11.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Processer Oversigt, principper og teknikker Kapitel 11.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Advertisements

Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Notation Oversigt Kapitel 18.
Arkitektur - data.
2009NOEA/IT - Databaser/arkitektur1 Databaser Introduktion - Arkitektur Introduktion DBMS-arkitektur Datamodeller.
Konferencesystem Eksempel Kapitel 19.
Kursusgang 9 Oversigt: Sidste kursusgang Principper for visuelt design
06.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Brug Oversigt, principper og teknikker Kapitel 6.
Systemvalg Oversigt og teknikker Kapitel 2.
Formularer (Access, del 3)
Softwarekonstruktion
Kajs Biler Analyseresultater.
Implementering af brandingstrategi på nettet
Design af brugerflader11.1 Kursusgang 11 Oversigt: Sidste kursusgang Værktøjer til udvikling og implementering af HCI-design Oversigt over Java Swing.
Velkommen til Hvordan vises skolens værdier bedst muligt i SkolePorten? SkolePortens fleksibilitet kan medvirke til at understøtte skolens værdier. Oplægget.
Validering af data (Access, del 7)
Ikke-kommercielleKommercielle Strategi Koncept udvikling Masse medier (TV, annoncer) Web, social Kataloger Analyse Idégenerering Konceptudvikling for fælles.
04.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Struktur Oversigt, principper og teknikker Kapitel 4.
03.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Klasser Oversigt, principper og teknikker Kapitel 3.
Overordnede bemærkninger til høringsudkastet A.Udgifterne til køb af tjenesteydelser og ekstern bistand udgør 41 % af de samlede udgifter – og det er alt.
10.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Komponenter Oversigt, principper og teknikker Kapitel 10.
1 Dagens gang Repeter systemvalg Gennemgang af klasser og strukturer (kap. 3+4 OOA+D) Tavle opgave Gruppe opgave til næste gang.
07.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Funktioner Oversigt, principper og teknikker Kapitel 7.
Projektstyring dag 2.
Kvalitet i almindelighed og i relation til softwareudvikling.
12.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Modelkomponent Oversigt, principper og teknikker Kapitel 12.
18 – Java Server Faces. 2 NOEA2009Java-kursus – JSF 2 Web-applikationer - 1 Brugere interagerer med en Web-browser Browseren sender forespørgsler til.
Oversigt, principper og teknikker
13.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Funktionskomponent Oversigt, principper og teknikker Kapitel 13.
Introduktion til arkitektur design Arkitektur design handler om at få en forståelse for, hvordan et system skal organiseres og designe den overordnede.
Design af organisationen
Dagens gang Sidste uges opgaver Design af grænseflader
OOA&D Et Crash-kursus.
05.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Adfærd Oversigt, principper og teknikker Kapitel 5.
22.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Regulering Eksempel Kapitel 22.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
09.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Kriterier Oversigt, principper og teknikker Kapitel 9.
16.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Dokumentation Oversigt og principper Kapitel 16.
17.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Implementering Principper, teknikker og vurdering Kapitel 17.
1 Dagens gang Sidste uges opgaver OA+D: Adfærd Nye opgaver.
Microsoft Office System 21. Oktober 2003 Jesper Aaberg, Business Productivity Advisor Microsoft Danmark.
Spørgetime. Kunde / konto eksemplet Konto åbnet( ) Beløb indsat( , 100) Konto åbnet( ) Beløb hævet ( , ) Beløb indsat( ,
Serviceorienteret arkitektur SOA. SOA bygger på Der findes en serviceleverandør, som udstiller en formåen til at udføre en veldefineret og afgrænset aktivitet,
Introduktion til databaser (databaser, del 1)
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
08.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Grænseflader Oversigt, principper og teknikker Kapitel 8.
Interaktionsformer En begrebsmæssig model kan understøttes med forskellige interaktionsformer Interaktionsformen fastlægger centrale egenskaber: Hvordan.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
Design Design afsnittets formål Design – indhold Kvalitetsmål Teknisk platform Arkitektur Struktur Klasser.
Operativsystemer, processor og tråde. Disposition Operativsystem Kerne funktionalitet Presser og adresserum Tråde.
Deadlock Definition deadlock (baglås) er en tilstand som en mængde af processer kan være i en mængde processer er i deadlock hvis alle processerne står.
DIEB7.1 Kursusgang 7 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Værktøjer til udvikling og implementering af HCI-design Oversigt over Java Swing.
Systemudvikling – Fra idé til kode.  Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering9.2 Begrebsmodellering Problemspecifikke begreber Problem/vision vedrørende.
DIEB6.1 Kursusgang 6 Oversigt: Sidste kursusgang Værktøjer til udvikling og implementering af HCI-design Oversigt over Java Swing.
Indledende Programmering Uge 6 - Efterår 2006
Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK 1 Håndtering af systemudvikling! Efterår 2000 Datalogi LCK.
Dagens gang Komponenter Projektetablering Opgave i komponenter til næste gang.
23. juni 2015 Det Semantiske Web Mads Carlsen. 23. juni 2015 Problemer med det nuværende Internet Ingen semantiske specifikationer. Søgning giver mange.
01.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Objektorienteret Analyse & Design (OOA&D) Grundbegreber, principper og metode Kapitel 1.
Solution Makers A/S – Gruppe 4 Lars Wolter Nils Martinsen Rasmus Seye Tobias Kjeldsen 1.
Cloud Computing Model-View-Controller
Anvendelse.
Introduktionsmøde til valgfag og seminarer på FSV-BA
Cloud Computing Model-View-Controller
Tre lags arkitektur hardware i systemer
Tre lags arkitektur.
Implementering og dokumentation
Relationel Kapacitet: Ledelse af relationel velfærd Carsten Hornstrup
Præsentationens transcript:

