Virksomhedens informationsbehandling

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anskaffelse af ny teknologi
Advertisements

Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Videregående pc-vejledning Modul 04: Windows-elementer 60+Bornholm.
Oplæg til projektmodel Godkendt til anvendelse på ”TOP 12” af AU IT, STUDIER, ØKONOMI og AU HR d i version 1.0. Nedenfor findes version 1.2.
Værdistrømsanalyser.
Arkitektur - data.
Hvad er lean Konstant fokus på spild i alle processer. Nedbringe lagre, gennemløbstider og mindske omkostninger. Sikre en høj kvalitet af produkter og.
2009NOEA/IT - Databaser/arkitektur1 Databaser Introduktion - Arkitektur Introduktion DBMS-arkitektur Datamodeller.
Virksomhedens informationsbehandling
Formularer (Access, del 3)
Poster præsentation I modsætning til Power Point præsentationer er en poster et enkelt Billede, der skal fange med det samme. (Ligesom en annonce VS en.
Information Systems work and Analysis of Change
Virksomhedens informationsbehandling
Virksomhedens informationsbehandling (Økonomistyring I) HD 5
Regnskab & økonomistyring - Lektion 3 HD 5. semester forår 2010 v/ Jens Godik Højen, April 2010.
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Virksomhedens informationsbehandling
Helle Ulrichsen Screening i et organisatorisk perspektiv Hvad er konsekvenserne af indførelse af screeningsprogrammer?
Vt-9 kursus program 2. møde
Informationsteknologi B-A, HHX, 2005,
IT i Byggeriet Semester Kjeld Svidt  Institut for Bygningsteknik  Aalborg Universitet.
Regnskab & økonomistyring - Lektion 15 HD 5. semester forår 2010 v/ Jens Godik Højen, April 2010.
Regnskab & økonomistyring - Lektion 14 HD 5. semester forår 2010 v/ Jens Godik Højen, April 2010.
Regnskab & økonomistyring - Lektion 13 HD 5. semester forår 2010 v/ Jens Godik Højen, April 2010.
Regnskab & økonomistyring - Lektion 17 HD 5. semester forår 2010
# DUA SEMINAR 2010 BRUGERINVOLVERING - hvordan? Ole Nielsen, COWI 5. oktober okt 2010 DUA SEMINAR 2010.
Introduktion til Access (Access, del 1)
Beskrivelses- og analyse-teknikker understøttet af Oracle Designer Del 2 af 2: Proces- og funktionsdiagrammering Aalborg Universitet, d. 9. oktober 2006.
Beskrivelses- og analyse-teknikker understøttet af Oracle Designer
Introduktion til arkitektur design Arkitektur design handler om at få en forståelse for, hvordan et system skal organiseres og designe den overordnede.
1 HMAK XMLRelationel model og XMLNOEA / PQC 2005 SQLServer og XML Hent data via URL Generering af xml –Raw –Auto –Explicit Hent data via template Evt.
Data Dictionary (databaser, del 7)
Virksomhedens informationsbehandling lektion 17 AIS udviklingsstrategier Ved. Jens Godik Højen.
Context- og flow-diagrammer (databaser, del 3)
SMED Formål: Minimering af omstillingstiden 1 Hvad er SMED 2 Gevinster
Fundamentale principper for brugervenlige web-sites WEB 1 IT-C 24. Feb
Virksomhedens informationsbehandling
Virksomhedens informationsbehandling lektion Ved. Jens Godik Højen.
Data Warehouse 8. semester forår 2010
Virksomhedens informationsbehandling lektion 10 HRM-kredsløbet Ved. Jens Godik Højen.
Virksomhedens informationsbehandling
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Virksomhedens informationsbehandling
© gudmandsen.net 2005 IT-præsentationsværktøjer - praktisk anvendelse med en kommunikationsteoretisk indgangsvinkel.
Data Warehouse - indledning 8. semester forår 2010 v/ Jens Godik Højen, Februar 2010 Fredag kl
© gudmandsen.net 2005 IT-præsentationsværktøjer - praktisk anvendelse med en kommunikationsteoretisk indgangsvinkel.
Briding the Gaps Between Developers and Users v. Grudin Indledning Faktorer som kan påvirke bruger involvering Kontrakt udvikling Produkt udvikling Intern.
1 Kursusafslutning. 2 Plan Opgaveseminar Kursusevaluering.
Virksomhedens informationsbehandling
Dokumentation 7. Semester
Business cases.
Virksomhedens informationsbehandling
Oracle Application Express Lektion 2 7. Semester 2008.
Regnskab & økonomistyring - Lektion 12 HD 5. semester forår 2010 v/ Jens Godik Højen, April 2010.
Virksomhedens informationsbehandling Opgave inden for databehandling Opgave 1 Ved. Jens Godik Højen.
Beskrivelsesteknikker Udviklingsmodeller og metoder
Oracle Application Express Lektion 1 7. Semester 2008.
IT i Byggeriet Semester Undervisere: Per Christiansson og Kjeld Svidt Kjeld Svidt  Institut for Bygningsteknik  Aalborg Universitet.
Formularer (Access, del 3). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller Vi.
C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © Projektmodel for Beredskabsplan.
Location-based Scheduling En gennemgang af fordele og forskelle V/Erik Jung
CASE: Udvikling af system til optimering af kassebemanding
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Forskningsdata management
IT-B: 1.07 Fasemodel og Agil Udvikling
Implementering og dokumentation
Implementering og dokumentation
De nye it-konsulent- og projektaftaler
Fusionsprocesser i stjerner
Præsentation af IT-sikkerhedsfunktionen
Præsentationens transcript:

Virksomhedens informationsbehandling lektion 18 Systemdesign implementering og drift 2-12-2009 Ved. Jens Godik Højen

Program Konceptuelt systemdesign Konsekvenser af It-projekter Design Procedurer Implementering Omstilling

Konsekvensen af systemskift Systemskiftets indgriben i virksomhedens paradigme

Konceptuelt systemdesign Udvikling af et projekts struktur (framework)

System forberedelse Trappemodel Vandfaldsmodel Spiralmodel (Iterative) Socioteknisk fasemodel FAKIR modellen

Trappemodel

Spiralmodellen Analyse Idé Plan Struktur Prototyping Test/evaluering

Socioteknisk fasemodel

FAKIR modellen

Fysisk systemdesign Det konceptuelle design skal implementeres og sikres i den fremadrettede drift.

Input/output I forbindelse med datainput skal de forskellige typer identificeres og den videre behandling fastlægges ud fra opsamlingsopgavens karakteristika. Planlagte rapporter Til specielle formål analyserapporter Udløste undtagelse rapporter Efterspørgslen rapporter

Design af formularer Det er af afgørende betydning om formularer skal opfører sig som en papirformular eller om det er et rent digitalt design. Yderligere skal datatransporten mellem formularen og datakilden optimeres så transporten foregår hurtigt og sikkert.

Skærm indhold Organiser så der kan anvendes genvejstaster og data kan inddateres hurtigt og nemt. Tilstræb at papirformularer og skærm ligner hinanden mest muligt. Det skal være nemt at indhente tillægsoplysninger Begræns mængden af data på skærmen

Skærmorden Organisering af felter Dataindtastningsrækkefølge Gruppere relateret data og anvend pladsen fornuftigt Undgå at formularen går ud over skærmen og gør overgangen mellem de enkelte skærmbilleder så smidig som muligt Det skal være muligt at rette fejl – Alle fejl! Minimer størrelsen af samtidige data ved at lave mikro SQL relateret direkte til de enkelte tekstfelter.

Design af rapporter Rapportdesign kan bestå af tekst, tal og grafik. Alt efter opgaven og modtageren anvendes et præsentationslayout.

Design af programmer Vær sikker på at du har forstået slutbrugeren Hold dig til planen, hvis ikke muligt så sikre at det er nødvendigt med en ændring Forklar i koden hvad du gør! Test programmet – helst på en kompetent slutbruger Dokumenter hvad du gør Oplys konstant slutbrugeren om hvad du gør Dokumenter installationsproceduren

Procedurer afledt af programdesign Hvem, hvad, hvornår, hvor, hvorfor og hvordan 

Implementering

omstilling Direkte anvendelse Parallel anvendelse Løbende anvendelse Pilot anvendelse

Dokumentation Udvikler dokumentation, beskrivelse af systemet (input, output, filtyper database layout og kode) Operativ dokumentation, sikkerhed, fil placering udstyr osv. Bruger dokumentation, brugervejledning og undervisningsmateriale.

Procestjek og sikkerhed Walk-throughs. Er en metode der trin for trin tester systemet for fejl. Giver ikke retvisende billede i forbindelse med belastning af applikationen. ”Processing” test af transaktioner, belastning af datakilden og fejlplacering Godkendelsestest. Skal gennemføres før der siges god for systemet.

Repitition

Dataflow diagram Dette værktøj anvendes primært i forbindelse med et analysearbejde der skal klarlægge et flow af data inden for en organisation Data flowchart, grafisk illustration af kilde til datadestinationen. (s. 86) Dokument flowchart, grafisk illustration af dokumenthåndtering og informations deling mellem virksomhedens aktører (s. 94) System flowchart, grafisk illustration af relationerne mellem input og output fra informationssystemerne. (s. 95) Program flowchart, en grafisk illustration af de logiske operationers sekvenser ved program eksekvering. (s. 99)

Context diagram Betegner typisk det ”højeste niveau” i systembeskrivelsen. Symbolikken er typisk genanvendt, men her beskrives et system i mere overordnede termer,

REA diagrammer Ressource handling agent Værktøjet blev oprindelig udviklet til det formål at udvikle og designe AIS

E/R diagrammer Står for Entitets/relations diagram. Værktøjet anvendes typisk i forbindelse med opbygning af en datakilde. Ved at skitserer databasens enkelte elementer, vil denne skitse danne rammen for en senere dataservermodel.

Analyse metoder Bevægeligt gennemsnit Eksponentiel udglatning Ekstrapolation Lineær Trend kurven Vækst kurven Regression/Pivot

Opgave Beskriv problemstillinger der kan opstå i en omstillingsproces og fortæl hvilke metoder der findes. Herudover ønskes en forklaring på, under hvilke situationer de forskellige metoder er hensigtsmæssige at anvende. Hvilken fase findes omstillingsfasen. Nævn den udviklingsmodel du mener er mest hensigtsmæssig at anvende i forbindelse med indførelse af et AIS, begrund hvorfor du mener det er et fornuftigt valg 