Knallertkampagne 2008 1 ”Har du styr på din søn?”.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PR KAMPAGNE.
Advertisements

KiMs – Maj KiMs SMAGSTEST - franske kartofler - Maj 2012.
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Caseoplæg om Facebook.
Kend din hverdagskemi Evaluering af oplysningskampagne for Miljøstyrelsen 2013.
Døgninstitutioner i et forvaltningsmæssigt perspektiv
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
A&B ANALYSEs Danmarkspanel - Foreningen ”Odinstårnet” -
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
Hvordan bruger de unge folkebiblioteket – fysisk og digitalt Adfærd, betydning, interesser & forventninger Lotte Hviid Dhyrbye Tænketanken Fremtidens Biblioteker.
Tre kampagner målrettet unge
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
PR Kampagne for folkeskolen
Forebyggelse af alvorlige trafikulykker
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
Velkommen. Agenda •Hvorfor informationsmøde nu? •Hvad er der sket de sidste 3 måneder? •Hvor vil vi gerne hen? •Aktiviteter frem til 31. december •Hvordan.
Kampagneperiode: 28. april – 5. juli 2009
Elevernes digitale dannelse
Tingbjerg og Utterslevhuse
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
De Lokale Ugeaviser Instrumentalitetsanalyse. Copyright © De Lokale Ugeaviser Instrumentalitets-analyse Hvad vil vi nu svare på med denne analyse? Hvordan.
VERDENS BEDSTE NYHEDER HVAD SIGER DE LAVT HÆNGENDE FRUGTER? Interview med en forældre fra min datters Vesterbro-vuggestue.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Prøv det nye the mysterious wold game, test din viden om verden og få et godt grin med dine bekendte, vi vil garanter du vil synes om det og lære noget.
FOA © TNS Dato: April 2013 Projekt: FOA Evaluering af kommunalreformen April 2013.
Organdonationskampagnen 2008 for Sundhedsstyrelsen og Transplantationsgruppen Udviklet og gennemført af konsortiet Advice A/S og Metaphor Reklamebureau.
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
DCS/DTS fællesmøde januar 2010 Denne præsentation har været fremlagt ved DCS / DTS Fællesmøde 2010 og Poul Erik Mortensen har alle rettighederne til gengivelse.
Nyborg kommune Brugerundersøgelse på Skoleområdet 2014 DANEHOFSKOLEN
Kommunikationsnetværk 9. September 2009 / Spejdercenter Holmen.
Spørgsmål: 1 Hvad er en knallertansvarsforsikring? Svarmuligheder: Ja
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
IAA-prisen Ta’ 10 af farten Rådet for Større Færdselssikkerhed Jon Schwartz
Etnisk konsulent Produktionsskolerne i Danmark Tværkulturelt seminar.
HUSK BILLEDE Foredragsaftnens tema
VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Accept af hastighedsgrænser og politikontrol - Det er muligt at få folkelig støtte Jesper Sølund Rådet for Større.
UTA- Årshjul. Optag på ungdomsuddannelserne 11. September 2013.
1 - sikkert og enkelt netværk for ældre Konference for Biblioteksassistenter Torsdag på Scandic Hvidovre Biblioteket som bindeled.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Børn og unges sociale liv online
”Du har rørt mit hjerte” Kampagne for Sundhedsklinikken i Hørsholm.
Overskrift Max 1 linje Resultater fra ny evaluering Lars Olsen og Nikolaj Borup Rasmussen Har Sikker Trafik LIVE effekt?
Børn og unges sociale liv online Hvilken rolle spiller forældrene?
Hvorfor Digital Post? - og vejen dertil
Børn og unges sociale liv online
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
OPERATE A/S – JESPER BROCHMANDS GADE 10 – 2200 KØBENHAVN N – TLF – Kommunikation i forandringer KL kommunikationsdøgn 2013.
Grunde til at jeg elsker dig
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
Hvert år dræbes 500 i trafikken og kommer alvorligt til skade Hvad er problemet? mennesker bliver dræbt eller alvorligt kvæstet de næste.
Introduktion til borger.dk- ugen 2011 og bibliotekernes medvirken i kampagnen - v. projektleder på borger.dk-ugen og kommunikationsmedarbejder Jeanette.
IT og Telestyrelsens arbejde med offentlige kampagner Initiativtager til kampagnegruppe – både deltagere fra branchen og offentlige institutioner. - Formål.
SMALL BUSINESS er BIG BUSINESS Office 2003 kampagne Gitte Casparij, Marketing Manager.
RØDKØRSELSKAMPAGNE AARHUS KOMMUNE IAA PRISEN 2014.
1 Målgruppeanalyse ITU forår 2011 Paul R. Metelmann.
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Dialog og kontrol går hånd i hånd – Østjyllands Politi Indsatsformer i kredsene. Lokal ”statistik” – Lokal politiet i Grenaa. Lokal indsats/tiltag. Effekten.
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
Temadag om unge, 10. april De unge knallertkørere og deres forældre.
Skolernes trafiksikkerhedspolitik Skoleledermøde Onsdag den 17. marts 2010.
Pressestrategi Lav en kort og kontant strategi for jeres pressearbejde: Hvad vil I kommunikere (skolens hovedfortælling / mission) Brug strategien som.
Cykliststrategi Kampagner Uheldsstatistik Dræbte: 57 i i 1998 Alvorligt tilskadekomne: 550 i 2007 – 800 i 1998 Lettere tilskadekomne:
Evaluering af festmiljø-kampagne
Hvor og hvordan sker ulykken?
Statistik, bøder m.m. Statistik
Hvor og hvordan sker ulykken?
TRAFIKPOLITIK PÅ SKOLER DERFOR
Hvor og hvordan sker ulykken?
Præsentationens transcript:

Knallertkampagne ”Har du styr på din søn?”

