God dokumentation og evaluering – hvordan?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Cand. techn. soc. Pia Bille Konsulent i Lepla
Advertisements

Nyeste viden om hvad der virker for ”udsatte borgere”
Nye begreber og styringsredskaber i Socialforvaltningen
KAN MAN VÆKSTE PÅ DET SPECIALISEREDE SOCIALOMRÅDE MED RESPEKT FOR KVALITET OG SAMARBEJDE?
Hvad kom der ud af TUPVAK?
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
EN HELHEDSORIENTERET UNGEINDSATS? ERFARINGER FRA NULPUNKTSANALYSEN AF ROUTE 25 V/ANNE MØLGAARD, RAMBØLL Alternative title slide.
Socialstyrelsens nye vidensnotater
der var engang behandlingspsykiatri Idræt og motion – en ny vej
- Fælles børn - Fælles mål - Forskellige opgaver og kompetencer
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Høring om byggeriets kvalitet, effektivitet og udvikling, 20. november 2002 Indledning ved Lone Møller Sørensen, direktør for By og Byg.
Kommunikation i projekter
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Knowledge Management E-BUSS Session 7, Marts 2006 v. Morten Thanning Vendelø
Implementering af inkludering af børn i vanskeligheder indenfor adfærd, kontakt og trivsel på skolerne i Horsens Kommune.
Ole Gregersen Afdelingsleder Socialforskningsinstituttet
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Producere og formidle viden Vingstedcenteret, 22/10-14.
Tjek-ud konference Projekt styrket genoptræning og rehabilitering af personer med erhvervet hjerneskade 22. September 2014 Velkommen.
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
April 2014 AARHUS UNIVERSITET HVAD SKAL DER TIL FOR AT LØFTE KVALITETEN OG EFFEKTEN AF KOMMUNERNES BEHANDLINGSTILBUD Birgitte Thylstrup, Center for Rusmiddelforskning,
v/ kontorchef Britt Bergstedt, kontor for socialpsykiatri
Proceslandkort Få overblik over dine processer Prioritér jeres indsats.
Uddannelsesafklarende samtaler
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Afprøvning og dokumentation af Åben Dialog som metode
Landsbyggefonden – nye krav og procedurer
Kvalitetsstyring og kortlægning efter jordforureningsloven ATV-møde 4. november 2009.
Rambøll Managements definition af it-governance
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Forandringsstrategier på børne- og undervisningsområdet Koncernfælles ledelsesseminar I Ministeriet for Børn og Undervisning 24. September 2012.
Inspireret af 4 F’er: Foretagsomhed, Fusk, Fordybelse, Finjustering
Velkommen Første seminardag om RKV Den 23. februar 2010 i Silkeborg.
Børneområdet blev kommunalt – åbner det for en spændende ny fortælling Socialrådgiverdage d. 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Generelle udfordringer og perspektiver i kommunernes arbejde med kvalitet, effektivitet og styring  Oplæg ved Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen,
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Regionsrådsmøde 2. Maj
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Fornyet styringsdialog mellem stat, kommuner og institutioner BKF Region Syd 26. oktober 2012.
Evaluering og dokumentation af efterskolens vejledning Af Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen Forskningsenheden i Vejledning, Erhvervs- og Professionsuddannelse.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Information om forløbsprogram for mennesker med psykisk sygdom og samtidigt misbrug.
Vi lever vores liv. Gør dét vi vil. Vi tænker ikke engang over, at vi klarer os selv. Også for mennesker, der er født med et handicap, og ikke har prøvet.
KØBENHAVNS KOMMUNE Socialforvaltningen Tværgående Økonomi 28. Oktober 2008 Viden og Stress-projekt Socialforvaltningen, København.
Hvordan kan vi se det? - Recovery-screening af behandlingstilbud Vingstedseminar – 6. maj 2015 Vingstedcentret – 6. maj 2015.
Effektmåling af innovation Socialforvaltningen, Københavns Kommune Marie Traasdahl Staal.
Kvalitet i Dagplejen Christina Barfoed-Høj, specialkonsulent, Socialministeriet. 18. maj 2010.
INDSATSTEORI I UNGNORD EKSEMPLER – UDFORDRINGER - FORDELE.
Vi designer børneliv, som giver livsduelige børn..
Kvalitetsudvikling og forskningsmæssig forankring
Tværfaglig, tværorganisatorisk og tværsektoriel arbejde.
Virksomhedssamarbejde
Er din klinik klar til surveyorbesøg?
Vidensbaseret praksis i botilbud
Fælles faglige Begreber - samarbejdet med it-leverandørerne
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Tværgående samarbejde –
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014
Virksomhedens livscyklus
Strategiske pejlemærker
Målopfølgning - Social- og Sundhedsudvalget
§ 18-teamet Socialforvaltningen Center for Socialpolitik og Udvikling
En klassifikations-case
Fælles faglige Begreber - samarbejdet med it-leverandørerne
Program Kort introduktion til hovedområder i den nye dagtilbudslov
Præsentationens transcript:

God dokumentation og evaluering – hvordan? Runa Bjørn, udviklingskonsulent

Socialforvaltningens hovedområder Psykiatri Udsatte børn og unge Forsorg og misbrug Handicap

Socialforvaltningens hovedområder

Center for Socialfaglig Udvikling – fire huse og et team Implemen-terings-huset Uddan-nelses-huset Recovery-huset Evalu-erings-huset Effekt-styrings-team

Ressourcer Organisering Ydelser Effekt Budget Medarbejder- ressourcer Medarbejder-kompetencer Bygninger, Apparatur, Konsulentydelser Struktur og systemer Visitation Tilrettelæggelse af processer Ledelse Samarbejde Ydelsestype, indhold og kvalitet Aktiviteter og produktion Servicemål Faglig effekt Brugertilfreds-hed Effektivitet Produktivitet

Dokumentations- og evalueringsarbejdet Går på to ben… Løbende dokumentation – monitorering af driften Evalueringer

Løbende dokumentation Regnskabstanke – målregnskab, der følges op hvert kvartal ”årsregnskab” ved årlige målkonferencer Mål på alle niveauer – særlig fokus på effektmålene Aftagere: ledelsen og kun i ringe grad praksis

Evalueringer Afgrænsede dyberegående studier – af og til på baggrund af resultater på indikatorer Trækker på meget forskellige evaluerings-modeller Aftagere: ledelsen og praksis

Udfordringer I Mange forskelligartede målgrupper Ingen entydig sammenhæng mellem indsats og resultat Mange forskelligartede indsatser Mange forskellige interessenter  Det er svært at finde få og gode effektmål

Udfordringer II Bruge integreret dokumentation Sikre IT-understøtning og systemer, der kan tale sammen

Udfordringer III Vi skal løbende overveje om penge brugt på dokumentation og evaluering kunne være bedre anvendt andre steder Pas på dokumentationsfælden: ”Det som ikke er dokumenteret er ikke sket” Og… ”Det som er dokumenteret er også sket”

Center for Socialfaglig Udvikling www.aarhuskommune.dk/csu Runa Bjørn Udviklingskonsulent Center for Socialfaglig Udvikling www.aarhuskommune.dk/csu E-mail: rub@fa.aarhus.dk Telefon: 8940 1331