Forskningschef Niels Ploug, SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Socialpolitisk årsmøde 2007 Lige muligheder for udsatte børn og unge.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anders Holm Sociologisk Institut, Københavns Universitet og
Advertisements

EN SAMTALE OM VOLD I NÆRE RELATIONER
ADHD – en kommunalpolitiske udfordring
Børnefamiliecenter Nordvang og familieklassen i Vestbyskolen.
# Undersøgelse af betydningen af socioøkonomiske faktorer for kommunernes udgifter til dagpasning, skoler og ældre Seniorfagleder Lars Iversen, COWI Indlæg.
Livsvilkår for børn på asylcentre
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
Informationsmøde tirsdag den 4. december 2012
Preben Brandt Psykiater, dr.med.
Sprogvurderinger af 3-årige
Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Titlen kan stå i farve, eller der kan vælges.
Social mobilitet er bremset op
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
Kan daginstitutioner gøre en forskel. v
Inklusion i Børneinstitution Højme
Newcomers – Bibliotekerne og de nye arbejdsmigranter En ny rapport fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd 16. september 2010 Highlights.
Børns kompetenceudvikling (SDQ) og social baggrund
Viden om børnefattigdom i Danmark?
Højkvalitetsdagtilbud og den sociale uligheds inkluderende potentiale
Pædagogers identifikation af socialt udsatte børn i dagtilbud
Midtvejsstatus for pilotprojektet LP-modellen i det kommunale dagtilbud Octavia, Roskilde 14.september 2010 kl Pia Guttorm & Ole Hansen.
SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Hohnen, Pernille: Den korteste vej til arbejdsmarkedet, Den korteste vej til arbejdsmarkedet.
LR consult Temadag om forebyggelse 24. sept
Eigtveds Pakhus mandag den 28. november 2005 Velkommen Præsentation og diskussion af resultater fra forskningsprogrammet om social arv.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
UUUC Årskonference 2011 Hvad ved vi om social arv?
WHO 1948: Sundhed er en tilstand af fuldstændig fysisk, mental og social velbefindende og ikke blot fravær af sygdom eller svækkelse.
Forskningschef Niels Ploug, Socialforskningsinstituttet Forskningsprogrammets hovedresultater – hvad kan man lære af det? ► Lidt om programmet ► Kultur.
Børns omsorgssituation og trivsel
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Den inkluderende skole
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
Skolerigsdag 2011 Folkeskolen – liv og læring Data peger på behov for nye veje Anders Hingel Tidl. kontorchef, EU’s analysekontor for uddannelse.
Else Christensen Socialforskningsinstituttet
Fritidspas på det kommunale budget Merete Scheelsbeck Formand for Fritids- og Kulturudvalget Høje-Taastrup Kommune (HTK)
Paradigme 2.0.
Hvad skal man have blik for hos et flygtningebarn I mistrivsel?
Evidens, evaluering & dokumentation - skærpet ansvarsfordeling og skærpet faglighed Børne- og Kulturchefernes årsmøde, 15. november 2007 Merete Konnerup,
Inge M. Bryderup SSIP konference DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET DPU 2010 Dansk socialforskning – modsvarer forskningen i højere.
SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Handicap & beskæftigelsespotentiale – Snoghøj – Handicap og beskæftigelsespotentiale Jan Høgelund.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Specialisering 271 UMD.
Forskningschef Niels Ploug, SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Tidlig indsats over for udsatte børn Handleplaner fra ministerium og kommuner.
Program Velkommen AKT i Herning Kommune
Skolestart Program Velkomst Lovgrundlag og trinmål for 0. klasse
Dagtilbudskonference i Bella Center d. 13. september Tale ved Per B. Christensen, formand for Børne- og Kulturchefforeningen Kommunale udfordringer på.
22. September 2010, Kommunernes Landsforening 5 udfordringer – 5 løsninger.
Tidlig indsats over for udsatte børn
Kommunernes behov for forskning AKF seminar 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen og Børne- og kulturdirektør i Næstved Per.
BUPL’s syn på små og store institutioner
Kulturforandringer i Børn og Unge Kulturforandring i hele Børn og Unge Hvad går det ud på? Kulturforandring i Område Skanderborgvej og Viby lokaldistrikt.
Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2.Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Sanne Lorentzen NLS Ledertræf, Island september 2012.
Dagsorden – Hvem tager BURC hånd om? – Hvordan er det gået med udgifts- og aktivitetsudviklingen? – Hvorfor går udgifterne opad nu? – Hvad gør vi nu?
Arbejdsmiljøforskningens bidrag til indsatsen for trivsel og sundhed Seniorforsker Vilhelm Borg Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
1 Temamøde om Social Ulighed i Sundhed Erfaringer med at sætte social ulighed i sundhed (SUS) på dagsordenen i Københavns Kommune Disposition: - Begreber.
Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato 1. Vælg Indsæt i topmenuen 2. Vælg Sidehoved og Sidefod 3. Sæt.
Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. EFTERVÆRN STØTTE TIL TIDLIGERE ANBRAGTE.
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Udsatte børn i dagtilbud Hvad ved vi, hvad gør vi - og hvordan kan kvalitet fremmes? Oplæg på FOA Landskonference,
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Skole for alle - uddannelse,
Hver 5. ung – eller unge – på kanten Kollektivt ansvar?
Hvordan motiverer vi de unge?
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
Dialog mod Vold som business-case
FINN AMBY Underviser og forsker ved VIA University College, Aarhus.
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Præsentationens transcript:

