Peter Nedergaard: EU’s landbrugspolitik

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

Peter Nedergaard: Politik og erhvervsliv i EU – den 29. september
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer DANMARK I GLOBAL KONKURRENCE Fakta og myter om produktiviteten.
16-64 årige på arbejdsmarkedet
8. december 2010 på Egegård Skole
Landbrugets økonomi og Grøn Vækst - Muligheder og trusler
Oplæg til BRK: Udligningsreform og overvejelser vedr. anvendelser af CRT’s data og modeller Bjarne Madsen.
Finansieringsmekanismer på det specialiserede socialområde
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
1 Peter Nedergaard: Hvad er vigtigt at vide om EU? Oplæg på konference den 22. marts 2011.
EU-indsaten for administrative lettelser1 Indsatsen for at lette byrderne i EU Anders Bering Erhvervs- og Selskabsstyrelsen Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering.
Økonomisk styring Kapitel 14.
Status på danske patientforeninger
Den Europæiske Union Indhold Historisk udvikling
Energibesparelser i offentlige bygninger
mulige reformstrategier
1 Peter Nedergaard: Erhvervsinteressernes adgang til EU-institutionerne 1)Tidligere undersøgelser af EU-lobbyisme 2)Konceptet for Eisings undersøgelse.
Derek Beach, PhD Associate Professor Department of Political Science
Velfærdsturisme og social dumping Anette Borchorst
Infrastruktur som en vækstdriver for Danmark Københavns Lufthavne 9. marts 2011 Kan transportinfrastruktur skabe vækst? Niels Buus Kristensen 1.
1 Samfundsøkonomi-7 Uge Aktuel økonomi ECB rentenedsættelse.(Formål, virkning) Dansk Nationalbanks reaktion. G20. Hvad kom der ud af topmødet?
2. Kommissionen og lobbyismen 3. Lobbyisme i teori og praksis
Økonomiske politikker
Demokraticafé om lobbyisme Gefion Gymnasium 27 jan. 2012
1 New Right September Hvordan skabes politik Supply side – fokus på staten som bestemmende aktør Demand side – fokus på grupper som bestemmende.
Har dansk landbrug stadig brug for en fælles landbrugspolitik?
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Reformer og retfærdighed Der er en del ulande der udnytter godt af landbrugspolitikken. I Ægypten importeres fødevarer og nyder godt af de lave verdensmarkeds.
Peter Nedergaard: Politik og erhvervsliv i EU – den 27. oktober
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
EU: mere magt, mindre deltagelse Demokraticafé, Niels Brock, København, 2. december 2010.
EU’s demokrati – hvem bestemmer? Gammel Hellerup Gymnasium 16. Januar 2014 Rasmus Nørlem Sørensen Oplysningsforbundet DEO.
Opsummering af statsteorier 11. Oktober 2005
Peter Nedergaard: EU’s landbrugspolitik
Samfundsøkonomi Indhold Hvad er økonomi?
ELEVOPGAVER I HYGIEJNE
Hvad er EU egentlig? Mads Torp Skafte Jespersen
1 Lektion 25, Repetition-3 1.Diverse 2.Stedprøven og herunder kurverepetition 3.Makroprøven, II (17-30)
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Den demografiske trussel -et drama i 3 akter 2. februar 2006 Bjarne Laursen CUF/Registerprogrammet.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
1 Budgetorientering 13. oktober 2010 v. Borgmester Flemming Eskildsen Kulturcenter Limfjord.
 Kommunalreformen, alle regioner og kommuner skal være medlem af et trafikselskab  Gl. Århus Amt og Gl. Ringkjøbing Amt havde ikke noget trafikselskab.
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
Grunde til at jeg elsker dig
Økonomisk historie – formål At udvide perspektivet på økonomi i tid og rum, dvs. At demonstrere økonomi anvendt på andre institutionelle rammer end dem.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Langtidsprognoser for landbrugsvarer Cheføkonom Torben Wiborg Afdeling for Virksomhedsledelse.
EU OG KRISEN I UKRAINE Forberedende oplæg til Sanktionsspillet.
Peter Nedergaard: Diasshow til undervisningen den 8. december Faget på tværs – 1. time 2.Spørgsmål til faget - 2. time 3.Spørgsmål om petitum/ synopsis.
H:\OVH-DL\EU\0028jha.ppt Planteproduktion 2004 Hvad bliver priserne efter EU-reformen og hvordan orienterer man sig på verdensmarkedet? v/ statistik-
Samfundsmæssige betydning af klimaændringer indenfor landbruget Brian H. Jacobsen, FOI, KU (KVL)
LANDBRUGSRAADET Plantekongres 2005 Globaliseringen og dansk landbrug v/ Karl Christian Møller Cheføkonom, Landbrugsraadet.

