Pressemeddelelser, der fænger - vinkl skarpt og brug coaching

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sådan laver Du et POWER POINT program.
Advertisements

Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Photo story. Velkommen til denne lille manual omkring Photo Story 1.Du kan vælge at se hele filmen og detaljeret se hvordan du bedst kommer i gang med.
Krav til informationsformidling
Journalistiske virkemidler
Hjælp der er en journalist i røret
Struktur: ”Quiz og byt”
Dialogisk læsning Hvorfor og hvordan.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Læringsstile og lektier
Løntermometer° Vedligehold dit lønsystem. Løntermometeret Mange virksomheder oplever, at et ellers godt lønsystem efter nogle år ikke længere har den.
Udarbejdelse af poster
Er mit barn klar til skolestart ?
Sådan strukturerer du en pressemeddelelse
Sådan strukturerer du en pressemeddelelse
The Sims2 Double Deluxe + Sims 2 Pets
Kvantitative metoder
Poster præsentation I modsætning til Power Point præsentationer er en poster et enkelt Billede, der skal fange med det samme. (Ligesom en annonce VS en.
Tekstformidling på Internettet E 2003
Alle børn skal have mindst et fornavn og et efternavn … det skal computerens ”børn” også !! Computerens ”børn” kaldes alle for filer uanset hvilke programmer.
Fortæl verden om dit frivillige arbejde
Titeldias (uden baggrundsfarve) Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg.
ORIENTERING OM LEDELSESEVALUERING – til medarbejdere
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
1. Ordreside: Køretøjerside: Brugereside: Timesedlerside: Beskederside: Oversigtskortside: Themeside: 19.
Videreudvikling af ide 2&2
De fem nyhedskriterier
Beboerkommunikation BL: Mål og Budskaber
1 Beboerkommunikation BL: Mål og Budskaber Paul R. Metelmann.
Rubrik. Rubrik Rubrik Artiklens overskrift hedder i avissprog rubrikken. Rubrikken fortæller, hvad artiklen handler om og giver læseren lyst til at.
PowerPoint Kursus It-biblioteket, april 2007 Underviser: Marie.
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Vejlederens kommunikation
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Den gode historie Sådan finder vi på 24timer dagens historier ”Dét er en god historie!” Emma Gad for kommunikationsfolk.
Og hjemmearbejde. Er forældrehjælp altid god hjælp? Hvordan ser og oplever barnet verden? Hvilke små forklaringer og hjælpemidler kan synliggøre matematikken?
Formidling 3 Den faglige tekst: Sprog, dokumentation og skriveproces
Læs og skriv webtekster Digital formidling af offentlig borgerservice, kursusnr
Formidling 2 Den faglige tekst: Argumentation og sprog
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
ANSØGNINGEN At søge job handler blandt andet om at skrive ansøgninger
Køb spillet her:. Buy the game here: AIDAAIDA Attention: Det der fanger øjet Billedet i venstre hjørne er blikfanget. Interest: Den del der får læseren.
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
NYHEDSARTIKLEN Denne præsentation er udarbejdet på baggrund af hjemmesiden Avisen i undervisningen (Nyhedshistorien:2014) og (Design:2014)
Reportage Fluen på væggen.
VIP2 Jobpakkeambassadør Kursus Jørgen T. Madsen Om historier og journalister.
Kapitel 6 Kommercielle nyheder Layout og nyhedstrekanten
Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause.
Synopsis.
Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser.
Tekstens byggeklodser
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Skrivekursus 1.e ..
Skriv tekster, der fænger – 7 tips der toptuner din rapport Rikke Dinnetz
Øvelse. Den gode artikel Øvelsen går ud på at skrive en fiktiv nyhed til jeres lokale hjemmeside. Nyheden handler om årets juletræsfest i afdelingen Lejerhaven.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Hvem er vi André Bentsen Redaktør, 11 år på Lokal Nyt Christian Valsted Journalist, 8 år på Lokal Nyt.
Pressestrategi Lav en kort og kontant strategi for jeres pressearbejde: Hvad vil I kommunikere (skolens hovedfortælling / mission) Brug strategien som.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 3-5: Fase 2: Skrive udkast.
Læsestrategier læseforståelse Skrive- og lyttestrategier
Sælg mere, og finansier din virksomhed. Med statsgaranti.
Hvad er nyhedskriterier?
Introduktion til ”Sæt kerneopgaven i spil”
Pressekursus Silkeborg den 11. oktober 2017.
Skriv til nettet Læringsstie
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Pressemeddelelser, der fænger - vinkl skarpt og brug coaching v/ journalist, MPM, Lisbeth Nebelong Guldborgsund - Bibliotekerne 3. november 2008

Nyheden først – også i rubrikken Overskriften skal ægge, vægge og dække Første afsnit fortæller essensen. Til modtageren: Hvad handler det her om? Først derefter: Hvor, hvornår og hvordan. I tredje afsnit og frem uddyber du, giver baggrund og detaljer. Giv evt. læseren flere ”indgange”: Fotos, faktabokse og andre illustrationer

Journalistens fortælleteknik Hey: Fang læseren (Det er spændende!) You: Det handler om DIG (Identifikation) See: Konsekvens (Det betyder - for dig) So: Konklusion/perspektiv (Det fører til..)

