Kortlægning – seminar 2 INDLEDENDE STATUS PROJEKTPLAN KORTLÆGNING

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Psykisk arbejdsmiljø.
Advertisements

Informationsmøder om rengøring
Roskilde Handelsskoles APV-procedure
Organisering af arbejdsmiljøapparatet
TRIOENS OPGAVER.
Dansk El-Forbund Dansk Journalistforbund Dagbladene DDFF Emballageindustrien Grafisk Arbejdsgiverforening HK/Industri Kvindeligt Arbejderforbund Lederne.
Nybyggeri og arbejdsmiljø
Arbejdsmiljøcertificering
Seminar 1 Hvorfor arbejdsmiljøledelse
DUA seminar den 5. oktober 2010
Arbejdsmiljø og beredskab.
Styr på arbejdsmiljøet
Region MidtjyllandKoncern HR, Fysisk Arbejdsmiljø. www
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 4 Øvelse Tæt-på ulykker Seminar 4 - Forebyggelse af ulykker Øvelse,
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 3 Prioritering Seminar 3 – Politik, mål og handlingsplan Prioritering.
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 7 – Opfølgning og evaluering Statusmålinger Fremdrift Svedan:
Orienteringsmøde om Arbejdstilsynets krav til indretning af køkkener
24. januar CFU OK 08 Delforlig - staten Attraktive arbejdspladser Fokus på samarbejde, kompetenceudvikling og arbejdsmiljø.
Hans Jørgen Limborg & Hans Hvenegaard
Fravær og nærvær/v. Conni Lachenmeier Ingeniørforeningen d. 25. november 2008.
TUR’s truckkonference 2012 Indlæg fra Arbejdstilsynet
ArbejdsPladsVurdering (APV)
Forebyg arbejdsulykker - to værktøjer til den grafiske branche
Jan Toft Rasmussen Miljøkonsulent Dansk Metal
1 Kontrolordning Nedbrydning PROGRAM Status kontrolordningen 2008 –Anmeldelser –Kontrolbesøg Hjemmevirksomheden 2007 og 2008 –Kontrolbesøg Byggepladser.
Specifikke krav til virksomheder Hvordan kommer I i gang ?
Green Network BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR Umiddelbare årsager Hændelsen + Skadevolder Skade Risici i arbejds-
Seminar 2 – Kortlægning og risici APV
Seminar 5 Sikkerhedsrundering
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
Onsdag d. 21 januar 2009 Arbejdstilsynets krav til indretning af køkkener FØDEVARESTYRELSENS SEMINAR OM MADORDNINGER I DAGINSTITUTIONER.
Landsformandsmødet i Vissenbjerg den 3. april 2014 v/ Chefkonsulent Carl Åge Pedersen. Landsformandsmødet i Vissenbjerg den 3. april 2014 v/ Chefkonsulent.
- at holde processen i gang
Arbejdsmiljøet skabes hver dag i relationen og dialogen – det skal arbejdsmiljøarbejdet i Faxe Kommune afspejle Sikkerhedsleder/arbejdsmiljøkonsulent.
APV Lindved Skole Januar Rengøring SFO Undervisning.
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 4 - Forebyggelse af ulykker Hjemmeopgave, tæt-på ulykker Seminar.
Green Network BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR SEMINAR 1 Seminar 2Tirsdag 8. marts Seminar 3Onsdag 6. april.
Fremtidens arbejdsmiljø 2020
COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 1 Arbejdsform og indhold Seminar 1 - Præsentation af principperne.