10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
1 Lektion 26-repetition 5 1.Komplet? Noget I/jeg kan lære af det? 2.Udlevering af stedprøvesvar til de, der mangler 3.Siden sidst 4.Evaluering – råd til.
Gennemgang af makro-prøve, II
En dårlig start på “guldalderen” perioden
Historien/Baggrunden for EU-samarbejdet 1951: Traktaten om Det Europæiske Kul- og Stålfællesskab - At skabe fred i EuropaDet Europæiske Kul- og Stålfællesskab.
Finanskrise og arbejdsmarked Torben M. Andersen Institut for Økonomi.
Hvad skaber den økonomiske udvikling?.. De økonomiske drivkræfter Det er den private sektor, der står for hovedparten af produktionen i Danmark. Ejerne.
Jeopardy Del 1: Mikroøkonomi. ØkonomiMarkedetElasticitetMarkedsfejlStat og marked
Jeopardy Del 3: International økonomi. FrihandelProtektionismeØkonomisk integration Globaliseringens vindere Globaliseringens tabere
11 Peter Nedergaard: EU’s landbrugspolitik Den 10. august 2016 Dagsorden: 1) Nøglebegreber 2) Karakteristik af EU-landbruget og EU’s landbrugspolitik 3)
Menneskets forhold til naturen – i samfundsvidenskabeligt perspektiv
Strategisk udvikling af landbrugsbedriften Torben Ulf Larsen
Peter Nedergaard: EU’s landbrugspolitik
Peter Nedergaard: EU’s landbrugspolitik
Peter Nedergaard: EU’s landbrugspolitik
Ny fælles landbrugspolitik i EU efter 2020
Præsentationens transcript:

Peter Nedergaard: EU’s landbrugspolitik Den 13. august 2014 Dagsorden: 1) Nøglebegreber 2) Karakteristik af EU-landbruget og EU’s landbrugspolitik 3) Beslutningsprocessen i EU’s landbrugspolitik 4) Reformerne af EU’s landbrugspolitik 5) Forklaringer på udgifterne til EU’s landbrugspolitik 1

Nøglebegreber Elasticitet: Lav efterspørgsselselasticitet = efterspørgslen efter en vare er relativt uelastisk, da den efterspurgte mængde ikke skifter meget ved prisændringer Selvforsyningsgrad: Selvforsyningsgraden er over 100, når den indenlandske produktion overgår efterspørgslen. En lille indenlandsk overproduktion kan få drastiske prisændringer til følge på grund af lav efterspørgsselselasticitet

”Forskellen mellem landbrugsvarer og industrivarer er, at forbruget af landbrugsvarer begrænses af mavens størrelse. Det gør forbruget af industrivarer ikke.” Adam Smith

Nøglebegreber Eksternalitet: En eksternalitet opstår, når en beslutning forårsager fordele (sundhed) og ulemper (forurening) for tredjepersoner. Kapitalisering: Består i, at størrelsen af jordværdierne er tæt sammenknyttet med indkomsten, som kan genereres fra jordbesiddelsen. Politisk asymmetri: Det faktum, at velorganiserede interesser opnår mere politisk magt end ikke-organiserede interesser.

