Hvilke regler skal iagttages, når man behandler personoplysninger i whistleblower-systemer Professor, dr.jur. Henrik Udsen henrik.udsen@jur.ku.dk.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Talsmandsseminar september 2010
Advertisements

DOMSTOLENE & KRIMINALITET
Diverse spørgsmål vedr. Digital Post
Den gode proces for medarbejderne ved virksomhedsoverdragelse
Informationsteknologi B-A, HHX, 2005,
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
København, 25. november Dias 1 Patienters berettigede forventninger til informationsniveau og informationsmåde – en udfordring for sundhedsvæsenet Professor,
Søren Sandfeld Jakobsen ”Cookies” – hvad siger loven?
Disposition Forvaltningsloven Partshøring Begrundelse i afgørelser
Mindreåriges patientrettigheder
Søren Sandfeld Jakobsen IT-retlige nyheder marts – oktober 2009.
Forældreindflydelse ift. børn med psykiatriske vanskeligheder
Datatilsynets hjemmeside:
Forudgående underretning om tvangsindgreb
Videreoverdragelse af software EU-Domstolens afgørelse i UsedSoft vs
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Ændring og overdragelse af kontrakter indgået efter EU-udbud – med særligt henblik på konkurssituationen Steen.
Tavshedspligt.
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
Hvad må jeg juridisk Skoleintra efter lovens bogstav
Psykoedukation for unge i OPUS-behandling
E-dag 2 Netikette Persondatalov
40622 Operativ Borgerservice
Sygeplejerskers juridiske ansvar mv.
TUR’s truckkonference 2012 Indlæg fra Arbejdstilsynet
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Den statslige tillidsrepræsentantaftale Temamøde den 18/ om tillidsrepræsentanters arbejdsvilkår på KU professor, dr. jur. Jens Kristiansen.
ODAs Årsmøde 14. november 2014 Hvad efterspørger kommunen? - fremfinding af digitale sager i arkiveringsversioner og søgning i MiNEA Mie Andersen Emilie.
- Et par tommelfingerregler
Chefkonsulent Mads Ecklon
Notatpligt, vejledningspligt & Partsrepræsentation
Hospitalsenheden VEST
IRF - møde Medicinforsøg med børn
Alkohol- og rusmiddelspolitik for Roskilde Kommune HR & Organisation.
20. maj Datatilsynet og forskningsregistrering – Forskernetværk SHS.
Fyraftensmøde hos LO Århus social og miljøudvalg 26. marts 2015 Anmeldelser fra fagforeninger og AMR om arbejdsmiljøforhold Procedure for anmeldte og uanmeldte.
Lederkursus December Sagsbehandlerloven Landstingslov nr 8/1994 om sagsbehandling i den offentlige forvaltning.
-En undersøgelse, hvor mange personer stilles de samme spørgsmål med et standardiseret spørgeskema. -Respondenterne er typisk udvalgt som en stikprøve,
Kapitel 15 IT jura og e-handel Kapitel 15 handler om: Markedsføring på internettet Aftaler og køb på internettet Ophavsret på internettet.
Kontaktlærersamtale på fredag. Digital dannelse  Digital dannelse handler i høj grad om etik, når man er på internettet og de sociale medier.
Privates efterforskning Persondatalovens regler V/Jakob Lundsager.
7. Oktober 2015 Datatilsynet og forskningsregistrering.
Barnets Reform Ledernetværk Juridisk konsulent Annette Baun Knudsen KL November 2011.
Antimobbestrategier for Langhøjskolen. Ved mobning forstår vi: Mobning er groft, verbalt drilleri og/eller fysisk vold, som foregår over længere tid.
It og lovgivning Jan Christiansen Nyborg Gymnasium It B.
Anden lovgivning afsætning.
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Fysisk guidning
Uddannelsessøgendes indhentning anvendelse og videregivelse af patientoplysninger i forbindelse med praktik i grunduddannelsesforløb på OUH. Hvorfor denne.
Bekæmpelse af digital kriminalitet Internetdagen 2017
Persondata – kortlægning af skolens behandling
Videregivelse af oplysninger om medarbejdere
Kort gennemgang af begreberne:
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Alle typer døgninstitutioner Private opholdssteder
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Voksenansvar for anbragte børn og unge Husorden
Betænkning nr Offentliggjort den 24. maj 2017
Retsregler og vira.
Hvad I må, og hvad I ikke må som klub/forening
Persondata Kursus for administrationsfolk 16/5
Medlemsmøde om GDPR Bestyrelsesreferater mv. og fotos
Kontakt til deltagerne
Foreningsliv & Persondataforordning
Ansættelse Overskrifterne: Før ansættelsen Ansættelsesform
Professionel elev ?.
Persondataforordningen
Sikker adfærd er vigtig I det offentlige arbejder vi ofte med personoplysninger, som er følsomme eller skal behandles fortroligt Sikkerhedspakken.
Sikker adfærd er vigtig Som lærere arbejder vi med væsentlige og ofte fortrolige eller følsomme informationer, og dem skal vi passe godt på Sikkerhedspakken.
Hvem er jeg Hvad er Persondata Hvad er Persondataforordningen
Persondata og bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering
Persondata-forordningen en introduktion
Præsentationens transcript:

Hvilke regler skal iagttages, når man behandler personoplysninger i whistleblower-systemer Professor, dr.jur. Henrik Udsen henrik.udsen@jur.ku.dk

Det Juridiske Fakultet, Center for informations- og innovationsret (CIIR) Baggrund Stammer fra USA. Kan spores tilbage til 1960´erne men for alvor i fokus efter Enron og andre erhvervsskandaler i de senere år Skal give ansatte og andre med indsigt mulighed for at anmelde kriminelle forhold og andre væsentlige forhold uden risiko for repressalier fra ledelse eller andre Ytringsfrihed Whistleblower-ordninger indskrænker ikke ansattes ytringsfrihed Whisteblower-ordninger er et alternativ til andre kommunikationskanaler

Det Juridiske Fakultet, Center for informations- og innovationsret (CIIR) Baggrund Whistleblower-ordninger er oprindeligt primært tænkt som en beskyttelse af anmelderen Også et hensyn til den anmeldte Disse hensyn varetages i Europa af persondatareglerne (i Danmark, persondataloven)

Generelt om persondataloven Det Juridiske Fakultet, Center for informations- og innovationsret (CIIR) Generelt om persondataloven Gælder for elektronisk behandling af personoplysninger Begreberne ”behandling” og ”personoplysninger” Behandling af personoplysninger kræver hjemmel i loven Loven sondrer mellem Følsomme oplysninger (race, etnicitet, religiøs eller filosofisk overbevisning, fagforeningsmæssige tilhørsforhold, helbred, seksuelle forhold) Semi-følsomme oplysninger (strafbare forhold, væsentlige sociale problemer og andre rent private forhold) Ikke-følsomme oplysninger (øvrige)

Generelt om persondataloven Det Juridiske Fakultet, Center for informations- og innovationsret (CIIR) Generelt om persondataloven En række krav til behandlingen Kun til angivne og saglig formål Relevante Korrekte Ikke opbevares længere end nødvendigt Datatilsynet fører tilsyn med overholdelse af loven

Whistleblower-ordninger og persondataloven Det Juridiske Fakultet, Center for informations- og innovationsret (CIIR) Whistleblower-ordninger og persondataloven Hvilke oplysninger må indberettes? Datatilsynet Som hovedregel ikke andre følsomme oplysninger end strafbare forhold og andre rent privat forhold Alvorlige forseelser – eller mistanke herom – der kan få betydning for organisationen som helhed, eller som kan have afgørende betydning for enkeltpersoners liv eller helbred. alvorlig økonomisk kriminalitet, herunder bestikkelse, bedrageri, dokumentfalsk, miljøforurening, alvorlige brud på arbejdssikkerheden samt alvorlige forhold, der retter sig mod en ansat, f.eks. vold eller seksuelle overgreb Mindre alvorlige forseelser kan ikke indberettes, eksempelvis tilfælde af mobning, samarbejdsvanskeligheder, inkompetence, fravær, overtrædelse af retningslinjer for f.eks. påklædning, rygning / alkohol, brug af e-post / internet og lign. Hvad skal formålet være med en whistleblower-ordning?

Whistleblower-ordninger og persondataloven Det Juridiske Fakultet, Center for informations- og innovationsret (CIIR) Whistleblower-ordninger og persondataloven Hvem må indberette? Medarbejdere, bestyrelsesmedlemmer og eventuelt andre med tilknytning til virksomheden (hvis nødvendigt) Kan sikres gennem information Må indberetteren være anonym? Formentlig tilladt efter persondataloven Fordele og ulemper Åbent whistleblower-system og anonymitet kan være problematisk Hvem må der indberettes om? Medarbejdere og eventuelt andre med tilknytning til organisationen Hvem skal modtage og behandle indberetninger?

Whistleblower-ordninger og persondataloven Det Juridiske Fakultet, Center for informations- og innovationsret (CIIR) Whistleblower-ordninger og persondataloven Den videre proces efter indberetning Hvordan behandles oplysningerne? Hvem overdrages oplysningerne til? Den indberettedes rettigheder Som udgangspunkt krav på at blive oplyst om indberetningen (dog med respekt for efterforskningshensyn) Krav på indsigt på ethvert tidspunkt Ikke krav på kendskab til identitet af anonymt indberetter Whistleblower-ordning skal godkendes af Datatilsynet inden ibrugtagning ”Named persons” Afhænger af den konkrete ordning om omfattet af ovenstående krav til whistleblower-ordninger Formaliseret ordning der giver forholdsvis vid adgang til at videregiver oplysninger om andre