Undgå kancellistil: ”De 10 plager” Forvægtskonstruktioner: Under henvisning til skrivelse af …vedr.. Passiver: Det er besluttet, på mødet vedtoges det, materialet loves fremskaffet Nutidstillægsmåde: Den efterfølgende tid Verbalsubstantiver/sætningsord: ing, else Sammensatte ord: Ferieafviklingstidspunktet Materialesamlingsproblematikken Andengenerationsligestillingsværktøjer

Undgå kancellistil: ”De 10 plager” Papirklichéer: for nærværende, give grønt lys, for læseheste … Farlige ord: ”debet & kredit”, ”flora & fauna”, ”restskat” Abstrakte ord: produktionsfaktor, ressourcer Angloismer: Teambuilde, supportere Fagterminologi: visitere, materialesamling

Vinkl budskabet til modtageren Opførelse af ny daginstitution i kommunen Kommunen opfører ny daginstitution Kommunen bygger ny børnehave Plads til 24 børn i ny børnehave Ny børnehave til 24 børn Skal dit barn i børnehave til sommer?

Vinkl budskabet til modtageren Brugeranalyse viser generel tilfredshed med biblioteksfunktionen Bibliotekerne fungerer tilfredsstillende Brugerne er tilfredse med bibliotekernes service Bibliotekarerne gør det godt, siger danskerne Borgerne er vilde med bibliotekerne

Når det handler om tal … Tal i sig selv er ikke interessante, men historien, de fortæller: Perspektiver og sæt tid på: Ny tendens? Rekord? (Først, størst, flere og flere, færre og færre, danskerne …) Brug tal med måde i teksten. Placer dem i faktabokse, lagkager og letforståelige diagrammer: Giv læseren flere indgange! Gør det abstrakte konkret. Kom mennesker på. Skriv ikke, at der er foretaget 579 mio. dankorttransaktioner på et år, men at hver dansker bruger dankortet 173 gange om året. Drop decimalerne. Rund op og ned. Når 19,3 procent af danske kvinder overlader pengesager til manden, er det hver femte kvinde, der ikke selv styrer økonomien. Pas på procenter og procentpoint. En stigning fra 25 til 50 procent er 25 procentpoint og en stigning på 100 procent.

Sådan skaber du identifikation Spring ud af afsenderfælden – fortæl til modtageren I nyheder: Fortæl det vigtigste først. I andre artikler: Don’t tell it – show it! (TT’s fantastiske fortælletalent) Vær konkret. Skriv til sanserne. Brug også verberne Brug billeder og bogstavrim. Skab scener. Brug de retoriske 3 (Sommer, sol og søndag. Han, hun og …) Stil retoriske spørgsmål (Hvornår skifter du bank? Har du også mødt sure lånere? Kender du det..?) Benyt ”imødekommende imperativ” (Ring til… Klik ind på…, vil du vide mere, så læs her, … Kontakt…)

Skriveprocessens fem faser Idéudvikle: Hvem er din læser? Hvad vil du fortælle? Hvad skal læseren bruge det til? Researche: Indsaml oplysninger: Fakta, tal, sagsforløb. Strukturere: Konklusionen og det vigtigste først. Derefter skal de øvrige spørgsmål, læseren stiller, besvares i en logisk rækkefølge. Til sidst en passende slutning. Skitsere: Fyld stof på strukturen. Varier sætningerne og leg med sproget. Skrive: Nu skriver teksten – næsten – sig selv. Den bliver mere klar og levende - og du bliver hurtigere færdig

Få hjælp i skriveprocessen Coaching bevirker, at man bliver bevidst om: Hvem man skriver til, hvordan og hvorfor. Short-process-coaching består af 3-5 minutter, hvor man får hjælp ved at en anden stiller spørgsmål til teksten. Så vidt muligt både før du skriver og én gang til midt i processen. Grundreglerne i coaching er: 1) Lyt! 2) Stil spørgsmål. 3) Vær åben og konstruktiv over for den, du coacher.

Syv gode råd til skribenten Sæt dig i læsernes sted: Hvad går de efter? Og hvad er de også interesserede i? Gør det nemt for dem at finde det, de efterspørger. I rigtig rækkefølge  Skriv klare, korte og modtagerorienterede rubrikker. Skriv kort. Brug ikke for smalle marginer. Brug luft! Undgå ”de ti plager”. De fylder, de er svære at læse, og de sender støvede signaler. Skriv budskabet i indledningen og gem dato og afsender til senere afsnit. Tal direkte til læseren: Stil retoriske spørgsmål og brug ”imødekommende imperativ”. Giv læseren flere indgange. Faktabokse, grafik, fotos og vignetter, mellemrubrikker, små resuméer, nyttige links og kontaktmuligheder.