Landbrugssektorens karakteristika Landbrugsproduktionen er mere ustabil end produktionen på andre markeder: Årsager: A) lav efterspørgsselselasticitet kombineret med skiftende udbud. B) vejrliget og sygdomme bidrager selvstændigt til fluktuationerne. Strukturudvikling: større og større landbrug Beskæftigelse/BNP: Landbrugets faldende andel 1950 1960 1970 1980 1990 2000 2010 BNP 12 8 6 4 3 2 Beskæftigelse 30 21 13 10 7

Målsætningerne for EU’s landbrugspolitik ifølge Rom-traktaten A) Forøge landbrugets produktivitet B) Sikre landbrugsbefolkningen en rimelig levestandard C) Stabilisere markederne D) Sikre forrimelige priser syningerne E) Sikre for forbrugerne Indre modsigelser: 1): b) versus e) 2): c) versus d) 3): a) versus c)

Grundprincipper og traditionelle instrumenter 1) fælles marked = fjernelsen af barrierer 2) fællesskabspræference = EU prioritet 3) finansiel solidaritet = omkostningsfordeling Traditionelle, tidlige instrumenter: A) opkøb af overskudsproduktion B) importkvoter og –afgifter C) eksportsubsidier (restitutioner)

Indbyggede problemer i landbrugsproduktionen: Willard Cochranes trædemålleteori Indkomstproblemer i landbrugssektoren  Prisstøtte  Mere efterspørgsel efter landbrugsjord, dvs. kapitalisering af prisstøtten  Højere priser på landbrugsejendomme 

Landmanden i trædemøllen?

Beslutningsprocessen vedrørende EU’s landbrugspolitik Den beslutningsmæssige jerntrekant: 1) Ministerrådet, 2) Kommissionsembedsmænd og 3) Landbrugsinteresser på EU-niveau. Ad 1) Ministerrådet: - landbrugsministre ofte fra partier, som støttes af landmænd, - landbrugsministre har deres egen forberedelseskomité (ikke via Coreper): SCA = Special Committee of Agriculture – øget sektorisering

Beslutningsprocessen vedrørende EU’s landbrugspolitik Ad 2) Kommissionen: - landbrugsinteresserne er i et vist omfang beskyttet af Kommissionen - kommissæren for landbrug er altid kommet fra en medlemsstat, hvori landbruget er vigtigt - DG Landbrug er magtfuld og den største DG i Kommissionen - DG Landbrug har tætte netværk med landbrugsorganisationerne

Beslutningsprocessen vedrørende EU’s landbrugspolitik Ad 3) Landbrugsorganisationerne: på både nationalt niveau og på EU-niveau med betydelige ressourcer 1) + 2) + 3): Indbyggede interesser i at forsvare status quo vedrørende EU’s landbrugspolitik

Landbrugets interesseorganisering i EU

Undermineringen af landbrugs-jern-trekanten 1) Den økonomiske og strukturelle udvikling i EU har mindsket landbrugsinteressernes indflydelse: - færre og større landbrug - faldende andel af BNP 2) Nyt eksternt pres på EU’s landbrugspolitik for at blive reformeret - VIGTIGST: - landbrugsprotektionismen og – subsidierne blev en del af GATT/WTO-forhandlingerne 3) Udvidelsen i 2004 med 10 nye medlemsstater (inklusive Polen) (Fischler-reformen) – NOGEN BETYDNING

Problemer i EU’s landbrugspolitik Efter 1973: Produktionen op med 2 % p.a. Forbruget op med 0,3 % p.a. En FOR stor succes. Overproduktion. Oplagring: “smørbjerge”. “Vinsøer”. Teknologiintensiv produktion  Trussel mod fx grundvandsressourcerne Store producenter støttes mest: 20%-80% fordeling Ingen forbedring i almindelige landmænds indkomster Handelskonflikter og pressede verdensmarkedespriser

Smørbjerge

Stigende reformpres fra 1980’erne og 1990’erne 1) Fra miljøgrupper og forbrugergrupper (pesticider, gødningsstoffer, landskab, ”kogalskab”). 2) Fra lande udenfor EU under de internationale handelsforhandlinger, fordi landbruget kom med i GATT/WTO-forhandlingerne om en friere verdenshandel. 3) Fra finansministrene for at reducere EU’s budgetudlæg til området. 4) Fra nye sydlige medlemsstater med vigtige landbrugssektorer.

1984: Kvoter på mælkeproduktionen 1) Mælkekvoter på individuelt gårdniveau 2) Initiativet reducerede budgetomkostningerne, fordi man reducerede overproduktionen (mælkepulver) 3) Lettede EU’s eksterne handelsrelationer, fordi eksporten blev reduceret 4) Priserne blev opretholdt på et højt niveau 5) Kvoterne blev kapitaliseret = kvoteejerne bedrev rent-seeking

1992-93 (MacSharry): Nedsættelse af kornprisen med 35 % Landmændene kompenseres via arealpræmier (en slags direkte støtte) Braklægningsordninger (set-aside) Andre ordninger: naturgenopretning osv.

