Tema 1 Politiske, strukturelle og institutionelle ændringer Drivers –Økt globalisering i handel –Økt markedstyring –Økt interessent deltagelse i forvaltning.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvordan fungerer økosystembasert forvaltning i praksis, og hvor langt er vi kommet per i dag? Hans Lassen Nordisk Marine Tænketank NMTT.
Advertisements

Oplæg om den nye offentlighedslov – set fra ombudsmandens stol v/Folketingets Ombudsmand Jørgen Steen Sørensen Seminar, Kammeradvokaten, 20. november 2013.
Anskaffelse af ny teknologi
Workshop om IT-strategi 12/ Hvorfor •Den offentlige sektor reagerer på mange forskellige impulser, bl.a. fra borgerne, erhvervslivet, internationale.
Set i forældreperspektiv
Vandrammedirektivet Involvering af offentligheden i planlægningen Henriette Færgemann Team koordinator Europa Kommissionen DG Miljø, Vandafdelingen.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Energiens Fremtid i Region Sjælland 5. Marts 2014.
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Statistikkens rolle som grundlag for politiske beslutninger
Samfundsøkonomiske gevinster og omkostninger ved udvikling af ”orphan drugs” v. Dorte Gyrd-Hansen Institut for Sundhedstjenesteforskning, SDU.
8.2 · Sortering af fisk efter kvalitet
Hvad kan København som hovedstad?
Hvor mange EPJ-systemer skal Danmark have? Kan SOA fx levere varen? Hvem skal bestemme standarden? Søren Lauesen IT-Universitetet i København
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Slagterkurvens nordiske mad
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
EU-indsaten for administrative lettelser1 Indsatsen for at lette byrderne i EU Anders Bering Erhvervs- og Selskabsstyrelsen Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering.
Kommunikation.
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
First Hotel Copenhagen, November 2012 Karl Iver Dahl-Madsen Formand for Dansk Akvakultur Medlem af Primærbestyrelsen i L&F Formand for Instituttet for.
Grønlands Naturinstitut
NOEA/Aalborg Universitet
1 Peter Nedergaard, professor i statskundskab, Københavns Universitet Otte udfordringer for verdens klimapolitik – og EU og.
Regionale Kontaktfora på handicapområdet Møde med repræsentanter fra DH Stig Langvad, formand, DH.
NOVANA - Naturtyper og Arter.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
VVM status og udfordringer Per Christensen Aalborg Universitet NATURRÅDET.
Intro og Problemformulering
DEMOKRATI SOM POLITISK ANSVAR – POLITISKE STRATEGIER ER NORDEN DEMOKRATIETS PARADIS?
Seksualpolitik.
Klimatilpasning som vækstdriver - regionen har en vigtig rolle Dorthe Selmer, vicekontorchef i Regional Udvikling ,
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? FREMTIDENS KVALITETSSIKRING: HVAD VI VED STØTTER KVALITET Miljøvurderingsdag
Videnskabsministeriets arbejde med åbne standarder Vicedirektør Mikkel Hemmingsen, Videnskabsministeriet
Kodeks for offentlig topledelse
Gør modspilleren til medspiller Landmændene, myndigheder, naturfredningsforeningen, m.fl. Irene Wiborg Videncentret for Landbrug.
Den Nordiske fiskeripolitikken Versus den globale debatten Har vi en Nordisk fiskeripolitikk? NEJ - og hva er det som påvirker landenes politiske dynamikk.
Gruppeudviklingssamtaler
1 Du er leder At være formand er at være leder Men jeg er frivillig – og det er resten af bestyrelsen også! Lederen sætter rammen – sammen med de øvrige.
E-publicering Ophavsretlige spørgsmål Harald v. Hielmcrone.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Funktion, position og vejledningsformer
Indsæt billede her Samordningsstrukturen på geodataområdet Arne Simonsen Geografisk Infrastruktur, Kort & Matrikelstyrelsen.
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Frivillighed på kommando findes ikke
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
Strategiproces Fællesmøde 29. oktober 2011
Kortdage 2004 Omlægningerne i de offentlige GI/GIS relaterede forvaltninger. Hvordan håndterer man de menneskelige og organisatoriske omstillingsprocesser?
FAME og indlejringsprofessoratet Kort præsentation på fishnet.dk seminar d /
Globalisering, side
Globalisering. Kan mikrofinans skabe vækst i et udviklingsland?
Hvem skal have magten og hvor meget skal den være spredt?  Danmark og de andre  Styreformer  Problemer i udvalgsstyret  Reformer i andre lande  Strukturkommisionen.
Konference om mundtlige prøver PRØV! Et program til de mundtlige prøver.
Samband íslenskra sveitarfélaga NORDISK NETVÆRKSMØDE OSLO MAJ 2015 Anna G. Björnsdóttir Magnús Karel Hannesson Islands kommuneforbund Samband íslenskra.
Problemstilling hvordan? Den daglige undervisning! Prøven!
Fastlæggelse af praksis – plads til forbedring? 8. november 2011 v/formand for FSR’s Skatteudvalg statsautoriseret revisor John Bygholm.
OLIE- OG MINERALSTRATEGI Grønlands Arbejdsgiverforening – input til fremlagt:
LEIF and FOOD SCIENCE Research – Management - Innovation Dr. Leif Kjaergaard Den danske fødevaresektor Globale og fremtidige muligheder.
Seminar NVF-udvalg juni 2006 på Færøerne Best practice Indeholder normer – bindende regler i mindre omfang Udmøntning af politikkernes ønsker.
Virksomhed og iværksættere
PRØV! Et program til de mundtlige prøver Forlaget MATEMATIK
Kvalitetsudvikling hvordan
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Henrik Sparholt, M.Sc., Dr.Sc.
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Fremadrettet forvaltning af tobisfiskeriet i Nordsøen
Paneldebatten til landsmødet i Fagligt Selskab for Kræftsygeplejersker
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Præsentationens transcript:

Tema 1 Politiske, strukturelle og institutionelle ændringer Drivers –Økt globalisering i handel –Økt markedstyring –Økt interessent deltagelse i forvaltning Ført til for alle de nordiske lande –ITQ forvaltning (markedstyring) –Fokusering af fisk som en fælles ejendom (ikke DK) (økt interesse for ressourcerne) –Ændringer i forvaltningsstruktur –Fiskeri forvaltes sammen med andre hensyn f.eks. Miljø –Bevarelse af den nordiske model med betydelig interessentdeltagelse Konklusion: –Der er fortsat en fælles forvaltningsopfattelse i de nordiske land. –Der er en fundamental forskel mellem vestnorden og lande omkring Østersøen. Østersøen er en EU indsø, mens EU er en medspiller i det egentlige Nordøstatlantiske ocean. –Der er betydelige interesseforskelle mellem landene involverede i de Nordøstatlantiske fiskerier –Der mangler regler for international fordeling af ressourcerne Diskussionen –Fælles vestnordisk interesse for at diskutere forvaltning af havpattedyr –International opfattelse af en ‘Nordisk forvaltningsmodel’ internationalt spiller en rolle

Tema 1 Panel diskussion Behov for et nordisk netværk –Verden ser på Norden som en enhed og som en vejleder –Nordisk Forskernetværk især omkring samfundsvidenskaberne har ikke umiddelbart nogen afløser for den nordiske dimension –Forvaltning og industri (?) har behov for et uforpligtigende forum for udvekling af tanker og ideer. Ejerskab til ressourcerne diskuteres i flere lande (Norge, Island og Færøerne) Diskussionen omkring det pelagiske kompleks burde løses i mindelighed bland civiliserede nationer Fisk er en fødevare kom konkurrerer med andre fødevarer. Fiskeri kan ikke betragtes som et lukket system i alle sammenhænge

