Oplæg om DUKH og retssikkerhed for handicappede

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Cand. techn. soc. Pia Bille Konsulent i Lepla
Advertisements

Lovlig sagsbehandling
”Kan ledelse kurere sygdom?” Masterclass, tirsdag den 21. juni 2011
Velkommen til Nyledigmøde i MA.
Kvalitetsstandarder og individuelt skøn
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Klager og den vanskelige samtale
Juridisk metode på beskæftigelsesområdet
Disposition Forvaltningsloven Partshøring Begrundelse i afgørelser
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Juridisk metode på det sociale område
Kommunens sagsbehandling
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
Socialreformkommissionen: Betænkning 1 fra 1969:
Konvention om rettigheder for personer med handicap – FN Lov om social service Lov om kompenserende specialundervisning for voksne Præsentation – Vil.
Serviceloven Serviceloven er en rammelov
FSD, oktober Vigtige spørgsmål Om retssikkerhed og reglerne på området Hvordan skal sagerne behandles? Overholdes disse sagsbehandlingsregler?
Velkommen til vejledningsmøde i MA
Præsentation af Ankestyrelsen v. ankechef Henrik Horster
Få hjælp & informationer Modul 2 Nyhedsbrev DSI-Nyhedsbrev - Udgives 4 gange om året. Læs om DSI's arbejde lokalt og centralt, om ny lovgivning og om.
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Grundkursus for frivillige i DH Politisk indflydelse.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
2-01.
1 © Copyright AK-Samvirke – juli 2009 L165 vedtaget 29. maj 2009 som lov 480 af 12. juni 2009 Bekendtgørelse 891 af 21. september 2009.
Krav til tillidsrepræsentanten Modul 2 Forventninger Når man repræsenterer DSI i råd, nævn eller udvalg - er det vigtigt, at man fremfører DSI’s synspunkter.
Obligatorisk selvvalgt opgave
Visitation i SUF Den Centrale visitation 24. november 2009
Obligatorisk selvvalgt opgave
Tema 1 Muligheder for hjælp og støtte efter serviceloven
Hjemmeside om handicap og etnicitet Videnscenter for Autisme
Arbejde for enhver pris? Hvordan kan man i kommunalt regi bruge lovgivningen til at sikre, at arbejdsliv og hverdagslivet i øvrigt hænger bedst sammen?
Muligheder og rettigheder
Tema 2 Præsentation af kommunen og dens tilbud Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
© Peter Sindal Lundsberg, Døgnkonferencen 2007 Myndighedsansvar for stofbehandling Oplægsholder: Projektleder, Cand. jur. Peter Sindal Lundsberg.
 Karakterfastsættelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af, i hvilken grad præstationen eller standpunktet opfylder de mål, som skal.
Herning Kommunes Handicapråd Høringer Nyborg Strand d. 9. juni 2008.
Handicapråd i Ballerup Kommune - af Servicedirektør Ole Nielsen
Fagchef Fagligt ansvarlig for hele området
Oplæg om DUKH, retssikkerhed, merudgifter og tabt arbejdsfortjeneste Immun Deffekt Foreningen 4. juli 2014 Socialfaglig konsulenter Beth Astrup og Mette.
AGS Kursusweekend lørdag den 3. September 2011 Topcamp Riis Give Offentlige støttemuligheder Socialrådgiver Gunver Bording Rådgivning Team Sjældne Handicap.
Borgerinddragelse Projekt Vejen til Uddannelse og Beskæftigelse Torsdag den 10.april 2014.
Oplæg om DUKH Specialbørnehaven Solsikken den 12. september 2007.
Oplæg om DUKH overgang fra barn til voksen DH Vallensbæk/Ishøj 28. April 2015 Faglig leder Hanne Petersen.
Oplæg for forældre til elever på Dybkær Specialskole d. 29. september 2014.
Sanktioner – manglende medvirken LAS §§ 69 a-69I Fradrag i, nedsættelse af, eller ophør af ressourceforløbsydelsen er betinget af, at kommunen samtidig.
Oplæg om DUKH Retssikkerhed og beskæftigelsesområdet.
Oplæg om DUKH og grundlæggende muligheder for støtte til børn og unge ”Nye udfordringer – Nye forventninger” GUU-GUA foreningen Den 18. juni 2011 Quality.
Kommunalt, Lægeligt samarbejde Claus Malta Nielsen Almen medicin 2001 Kommunallæge, Frederikssund.
Gap! Forskelligt syn på sagsbehandlingen Andreas Jull Sørensen, sekretariatschef Det Centrale Handicapråd.
#DCHårsmøde2016 #DCHårsmøde2015 Afstemning. #DCHårsmøde2016 Så længe afstemningen er åben, kan du ”skifte mening”. #DCH-Årsmøde2015 bruges ikke blinker.
Samarbejdet med sundhedsvæsnet i relation til rehabiliteringsteamet Lisbeth Jeritslev Souschef November 2013.
Oplæg om DUKH og retssikkerhed. Dagens program:  Orientering om DUKH  Servicelovens § 15  Mål og grundlag  Målgruppe  Grundprincipper i lovgivningen.
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
Kommunalt, Lægeligt samarbejde Claus Malta Nielsen Almen medicin 2001 Kommunallæge, Frederikssund.
Forløbsbeskrivelse for indkaldelse til og afholdelse af koordinerende møde Kontakt til borger – Kender borger tovholder?
Oplæg om DUKH - retssikkerhed Specialcenter Kornvangen 29. oktober 2014 Faglig leder og socialfaglig konsulent Hanne Petersen.
Oplæg om DUKH Hypofysenetværket Lørdag d. 26. april 2014.
Oplæg om DUKH DH - Sønderborg 9. marts Dagens program:  Kort præsentation  Orientering om DUKH  Retssikkerhed  Hvad kan DUKH – opgaver  Henvendelse.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Oplæg for Landsforeningen Autisme Kreds Roskilde d. 24. september 2015 v/ socialfaglig konsulent Beth Lander Astrup.
Oplæg Sagsbehandlingsregler Hvad kan du som borger selv gøre. SUA i Assens Kommune 30. oktober 2014 Lotte Egebak.
Koordinator på børneområdet Henvendelse til handi- caprådgiver på baggrund af bekymring 2 2 Øvrige afdelinger/ forvaltninger el. eksterne samarbejds- partnere.
Orientering om Større Skriftlig Opgave 2017
Inddragelse af udsatte børn, unge og deres forældre i sager om frivillige og tvangsmæssige foranstaltninger efter servicelovens regler v/ ankechef Henrik.
Videregivelse af oplysninger om medarbejdere
Velkommen til Retssikkerhedschefen
v/specialkonsulent Birgitte Mohrsen
Rådet for Socialt Udsattes konference om bisidderordninger
Inddragelse af udsatte børn, unge og deres forældre i sager om frivillige og tvangsmæssige foranstaltninger efter servicelovens regler v/ ankechef Henrik.
Præsentationens transcript:

Oplæg om DUKH og retssikkerhed for handicappede Meniere træf Kolding, d. 26. september 2010 DUKH’s logo symboliserer en knude, hvor DUKH hjælper borger og myndighed med at få løst knuden op.

Program: Orientering om DUKH Servicelovens § 15 Mål og grundlag Målgruppe Hvad kan DUKH – opgaver Retssikkerhed Henvendelse til DUKH DUKH’s erfaringer DUKH’s 10 gode råd Afslutning

Den Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet DUKH er oprettet efter § 15 i Serviceloven: ”En uvildig konsulentordning yder gratis rådgivning og vejledning i sager om hjælp til personer med nedsat fysisk eller psykisk funktionsniveau” DUKH er en selvejende institution under Socialministeriet

DUKH skal bidrage til at styrke retssikkerheden for personer med handicap Ved at rådgive i sager mellem en borger med handicap og en myndighed Ved at bidrage med oplysninger om udviklingen på handicapområdet Rådgivningen er gratis

Borgere med handicap og pårørende Handicaporganisationer og vidensmiljøer på handicapområdet

mangler viden om lovgivning og støttemuligheder? DUKH kan rådgive om, hvad lovgivningen konkret siger om rettigheder og muligheder inden for handicapområdet. Eksempelvis reglerne for: Rådgivning og vejledning Dækning af merudgifter ved handicappet Revalidering og Pension Bolig og Hjælpemidler Befordring Undervisning og uddannelse Beskæftigelse Behandling Ligeledes reglerne for…

undrer dig over forvaltningens behandling af din henvendelse? DUKH kan oplyse generelt om, hvordan offentlige myndigheder arbejder. DUKH rådgiver om reglerne for sagsbehandling, eksempelvis: Hurtig sagsbehandling Borgerinddragelse Partshøring Aktindsigt Bisidder Afgørelse, begrundelse og klagevejledning

