Kodeks for offentlig topledelse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
At forholde sig professionelt Anne Skov
Advertisements

Social Kapital – rig på relationer
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Social kapital – rig på relationer
Tværsektoriel ledelse – hvorfor, hvordan, hvorhen?? Volume II
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Lederudvikling.
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Introduktion til Sprogpakken
INFORMATIONSFORMIDLING KRÆVER EN PLAN SKANKOMP VIBORG LOUNGE TIRSDAG DEN 5. OKTOBER 2010.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Danske fysioterapeuters og ergoterapeutforeningens Lederkonference
1 Ledelse, samarbejde og lærerarbejdstidsaftalen Anders Balle.
Ledelse af innovative medarbejdere
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Tillid Temadag for AMIR
NOEA/Aalborg Universitet
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Sundhedspolitik for Favrskov Kommune Sundhedsambassadører i landsbyerne i Favrskov Sundhedskonsulent Christina Rasmussen-Rubæk.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Konkurrenceudsættelse – organisering, produktivitet, effekt FOPS arrangement , v. Henning Nilausen Indlægget kommer ind.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Kodeks præsentation Ledelsesbegrebet er omgærdet af en særlig interesse i disse år. Den måde ledelse udøves på identificeres ofte som den mest betydningsfulde.
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
De 8 excellence-begreber
Præsentation af presseteamet Lille og effektivt team Joachim, Nanna og Louise (løntilskud). Efter sommer en praktikant fra Journalisthøjskolen. Timing.
DSKB’s Generalforsamling Vision og strategi 24. Maj 2011.
God ledelse og god bestyrelseskultur Ledelse og samarbejde Temamøde BL´s 6.kreds Den 11.November 2014.
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Ledelse i forskellige retninger
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Ledelsesrum Oplæg til refleksion
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
Et velfungerende MEDsystem: Hvorfor og hvordan? - Erfaringer fra Region Midtjylland Lars Hansson, direktør, Region Midtjylland.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
Ole Nørby 1 Kvalitetsreformen Bedre velfærd og større arbejdsglæde Høj kvalitet i den offentlige service: 1.Brugerne i centrum 2.Attraktive arbejdspladser.
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Tillidsreform SKAL Principper for samarbejdet mellem den danske regering, arbejdsgiverne og de faglige organisationer.
Ledelse over grænser i sundhedsvæsenet Hvordan kan vi lede på nye måder, der går på tværs? Christina Holm-Petersen & Martin Sandberg Buch.
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
17. – 25. august Kl : Velkomst Kl – 17.00: Orientering og dialog om aktuelle forhold og politiske indsatser v/ Dorte Andreas og Claus.
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
1 Vision Region Syddanmark har en HR-funktion, som via initiativ, dialog og samarbejde understøtter forretningsområdernes behov for HR ydelser HR sætter.
Etablering og drift af faciliteter – sammen med frivillige Friluftsrådet V/Julia Bjerre Hunt, Ingerfair.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU
…………Skal blive så dygtige som de kan
SUF - gevinstrealisering
Kodeks for godt arbejdsmiljø
Nye organisationsprincipper og forretningsgange
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Mere MOST - mindre fravær
Fælles ledelsesgrundlag
Centralforeningen for Stampersonel
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Region Midtjyllands opgave
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Kodeks for offentlig topledelse

Du afklarer dit ledelsesrum med den politiske leder Hvad gør du for, at du og din politiske leder har en fælles forståelse af jeres samspil om ledelsen af organisationen? Hvad gør du for, at du og din politiske leder løbende drøfter jeres konkrete arbejdsdeling i forhold til at lede organisationen? Hvordan vægter du dine roller som henholdsvis rådgiver af den politiske ledelse og som leder af organisationen? Hvad gør du for at skabe sammenhæng mellem de politiske krav til organisationen og rammerne for organisationens opgaveløsning? På en skala fra 1-10; hvordan vurderer du dig selv i forhold til anbefalingen? 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Du påtager dig ansvaret for, at de politiske mål efterleves i hele organisationen Hvad gør du for, at de politiske mål og intentioner fremstår klare for organisationens ledere og medarbejdere? Hvordan bidrager du til, at politik og faglighed gensidigt understøtter hinanden? Hvordan arbejder du for, at de faglige miljøer oplever sig som en del af organisationen, hvor opgaveløsningen kræver samarbejde på tværs? Hvordan skaffer du dig viden til at indgå i dialog med de faglige miljøer om deres opgaveløsning og udvikling? På en skala fra 1-10; hvordan vurderer du dig selv i forhold til anbefalingen? 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Du skaber en organisation, der er lydhør og kan påvirke omverdenen Hvad gør du for, at organisationens opgaver tilrettelægges med udgangspunkt i et borger- og brugerperspektiv? Hvad gør du for at fastholde organisationen på at være åben, kommunikerende og tilgængelig for omverdenen? Hvad gør du for at pleje og udvikle organisationens omdømme? Hvordan arbejder du med at skabe sammenhæng mellem organisationens kommunikation, de politiske mål og de daglige handlinger? Hvad gør du for at skabe et konstruktivt samspil mellem organisationen og medierne? På en skala fra 1-10; hvordan vurderer du dig selv i forhold til anbefalingen? 