Læs og skriv webtekster Digital formidling af offentlig borgerservice, kursusnr. 45853.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Videregående pc-vejledning
Advertisements

Grundlæggende PowerPoint
Vedrørende præsident Kennedy
Indhold Problemstilling Virkemidler Hvem stoler vi på?
Ytringsfrihed og sygeplejersker
Skriv til nettet •Design (CMS) •Tekster på nettet •Navigation •Persuasive design (motiverende design)
De sidste undervisningstimer
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
(I bedes sætte jer gruppevis) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Sprog/billeder på Internettet
Poster præsentation I modsætning til Power Point præsentationer er en poster et enkelt Billede, der skal fange med det samme. (Ligesom en annonce VS en.
– Om formidlingen af afgørelser i offentlige breve
Tekstformidling på Internettet E 2003
Tekstformidling på Internettet Claus Thor Nielsen – De nye læsere – Lektion 6 De nye læsere 1.Danskernes internetvaner 2.Læsernes adfærd på.
Vil du se detaljer om en fuldmagt, du har givet?
SEO PÅ AU.
Vt-speciale, 1. Møde program
Mini TYPO3 kursus - Arts.
Webtekstens byggeklodser Argumentationsmåden Organisering af teksten Brugen af links.
Læs med blyant Sæt streg under de vigtigste
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Rubrik. Rubrik Rubrik Artiklens overskrift hedder i avissprog rubrikken. Rubrikken fortæller, hvad artiklen handler om og giver læseren lyst til at.
Budskabet skal ud Derfor Ingen fugleklatter på ruden Mundret sprog Ingen formelle fejl Spændende layout.
Pressemeddelelser, der fænger - vinkl skarpt og brug coaching
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Formidling 2 Den faglige tekst: Argumentation og sprog
Kildekritik Niveau 3 for MVU. Om nødvendigheden af kildekritik.
1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Digital formidling af offentlig borgerservice, kursusnr Retningslinier & procedurer Lokale/overordnede instrukser Praktiske procedurer.
Lektion 6. Sprog og formidling
© gudmandsen.net 2005 IT-præsentationsværktøjer - praktisk anvendelse med en kommunikationsteoretisk indgangsvinkel.
© gudmandsen.net 2005 IT-præsentationsværktøjer - praktisk anvendelse med en kommunikationsteoretisk indgangsvinkel.
Erik Skammelsøn.
Digital formidling af offentlig borgerservice, kursusnr Værdien af digital formidling af offentlig borgerservice.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause.
Henriette Lungholt Uge Akademisk skrivning - Opgaven som et argument.
Oplysningstiden - Det oplyste menneske.
Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser.
Tekstens byggeklodser
Dagsorden Ekspertgruppe – fortæller. Catwalk – højtlæsning.
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
Mærsk Nielsen HR At stille gode spørgsmål til vurdering af kompetencer EPOS - IKV-workshop 22. august 2008 Lizzie Mærsk Nielsen.
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 2: Afsnit.
At du kan forklare og anvende sundhedsfaglig dokumentation, formidle observationer samt anvende fagsprog i skrift og tale.
Skriv tekster, der fænger – 7 tips der toptuner din rapport Rikke Dinnetz
Øvelse. Den gode artikel Øvelsen går ud på at skrive en fiktiv nyhed til jeres lokale hjemmeside. Nyheden handler om årets juletræsfest i afdelingen Lejerhaven.
Netkommunikation - en introduktion v. cand.mag. Tine W. Jensen.
Dansk & Skriftlighed Formelt –og uformelt skriftsprog Processkrivning Sproglig variation.
Pressestrategi Lav en kort og kontant strategi for jeres pressearbejde: Hvad vil I kommunikere (skolens hovedfortælling / mission) Brug strategien som.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Feedback på webnyheder øvelse Confex-kursus Webjournalistik 7-8 december
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 3-5: Fase 2: Skrive udkast.
Oplæsningens byggeklodser. Oplæsning Publikum skal kunne høre din oplevelse og forståelse af teksten, når du læser op. Dette kan du træne ved at gøre.
Skriv til nettet November
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur
Brikker til litteraturhistorien
Eksempel på tekst 1 som skal bearbejdes
Oplæsningens byggeklodser
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Introsidernes betydning
Skriv til nettet Læringsstie
Ord skaber Da du kom hertil fra et underfuldt sted,
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
- og hvordan du undgår dem…
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Læs og skriv webtekster Digital formidling af offentlig borgerservice, kursusnr

Webtekster - hvordan læser vi? - hvordan skriver vi?