Tema 2 De marine økosystemer i ændring Klimaændringer medfører ændret grundlag for –Udbredelse og dermed fordelingsnøgler –Produktion og dermed biologiske referencepunkter altså vurdering af hvorvidt en bestand er overbeskattet eller ej Økosystemforvaltning er under implementering i alle nordiske lande omend man ikke i alle lande er nået lige langt –Den valgte model for økosystemforvaltning er sektorbaseret indenfor en rammelov der omfatter fiskeripåvirkningerne. Disse rammelove er ikke implementeret i alle lande bl.a. EU landene –Legal og administrativ kapacitet er tilstede –Uklart om man er villig til at lade de offentlige betale for en økosystemforvaltning

Tema 2 De marine økosystemer i ændring Det videnskabelige system reagerer rimeligt hurtigt, men dette er kun et element i den totale forvaltningskæde. Forvaltningsplaner indeholder TAC stabiliseringsmerkanismer hvilket i nogle tilfælde gør at systemerne per definiton reagerer trægt

Tema 2 De marine økosystemer i ændring Diskussionen drejede sig bla.om den tilladelige størrelse af havpattedyr og torske bestanden i Barentshavet. Hvornår er disse bestande for store og svarer ikke til det økosystem som vi ønsker os? Dette førte videre til en diskussion under tema 3 om ‘ecosystem engineering’. Ved vi hvilket økosystem vi ønsker og ved vi hvordan vi opnår dette

TEMA 3 HVORDAN SKAL FORVALTNINGEN UDØVE SIN FUNKTION? 1. Forvalter vi fiskeressourcerne på rette vis? (Jeppe Kolding) Fiskeriforvaltningen i Norden er selektionsorienteret med fokus på størst mulig fangst af "stor fisk". Dette er ikke hensigtsmæssig hvis vi ønsker at tage mest mulig "mat" ud af havet. Vil vi det må vi lægge forvaltningsstrategien og fangstmønstret om, så vi har samme "fiskeritryk" på alle trofiske niveauer/størrelsesgrupper. Derved opretholder vi matforsyningen til alle levende organismer i havet. Hovedproblemstillingen er: Hvad vil vi med økosystemet? Der er en overdreven skræk for at planlægge anvendelsen af havet og manipulere økosystemet som vi uden tøven gør det på land.

2. Bør næringen tage tage ansvar for effektiv forvaltning? (Reidar Nilsen) Vi har i Norge effektiv forvaltning og fiskerne har længe siddet med "ved bordet" og taget med-ansvar for beslutninger om forskning, ressourceudnyttelse, markedsføring, rettighedsallokering, distriktsudvikling m.v. Fiskerne forstår sammenhængen mellem forskning og forvaltning og nødvendigheden af at "økosystem" orienteret forvaltning kræver store forskningsmidler og megen forskningstid. Forstår forskere og forvaltere at fiskerne skal leve af havet både i dag og i morgen? I skal ikke gøre os til "økosystem kriminelle" for den mindste forseelse. Nordisk fiskerisamarbejde på alle niveauer (næringen, forvaltning, forskning) har længe traditioner for et meget frugtbart samarbejde. Det samarbejde skal vi opretholde og gerne forstærke!

3. Rettighedsbaseret forvaltning (Staffan Waldo) Rettighedsbaseret forvaltning (ITQ og andre systemer) løser nogle problemer (strukturtilpasning i flåden, lønsomhed, effektivitet) men langt fra alle. Vi må med udgangspunkt i forståelsen af at ressourcen er samfundseje diskutere/beslutte hvilken næringsstruktur, bosætningsmønster, ressourceudnyttelse vi vil have og så allokere/forvalte rettigheder i tråd hermed. Det er ingen let diskussion og der er ingen nemme løsninger uden bieffekt.

7 Platformen er intakt. Ligheder gør det let at samarbejde Næringen finder dialogen interessant Forskningen sætter pris på samarbejdet. Gode erfaringer med forvaltningssamarbejde Mere ‘sex’ i samarbejdet hvis reel politisk interesse skal vækkes Store udfordringer i Nordatlanten Norden må stadig markere sig globalt Nordisk Fiskerisamarbejde Fremover? 7 Nordisk Marin Tænketank