Skarp kontrol med rengøringsbranchen
MTU 2013 | Medarbejdertilfredshedsundersøgelse Rungsted Gymnasium Præsentation Svarprocent: 82% (80 besvarelser ud af 98 mulige)
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 7 - Opfølgning og evaluering Deltager valgte emner Seminar 7 -Leverandør-
Ny arbejdsmiljøreform Hvad kontrollerer Arbejdstilsynet?
Arbejdstilsynet – indeklima v./ Tommy Kjær, Arbejdstilsynet, TC-Nord
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 7 - Opfølgning og evaluering Øvelse – pre-auditering Seminar 7.
Vurdering – seminar 4 INDLEDENDE STATUS PROJEKTPLAN KORTLÆGNING
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 7 - Opfølgning og evaluering Deltager valgte emner Seminar 7 -Leverandør-
Hvad er en APV og en arbejdspladsbrugsanvisning?
Sygefravær i Faaborg-Midtfyn Kommune 1. Kvt.2. Kvt.3. Kvt. Antal medarbejdere (fuld tid)3661,33649,53698,2 Fraværstimer Sygefravær.
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse og lovgivningen
1 BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR COWI 1 Seminar 2 Øvelse Seminar 2 - Kortlægning og risici Øvelse.
Green Network BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR Kortlægning af Risici - opsummering Ulykke – APV – Risikolinje tegnes.
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 3 Arbejdsmiljøpolitik Seminar 3 – Politik, mål og handlingsplan.
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 3 Handlingsplan Seminar 3 – Politik, mål og handlingsplan Handlingsplan.
Green Network BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR Virksomhed med arbejdsmiljøcertifikat Alle virksomheder Arbejdsmiljøcertifikatet.
Green Network BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR Vurdering – seminar 3 INDLEDENDE STATUS PROJEKTPLAN MILJØREDEGØRELSE.
Aftale om psykisk arbejdsmiljø FTF’s arbejdsmiljøseminar Den 26. september 2007 Mette Bergmann - viceformand Lisbet Lund – faglig sekretær.
Fyraftensmøde hos LO Århus social og miljøudvalg 26. marts 2015 Anmeldelser fra fagforeninger og AMR om arbejdsmiljøforhold Procedure for anmeldte og uanmeldte.
EnergiData ApS | Centervej 5 | DK-4600 Køge Tlf | | Hjemmeopgave i arbejdsmiljø.
Dagplejepædagogernes årsmøde den 14. september 2010 Hvad kan du selv gøre for at få et godt arbejdsmiljø i dagplejeformidlingen?
ErgoMap® Corporate Occupational Health Service (COHS) Novo Nordisk A/S Jacob Ragborg KASPER KOFOD Denmark Ergonomiseminar 2012.
Skal pædagoger være robuste?
Klimateknik - principper
Arbejdsmiljøet på Tekniske skoler
Trivselsundersøgelse 2017
APV, TRIVSEL OG SOCIAL KAPITAL 2017
God start – godt arbejdsmiljø EU’s arbejdsmiljø-uge i Uge 43
APV – Arbejdspladsvurdering 2019 (Tillæg til MTU-rapporten)
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Kortlægning – seminar 2 INDLEDENDE STATUS PROJEKTPLAN KORTLÆGNING GENNEMFØRELSE VURDERING PLANLÆGNING MILJØREDEGØRELSE