Forskningschef Niels Ploug, SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Socialpolitisk årsmøde 2007 Lige muligheder for udsatte børn og unge

Forskningschef Niels Ploug, SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Forskningsprogrammet ’social arv’ ► Start i 1999 med den første vidensopsamling ► Et program, der skal : Opnå viden om forhold der bidrager til en ulige fordeling af muligheder og risici i befolkningen ► Fokus på:  Udviklingen fra barn til voksen  Daginstitutioner  Skole  Unge uden uddannelse  Unge og sundhed

Forskningschef Niels Ploug, SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Socialforskningens faktaboks ► 10 pct. af de 3-årige børn har et svært liv ► 4-5 pct. af en børneårgang er udsat for vedvarende omsorgssvigt ► 4-5 pct. af de 0-17 årige vokser op med misbrugsforældre ► 1-2 pct. af de 0-17 årige vokser op med forældre, der har psykiske lidelser ► Risikogruppen omfatter pct. af børne- og ungdomsgruppen i Danmark

Forskningschef Niels Ploug, SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Socialforskningens faktaboks ► 1/3 af børnene har problemer ved skolestarten ► Konflikter med læreren:  14 pct. fra ressourcesvage familier  3 pct. fra ressourcestærke ► Konflikter med kammerater  20 pct. ressourcesvage  9 pct. ressourcestærke ► Koncentrationsproblemer:  27 pct. ressourcesvage  13 pct. ressourcestærke

Forskningschef Niels Ploug, SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Socialforskningens faktaboks ► Det er sjældent de samme krav og udfordringer udsatte børn møder i hjemmet og i institutionerne (daginstitutioner uddannelsessystem) ► En ’oversættelsesopgave’ med risiko for at spiralen knækken

Forskningschef Niels Ploug, SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Udfordringer for daginstitutionerne ► En meget skæv fordeling af problemet ► En meget skæv fordeling af institutionernes arbejde med at gøre praksis og handleplaner eksplicit ► Social belastning afhænger af den sociale kontekst ► Problemer i relation til samarbejde med forældre ► Problemer i relation til samarbejde med forvaltningen ► Daginstitutionerne – en enestående mulighed for at gøre en indsats

Forskningschef Niels Ploug, SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Udfordringer for skolen ► Grundlæggende faglige kundskaber (det oprindelige) ► Ar klare sig i netværkssamfundet (det nye) ► Udviklingen af de kognitive og de ikke- kognitive evner ► (måske skal udfordringerne for skolen løses i daginstitutionerne) ► (Kreativiteten og de faste rammer)

Forskningschef Niels Ploug, SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Udfordringer for socialforskningen ► At regne baglæns er ikke længere nok ► De fleste klare sig – men hvad med dem der ikke gør ► Hvad skyldes problemerne – hvad er de kausale sammenhænge ► Socioøkonomiske forklaringer er ikke nok – kultur og adfærd er vigtigt ► Hvilke indsatser virker – evidens for effekt

Forskningschef Niels Ploug, SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd SFIs nyere forskning på området ► Socialt udsatte børn i dagtilbud - undersøgelse for ’familieministeriet om danske og udenlandske erfaringer (rapport 06:21) ► Hvordan virker indsatsen mod negativ social arv - undersøgelse for socialministeriet om evalueringer af danske projekter på området (rapport 07:03) ► Socialt udsatte børn -identifikation, viden og handlemuligheder i daginstitutioner – undersøgelse for socialministeriet af hvad forskningen siger, pensum på seminarer og kommunale handlevejledninger og pædagogers daglige praksis (på trapperne)

Forskningschef Niels Ploug, SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Sørens far har….studentereksamen

Forskningschef Niels Ploug, SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Hvis man vil vide mere ► ► Download rapporter ► Klik på ’social arv’ nederst i højre spalte og få adgang til arbejdspapirer ► NYHED: I slutningen af september kommer rapport og arbejdspapirer om identifikation og handlemuligheder overfor udsatte børn ►