At læse på en skærm Man læser 25 % langsommere på en skærm end på papir! (Kilde: UNI-C) Man skimmer hjemmesiderne – lad budskabet træde tydeligt frem! Man er tilbøjelige til at skippe lange og uoverskuelige tekster – gør det kort! Man læser ikke fra top til bund – hvert afsnit skal kunne stå for sig selv! Man læser i afsnit – uden om begyndelse og slutning

Tænk over hvem der er målgruppe for den enkelte tekst – og skriv til dem Identificer budskabet i din tekst, og gør det tydeligt fra begyndelsen Fortæl historien i overskrift og underoverskrift Skriv korte tekster Del teksten op i små historier med overskrifter til hvert enkelt afsnit Gode råd om tekst til web-sider

Lav mange, sigende overskrifter Lav korte afsnit (max. 6 linier) Sæt punktummer Undgå komplicerede ord Teksten må ikke blive indforstået Gode råd om tekst til web-sider

Giv folk mulighed for at få mere viden Læs teksten højt Læs korrektur Undgå at bruge tidsbestemte udtryk som ”i dag”, ”sidste år” og lignende Gode råd om tekst til web-sider

En rådende, almen antagelse konstaterer de overordnede indlæringsprocessers muligheder som værende successivt fungerende, samt værende potentielt ekspansive, i et tidsrum, hvis udstrækning modsvarer hvad man med generelle statistiske bedømmelsesmetoder anslår som værende den menneskelige organismes gennemsnitlige eksistensperiode under normalt gældende forhold. (Man lærer så længe man lever) Kilde: Selvsving.dk Kancellistil

Uden for strafferetsplejen skal lovligheden af en frihedsberøvelse, der ikke er besluttet af en dømmende myndighed, og som ikke har hjemmel i lovgivningen om udlændinge, på begæring af den, der er berøvet sin frihed, eller den, der handler på hans vegne, forelægges de almindelige domstole eller anden dømmende myndighed til prøvelse (§ 71, stk. 6, 1. periode). Kilde: Grundloven Kancellistil

Kilde: Afmærkning af danske farvande, Farvandsvæsenet 2000 Kancellistil?

-er en sprogbrug som de fleste kender fra lovtekster. Ordet kommer også af "kongens kancelli" - datidens regeringskontor. Det er en sprogform der ligger meget langt fra vores talesprog, og derfor er den uvant for os - de fleste bruger deres talesprog mere end deres skriftsprog. Kancellistil er kendetegnet ved: lange sætninger (kaldes også perioder) abstrakt ordvalg brug af verbalsubstantiver (-ing, -else) brug af verbaladjektiver forvægt i sætninger, så verbet kommer langt henne i sætningen sammensatte ord Kilde: Elkan.dk Kancellistil

Gode råd om netsprog Skriv konkret – ikke abstrakt Brug præcist talesprog Undgå passivformen (-s). Brug du eller man Undgå for mange ord med endelser som -ing, -else, -hed og -ion

Undgå indforstået fagsprog – forklar nødvendige fagudtryk Undgå interne forkortelser Brug kun alment kendte ord Undgå forældede udtryk, fx ”hidrøre” Gode råd om netsprog

Undgå papirord, fx ”således”, ”såfremt” og ”angående” Undgå lange ord Gode råd om netsprog

Gode råd om links Links er et redskab for dine læsere - men For mange links kan få læseren til at fare vild Fokusér på links som er relevante for de vigtigste brugere Overvej om du vil medtage links der er relevante for andre grupper

Lad først budskabet træde frem, og lav henvisningerne bagefter Link efter en sætning – ikke midt i en sætning Gør opmærksom på, hvor linket fører hen Hvis du linker til eksterne sider, check troværdighed Gode råd om links