Infinit Personas-dag d 2. maj 2012 noter fra basar SnitkerGroup Brugervenlighedskonsulent Thomas Visby Snitker.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KiMs – Maj KiMs SMAGSTEST - franske kartofler - Maj 2012.
Advertisements

Anskaffelse af ny teknologi
Medarbejderudviklingssamtalen
Electrolux Marketing koordinator, web Michael Skrydstrup HR Konsulent Anne Mette Hildebrand Udvælg en elev, der skal sige til, når der er gået 5, 10 og.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
John.M.Nielsen Metode & Co.
Leder Oase 2011 Hvorfor tjene mennesker ?. 5.Mosebog Du skal give ham, og du skal ikke være ked af at give ham. For gør du det, vil Herren din.
SEO (Search Engine Optimization) - Hvordan bliver du mere synlig på nettet?
Inklusion af personer med psykosocialt handicap - Det er logik Stig Langvad, Formand for DH 2. oktober 2010.
Godmorgen og velkomment til Fælles idéudviklings- workshop Kulturfestival BØLGEN.
Afsætning 2012.
IM-Strategi.
Vi gennemførte en række interview ifm
Hvorfor ØKO? • ØKO og Astma & Allergi (A&A) er ved at blive en kategori der er stor efterspørgsel på inden for indendørs maling (top 3). Vores målgruppe.
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
Præsentationsskabelon til Forpremiere 26. februar 2013 UDFYLD KONCEPTNAVN.
Ekspertevaluering Lucas Wxyz og René Rosendal. SnitkerGroup.
Markedsvurdering.
Hans Peter Wolsing iværksætterkoordinator SKYD IKKE DIG SELV I FODEN Nordjyske Medier 17. nov
Jeg har altid vist det….
Jeg har altid vist det…. Og her er Beviserne Der findes mange flere.
Vestegnsprojektet Forebyggelsespuljens temadag 4. oktober 2012
Evaluering af ”Røgfrihed for alle”
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
Talentinternat modul 3..
Implementeringsudfordringen Fra projektjungel til koodineret udvikling
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Den gode, den onde og den grusomme - om digital selvbetjening SnitkerGroup 6. September 2011 af Usability Specialist Thomas Visby Snitker.
Virksomheder - definition
FRA BIKS TIL BUSINESS Vækstmuligheder for kvindelige selvstændige - OPGAVER Århus september 2010.
NETVÆRK mere målrettet Hvilke netværk bruger du? Hvad bruger du dem til? Hvilke af dine netværk giver kontakt til topledere? Hvilke rummer nogen, der er.
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Hvad er målgruppeanalyse
”5 skarpe” – om udvikling af løsningerne Spørg kun borgerne om det, der er behov for – og genbrug data Skriv så det kan forstås – men kun når det er nødvendigt.
Hvad handler det om og hvordan kan kommunerne samarbejde?
Online markedsføring og e-handel Voxeværket – Uge21.
Kvalitet (Excellence) Effekt, merværdi (Impact )
SMALL BUSINESS er BIG BUSINESS Vi har brug for dig... som Small Business Specialist Christian Ringheim & Kim Enrum.
Kodeks for offentlig topledelse
Projektleder Anders Midtgaard Krag
»En mand havde to sønner
”Før gjaldt det om at bygge den bedste borg. Nu gælder det om at skabe den bedste bevægelse” – Hein-Sørensen Tendenser indenfor organisationer.
Kommercielle OPP’er – finansielle udfordringer? November 2012.
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Forceret proces Introduktion til design og facilitering af netværk samt workshop 6. november 2008, Science kommuner Tore Wanscher Partner, Wanscher og.
Hvordan skaber vi bedre digitale løsninger? SnitkerGroup 6. April 2011 af Usability Specialist Thomas Visby Snitker.
Administrative medarbejdere i DSB - hvem er de? - hvilke behov? v. Benedicte Due, Usability specialist hos DSB IT Temadag om personas Infinit 2. maj 2012.
Den fortabte søn »En mand havde to sønner. Den yngste sagde til faderen: Far, giv mig den del af formuen, som tilkommer mig. Så delte han sin ejendom imellem.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Ret & Regnskab Velkommen til Ø90 kursus Faktureringsmodulet i Ø90.
SMALL BUSINESS er BIG BUSINESS Hvad kræver det at blive Small Business Specialist? Marlene Dissing Projektkoordinator.
Fortæl den gode historie Jakob Christiansen 25.maj 2013.
Præsentation Improve your business. Strategi At være en af de førende partnere af Microsoft Dynamics løsninger At specialisere os i logistik, produktion,
Infinit - Usability Usability test i en mindre IT virksomhed.
Vision, mission, værdi. Chili skal med alle sine kommunikationsvinduer (Chili Magazine, Frikvarter Magazine, Chili-net) være den ubestridte markedsleder.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Kvalitets testet - på vej mod bedre offentlige hjemmesider.
Strategisk Usability John Paulin Hansen. Næste gang er sidste gang Hver gruppe fremlægger deres oplæg i 15 minutter Start 17:00 - Slut 20:00 Gruppe 1,2,3,pause,18:00.
Strategi 2011 – x4 edsbjerg er et konsulenthus, der rådgiver og.
Organisering og navigation Ole Gregersen 22. Februar 2006 Usability.
Usability ITU, forår Usability metoder. Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de.
Tommy Engedal Kronborg
1 Målgruppeanalyse ITU forår 2011 Paul R. Metelmann.
Kap Målgrupper Spørgsmål: Hvad er konsument-enheden? Svar: Alle der har teknisk og fysisk mulighed for at bruge produktet.
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Design Thinking Consultant Agnete Design Thinking Consultant
Forankring Personlig udvikling i Det nye bibliotek SUPPLEMENT AS.
Professionel udvikling i det nye bibliotek
Præsentationens transcript:

Infinit Personas-dag d 2. maj 2012 noter fra basar SnitkerGroup Brugervenlighedskonsulent Thomas Visby Snitker

Sådan kan du arbejde med personas Gør det småt og gør det effektivt, operationelt. Udøv personas konkret. Folk skal have dem i hænderne. Tilpas personas til dit projekt. De skal bruges bagefter. Er der modstand mod ’personas så kald dem ’plakater’. Tro ikke at personas kan besvare alt. Pas på labels (køn, alder, foretrukne varemærker) – de låser. De underliggende attributter (behovene som de er bygget på) er vigtigst. Hav et sæt stamdata som kan bruges til forskellige formål, fx en vinkel med geografisk marketing og en anden til at bygge en portal Personas kan bruges til at teste bedre, dvs mere målrettet/overofr en mere snæver målgruppe. Genbrug/lad dig inspirere af borger.dks personas Vil man være brugerens/kundens stemme kan ma bruge segmentering og personas til formidling og forankring, fx overfor marketing og R&D. Personas skal have kant OG være troværdige på samme tid. Personas kan beskrive: – Dem vi bedst kan li. Dem vi gerne vil imponere. Dem vi har forpligtelser overfor. Gå guerilla; start inde i domænet, midt i organisationen (ikke oppe). Gør det ikke til et projekt. Gør det meget operationelt. Nogle workshops og et Word-dokument. Det skal ikke være ’klogt’ men gerne sjovt/fjollet/sødt/empativækkende og noget der bygger på vores fælles værdier. Gør værdierne meget eksplicitte. Lav personas som løse en opgave for udviklerne. Tænk det mere som et pejlemærke end som en facitliste. Brug domæneeksperter og spørgeskemaer til at verificere personas. SnitkerGroup2

Sådan kan du sælge personas ind Kære ledelse, giv konkrete belønninger til de medarbejdere der tager hensyn til brugerne. Kære ledelse, sæt tid at så udviklerne kan observere brugertest. Giv tid til at de kan møde brugerne og stille dem spørgsmål. Forrester siger at personas har en ROI på 400% – Men hvordan ellers kan du argumentere for kost-effekten? Vis hvordan systemet bliver bedre ved at bruge personas. Få lagt personas ind i (stage-gate-)processen. Sæt målsætninger for personas og mål på dem. Blød værdi som alle udviklere kan forstå: produktet bliver bedre, med personas bygger vi gode produkter. Uddan amabassadører so kan udbrede kendskabet og engagementet. Gør UCD/UX til en anerkendt disciplin. SnitkerGroup3

Udfordringer Vi vil gerne forstå os selv bedre, og også i ft målgruppen. Kan vi beskrive os selv (projektholdets deltagere) som personas? Hvor skal vi dog starte? Som man spiser en hel elefant – en lille bid ad gangen. Hvem er vores brugergrupper? Hvordan opdeler jeg dem i klumper? Hvad er primært og hvad er sekundært? Kan jeg få vores organisation til at foretage denne opdeling? Jeg har arvet data – hvad skal jeg tænke om det? Hvordan begrænser jeg projektet? SnitkerGroup4

Markedsledende i Danmark indenfor brugerinddragelse og brugervenlighed/usability. Arbejder globalt med danske og internationale kunder. Partner i det førende internationale netværk af User Experience professionelle; UX Alliance. Forfattere til flere bøger om brugervenlighed og brugerinddragelse Kort om SnitkerGroup SnitkerGroup5

Global User Research Nytorv 17 | 1450 København K | | Brugervenlighedskonsulent Thomas Visby Snitker Tlf