Mangler overblik og har brug for hjælp til at komme videre Har svært ved at komme i dialog med sagsbehandleren Oplever at være kastbold mellem forskellige systemer Er utilfreds med en afgørelse og i tvivl om mulighederne for at klage

rådgive om et specifikt handicap udmåle støtte varetage behandlingen af din sag hos myndigheden eller træffe afgørelser ændre en afgørelse truffet af en myndighed være bisidder eller advokat for dig

Retssikkerhed - hvad er det ? At sikre at borgeren får de ydelser, som han eller hun er berettiget til. Det er ikke altid det samme, som at man får de ydelser, man har søgt. At sikre at sagsbehandlingsreglerne er overholdt. Hvis sagsbehandlingsreglerne overholdes, medvirker det til at der træffes afgørelser, som er i overensstemmelse med lovgivningen. At sagsbehandlingsreglerne overholdes, indebærer også, at borgeren skal inddrages i sagsbehandlingen. Et positivt samarbejde mellem borger og sagsbehandleren er derfor også af betydning for retssikkerheden.

Henvendelse til DUKH kan ske telefonisk eller skriftligt En assistent tager imod henvendelsen og aftaler hvornår en konsulent ringer tilbage. 2. Herefter kontaktes du af konsulenten for rådgivning omkring din henvendelse.

DUKH´s erfaringer Borgeren har fået utilstrækkelig rådgivning Der er ikke foretaget en individuel vurdering Det er uklart om der er truffet en afgørelse eller ej Begrundelsen for en afgørelse mangler eller er mangelfuld Der er ikke foretaget en helhedsvurdering af sagen Sagsbehandlingstiden er ukendt og lang Problemstillinger i forhold til det tværgående samarbejde mellem myndigheder, sektorer og mellem forskellige afdelinger  koordinering

DUKH’s 10 gode råd - til borgeren Gør dig klart, hvad du vil tale med din sagsbehandler om Tag evt. en bisidder med Fortæl din sagsbehandler, hvordan du ønsker at samarbejde Bed om generel rådgivning om dine støttemuligheder Giv de oplysninger, som er nødvendige for sagen Tal med din sagsbehandler, om det vil være godt at lave en handleplan Bed din sagsbehandler om at få en frist for, hvor lang sagsbehandlingstid der forventes Du kan bede om at få kopi af de papirer, der indgår i din sag Ved mundtligt afslag, bør du bede om en skriftlig begrundelse – der skal være vedlagt en klagevejledning Samarbejd positivt og respektfuldt med din sagsbehandler

10 gode råd - til sagsbehandleren DUKH’s 10 gode råd - til sagsbehandleren Gør dig klart, hvad du og borgeren skal tale om inden samtalen Vejled borgeren om muligheden for at have en bisidder med ved samtalen Tal med borgeren, om dine forventninger til samarbejdet Giv uopfordret generel rådgivning om borgerens støttemuligheder Forklar hvilke oplysninger du har brug for til sagen og hvorfor Drøft med borgeren, om der bør udarbejdes en handleplan Orienter borgeren om, hvor lang sagsbehandlingstid der forventes Orienter borgeren om muligheden for aktindsigt Hvis du giver et mundtligt afslag, bør du orientere borgeren om, at han kan få en skriftlig begrundelse med klagevejledning Samarbejd respektfuldt med borgeren

Pjecer, www mm. Pjecer ’Sådan forløber din sag’ – udgivet af Socialministeriet ’Hvis du vil klage’ – udgivet af Socialministeriet ’At skrive en afgørelse’ – udgivet af Ankestyrelsen ’Kend spillereglerne! – udgivet af Danske Handicaporganisationer www www.social.dk – Socialministeriets hjemmeside www.ast.dk – Ankestyrelsens hjemmeside

Alle henvendelser rettes til hovedkontoret i Kolding: DUKH Postboks 284 Banegårdspladsen 2, 2. sal 6000 Kolding Tlf. 76 30 19 30 Fax: 75 54 26 69 E-mail: mail@dukh.dk www.dukh.dk Telefontider: Mandag: 9 – 15 Tirsdag: 9 – 17 Onsdag: 9 – 13 Torsdag: 9 – 17 Fredag: 9 – 15

På www.dukh.dk kan du: Finde viden Læse mere om DUKH Få rådgivning via vores såkaldte netrådgiver Tilmelde dig vores temahæfte ”DUKHsen”, hvor vi skriver om sagsbehandling på handicapområdet. Finde en kopi af denne præsentation