Knallertkampagne 2008 Baggrund Den største enkeltstående årsag til, at årige bliver dræbt eller alvorligt kvæstet i trafikken er knallertulykker Det er de unge mænd, der står for 9 ud af 10 knallertulykker Fra 2006 til 2007 skete der eksplosiv stigning på 70% i antal alvorligt kvæstede årige i knallertulykker 2

Knallertkampagne 2008 Baggrund Hele 20% af de årige ejer en knallert 15% af de årige kører knallert mere end 1-2 gange om ugen Forældrene er bekymret for vold og stoffer Forældrene har ikke knallert som en del af deres risikounivers Det er først lovligt at køre knallert som 16 årig 3

Knallertkampagne Formål med kampagnen Sætte knallertkørsel langt højere op på dagsordenen hos målgruppen: alle forældre med sønner på år Øge målgruppens forståelse for risici ved unges knallertkørsel Sikre en markant større accept af, at knallert debutalderen bør udskydes til 16 år

Knallertkampagne 2008 Målsætning Minimum 80% af målgruppen synes kampagnen som helhed er meget god/god Minimum 30% af målgruppen har skærpet deres opmærksomhed på sønnens knallertkørsel Minimum 50% af målgruppen har talt med deres søn om kampagnen 5

Knallertkampagne 2008 Kommunikationsstrategi Vi ønsker en smal kampagne og kommunikerer kun til forældre med sønner på år Vi henvender os til de pædagogisk bevidste Vi skal give forældrene et sug i maven og et ”ups – det kunne være min søn” Vi skal give forældrene handlingsanvisninger for, hvordan de sætter grænser for deres søn 6

Knallertkampagne 2008 Kampagnestrategi Kampagne i uge Kampagnen er gennemført i samarbejde med politiet, kommunerne, Vejdirektoratet og TrygFonden Kampagne koordineret med ekstra politikontrol og politiets brug af ”rullefelter”, der gør det let på stedet at teste om en knallert er tunet Koordinering af presseindsats – nationalt, regionalt og lokalt 7

Knallertkampagne 2008 Mediastrategi Direct mail i form af et postkort sendt til alle landets forældre med sønner på år Annoncer i de lokale ugeaviser Sekundære medier: Radio, web Pressekonsulent har fulgt op og hjulpet kommunerne med opfølgning til lokalpressen 8

Knallertkampagne 2008 Kreativt koncept Kampagnen spiller på forældrenes frygt for, at deres barn kommer galt af sted på knallert Kampagnen giver forældrene værktøjer til at forhindre, at ulykken sker 9

Knallertkampagne 2008 Kreative udformninger – 1 10 Forsiden af direct mail postkortet. Det er testet i fokusgrupper.

Knallertkampagne 2008 Kreative udformninger – 2 11 Bagsiden af direct mail postkortet til målgruppen

Knallertkampagne 2008 Kreative udformninger – 3 Radiospot ”Har du styr på din søn?” – afspil fra fremsendte cd-rom Radiospottet er testet via webpanel. 12

Knallertkampagne Økonomi Udvikling og produktion kr. Test og evaluering kr. Medieindrykning kr. Presse og projektledelse I alt kr.

Knallertkampagne MålgruppeMålsætningSucceskriterierEffektmåling Forældre med sønner år Accept af budskabet/liking Andel dårlig/mindre god 80% Max 10% 83% 0%/2% Viden: Øget risikovurdering fra 2007 til 2008 Signifikant stigning Signifikant stigning Holdning: Skærpet opmærksomhed 30%35% Adfærd: Dialog med egen søn50%66% Andel af presseomtaler hvor kampagnebudskabet er nævnt 50%70% Effektmåling – 1 Metode: Kvantitativ undersøgelse Repræsentativt udvalgt unge drenge år og forældre til unge drenge år.

Knallertkampagne 2008 Effektmåling – 2 Overvældende stor presseomtale – trods den udfordring at knallert er et usexet emne – i alt 267 artikler/indslag Alle landets kommuner og vejcentre deltog 15

Knallertkampagne 2008 Evaluering af resultater Konceptet fungerede godt. Kampagnen gentages i uge i 2009 denne gang kun for tilmeldte kommuner Kommunerne var særligt tilfredse med at kampagnen var nem at eksekvere En lovændring gjorde det muligt for politiet at bruge ”rullefelter” til knallertkontrol i kampagneperioden – gav ekstra medieomtale 16

Knallertkampagne 2008 Videnopsamling Direct mail til målgruppen var effektivt Pressearbejdet blev understøttet af mange casehistorier – det har styrket medieomtalen Pressekonsulent der hjalp kommuner med pressearbejdet har øget medieomtalen Koordinering mellem politi og Rådet for Større Færdselssikkerhed gavnede medieomtalen 17