Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kundebetjening Opgave med salgstrappen.
Advertisements

Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Faglig læsning og forudsætninger herfor. Indskoling
”Intet” af Janne Teller
Skolebiblioteket Gladsaxe Skole
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Struktur: ”Quiz og byt”
Kenneth Bøgh Andersen Hvis du skulle give et råd til en spirende forfatter, hvad ville det så være? Jeg kan give tre: Skriv, skriv og skriv! Det gamle.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Læringsstile og lektier
TV- og filmreklamer.
Elsker DU også at læse lektier?
90’ernes litteratur og litteratur i det nye årtusinde
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Opgaver og svarark – til individuel brug
Semiotik, Lingvistik og sprogbrug
MIN skabelon MIN generalisering! MIN specielle virkelighed!
Generelle regler for brug af PowerPoints
At bygge bro mellem teori, erfaring og læring
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Reservatet Kapitel 1: Reservatet - Virksomheden som et reservat
Sprog/billeder på Internettet
Året var 1987, i en lille by med navn Sussex, blev et lille hus totalt til intetgjort. Alt blev kastet ud, inkluderet en lille brun bamse... Den blev.
Mobiltelefoner i mellemtrinnets danskundervisning
Poster præsentation I modsætning til Power Point præsentationer er en poster et enkelt Billede, der skal fange med det samme. (Ligesom en annonce VS en.
Engelbert H – og den sidste chance
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
Dagsorden Refleksionsspørgsmål til bloggen Billedsprog Læse ”Hovedet”
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
- Et arbejdsredskab til videndannelse
Læs med blyant Sæt streg under de vigtigste
Undervisningsforløb i 8. klasse.
Den anerkendende interviewform
Struer Kommunes Skolebiblioteker
Snak med din sidemand om dette et par min.
Dolken Tove Ditlevsen, 1963.
VEJEN TIL DEN GODE LINKEDIN PROFIL
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
STUDIETEKNIK EUX - REBSLAGERVEJ.
Jeopardy Genre Sagprosa Eventyr Lyrik / folkeviser
Et mærkeligt skib.
Billeder.
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Sproghandlinger, genrer, stilleje
Designet kan kun bruges til 16:9 format Underoverskrift – også med plads til to linjer.
Vædderen Af Cecil bødker.
Analyse af noveller.
Skriv jeres egen novelle!
Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause.
Fortælleren MÅL: Kunne beskrive forskellige fortællertyper og forklare forskellene. Fortællertyper? Hvilken betydning har fortælleren? Hvad kan vi tilføje.
Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser.
Tekstens byggeklodser
Særlige udfordringer til læseforståelsen i fiktionstekster
Billedsprog – Fortsættelse…
Dagsorden Ekspertgruppe – fortæller. Catwalk – højtlæsning.
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
Epik – fortæller - fortællersynsvinkel
Komposition - modeller
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
DANSK Intro Dagens program.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 3: Den analyserende skrivemåde.
Analyse af noveller Dias udarbejdet af Aksel Alminde 1.
DSB UddannelsesCenter Vagtmand I Kommunikation I 1 december 2010 I version 1.00 I 1 I Kommunikation
Komposition - modeller
Afsender Produkt Udgivelsestidspunkt
Titel – Forfatter - Årstal
Brikker til litteraturhistorien
Komposition - modeller
Skabelsesberetningen: Fakta eller fiktion?
Præsentationens transcript:

Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ

Dagens udtryk Hensigt Flertydighed Tomme pladser Spor i teksten Layout Genrer

På linjerne - DET vi ved… ”Han tørrede sveden af panden og tog en dyb indånding.” Hvad ved vi ud fra ovenstående sætning? Der tales om en person af hankøn. Han svedte. ??

Mellem linjerne - Det vi ikke ved. Er det en mand eller en dreng? Hvem er manden? Hvorfor sveder han? (Er han nervøs eller er det varmt?) Hvor er han henne? Hvilken situation står han i? Osv. …… = Det man undrer sig over.

flertydighed Andre gange kan man være uenige om, hvad man har oplevet, set eller læst. Ens alder, køn, tidligere oplevelser, holdning, osv. vil altid ”farve” opfattelsen. Var der straffespark eller ej? Ser Olfert godt ud? Smager maden godt?

hensigt Alle tekster ”vil” noget. F.eks.: Informere (en guidebog, et mødereferat). Instruere (en manual, en kogebog). Underholde (en tv-serie, en tale). Sælge (en annonce, en reklame). Vise et subjektivt billede af verden (fiktion). Skabe eller opretholde personlig kontakt (sms, chat)

flertydighed Nogle ord eller udtryk kan betyde flere forskellige ting. Han får bank i Schweiz. Om fredagen køber jeg hostesaft og piller ved den rare apoteker. Hvis man har kopper, skal man drikke meget. Man skal ikke selv stå for ombygningen af sit hus, hvis man ikke har tag på det! Bageren bager kager om dagen og boller om natten.

Tomme pladser Tomme pladser er passager, hvor der ”mangler” noget, før du kan forstå helheden. Måske hører du den ene halvdel af en mobilsamtale. Hvad siges der i den anden ende? Ofte danner du dine egne billeder.

personkarakteristik I fiktive tekster (f.eks. en novelle eller film) beskrives f.eks. En persons udseende, alder, job og arbejde. Det er den direkte eller ydre karakteristik. Men ofte er der en del, man selv skal tænke sig til: Det personerne siger eller foretager sig og deres holdninger er med til at danne et billede af, hvem og hvordan de er. Dette er den indirekte eller indre personkarakteristik.

Tomme pladser I kan have meget forskellige opfattelser af, hvordan en person er, efter f.eks. at have læst en novelle eller set en film sammen. Det skyldes, at den indirekte personkarakteristik fungerer som en tom plads, som du selv må udfylde. Når en person foretager sig noget i løbet af handlingen, er det f.eks. dig selv, der afgør, om han er klog eller ej.

Spor i teksten Ord i en tekst kan sammenlignes med spor, afsenderen har lagt ud. Det er din opgave som læser af danne mening ud fra sporene. Mange spor → få tomme pladser → let at tolke (lukket tekst). Få spor → mange tomme pladser → flertydig tolkning (åben tekst).

layout Layoutet et den måde, en tekst præsenteres på. F.eks.: Blikfang. Overskrifter. Afsnit. Skrifttype og –størrelse. Brug af illustrationer. Placering af tekst og billeder. Farvevalg.

genrer Genre betyder teksttype. Alle tekster kan inddeles i genrer ud fra deres fælles træk. Det kan f.eks. være: Layout. Sprogbrug. Indhold. Form.

genrer Faktatekster: hander om og giver informationer fra virkelighedens verden. F.eks. en artikel, personportræt, lærebog eller manual. Kaldes også for sagprosa eller non-prosa. Fiktionstekster: er skabt ud fra en forfatters fantasi. De er opdigtede og ikke nødvendigvis sande eller realistiske. F.eks. Et digt, en roman, en film eller en tegneserie. Kaldes også skønlitteratur.