2003-04 (Fischler): Delvis afkobling af pristøtte fra produktion Nedsættelse af de fleste politisk fastsatte produktpriser Direkte indkomststøtte (single payments) Overholdelse af mål vedrørende miljøet, kvalitet for fødevarerne, dyrevelfærd og landskabspleje

Ny landbrugspolitik i EU 1) Priserne på landbrugsvarerne i EU sættes i stigende grad på et frit marked 2) Målrettet indsats mod markedsfejlene i EU’s landbrugspolitik: i) negative eksternaliteter (miljøet) og ii) informationsasymmetri (fødevarekvalitet)

Forklaringer på landbrugsreformerne Internt pres – Lille betydning Eksterns pres – WTO forhandlinger, USA og forestående udvidelse Resultater Ekstern liberalisering Intern bureaukratisering

Asymmetri Beskyttelse Liberalisering Landmænd Forbrugere/ skatteydere

Landmændenes interesseorganisering A) Forholdvis homogene præferencer B) Antallet af landmænd (stemmemagt) C) Selektive incitamenter D) En elitegruppe med store individuelle ressourcer Bestemmer: Organisationsgraden og -slagkraften

Forklaringer i litteraturen på udviklingen af EU’s landbrugspolitik Tre emner er vigtige: 1) Størrelsen af landbrugsbudgettet 2) Det relative fald i landbrugets andel af EU’s budget 3) Hvorfor nogle medlemsstater er nettomodtagere og andre er nettotabere

Forklaringer på udgifterne til EU’s landbrugspolitik Fire forklaringer 1) Et forhandlingsspil 2) Interessegruppernes magt 3) Kommissionens strategiske adfærd 4) Institutionelle regler

Forklaringer på udgifterne til EU’s landbrugspolitik Ad 1): Et forhandlingsspil: - hver enkelt regering laver en cost-benefit beregning over, hvor meget man er villig til at betale til/tage ud af EU’s budget = hvor meget tror regeringen, at den vil vinde/tabe fra EU’s ikke budgetmæssige politikker (indre marked, ØMU) Udvidelse af budgettet = taberne fra den økonomiske integration kræver budgetmæssig kompensation Nedskæring på budgettet = den, som har størst fordele af budgettet, kan købes via andre politikker

Forklaringer på udgifterne til EU’s landbrugspolitik Empiri: Jo mere en medlemsstat er nettoimportør fra resten af EU, jo mere modtager landet fra EU’s budget. - Undtagelser: Irland og tidligere Danmark som trods eksportorientering i mange år modtog nettobidrag. Forklaring: Regeringer med anti-europæiske borgere forlanger mere retur fra EU til gengæld for deltagelse i integrationsprojektet

Forklaringer på udgifterne til EU’s landbrugspolitik Ad 2): Interessegruppernes magt: Logikken i rational choice-teorien = grupper, der kan sikre koncentrerede og selektive fordele er bedre end grupper med diffuse interesser til at organisere indflydelsen i forhold til den politiske proces = politisk asymmetri mellem velorganiserede landmænd og ikke- organiserede forbrugere

Forklaringer på udgifterne til EU’s landbrugspolitik Ad 3): Kommissionens strategiske adfærd (bureaukratisk interessevaretagelse) Strategisk adfærd fra Kommissionens side med henblik på at fremme dens institutionelle interesser: Kommissionen kan anvende dens dagsordenssættende magt i forbindelse med EU-budgettet Kommissionens interesser: A) Fremme europæisk integration B) Sikre opbakningen til den politiske forslag fra nøgle-medlemsstater og indflydelsesrige grupper

Forklaringer på udgifterne til EU’s landbrugspolitik Ad 4): Institutionelle regler: - EU’s flerårige budgetramme (= finansielle overslag) besluttes med enstemmighed i Det Europæiske Råd = alle må vinde - ellers veto = studehandler - EU’s årlige budgetter besluttes med kvalificeret flertal = omfordeling fra et mindretal eller en svag gruppe – Der SKAL være balance