11.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Processer Oversigt, principper og teknikker Kapitel 11

11.2 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Resultat af Processer

11.3 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Aktiviteter i Processer l Kriterier l Komponenter l Processer

11.4 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Programkomponent Et fysisk modul med programkode. Udgør hovedparten af et typisk system. Kan udføres på en processor. Passivt objekt, som bliver kaldt af et aktivt objekt eller en anden programkomponent. Indeholder under udførelsen en dynamisk samling af objekter.

11.5 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Fordel programkomponenter Adskil aktive objekter og programkomponenter: 1. Tag alle de (logiske) komponenter i komponentarkitekturen. 2. Hvis en komponent indeholder objekter med aktive operationer deles den i: –tilsvarende aktive objekter –en programkomponent med resten 3. Fordel aktive objekter og programkomponenter på processorer. Aktivt objekt: et objekt hvortil der er knyttet en proces.

11.6 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Mønstre for distribuering Hvis programkomponenter og aktive objekter i en klient-server arkitektur skal fordeles på flere processorer kan tre mønstre overvejes: Det centraliserede mønster Det distribuerede mønster Det decentraliserede mønster

11.7 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Det centraliserede mønster Minimal distribuering – kun grænseflade på klienter Fordele: –billige klienter –konsistente data (et sted) – enkel og forståelig struktur –moderat netværkstrafik Ulemper: –lav robusthed (serveren skal være oppe) –høj access-tid –ingen gratis backup

11.8 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Det distribuerede mønster Maksimal distribuering – alt er på alle klienter Fordele: –lav access-tid –høj robusthed –rigeligt med backup Ulemper: –redundante og potentielt inkonsistente data –høj netværkstrafik –dyre klienter –Kompliceret at forstå strukturen

11.9 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Det decentraliserede mønster Klienter har deres egne lokalt relevante data. Delte data er på serveren. Fordele: –konsistente data –lav netværkstrafik –lav access-tid Ulemper: –dyre klienter –ingen gratis backup Kræver naturlig distribuering af data.

11.10 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Find delte ressourcer Ressourcer der kan deles: –Processor –Programkomponent –Ekstern enhed Delingen kan give flaskehalse Proces: afgrænset og sammenhængende sekvens af operationer (kald og udførelse)

11.11 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Deling af programkomponent Deling af programkomponent (ressource) kan opstå på to måder: Sand samtidighed: To eller flere begivenheder i systemets omgivelser kan indtræffe samtidigt. Designet (tilfældig) samtidighed: To eller flere operationer er designet således, at de skal udføres samtidigt. Den sidste form kan vi design os ud af – men ikke den første. Begge kan løses ved at lade et aktivt objekt koordinere udnyttelsen af ressourcen.

11.12 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Eksempel: Fartpiloten Fire logiske komponenter Kernen deles – skal håndteres

11.13 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Udforsk mønstre for koordinering Koordinering af udnyttelsen af delte ressourcer Indkapsling af koordineringsmekanismen Mønstre: –Dedikeret monitor til sikring af udelelig adgang til fælles ressourcer –Centraliseret opgavefordeling til koordinering af alle samtidige processer –Abonnement på tilstandsskift til igangsætning af processer i gunstige situationer –Asynkron dataudveksling for at undgå unødig venten ved skrive- og læseoperationer

11.14 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Oversigt At fastlægge en fysisk strukturering af et system. Procesarkitektur: En strukturering af et edb-systems udførelse i indbyrdes afhængige processer. Processor: en enhed, der kan udføre et program. Programkomponent: Et fysisk programmodul. Aktivt objekt: Et objekt, hvortil der er knyttet en proces. Tilstræb en arkitektur uden flaskehalse. Fordel komponenter på processorer. Koordiner ressourcedeling ved hjælp af aktive objekter. Et fordelingsdiagram med processorer, tilknyttede programkomponenter og aktive objekter. Formål Begreber Principper Resultat

11.15 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Opgave 2: Processer Formål At definere relevante processer. Arbejdsform Tag udgangspunkt i den valgte komponentarkitektur samt kravene til systemet. Fastlæg de tilgængelige processorer. Overvej relevansen af de generelle mønstre for distribuering. Vurder om der er ressourcer, som deles, og om det afføder problemer. Resultat Et fordelingsdiagram med procesarkitek- turen.