Fejlregistrering DZ340 DZ321 UXUD86A DZ363 DE660E DZ348 DZ360 KMAA10 DZ357 UXUD86BE UXUD86N DZ350 APFA13 DO300 DU12D2 KMAA00 BVAA33 OPUS GSÅben DO321 UXUD86D DZ131 DZ354 DZ358F DZ358E A HA Af Tina Feldstein
Tina Feldstein, Fejlregistrering2 Fejlregistrering Disposition Den Danske Kvalitetsmodel DRG – eksempler og LPR indberetning Fejlregistrering i forbindelse med indlæggelse /10
Tina Feldstein, Fejlregistrering3 Ydelser skal være ensartede og af høj kvalitet. Patientens forløb skal opleves som sammen- hængende. Ydelser skal være gennemsigtige og gennem- skuelige for patienten. Der skal være en læringskultur medarbejdere og institutioner imellem for kvalitetsudvikling. Den Danske Kvalitetsmodel DDKM /10
Tina Feldstein, Fejlregistrering4 Akkreditering Ledelses- og kvalitetsudviklingsværktøj /10
Tina Feldstein, Fejlregistrering5 Landspatientregister Sundhedsdatabank Afregningsdatabank DATA /10 Registrering af ydelser og diagnoser på sygehus
Tina Feldstein, Fejlregistrering6 Eksempler på DRG Indlæggelse i graviditet/barsel = kr. Ambulant opfølgning på indlæggelsen = kr. (kontrol hos læge i ambulatoriet). Ukompliceret, normal graviditet, 5 jordemoderbesøg, 2 skanninger, ukompliceret fødsel = kr. /10
Tina Feldstein, Fejlregistrering7 Fejlregistreringer ved indlæggelser Manglende udskrivelse i GSÅben Indlæggelse tidligt graviditeten Manglende viden om indlæggelse/udskrivning af patienter fulgt på andet hospital Manglende afkrydsning på diagnoseark /10
Tina Feldstein, Fejlregistrering8 Tilbagedaterede udskrivelser Obstetrisk afdeling, Gentofte Udskrevet fra Fødegangen G G Udskrevet fra Barselsgangen G G Udskrevet fra Akut Svangremodtagelse G /10
Tina Feldstein, Fejlregistrering9 Tidstro registreringer Gentofte Hospital Grønt område = % af tidstro registreringer Rødt område = tilbagedaterede udskrivelser > 2 timer i % Fordelt pr. afdeling vægtet ift. totale mængde udskrivelser /10
Tina Feldstein, Fejlregistrering10 Opsummering Fejlregistrering har stor betydning for afdelingens økonomi og kavlitetssikring. Andelen af fejlregistreringer er betragtelig. Der er store forskelle afdelingerne imellem, men alle afdelinger ligger langt over det ønskede. En tilfredsstillende løsning vil kræve: - VIP-vejledninger. - Bedre/løbende uddannelse af sundhedspersonalet. - Evt. ændringer i sekretærbemanding. - EPJ. /10