Mobile usability Udvikling af testmetoder til mobiltelefoner Esben Juul Nielsen og Magnus Kjøller Lou 14. Januar 2009
kronologi for undersøgelsen Litteratur og emne undersøgelse Ustruktureret Interview af Anders Schröder Spørgeskema udsendt til internt netværk Analyse af spørgeskema, beslutning om retning Udvikling af metoder på baggrund af sp.skema Udvikling af testmetoder Test af metoder Analyse af tests Evaluering af undersøgelsen
brugeroplevelse
hvorfor er funktionsoplevelse vigtig? Indledende spørgeskemaundersøgelse, hvor 63 % af deltagerne svarede, at brugervenlighed spillede en rolle for deres valg God brugervenlighed kan ifølge Weiss være afgørende for en brugers oplevelse af et produkt, og tests af brugervenligheden er derfor et vigtigt element i en test af den samlede brugeroplevelse.
hvorfor er designoplevelse vigtig? Indledende spørgeskemaundersøgelse, hvor 75 % af deltagerne svarede, at design var en væsentlig parameter når de køber en ny mobiltelefon. Samtidig ved vi fra Kuniavskys teorier, at design er væsentligt at forholde sig til, da det kan overskygge et produkts funktionalitet Normann: Attraktive produkter virker bedre
oplevelsesværdi Funktioner med lav oplevelsesværdi Funktioner med høj oplevelsesværdi
testmetoder Brugeroplevelse Test med belastning Usabilitytest Fokusgruppe Spørgeskema ved fokusgruppe Flowtest
individuelle oplæg Magnus: Designoplevelse Esben: Funktionsoplevelse