Juridisk Love og bestemmelser Kortlægning Problemforståelse Juridisk Love og bestemmelser Ekspert Subjekt (APV)

Kortlægning Værktøjer Risikoanalyse Arbejdsmiljø- vejviser APV Ulykkesanalyse

Hvad skal så kortlægges? Følgende skal kortlægges: Alle relevante arbejdsmiljøpåvirkninger på virksomheden, og ikke kun problemer, som man er vant til at registrere i APV. Alle de forhold som er nævnt i Arbejdstilsynets arbejdsmiljøvejvisere, der er relevante for virksomheden.

Kortlægning Indhold af kortlægningen: Fysiske forhold som arbejdslokaler, indretning, udformning, belysning, støj og indeklima. Det kan udføres som beskrivelser eller målinger. Kemiske forhold, mærkningspligtige stoffer, brugsanvisninger, KRAN stoffer etc. Hertil vil brugsanvisninger i praksis give de nødvendige oplysninger, men en mere grundig kemisk APV, drøftelse med leverandører, og inddragelse af konsulenter kan være nødvendig. Støj og vibrationer fra maskiner og anlæg vil typisk undersøges og vurderes ved hjælp af tekniske målinger, som kræver måleudstyr. Ergonomiske forhold som EGA, tunge løft og arbejdspladsens indretning kan vurderes ved hjælp af arbejdsmiljøvejvisere, og vejledningsmateriale fra Arbejdstilsynet og branchearbejdsmiljørådene, ligesom konsulentbistand kan være nødvendig.

Kortlægning fortsat Biologiske forhold som mikroorganismer, smittefare etc. vurderes i forhold til hvilke processer og materialer der er tale om. Det vil normalt være aktuelt inden for fødevareindustri, korn og foderstof og andre brancher hvor biologisk og andet organisk materiale håndteres og forarbejdes. Ulykkesfarer som risici for fald (glatte gulve, håndtering af tunge byrder mm.), maskinsikkerhed (skarpe kanter, klemningsrisiko, højt tryk mm.), brand og eksplosionssikkerhed vurderes i forhold til lovkrav. Risikofyldte situationer som fald fra højere niveau, fald/påkørsel i færdselsarealer, vold, trusler, mm. Ulykkesstatistik og ulykkesanalyse, herunder en tilstrækkelig effektiv undersøgelse af nærved ulykker som er vigtigt for at have tilstrækkeligt volumen i mængden af forhold til at kunne arbejde med i sikkerhedsorganisationen.

Kortlægning fortsat Sygefravær opgøres i kategorier (kortids- og langtidssygefravær samt total fravær). Psykisk arbejdsmiljø her kortlægges trivsel og medarbejdertilfredshed.

Eksempel Indeklima. Spørge folk: % utilfredse. Undersøge fysiske parametre: varme, kulde, el, lys, stråling. Hyppige klagepunkter: temperatur, luftfugtighed. Termometre, loggere Fugtighedsmålere, hygrometre. Ventilation: luftskifte vurderes ud fra luftmængder og rumstørrelse

Eksempel – fortsat: QA 3, 3 ansatte. Rundspørge: 8 ud af 30 er utilfredse: 25% CO2 måling i luften, måling af temperatur og træk, kontrolmåling af ventilation. Måling af organisk forurening med detektionsudstyr (laboratorium). Resultater: Luftskiftet findes ud fra tal om rumvolumen og luftmængder til 0,5 X/ time, hvilket er for lavt. CO2 niveauet er på 1750 ppm, hvilket er problematisk, og kan forklare oplevelsen af ”dårlig luft”. Der er ikke fundet organisk forurening i luften, som kan forklare nogle af generne.

Rapportering til redegørelse. …….”hvorfor det er fundet relevant at kortlægge indeklimaet i afdeling QA 3 idet spørgeskemaundersøgelsen viste at 8 ud af 30 medarbejdere har klaget over ”dårlig luft”. Undersøgelsen viste at luftskiftet var for lavt (0,5 x/time) hvilket også viser sig ved at CO2 niveauet i afdelingen ligger på 1750 ppm, som middelværdi over en arbejdsdag.”

Procedure indhold Hovedafsnit: 1. Formål 2. Gyldighed 3. Grundlag 4. Ansvar 5 Fremgangsmåde 6 henvisninger

Procedure for kortlægning Fremgangsmåde Kortlægning tager udgangspunkt i Arbejdstilsynets vejvisere og brancherettede checklister. APV, ulykkes- og risikoanalyse gennemgås for at finde de væsentligste arbejdsmiljøforhold. Kortlægningen udføres af sikkerhedsgruppen med fokus på farekilder og farlige situationer. Resultater indføres i skema 1-5. Gruppen kan inddrage ekstern bistand efter aftale med fabrikschefen.