Status 3.12.12 Udviklingsprojekt ”Ord til billede” Ole Christensen og Merete Skjødt Jørgensen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status på implementering af digitaliseringsstrategi
Advertisements

Kollegavejledning i teori
Danmark 3.0.
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Digitalisering og medialisering – en udfordring på mange måder
Digitalisering og medialisering
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Læringscentret og nye vejledningsformer
Ny mediepædagogik - med fokus på levende billeder
Mediepædagogik og didaktik
Udvikling af mediepædagogisk praksis – med fokus på film og levende billeder 6. Marts 2012.
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Undervisningens medialisering og ny mediepædagogisk praksis
Ny mediepædagogik - med fokus på levende billeder 9.september 2012.
Mediepædagogisk vejledning
Ny mediepædagogik og didaktisk praksis i et innovativt læringsmiljø
Mediepædagogik – i et vejlederperspektiv
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
UDGANGSPUNKT 7. Maj UDGANGSPUNKT •It som begreb er forældet og favner ikke udviklingen •Brug for et nyt udsigtspunkt og ny begrebsbrug •Fokus på.
Udgangspunkt Vibeholmskolen, Digitalisering og medialisering • Digitalisering vedrører teknologi og tekniske løsninger • Medialisering rummer.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Udgangspunkt • Hvorfor taler alle om it, når det i virkeligheden handler om kultur, medier og læring? • Hvorfor er fælles mål og progression så populære,
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
It og medier Folkeskolens formål Elevens alsidige personlige udvikling dansk, historie, sprog … matematik, natur og teknik … idræt, sløjd, billedkundskab,
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Unge og undervisningens medialisering
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Mediepædagogik og didaktik
Mediecentret som rum og funktion Skoleudvikling og skolebiblioteksudvikling – to sider af samme sag.
Status Palliativ indsats Danmark
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
Lektor, phd forskningsprogram for teknologi og uddannelsesdesign Rene B Christiansen kompetenceudviklingen og lærerne…
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
Vejledning af elever og kolleger – en udfordring for alle Kolding, 3. oktober 2012.
Medialisering og organisationsudvikling 25. April 2012.
Unge og undervisningens medialisering
Undervisningens medialisering Hørsholm,
Udvikling af det mediepædagogisk håndværk
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Digitalisering og medialisering
Velkommen til informationsaften på Enghaveskolen.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
PROGRAM Udgangspunkt Digitalisering og medialisering
Mediecentret som rum og funktion Skoleudvikling og skolebiblioteksudvikling – to sider af samme sag.
PLC og mediepædagogisk vejledning Taarnby, 25. september 2012.
Kollegavejledning i praksis Eksempler til diskussion.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
SKOLE og PLC 23. Oktober Medier som vinduer og rammer.
Digitalisering og medialisering Flakkebjerg,
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Mediepædagogik og didaktik – i teori og i en pædagogisk praksis 13. marts 2012.
Skoleudvikling og skolebiblioteksudvikling 7. Maj 2012.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Det handler om eleverne
Præsentationens transcript:

Status Udviklingsprojekt ”Ord til billede” Ole Christensen og Merete Skjødt Jørgensen

Visionen Brugen af visuelle, digitale værktøjer fremmer elevers faglige læsning.... det kan projektarbejde understøtte … og det udfordrer skolen som organisation

Status og perspektiver for Udviklingsprojektet "Ord til billede" - fra projekt til ny hverdag? Om projektets form og forløb Nedslag i datamaterialet. Hvor er vi nu og hvilke udfordringer ser vi? Skolens medie- og vejledningskultur i et organisationsperspektiv - fra projekt til ny hverdag? Det videre forløb, herunder evaluering d. 7. maj 2013

Om projektets form og forløb Form: Eksperimenterende, udviklingsorienteret, alle skoler med Forløb: Projektår 1: eksperimentere med de 6 værktøjer 2 temadage 1 midtvejsevaluering (4 timer) Projektår 2: fokus på projektarbejdsformen og multimodalitet 1 eftermiddagskursus i multimodalitet 1 workshopsdag (delt i to) Evalueringsdag (4 timer) d

Nedslag i datamaterialet ud fra.. Nov. 2011Spørgeskema til deltagerne Om værktøjerne, temadag , projektarbejdsformen, faglig læsning, forventninger April 2012Spørgeskema til deltagerne Værktøjer, arbejdsmetoder, implementering Sept Skema: Oversigt over deltagernes projekter i projektår 2 Okt. 2012Spørgeskema til deltagerne: Forudsætninger på skolerne

Eksempler fra datamaterialet. Hvor er vi nu og hvilke udfordringer ser vi? Klassetrin (se MindMap på Bloggen) Værktøjer (se MindMap på Bloggen) Projekter (se Oversigt på Bloggen)

Begyndende analyse... Proces – produkt Formål- værktøj/arbejdsmetode Dogmeregler, flere værktøjer/palet Privat-offentligt Mediekatalog- mediehandleplan

Udviklingsperspektiver Tid og rum til at eksperimentere Teams, der inspirerer, understøtter og udfordrer Videndeling, internt og eksternt Projektarbejdsformen i fokus

OTB i forhold til BYOD OTB abonnerer ikke på en bestemt teknologi, men det skal kunne lade sig gøre i hvad som helst (Bring Your Own Device). Ikke tage udgangspunkt i en teknologi, men i læring og læringssyn De 4 søjler fra Faghæfte 48 er vigtigere end det enkelte værktøj

Marc Prensky (2012): Teaching the Right Stuff

Nye arbejdsformer – på tværs af tid, sted og rum – og nye måder at forstå og anvende teknologi og digitale medier i pædagogisk praksis. Manifest-og-Dogmer-for-Ny-Nordisk-Skole

Ressourcer og læremidler Roller og relationer Læringsrum og læringsformer

Nyt udsigtspunkt? VidensformerIscenesættelserPraksis Digitale medier supplement Fokus på og håndtering af software og hardware Kvalifikationer Digitale medier som integration Erfaringer med digitale medier i en kontekst, understøttelse af praksis Kompetencer Digitale medier som udfordring Kommunikation, videndeling og læring planlægges, gennemføres og evalueres på nye måder, udfordring af praksis Eksperimenter Digitale medier som kultur Medialisering som et vilkår, en usynlig og integreret del af hverdagslivet Kultur

Fremtidens læringskultur og læringscentret? Videndelingskultur i skolen Nye organisations- og arbejdsformer Nye vejledningsformer – på tværs af tid, sted og rum Fra lærer til lærer (team og to-lærer-system) Kollegavejledning og sidemandsoplæring Nye roller og positioner

Fra projekt til ny hverdag? Hvad er kvaliteten af et udviklingsprojekt som Ord til billede? Hvordan kan OTB indgå i helhedstænkningen for digitalisering og medialisering i praksis? Evaluering 7. maj 2013 kl Sted udmeldes senere