
Præsentationens transcript:

”Den største sorg i verden her er dog at miste den, man har kær.“ Hosekræmmeren ”Den største sorg i verden her er dog at miste den, man har kær.“ 

Steen Steensen Blicher (1782-1848) Romantikken Poetisk realisme Steen Steensen Blicher (1782-1848)

Hvad er romantikken? Video Et opgør med oplysningstidens overdrevne betoning af forstand og fornuft En længsel efter organiske sammenhænge i tilværelsen En dyrkelse af følelser, fantasi og æstetik Video

Periodens tre underkategorier Universalromantikken 1800-1807 Grundtanke: enhedsbånd. Alt hænger sammen, historien ånder, guldalderen er tabt (for en stund) Nationalromantikken 1807-1830 Grundtanke: nationens identitet. Fædrelandet, idyl og harmoni, Saxo, nordisk mytologi og historien Romantismen 1830-1870 Grundtanke: Verden er meningsløs. Splittelse, det dæmoniske, det psykologiske og det interessante dyrkes

Man lukker sig om det nationale som en Danmarks nedtur Overgang fra feudal til borgerlig stat Økonomisk krise (Englandskrigene) Københavns bombardement i 1807 Statsbankerotten i 1813 Tabet af Norge 1814 (Napoleonskrigene) Man lukker sig om det nationale som en konsekvens heraf.

Det nye borgerskab Handelsborgerskabet voksede i byerne og borgerne var forbrugere af kunst og litteratur Den første børnelitteratur viser sig H.C. Andersen får sig gennembryd i 1830’erne Biedermeierkulturen opstår: Stilen var præget af en vis realisme og småborgerlig idyl, særligt inden for hjemmets fire vægge. I stilen lå en tilbageholdt romantik. Familien udgjorde centrum, efterfulgt af nære venner, bekendte, nærmeste samfund osv. Den søgte harmonien, det overskuelige og det trygge, og undsagde eller undgik konflikten. (Alt dette kaldes Biedermeierkulturen.) Nøgleordene i Biedermeier er en fokusering på det private og det hjemlige. Det var på mange måder en modreaktion mod bådeoplysningstid og en radikalisering af det politiske. En Biedermeier blev karakteriseret som en filister, en småborger, der passede sig selv, lykkeligt ligeglad med verden udenfor.

På sporet af den tabte tid Kirken og kongen begynder at miste deres betydning og magt Mennesket søger nye sammenhænge Længsel mod ’det tabte paradis’ eller ? I litteraturen viser denne længsel sig som drømme, anelser, fantasier og i kærligheden som en søgen efter helhed…

Mennesket i romantikken Dannelsesromanen/begyndende individualisering Mennesket søger at realisere sig selv gennem en personlig dannelsesproces (hjem/ude/hjem-struktur)

Romantikkens verdener Den materielle, forgængelige verden > < en usynlig, åndelig og guddommelig verden Den person som var i stand til at sanse og fatte denne dybere bagvedliggende verden var kunstneren… 

Romantikkens filosofi Idealisme Tanken om at verden består af fænomenernes verden og ideernes verden (ny- platonisme). Ideernes verden = den tabte guldalder Dominerende træk: Adskillelse Organismetanken Tanken om en fælles ånd (ofte udtrykt i naturen) der binder alt sammen. Ånden slumrer i stenen, drømmer i planten, vågner i dyret og bliver sig bevidst i mennesket (Friderich von Schelling) Dominerende træk: Sammensmeltning

Poetisk realisme Retning som søger at skildre afstanden mellem romantikkens idealer og realiteternes verden St. St. Blicher (1782-1848) bliver en forløber for det moderne gennembrud Præsteembede, folketaler og personligt kaos Novellen som form Blicher skildrer tragedier, kaos og det ustyrlige driftsliv i et fatalistisk lys. Menneskets skæbne (og ulykke) er bundet til seksualitet og sociale omstændigheder. Det er dér Blichers modernitet viser sig

Hosekræmmeren

Analyse Ekstra Får vi gennem novellen noget at vide om Blicher? Karakteriser alle personerne– hvem er skurk, hvem er helt? Hvorfor? Giv en personkarakteristik af alle personerne. Er de beskrevet direkte af Blicher selv eller indirekte gennem deres ord og handlinger, eller begge dele? Begrund med eksempler fra teksten. Er personerne sammensatte eller kun gode og kun onde? Hvordan er de forskellige personer over for hinanden? Beskriv miljøet, samt tiden novellen foregår i. Hvor lang tid strækker handlingen sig over? (se bla. på novellens indledning.) Slutningen – kunne det være gået anderledes? Hvordan? Vær opmærksom på, at I skal kunne beskrive følgende: Genretræk, handling, personer, miljø, tid, symbolik Hvad er tekstens overordnede tema og konflikt? Hvem er skyld i denne konflikt? Hvad kan du sige om de verselinjer, der indleder og afslutter novellen? ”Den største sorg i verden her er dog at miste den, man har kær.“  Ekstra Får vi gennem novellen noget at vide om Blicher? Giv eksempler fra teksten der understreger, at Blicher kaldes “hedens digter”. Novellen er en rammefortælling - hvad er det, der danner rammen? (I en rammefortælling er der flere historie inden i hinanden. En af historierne er rammen for de andre historier. Rammehistorien kan fx foregå i nutiden, hvor en person fortæller en historie, der foregår tidligere.) Hvordan passer ”Tre aks modellen” ind i novellen?

Tre akts modellen: Eksposition - hjemme, udrejse, problemet skabes Transformation - ude, mulighedsfelt, krise, problemet viser sig Konsekvens - Den onde eller gode lykke, problemet afsluttes (hjemme)