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Du skaber en organisation, der handler som en del af en sammenhæn-gende offentlig sektor Hvad gør du for, at organisationens ledere og medarbejdere tænker og tilrettelægger deres opgaveløsning i samspil med andre relevante samarbejdspartnere? Hvad gør du for, at opgaverne løses på en måde, som skaber sammenhæng og kvalitet i ydelserne for borgerne? Hvad gør du for, at organisationens ledere og medarbejdere opfatter sig selv, udvikler sig og agerer som en af flere brikker i en samlet offentlig værdikæde, hvor hvert led i samspil med andre bidrager til helhed, effektivitet og sammenhæng i den samlede offentlige opgaveløsning? Hvad gør du for at bidrage til den løbende debat om, hvilke rammer der henholdsvis fremmer eller hæmmer en sammenhængende offentlig opgaveløsning? På en skala fra 1-10; hvordan vurderer du dig selv i forhold til anbefalingen? 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Du kræver, at organisationen har fokus på resultater og effekter Hvordan skaber du et løbende fokus på sammenhængen mellem mål og midler i hele organisationen? Hvordan skaber du sammenhæng mellem mål og værdier, der defineres fælles for hele organisationen og decentrale mål og værdier? Hvad gør du for, at indsatser og effekter bliver målt, synliggjort, drøftet og fulgt op? Hvad gør du for, at den viden, der opnås gennem evalueringer fører til forbedringer? Hvad gør du, når du bliver opmærksom på ineffektivitet og fejl i opgaveløsningen? På en skala fra 1-10; hvordan vurderer du dig selv i forhold til anbefalingen? 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Du har udsyn og arbejder strategisk med udviklingen af din organisations opgaveløsning Hvad gør du for, at din organisation har viden om og lader sig inspirere af det, der foregår uden for egen organisation – lokalt og globalt? Hvad gør du for at skabe en organisation, der kan agere i internationale sammenhænge? Hvordan skaber du balance mellem sikker drift, innovation og risikovillighed? Hvordan bidrager du til, at du og din politiske leder til stadighed har viden og overblik til at udvikle organisationens kerneopgaver? Hvor god er du til at fremme og lede innovative processer, som omsætter ideer og ny viden til praksis? Hvordan skaber du overblik over styrker og svagheder ved at kombinere hierarki, marked og netværk? Hvordan fremmer du intern og ekstern videndeling? På en skala fra 1-10; hvordan vurderer du dig selv i forhold til anbefalingen? 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Du bruger din ret og pligt til at lede organisationen Hvordan varetager du din rolle som personalepolitisk leder for hele organisationen? Hvordan løfter du dit ansvar for, at organisationen kan rekruttere fagligt og personligt kompetente medarbejdere? Hvad gør du for, at dit ledelsesteam samlet set har de nødvendige personlige og faglige kompetencer? Hvordan bidrager du til, at rammerne for at udøve ledelse på alle niveauer løbende vurderes? Hvordan løfter du dit ansvar for at træffe vanskelige beslutninger (fx om afskedigelse eller degradering) og for at gennemføre dem på en ordentlig måde? Hvordan sørger du for, at ledelsesbeslutninger bliver begrundet og kommunikeret, samt at der bliver handlet på dem? Hvordan sørger du for at være tilgængelig for din organisation? På en skala fra 1-10; hvordan vurderer du dig selv i forhold til anbefalingen? 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Du udviser professionel og personlig integritet Hvad gør du for, at din rådgivning til stadighed er baseret på principper om uvildighed, saglighed og loyalitet? Hvordan håndterer du, at du er rollemodel i organisationen – at alles øjne hviler på dig? Hvad gør du for at modvirke, at din rolle som rådgiver for den politiske ledelse eller din egen profilering sker på bekostning af dit fokus på at lede organisationen? Hvor god er du til at skabe sammenhæng mellem det, du kræver af andre, og det du selv gør? Hvordan bidrager du – i din adfærd og ledelsesstil – til at få ideer og kritik frem i organisationen? Hvor god er du til at give og modtage feedback? Hvordan skaffer du dig viden om, hvad der optager din organisation? På en skala fra 1-10; hvordan vurderer du dig selv i forhold til anbefalingen? 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Du værner om den offentlige sektors legitimitet og de demokratiske værdier Hvordan bevarer du borgere/brugeres tillid til, at organisationens opgaveløsning er baseret på saglighed, ligebehandling og uvildighed – at alt skal kunne begrundes? Hvad gør du for, at din organisation både er åben overfor og inddrager særlige ønsker og behov og samtidig varetager helhedshensynet? Hvad gør du for, at din organisation til stadighed udvikler metoder og kompetencer til at være åben, kommunikerende og inddragende? Hvordan fastholder du den offentlige sektors grundlæggende værdier om uvildighed, saglighed og ligebehandling? Hvordan skaber du klarhed over, hvornår beslutningsprocessen er åben og hvornår den er lukket? På en skala fra 1-10; hvordan vurderer du dig selv i forhold til anbefalingen? 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10