24. januar 2013
HVORDAN LAVER JEG EN "FEJLFRI" ANMODNING OM UDBETALING TIL NATURERHVERSSTYRELSEN?
Hvad skal jeg bruge ? Udbetalingsvejledning Alle fakturaer vedr. projektet. Timeregistreringsskemaer for frivillige / projektansatte. Evt. ansættelseskontrakt Tilsagnsskrivelsen fra NaturErhvervstyrelsen. ER ALLE KRAV/SÆRLIGE BETINGELSER OPFYLDT ? Bilag 1, anmodning om udbetalingsskema. Bilag 2, specifikation af støtteberettigede udgifter. Udfyldes løbende. Alle bilag/fakturaer Slutrapportskema. Kontoudtog eller andet bevis hvis der er modtaget anden offentlig medfinansiering. Dokumentation på skiltning. (Står som krav i tilsagnsskrivelsen) Ændringer undervejs Man har 3 måneder til regnskabsafslutning minus LAG’s 1 måneds sagsbehandlingstid.
Tilsagnsskrivelse ** NaturErhvervstyrelsens journalnummer **** Tilsagnsskrivelsens dato * Titel *** Projektstart *** Projektslut, 2 år efter tilsagnsskrivelsens dato
Tilskudsgrundlag For at få udbetalt alle 1.000.000,00 kr. skal man bevise at have betalt faktura for kr. 3.000.000,00 og beløbene skal være fordelt på disse omkostningarterne. Dog med et +/- 10% 33,33% af 3.000.000,00
Bilag 1 - udbetalingsanmodning Korrekt CVR nr. er vigtigt for korrekt udbetaling Tjek altid cvr.nr mht. ophør eller andet. Tilskud udbetales til ansøgerens nemkonto som skal være tilknyttet ansøgerens cvr.nr. Udbetalt tilskud bliver indberettet til Skat på ansøgerens cvr.nr. Se tilsagnsskrivelsen fra NaturErhvervstyrelsen
Bilag 1 - Udbetalingsanmodning Ansøgeren kan minimum anmode om 20% og højest 80% af tilsagnsbeløbet. Dog kan vi højest godkende 50% af de tilskudsberettigede udgifter. Projektstart og slut kan man læse i NaturErhverstyrelsens tilsagnsskrivelsen
Bilag 1 - udbetalingsanmodning Totalbeløb på skema vedr. udspecificeret støtteberettiget udgifter (bilag 2) Se beløbet i tilsagnsskrivelsen fra NaturErhvervstyrelsen
BILAG 2 Støtteberettigede udgifter Faktureringsdato skal anføres. (Den dag fakturaen er skrevet) Faktureringsdato må ikke ligge før dato for igangsættelse Betalingsdato skal anføres.! De bilagsnumre du/I selv har givet fakturaen Udgave august 2012 Bilag til Skema 2 - Specifikation af støtteberettigede udgifter der svarer til tilskudsgrundlaget (Alle felter skal udfyldes) Type udgifter Bilags nr. Dato Faktura udstedt af Udgifter vedrører Beløb Betalingsdato Samlet sum af udgifter Konsulenter Projektansættelser Frivilligt arbejde Andre leverandørydelser Anlægsarbejde Materiale, inventar, udstyr og maskiner Formidling og information Rejser og transport Revision Andet (kun hvis det er godkendt i tilsagn) Sum af alle kr - Udgifter vedr. på bilag skal uddybes. Det er ikke nok at skrive materialer eller div. Virksomhedsnavn skal angives. Transport kun lav kørselstakst Revisorregningen må gerne ligge udenfor projektperioden dog skal betalingsdato angives og fakturaen skal være betalt. ”Sum af alle” skal stemme overens med beløbet på revisorerklæringen.
Slutrapport Holdes op mod det oprindelige ansøgningsskema
Ændringer undervejs Budgetændringer: Hvis der er mere end 10 % afvigelse i posterne Godkendes hvis der er en forklaring Nye tilbud indhentes eventuelt Indsendes til og godkendes af LAG LAG sender til NaturErhvervstyrelsen til godkendelse Kan søges en gang årligt
Ændringer undervejs Projektændringer: Skal søges inden de iværksættes Indsendes senest 3 mdr. før projekt slut Målet med projektet skal kunne opfyldes Indsendes til og godkendes af LAG LAG sender til NaturErhvervstyrelsen til godkendelse
Ændringer undervejs Forlængelse af projektperiode: Indsendes til og godkendes af LAG LAG sender til NaturErhvervstyrelsen til godkendelse Godkendes hvis der er en god forklaring, men kun en kortere periode Indsendes til NaturErhvervstyrelsen senest 3. mdr. inden projektperioden udløber
Bilag til udbetaling Bilag 1, anmodning om udbetaling Bilag 2. Specifikation af støtteberettigede udgifter. Kopi af alle fakturaer Slutrapport Besigtigelsesrapport (LAG's arbejde) Hvis der er frivilligtimer/projektansættelse med i ens budget kan timeregistreringsskemaerne vedlægges. Dette er ikke et krav, men vi oplever ofte at NaturErhvervstyrelsen anmoder om dette. Dog er det et krav at man vedlægger ansættelseskontrakten på den projektansatte. Bevis på at anden offentlig medfinansiering er modtaget, i form af kontoudtog. Dokumentation på skiltning. Reglerne til skiltning står i jeres tilsagnsskrivelse Billedmateriale, brochure, rapport osv. (Her er det vigtigt at huske regler for logo'er) Se: http://www.livogland.dk/lokale-aktionsgrupper/soeg-tilskud/kommunikationsmaterialer-krav Alt materiale skal gemmes i 5 år
Her finder jeg skemaerne Udbetalingssiden hos NaturErhvervstyrelsen hvor alle links til nedenstående punkter findes: http://www.livogland.dk/lokale-aktionsgrupper/soeg-tilskud/ansoegningsskemaer-vejledninger 10 gode råd Vejledning Bilag 1, anmodning om udbetalingsskema Bilag 2, specifikation af støtteberettiget udgifter Timeregistreringsskema Slutrapport Budgetændringsskema
Når jeg er færdig De tidligere nævne dokumenter sendes til LAG Udvikling Nordvestsjælland, som skriver en besigtigelsesrapport inden det hele sendes til NaturErhvervstyrelsen. Behandlingstid: LAG Udvikling Nordvestsjælland; 1 måned NaturErhvervstyrelsen; 1 måned Desværre er man forsinket i NaturErhvervstyrelsen så behandlingstiden er lige nu på mellem 3-4 måneder
Kontakt Udvikling Nordvestsjælland sekretariat Programsekretær Mette Møldrup mette.moldrup@kalundborg.dk 59 53 51 37 Programkoordinator Trine Testmann trine.testmann@kalundborg.dk 59 53 58 57